Kirjoittaja Aihe: LED vs. Matrix LED -ajovalot  (Luettu 4016 kertaa)

Poissa mfroberg

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 830
    • Profiili
Vs: LED vs. Matrix LED -ajovalot
« Vastaus #30 : 22.09.21 - klo:23:46 »
Valojen vilkuttelu ei ole kovin hyvä vertailukohta toimiville pitkille valoille. Osa autoilijoista laittaa lyhyet heti kun vähänkin näkyy vastaantulijaa ja vilkuttelee valoja kun toinen ei monen sadan metrin päästä pistä lyhyitä.

Tämä ei nyt oikein auennut minulle. Miten joidenkin muiden lyhyille valoille vaihtaminen liittyy siihen ettei minulle ole vilkutettu valoja vaikka ajan pimeässä aina pitkät päällä muusta liikenteestä riippumatta kun on nää matrixit?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline 2019
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa Rakkaudestalajiin

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Vs: LED vs. Matrix LED -ajovalot
« Vastaus #31 : 23.09.21 - klo:07:11 »
Kerran pomppuisella tieosuudella ei luultavasti pysynyt matrixit perässä kun hälytys ajossa oleva poliisiauto vilkutteli pitkiä valoja kun ajoi vastaan. Toi on ainut mikä jäänyt mieleen että on matrixit ollut vastaantulijan mielestä "huonot"

Poissa ToAkPa

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: LED vs. Matrix LED -ajovalot
« Vastaus #32 : 23.09.21 - klo:08:34 »
Kerran pomppuisella tieosuudella ei luultavasti pysynyt matrixit perässä kun hälytys ajossa oleva poliisiauto vilkutteli pitkiä valoja kun ajoi vastaan. Toi on ainut mikä jäänyt mieleen että on matrixit ollut vastaantulijan mielestä "huonot"

Tuo ei välttämättä liittynyt sinun valoihisi, koska ainakin osassa hälytysajoneuvoista näyttävät lisäpitkät vilkkuvan huomion herättämiseksi,  kun varsinaiset vilkkuvalot ovat päällä.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Poissa Morpheus3

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 557
    • Profiili
Vs: LED vs. Matrix LED -ajovalot
« Vastaus #33 : 23.09.21 - klo:08:47 »
Kai tuo on on ihan defaulttikin, että vilkut päällä on kaikki mahdolliset valot huomiokeinona, jos poliisiauton varsinaiset ajovalot (ei päivävalot) ovat päällä. Näin on ainakin mielestäni joka kerta ollut, kun poliisi- tai paloauto tai ambulanssi on tullut pimeällä vlikut päällä vastaan.
Uusin VCDS käytettävissä Rovaniemellä, YV:llä tavoittaa.

Tulossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ajossa: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16
Ex: Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa "Saksan Ladoja"

Poissa prinne

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 560
    • Profiili
Vs: LED vs. Matrix LED -ajovalot
« Vastaus #34 : 23.09.21 - klo:08:50 »
Tämä ei nyt oikein auennut minulle. Miten joidenkin muiden lyhyille valoille vaihtaminen liittyy siihen ettei minulle ole vilkutettu valoja vaikka ajan pimeässä aina pitkät päällä muusta liikenteestä riippumatta kun on nää matrixit?

Eiköhän tuo nyt ollut yleiskommentti vilkutteluun ja olen samaa mieltä. Vastaantulija kun vaihtaa jossain horisontissa heti lyhyille kun näkee auton, mutta toinen ei tee vielä mitään tai automatiikka ei vielä tee mitään. Niin sitten vilkutellaan valoja "paniikissa"

Eilen viimeksi tuli ambulanssi vastaan hälytysajossa niin pitkät vilkkui muiden valojen kanssa.
Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10,
ex-vag:Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Poissa Sped

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: LED vs. Matrix LED -ajovalot
« Vastaus #35 : 23.09.21 - klo:09:41 »
En vaihtaisi pois, mutta sen verran pitää sanoa että ainakin omalla Octavialla viime talvena kaksi kertaa rekka väläytti omia valojaan minulle. Kummallakin kerralla tilanne oli samankaltainen, eli ajoin/nousin autolla "jyrkkää" ylämäkeä maantiellä ja vastaantulevien kaistalta rekan hytti nousee näkyviin juuri ennen kuin rekan lähivalot ovat kunnolla näkyvissä, tällöin ei auto osannut ennakoida ajoissa vaan piti pitkät päällä hytin kohdalla pienen hetken.

Huollosta kysyin tästä, niin sanoivat että ominaisuus.

Tämä on ihan normaalia, sillä auto tunnistaa vastaantulevan _valoista_, ja jos niitä ei näy, niin ei omat valotkaan niitä huomioi. Eipä sille oikein mitään muuta voi, kun ottaa pois manuaalisesti.
Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI -21
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Poissa ReijoM

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 58
  • Audilla ja Toyotalla mennään
    • Profiili
Vs: LED vs. Matrix LED -ajovalot
« Vastaus #36 : 23.09.21 - klo:15:23 »
Autona Audi ja siinä HD Matrixit mutta LED vs. Matrix LED  -ajovalokeskusteluun kommentti.

Ajoin ensimmäistä kertaa viime viikonloppuna tuolla autolla pimeässä, kun tulin illalla Helsinki-Vantaan lentoasemalta Jyväskylään eli noin 250 km.

Autoja tuli aika paljon vastaan ja saldona tuolla eka reissulla kaksi rekkaa väläytti pitkiä näen takaa noustuaan ja yksi vastaantuleva avolava-auto nelikaistaisella keskikaidetieosuudella.

Avolava-autoa nuo valot tuolla nelikaistatiellä eivät varmasti häikäisseet, vaan hän lienee tulkinnut että minulla oli pitkät päällä sen vuoksi ettei autossani vaihtunut selkeästi lyhyet. Ensin heitti pitkät päälle, autoni ei tietenkään siihen reagoinut enkä niistä häikäistynyt :D, sen jälkeen vielä syttyi joku ledi lisävalopatteri keulaan, eivätkä nekään minua häikäisseet.

Aikaisemmassa Audissa oli Ledit kaukovaloassistentilla ja siihen verrattuna ehdottomasti Matrixit kannattaa ehdottomasti ottaa.
Audi A6 quattro                      

Toyota Corolla Touring 1,2 T    

Poissa ToyotastaSkodaan

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Vs: LED vs. Matrix LED -ajovalot
« Vastaus #37 : 28.09.21 - klo:20:44 »
Nyt on tullut ajeltua pimeydessäkin riittävästi, joten:

Plussat matriiseille:
- Toimii hyvin (ja paremmin kuin aikanaan Passatin mukautuvat ledit). Leppoisaa ajoa, eikä vielä ainakaan vilkuttelijoita.
- Valoteho kohtuullisen hyvä, ja näyttää myös tien sivuille ja riittävän ylös.
- Aina valoa tarjolla, eikä kuten normivaloilla ledbarin kanssa pitkillä kuin päivällä, ja sitten vaihtuu lyhyet...Aika pimeää
- On myös älykkäämpi siinä suhteessa ettei häikäise pitkillä liikennemerkkien kautta niinkuin ledbarin kanssa ajellessa

Miinusta:
- Ledbar terästetyt normivalot ovat aika ylivoimaiset absoluuttisen valotehon suhteen
- Jos haluaisi ledbarin matriisien lisäksi, niin joutuu käyttämään valoja manuaalisesti

Jos ajaisin paljon pitkiä taipaleita pimeällä teillä joissa ei ole paljon liikennettä, niin sitten voisin harkita enemmän ledbaria joko matriisien lisäksi manuaalikäyttöön tai ilman matriiseja. Muuten äänestän ehdottomasti matriiseja helppouden ja "normaaliajossa" riittävän tehokkaiden valojen takia.

Poissa pikatsu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 197
    • Profiili
Vs: LED vs. Matrix LED -ajovalot
« Vastaus #38 : 29.09.21 - klo:08:28 »
Postauksen aloittaneelle, että jos mitenkään budjetti antaaa myötä, niin Style vaan tilaukseen eikä pelkästään valojen takia, jotka ovat hintansa väärti.  Tulee muutakin järkevää varustetta mukana.

Poissa Morpheus3

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 557
    • Profiili
Vs: LED vs. Matrix LED -ajovalot
« Vastaus #39 : 29.09.21 - klo:08:32 »
Postauksen aloittaneelle, että jos mitenkään budjetti antaaa myötä, niin Style vaan tilaukseen eikä pelkästään valojen takia, jotka ovat hintansa väärti.  Tulee muutakin järkevää varustetta mukana.
Komppaan tätä. Alempiin varustelutasoihin jos ottaa jotain mieleistä lisäpalikkaa, niin hinta on aika nopeasti Stylen tasolla eniveis.
Uusin VCDS käytettävissä Rovaniemellä, YV:llä tavoittaa.

Tulossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ajossa: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16
Ex: Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa "Saksan Ladoja"

 




www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla