VW CC säksättää/nakuttaa kylmänä, missähän vika..?

Aloittaja Kookamintti, 23.09.21 - klo:16:25

« edellinen - seuraava »

Kookamintti

Auto VW CC 2013 2.0 TDI 130 BM Tech 4wd Aut. Ajettu 135tkm

Kylmänä liikkeelle lähdettäessä, kiihdytettäessä vähänkään kovemmin, alkaa moottorista kuulumaan nakuttavaa ääntä. Ã,,äni kuuluu vain kun veto päällä ja kuuluu sitä voimakkaammin mitä voimakkaammin kiihdyttää ja ääni kuuluu siihen asti että moottoriöljytkin alkaa olla lämmennyt normaalilämpöönsä. Joskus kun kylmänä lähtee liikkeelle ja varovasti vain pintakaasulla kiihdyttelee niin nakutus ei "lähde päälle".

Yritän tähän linkata videon youtubessa, missä ääni kuuluu selvästi ainakin hyvillä kuulokkeilla.

https://youtube.com/shorts/fy_F61efrSs?feature=share

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Kookamintti - 23.09.21 - klo:16:25
Auto VW CC 2013 2.0 TDI 130 BM Tech 4wd Aut. Ajettu 135tkm

Kylmänä liikkeelle lähdettäessä, kiihdytettäessä vähänkään kovemmin, alkaa moottorista kuulumaan nakuttavaa ääntä. Ã,,äni kuuluu vain kun veto päällä ja kuuluu sitä voimakkaammin mitä voimakkaammin kiihdyttää ja ääni kuuluu siihen asti että moottoriöljytkin alkaa olla lämmennyt normaalilämpöönsä. Joskus kun kylmänä lähtee liikkeelle ja varovasti vain pintakaasulla kiihdyttelee niin nakutus ei "lähde päälle".

Yritän tähän linkata videon youtubessa, missä ääni kuuluu selvästi ainakin hyvillä kuulokkeilla.

https://youtube.com/shorts/fy_F61efrSs?feature=share

Venttiilin nostimet

Kookamintti

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 23.09.21 - klo:17:19
Venttiilin nostimet

Onko kuin selvä? Millaiset keinot selvittää? Pitäiskö kuulua vapaallakin kaasuteltaessa? Onko tietoa minkä hintainen remontti? Onkohan riski ajaa autolla..? Paheneeko joskus kuulumaan kuumallakin moottorilla?   Autoon tehty jakopää joskus 10tkm sitren, vaikkei ilmeisesti tähän liitykään.

Kiitos jos löytyy vastauksia 😇

ram1

En tiedä missä vika on, mutta jos tämä menee taas siihen perinteiseen googlearvailuun, niin suosittelisin korjaamokäyntiä. Tässä muuten 1 linkki kuitenkin, kuinka pitkälle asiat voi mennä, vaikka asiaa tutkitaan ja puretaan lähes kaikki.
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=36823.0
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Kookamintti

Niin autohan jo kävi merkkiliikkeen 150e pikahuollossa vianhaussa, jossa eivät siis vikaa löytäneet, eivät olleet saaneet sillä kertaa ääntä esiin. Kuvassa korjaamon raportti. Video lähetetty korjaamollekin, saas nähdä mitä vastaavat.


Auto ostettu liikkeestä kesäkuussa, autoliikettäkin informoitu asiasta. Olis kiva saada autoliike mukaan korjauksiin jos viallisena myyty. Ã,,äni alkanut kuulumaan nyt kylmillä ilmoilla selvemmin, kesäkuussa oli niin lämmintä että olisko sillä jäänyt ostettaessa huomaamatta ja kun uusi auto niin osaa kaikkea amatöörinä kuunnellakaan..

M_M

Oli niin lyhyt video ettei oikein saanut kiinni nakutuksen taajuudesta. Oleellinen kysymys siis, muuttuuko nakutuksen taajuus moottorin kierrosten mukana?

Jos ei muutu, niin äänen täytyy tulla voimansiirrosta. Jos muuttuu, niin sitten moottorista tai voimansiirron siitä osasta joka pyörii moottorin kanssa samaa tahtia.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Kookamintti

Lainaus käyttäjältä: M_M - 24.09.21 - klo:08:31
Oli niin lyhyt video ettei oikein saanut kiinni nakutuksen taajuudesta. Oleellinen kysymys siis, muuttuuko nakutuksen taajuus moottorin kierrosten mukana?

Jos ei muutu, niin äänen täytyy tulla voimansiirrosta. Jos muuttuu, niin sitten moottorista tai voimansiirron siitä osasta joka pyörii moottorin kanssa samaa tahtia.

Kävin juuri pikku ajelulla, nyt ääni ei tullut niin voimakkaana esiin mutta tulipa kuitenkin. Olin erottavinani äänen vähän muuttuvan kierrosten mukana, ääni kyllä kuuluu vain/parhaiten jossain 2000-3000 kierroksen välillä niin vaikea sanoa. Anyway kokeilin myös vapaalla pumppailla kaasua ja kuuluipa ne ääni vaimeasti silloinkin joten moottoristahan se sit ikävä kyllä tulee eikä vetopuolelta..? 😔
Kuumalla moottorilla kaikki kuulostaa tosi hyvältä eikä mitään vikaa tunnu olevan..

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Kookamintti - 24.09.21 - klo:10:32

Kuumalla moottorilla kaikki kuulostaa tosi hyvältä eikä mitään vikaa tunnu olevan..

Välykset poistuu lämmetessä. Tuskin tuo korjaantuu, varmaan pahenee ajan myötä.

ram1

Joko ajat pikku säksätyksellä, tai menet osaavaan dieselkorjaamoon, jolla myös suutinhuolto. Ne luultavasti löytää vian nopeammin ja halvemmin kuin merkkihuolto ja osaa kuunnella suuttimet stetoskoopilla. Niitä löytyy googlaamalla. Esim. https://tammerdiesel.fi/ joka varmasti osaa asiansa. Muitakin on vaikka kuinka paljon. Autohan voi kestää ikuisuuden noinkin, mutta tottakai kaikki ylimääräinen ääni ärsyttää.

Toki tämä yleinen suuntauskin aina mahdollinen, mutta ei tietysti kovin suotavaa. Viet sen vaihtoon liikkeeseen. Vaihtoautoliike ei tuollaisia huomaa ja sen jälkeen se niiden murhe tapella uuden omistajan kanssa asiasta.

Mutta jos sitä vikaa aletaan purkamaan vain osia vaihtamalla niinkuin aiemmin linkkaamassa Octaviassa, niin varmaan uusi moottori tulisi jo halvemmaksi, jos ne kaikki joutuu itse maksamaan.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Kookamintti

Päivitystä tilanteeseen. Merkkiliikeeseen lähettämäni video äänestä sai heidät kutsumaan autoni sinne takaisin tutkimuksiin (hinta 0â,¬). Vien maanantaina auton sinne pikahuollon jonoon ja alkuviikosta heillä on aikaa paneutua. Ilmoittelen sitten tännekin selviskö mitään.

Kookamintti

Lisää päivitystä.

Eli tänään oli testiajossa vika saatu päälle testerin ollessa autossa kiinni ja vikaa oli löytynyt 2.
ja 3. sylinterin suuttimista. Arvon pitää olla 2.8 niin oli näyttänyt -4 ja jotain (hebreaa minulle)..
Myyjäliikkeeseen oltu yhteyksissä ja odotellaan heidän kannanottoa mitä tehdään.. Korjaushinta olis merkkiliikkeessä 1650â,¬.

On ilmeisesti odotettavissa että menee 1. ja 4. sylinterin suuttimetkin tässä joskus..?

Kookamintti

No niin, auto on kunnossa. Vika oli niissä 2. ja 3. sylinterin suuttimissa. Hintaa korjauksella 1050â,¬ josta autoliike maksoi puolet.

Merkkiliikkeelle annan heidän toiminnasta 5/5 vaikkei itse remonttia siellä tehtykään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy