LED vs. Matrix LED -ajovalot

Aloittaja J0N1S4, 22.09.21 - klo:08:39

« edellinen - seuraava »

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: prinne - 25.08.22 - klo:09:24
Sitä ei taida sisältä suoraan nähdä että onko käytössä päivävalot vai normivalot. Navigaattorin jos pitää AUTO asennossa "värinvaihdon" suhteen, niin se seurannee aika hyvin päivävalojen tilaa, vai?

Mutta vaikka normivalot kytkeytyy päälle, niin ilmeisesti ei tarkoita sitä että kaukovalot vielä automaattisesti syttyisi kyseisessä valoisuudessa?

Kun tässä kerrottiin matriisivalojen päällä olosta niin sehän tarkoittaa että on bongattu pitkät, sehän on se (matriisi)tila missä sytytellään ja sammutellaan ledivaloja tilanteen mukaan.

Skodaa ei perheestämme löydy mutta nyt Volkkarit numero 3 ja 4 matriisivaloilla ja näissä palaa se ympyröity A sinisenä(=kaukovalosininen) kun matriisivalot ovat ns. aktiivisena(=pitkät päällä). Kai Skodassakin on vastaavaa?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

prinne

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 25.08.22 - klo:11:31
Kun tässä kerrottiin matriisivalojen päällä olosta niin sehän tarkoittaa että on bongattu pitkät, sehän on se (matriisi)tila missä sytytellään ja sammutellaan ledivaloja tilanteen mukaan.

Skodaa ei perheestämme löydy mutta nyt Volkkarit numero 3 ja 4 matriisivaloilla ja näissä palaa se ympyröity A sinisenä(=kaukovalosininen) kun matriisivalot ovat ns. aktiivisena(=pitkät päällä). Kai Skodassakin on vastaavaa?

Joo, kyllä pitkistä valoista on valot ihan "normaalisti". Itse tarkoitin päiväajovalojen ja normaali lähivalojen välistä tilannetta.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

o.b.

Lainaus käyttäjältä: prinne - 25.08.22 - klo:09:24
Sitä ei taida sisältä suoraan nähdä että onko käytössä päivävalot vai normivalot. Navigaattorin jos pitää AUTO asennossa "värinvaihdon" suhteen, niin se seurannee aika hyvin päivävalojen tilaa, vai?

Mutta vaikka normivalot kytkeytyy päälle, niin ilmeisesti ei tarkoita sitä että kaukovalot vielä automaattisesti syttyisi kyseisessä valoisuudessa?
Ainakin Passat B8:ssa näkyy valokatkasiasta. Jos se on Auto-asennossa ja ajovalot on päällä, siellä palaa kaksi vihreää valoa ja jos taas päivävalot, niin silloin vain yksi vihreä valo.

heller

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 25.08.22 - klo:12:56
Ainakin Passat B8:ssa näkyy valokatkasiasta. Jos se on Auto-asennossa ja ajovalot on päällä, siellä palaa kaksi vihreää valoa ja jos taas päivävalot, niin silloin vain yksi vihreä valo.
Octaviassa ei enää näe valokytkimestä onko ajovalot päällä vai ei. Helpoiten näkee kartan taustasta :)
Model 3 Highland
ex. Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini
ex. Golf 1.2TSI DSG Hailaini
ex. Passat 1.8T 3B Hailaini (tuonti)

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: prinne - 25.08.22 - klo:11:40
Joo, kyllä pitkistä valoista on valot ihan "normaalisti". Itse tarkoitin päiväajovalojen ja normaali lähivalojen välistä tilannetta.

Ymmärsin kyllä että sitäkin haettiin. Itse olen yrittänyt päätellä sitä, mistä tämänkertaisen keskustelun aloittaja näki valoisassa että toisessa autossa oli matriisipitkät käytössä, eikä vai niin että joku oli vahingossa tökännyt normipitkät päälle joka myös onnistuu autossa jossa matriisivalot.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

Atsii

Lainaus käyttäjältä: heller - 25.08.22 - klo:13:23
Octaviassa ei enää näe valokytkimestä onko ajovalot päällä vai ei. Helpoiten näkee kartan taustasta :)

Tietoa valojen tilasta olen alusta asti kaivannut.
Aina ei ole navi päällä ja silloin ei ole mitään tietoa siitä, onko valot päällä tai pois.
ex. Skoda Octavia Combi  1.5TSI Style Launch Edition man. 2020
VW Golf Variant Comfortline Edition 40 1.4TSI man. 2015 
VW Golf Variant Comfortline 1.4TSI 2010  man.     
VW Golf Variant Comfortline 1.9 TDI  2002 man.     
VW Polo Classic Comfortline 1.4 2000 man.

MVP

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 25.08.22 - klo:16:17
Aina ei ole navi päällä ja silloin ei ole mitään tietoa siitä, onko valot päällä tai pois.

Kun valokytkimessä auto teksti palaa vihreänä ja sen alla olevat valosymbolit eivät ole vihreänä, silloin on päivävalot päällä.
Jos myös ne valosymbolit on vihreänä on ajovalot päällä ja myös takavalot palavavat.
Näin minä olen ainakin ymmärtänyt.

heller

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 25.08.22 - klo:16:17
Pidät vaan automaatilla, niin ne on päällä tarvittaessa ;)
Model 3 Highland

markusmm

Jos Octaviassa laittaa käsipelillä vain päivävalot päälle, niin säilyykö tuo asetus vai meneekö aina automaatille, kun auto käynnistetään uudestaan? Harmi kyllä kun ei enää löydy sitä mekaanista kytkintä, missä tiesi heti, mitkä valot on päällä  :D

Ja onko aina automaatilla myös Matrixit päällä?
Nykyinen:
Tesla Model 3 Highland Long Range AWD -24
Entiset:
Skoda Octavia 1,4 TSI PHEV RS IV -23
KIA Stinger 2,0 T-GDI RWD GT-Line A/T -18
Skoda Octavia 2,0 TSI RS Man. Liftback -14
Fiat Stilo 95 Actual 5D -05

Tos®

Golffissa ainakin toimii niin, ettei päivävaloja tai parkkeja saa käsikäyttöisesti ajossa päälle pimeään aikaan.
Automatiikka palautuu käyttöön sammuttamisen jälkeen.
Kaukovaloautomatiikka ja matriisit sitten, kun painaa vipua ja A näkyy näytöllä

Samoin kaukovaloja ei saa pakotettua päälle valoisalla, tämä tosin ollut jo 20 vuotta autoissa jossa sadetunnistin  ;D
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

batman14

Octavian Matrixit ovat kyllä jotenkin oudot kun näkee ihan taajamissa (missä katuvalot) kun valot koko ajan ns. hakee valokuviota ja sammuttaa/sytyttää osioita valoista. Ei muiden merkkien matriisit mielestäni ole edes käytössä jos ympärillä on normaali katuvalaistus eikä se mielestäni ole edes niiden tarkoitus? Kerran uusikoppainen Octavia ajoi perässäni Länsiväylällä (ei pimeä) ja näin sivupeilistä miten sen ajovaloumpiossa oli koko ajan elämää päälle/pois/päälle/pois.

dwntime

Myös ID4 matriiseilla sytytti noita lisäelementtejä melko herkästi ihan valaistullakin katuosuudella.
Ihan hyvin se minusta toimi vaikka alkuun vähän jännittikin mitenköhän se häikäisee muita autoilijoita.

heller

Juu se menee yllättävän herkästi päälle, eikä aina sammu vaikka olisi katuvaloja. Kyllähän ne elää aika paljon, mutta ei itteä haitta.

Mitähän eroa on valojen sport modella?
Model 3 Highland

Hibah

Olin viikon poissa, niin tännehän paljon tuli vastauksia. Minä siis aloitin tämän keskustelun bongattuani Octavian matriisit päivänvalossa moottoritiellä.

Ajoin oikeaa kaistaa ja sivupeilistä ihmettelin, kun minua vasemmalla kaistalla saavuttavan Octavian vasen ajovalo "näytti taivaaseen". Sitten se himmenikin vastaantulijoiden lähestyessä ja minun rinnalle päästyään Octavian oikea ajovalo syttyi yhtä kirkkaalle. Tästä päättelin, että matriisi se siellä niitä kaukovaloja vilkuttelee. Eihän tuo päivänvalossa minua häikäissyt, mutta kummastutti kyllä.

Näköjään muutkin tehnyt saman havainnon, että Octavian matriisit toimivat innokkaasti valoisallakin säällä tai katuvalaistuksen alueella, toisin kuin muissa autoissa.

Keskustelu siirtyi äkkiä myös päivävaloihin vs. lähivaloihin. Minuakin ärsyttää, jos autoni niitä vilkuttelee edestakaisin monta kertaa tunnissa ja jokaisen sillan alla, joten siksi olen vääntänyt valokytkimen "yöasentoon" että oikeat ajovalot palaa aina, noin 360 päivää vuodessa. Ne loput 5 päivää ovat kesän kuumimmat +30° hellepäivät, jolloin käytän päivävaloja. Mutta muuten on parempi pitää oikeat ajovalot päällä aina, niin ei tarvi sit erikseen muistaa sytytellä niitä sumussa, vesisateessa tai auringon laskiessa.

Varsinkin nyt syyskuun valoisen sumuisina aamuina on tärkeää olla riittävästi valoa keulalla! Itse olen kerran meinannut ajaa kolmion takaa päätielle ja saada päivävaloilla ajavan auton vasempaan kylkeeni, kun sumun vuoksi en huomannut sen lähestyvän. Tuli kiire kaivaa pakkivaihdetta, kun silhuetti ilmestyi näkyviin alle 100 metrin päässä. Hänen perään päästyäni vilkuttelin sille valoja 20 km matkan, mutta ei älynnyt sytyttää ajovaloja. Ajoin lopulta sen perässä samalle parkkipaikalle ja annoin palautetta. Hän sanoi, että kyllä ne ajovalot autotallista lähtiessä vielä paloivat. Niin varmaan paloikin, mutta sammuivat sitten valoisuusanturin perusteella, vaikka näkyvyyttä sumun vuoksi ei ollut kuin 50 - 100 metriä!

Tuon kokemuksen jälkeen olen itse joskus sumuisimpina aamuina laittanut pitkät päälle. Eivät ne vaikuta omaan näkemiseeni mitenkään (ei häikäise päivänvalossa, eikä myöskään auta näkemistäni), mutta minä näyn niille kolmion takaa tuleville, kamikaze-ohittajille ja mahdollisille jalankulkijoille pitkät päällä monta sekuntia aiemmin, kuin pelkillä lähivaloilla, saati himmeillä päiväajovaloilla.

heller

Olipa tuossa ensimmäinen pitkän matkan reissu viikonloppuna.
Entiseen mk7.5 Golffin dynaamisiin ledeihin verrattuna valoa on aika hurjasti lisää. Valokuvio on todella leveä ja valotehoa pitkälle vaikka oli märkä tie.

Joutunee ehkä pitkien automatiikan vielä koodaamaan päälle.
Model 3 Highland

TeroS

Kävin ilta-ajelulla tänään haetun ocun kanssa testaamassa matrixit ja ei kyllä ole paluuta entiseen. Leveä, korkea ja tasainen valokuvio, värilämpötila oli kohdillaan ja automattiikka toimi kuten pitää eli hyvinkin huomaamattomasti.

Mutta yksi kysymys jäi, jos laitan pitkät automaatille niin sammutuksen ja käynnistyksen jälkeen ne pitää laittaa uudestaan automaatille, onko tähän säätöä tiedossa vai enkö vain löytänyt? Valojen "pääkytkin" on auto-asennossa jossa haluan sen pitää jatkossakin.

Vilppi

OBDElevenissä näyttäisi olevan "High beam memory" ohjelmointi.
Skoda Octavia LB 1.4 TSI PHEV Style iV 2022

Ex:Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG 2018,Octavia Combi 1.4 TSI DSG Elegance 2015, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2012, Yeti 1.2 TSI Experience 2010

Wiiseli

Tämä taitaa olla koodaus ilman äppiä

PASSAT GTE VM. 2020

heller

Lainaus käyttäjältä: TeroS - 06.09.22 - klo:23:38
Kävin ilta-ajelulla tänään haetun ocun kanssa testaamassa matrixit ja ei kyllä ole paluuta entiseen. Leveä, korkea ja tasainen valokuvio, värilämpötila oli kohdillaan ja automattiikka toimi kuten pitää eli hyvinkin huomaamattomasti.

Mutta yksi kysymys jäi, jos laitan pitkät automaatille niin sammutuksen ja käynnistyksen jälkeen ne pitää laittaa uudestaan automaatille, onko tähän säätöä tiedossa vai enkö vain löytänyt? Valojen "pääkytkin" on auto-asennossa jossa haluan sen pitää jatkossakin.
Tosiaan vaatinee koodauksen muistille.

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 07.09.22 - klo:14:16
Tämä taitaa olla koodaus ilman äppiä

Onko testattu että toimii?
Model 3 Highland

TeroS

Lainaus käyttäjältä: heller - 07.09.22 - klo:16:20
Onko testattu että toimii?

Nyt on, toimi ainakin kauppareissun ajan. Nyt on täysautomaattiset valot.

heller

Lainaus käyttäjältä: TeroS - 07.09.22 - klo:18:43
Nyt on, toimi ainakin kauppareissun ajan. Nyt on täysautomaattiset valot.

Pelti auki, sfd auki ja write?
Model 3 Highland

Wiiseli

Toi pelti auki on mielenkiintoinen kysymys. Milloin se pitää olla auki? Onko se autokohtainen vai koodauskohtainen? Onko jollain viisaammalla asiaan vastaus?
PASSAT GTE VM. 2020

heller

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 07.09.22 - klo:21:18
Toi pelti auki on mielenkiintoinen kysymys. Milloin se pitää olla auki? Onko se autokohtainen vai koodauskohtainen? Onko jollain viisaammalla asiaan vastaus?
Tietyt modulit sitä ainakin vaatii. Jos ei muuta syytä, niin eipähän kukaan etänä koodaa autoas.
Model 3 Highland

TeroS

Lainaus käyttäjältä: heller - 07.09.22 - klo:20:53
Pelti auki, sfd auki ja write?

Tässä järjestyksessä:

- Virrat päälle
- Kässäri päälle (P ei riitä)
- Pelti auki (Sisältä avaus riittää, ei tarvi nostaa ylös, muista painaa kiinni ennen ajoon lähtöä)

OBDeleven tekee tarvittavat temput jos SFD on joskus aktivoitu, erikseen ei tarvinnut tässä yhteydessä.

heller

Lainaus käyttäjältä: TeroS - 08.09.22 - klo:16:35
Tässä järjestyksessä:

- Virrat päälle
- Kässäri päälle (P ei riitä)
- Pelti auki (Sisältä avaus riittää, ei tarvi nostaa ylös, muista painaa kiinni ennen ajoon lähtöä)

OBDeleven tekee tarvittavat temput jos SFD on joskus aktivoitu, erikseen ei tarvinnut tässä yhteydessä.
Ah, niin sulla on se automaattinen SFD avaus päällä. Ehkä sitä sit uskoltaa kokeilla. Tässä vähän offtopikkina, mitäs muuta oot koodannu octaviasta?
Model 3 Highland

Len

Kuinkas tämä saisi koodattua VCDS:llä?
Ammunta Jarru & Wanha Nafta Pasuuna lehmännahkapenkeillä

Tos®

VCDS ei tietääkseni edelleenkään osaa purkaa SFD lukkoa?

edit: osaa näköjään sittenkin
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

M_M

VCDS osaa avata lukon jos vaan saat sen tokenin jostain millä se avataan. Käytännössä kotikäyttäjän näkökulmasta tilanne on siis se, että SFD ei aukea VCDS:n avulla.

Obdeleven pystyy myös hakemaan tämän avauskoodin joten sillä SFD aukeaa.

Lainaus käyttäjältä: Len - 09.09.22 - klo:11:38
Kuinkas tämä saisi koodattua VCDS:llä?

Tähän voidaan siis käytännössä todeta, että ei ole mahdollista pelkän VCDS:n avulla.

TeroS

Lainaus käyttäjältä: heller - 08.09.22 - klo:20:25
Ah, niin sulla on se automaattinen SFD avaus päällä. Ehkä sitä sit uskoltaa kokeilla. Tässä vähän offtopikkina, mitäs muuta oot koodannu octaviasta?

Ainakaan nyt vielä en muuta. Ei ole ärsytyksiä vielä löytynyt :)

Sped

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 02.09.22 - klo:18:26
Ajoin oikeaa kaistaa ja sivupeilistä ihmettelin, kun minua vasemmalla kaistalla saavuttavan Octavian vasen ajovalo "näytti taivaaseen". Sitten se himmenikin vastaantulijoiden lähestyessä ja minun rinnalle päästyään Octavian oikea ajovalo syttyi yhtä kirkkaalle. Tästä päättelin, että matriisi se siellä niitä kaukovaloja vilkuttelee. Eihän tuo päivänvalossa minua häikäissyt, mutta kummastutti kyllä.

Näköjään muutkin tehnyt saman havainnon, että Octavian matriisit toimivat innokkaasti valoisallakin säällä tai katuvalaistuksen alueella, toisin kuin muissa autoissa.

Keskustelu siirtyi äkkiä myös päivävaloihin vs. lähivaloihin. Minuakin ärsyttää, jos autoni niitä vilkuttelee edestakaisin monta kertaa tunnissa ja jokaisen sillan alla, joten siksi olen vääntänyt valokytkimen "yöasentoon" että oikeat ajovalot palaa aina, noin 360 päivää vuodessa. Ne loput 5 päivää ovat kesän kuumimmat +30° hellepäivät, jolloin käytän päivävaloja. Mutta muuten on parempi pitää oikeat ajovalot päällä aina, niin ei tarvi sit erikseen muistaa sytytellä niitä sumussa, vesisateessa tai auringon laskiessa.

Tämä on kyllä merkillistä, että palaisivat pitkät päivänvalossakin... Olisiko tällöin tehty jotain koodaamista?

Sen olen huomannut, että valoisella säällä sillan täytyy olla aika pitkä, jotta Golf vaihtaa ajovalot päälle. Muuten ollut kyllä automatiikkaan todella tyytyväinen (alkutaipaleen valovika lukuunottamatta :D ).
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy