ID perheen OTA päivitykset

Aloittaja SlOrbA, 05.07.21 - klo:08:31

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Pingu - 30.08.22 - klo:16:20
Mitä Cupran softaa on päässyt testaamaan (joka taitaa olla sama kuin ID-perheen päivitetty versio), niin ei tuossa ole enää paljon valittamisen aihetta.
Minulla on Bornissa 3.0.0 softa. Vaikka on x.0.0 softa on pelannut hyvin (karsastan hieman uuden version ihan ensimmäistä buildia). Kyllä VW oppii tekemään kunnon softan aikasemmin kuin Tesla hyvän auton.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

WiseGuy

Selvittiin yhdellä lisäpäivällä eli auto kotipihassa.

Ongelma ei ollutkaan autossa vaan yhteys Saksaan oli katkennut kesken päivityksen. Samassa veneessä oli toinenkin id.

En jaksanut alkaa tutkia löytyykö selkeitä muutoksia.

Asia mikä pisti silmään niin penkkien välinen lokero oli avattu ja jätetty auki. Eikait ne sieltä usbiliitintä käytä 😂

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: WiseGuy - 30.08.22 - klo:19:42
Asia mikä pisti silmään niin penkkien välinen lokero oli avattu ja jätetty auki. Eikait ne sieltä usbiliitintä käytä 😂
Minulla oli siellä kaksi USB-johtoa kiinni ja ne oli vedetty irti. Ilmeisesti varmuuden vuoksi. Muistelen jossain värkissä ei kaikki onnistunut, jos oli USB-piuha kiinni.

Muuten sama juttu eli ei selkeitä muutoksia. Miksikähän tästä on niin pirunmoinen koohotus noussut? Pitikö tässä jotain ihmeellistä tapahtua? Tämähän oli vain akunvaihto (joka oli kyllä tarpeeseen) ja OTA-päivitysten valmistelua.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Vastarakki

Latausnopeus on noussut 125 kilowattiin 58 kWh akuissa ja akun lämmityksen logiikkaa on muutettu, käyttöliittymän pitäiskin olla entisellään.

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 31.08.22 - klo:10:25
Latausnopeus on noussut 125 kilowattiin 58 kWh akuissa ja akun lämmityksen logiikkaa on muutettu, käyttöliittymän pitäiskin olla entisellään.

Juu, ilmeisesti yli 0 asteista akkua ei lämmitetä enää ja kun lämmitetään se tehdään portaissa eikä enää koko ajan täysillä.

Kääntöpuolena sitten pikalataus nopeus viileässä huononee entisestään. Kuinka paljon alle 50 kW jää on sitten arvoitus jos käyrää ei samalla muuteta.

Onhan siitä esilämmityksestä HPC puhuttu kohta 2 vuotta mutta ei näy ei kuulu eikä ole mukana 3.1 versiossa saksalaisten foorumien mukaan.

Minulla meni hermot tämän puutteen kanssa ja tilasin auton missä ko. ominaisuus on jo nyt. Tulee ensi vuonna .. ehkä.

tsihman

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 31.08.22 - klo:11:23
Juu, ilmeisesti yli 0 asteista akkua ei lämmitetä enää ja kun lämmitetään se tehdään portaissa eikä enää koko ajan täysillä.

Kääntöpuolena sitten pikalataus nopeus viileässä huononee entisestään. Kuinka paljon alle 50 kW jää on sitten arvoitus jos käyrää ei samalla muuteta.

Onhan siitä esilämmityksestä HPC puhuttu kohta 2 vuotta mutta ei näy ei kuulu eikä ole mukana 3.1 versiossa saksalaisten foorumien mukaan.

Minulla meni hermot tämän puutteen kanssa ja tilasin auton missä ko. ominaisuus on jo nyt. Tulee ensi vuonna .. ehkä.

Tämä oli myös itsellä yksi monista syistä miksi luovuin ID:stä. Viikottaiset vikailmoitukset jotka liittyivät pääasiassa valoihin (Dynamiset ajovalot, Vilkut, Jarruvalot yms) Matkanteko talvella oli hitaanlaista, kun esilämmitystä HPC:lle navigoidessa ei ollut. Puhelinäppi oli nykyisen kulkupelin vastaavaan aika onneton esitys. Nykyisillä energian hinnoilla myös toimiva latauksen ajastustoiminto olisi ollut hyvä, Ilmeisesti 3.0 softalla toimii jo aika hyvin?

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: tsihman - 31.08.22 - klo:13:22
Tämä oli myös itsellä yksi monista syistä miksi luovuin ID:stä. Viikottaiset vikailmoitukset jotka liittyivät pääasiassa valoihin (Dynamiset ajovalot, Vilkut, Jarruvalot yms) Matkanteko talvella oli hitaanlaista, kun esilämmitystä HPC:lle navigoidessa ei ollut. Puhelinäppi oli nykyisen kulkupelin vastaavaan aika onneton esitys. Nykyisillä energian hinnoilla myös toimiva latauksen ajastustoiminto olisi ollut hyvä, Ilmeisesti 3.0 softalla toimii jo aika hyvin?
Tuon ajastuksen pitäisi olla korjattuna jo 2.4:ssa. En ole itse sitä ominaisuutta vielä päivityksen jälkeen käyttänyt.

Ennakkotiedoissa oli, että ennen kuin 3.0 alkaa latautumaan VW:ltä pitäisi tulla sposti edeltävällä viikolla. Onko kukaan 2.4:lla ajava vielä sellaista spostia saanut?
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

tsihman

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 31.08.22 - klo:15:06
Tuon ajastuksen pitäisi olla korjattuna jo 2.4:ssa. En ole itse sitä ominaisuutta vielä päivityksen jälkeen käyttänyt.

Ennakkotiedoissa oli, että ennen kuin 3.0 alkaa latautumaan VW:ltä pitäisi tulla sposti edeltävällä viikolla. Onko kukaan 2.4:lla ajava vielä sellaista spostia saanut?

Juutuubi vaikuttaja IDFurkan testasi ajastettua latausta 2.4 softalla, Ei toiminut. 3.0 softalla pitäisi toimia.

eVW

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 30.08.22 - klo:12:42
No minusta noita softaongelmia nyt vain jostakin syystä paisutellaan juuri VW:n kohdalla. Jopa Tesla-kuskitkin itkevät kaikenlaisista softaongelmista jatkuvasti, mutta sehän ilmeisesti kuuluu asiaan ja on Eri Asia(tm).

Ehkä tähän vaikuttaa se, että meillä taitaa olla hiukan erilaisia yksilöitä. Omalla kohdallani (ID.3 1st) joka ikinen päivitys on mennyt pieleen tavalla tai toisella. Parissa ensimmäisessä vaihdeltiin tietokoneita, joten auto vietti yhteensä viikkoja pajalla. 2.1 -päivityksessä auto meni sekaisin kuin käkikello, mutta huolto sai toisella käynnillä resetoitua. 2.3 ei tullut OTA:na, mutta sekoitti auton avustimet pariksi kuukaudeksi, kun yritti asentua.

Tänään auto kävi hakemassa kamppiksen mukaisen 2.4:n. Lopputuloksena auton tietokone kertoo versioksi 2.3.0. No, on se tietysti enemmän kuin 2.1, mutta ei tainnut mennä ihan maaliin, ellei softassa nyt satu olemaan sellaista bugia, että joku on unohtanut vaihtaa versionumeron.

Auto kyllä tarjosi ajon aikana hetken verran OTA-päivitystä, mutta kun sitä ei voi ajossa asentaa, auton into meni ohi. Ei löydy enää mitään päivitysmahdollisuutta mistään -> pajalle. Ja löytyykö muutenkaan 2.3->2.4 -päivitystä OTA:na?

Päivitysten osalta siis "right the first time" -saldo taitaa olla 0/5 minulla. Ymmärrän sen, että monella omistajalla kaikki menee kuin Strömsössä, mutta se ei varsinaisesti poista sitä, etteikö osa meistä olisi päässyt nauttimaan saksalaisten softasta hiukan enemmän kuin on kohtuullista. (No, bisnespuolella olevat tietävät, että SAP on saksalainen...)

Vertailukohdaksi otan pihassa olevan toisen tuoreen mallin, Ioniq 5:n. Sekin on alkupään yksilöitä ja sitä kautta altis olemaan susi. Perussoftia ei ole päivitetty kertaakaan, infotainmentin päivitin kertaalleen tikulta (meni kerralla, vaikka vei aikaa). Yhtään isoa sekoilua auto ei ole tehnyt (vrt. VW:n temppu pimentää näytöt ajossa tai antaa 10 erilaista virheilmoitusta samana päivänä), pikkubugejakin on ollut vähän. Lataus ajastetaan kertomalla autolle joko (toimivasta) kännykkäsovelluksesta sallitut lataustunnit tai tekemällä sama muutamalla napautuksella (varsin nopeasti toimivasta) infotainmentista.

Osa VW:n ongelmista voi mennä huonon tuurin piikkiin â€" tai siihen, että autosähkäriksi on sattunut se kaveri, joka tarvitsee appelsiiniin kuoreen printatut avausohjeet. Suurin osa on kuitenkin ihan puhdasta huonoutta valmistajan puolelta.

eVW

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 30.08.22 - klo:19:02
Minulla on Bornissa 3.0.0 softa. Vaikka on x.0.0 softa on pelannut hyvin (karsastan hieman uuden version ihan ensimmäistä buildia). Kyllä VW oppii tekemään kunnon softan aikasemmin kuin Tesla hyvän auton.

Näin voi hyvinkin olla. Nykyisellä kehitystahdilla kuitenkin tuntuu, että kumpikin näistä tapahtuu vasta sen jälkeen, kun Suomi on käynyt hakemassa jalkapallon MM-pokaalin...

Itse asiassa tässä saattaa kyllä olla niin, että kummallakin firmalla on ihan sama ongelma. Tesla on DNA:ltaan ohjelmistotalo, joka on keksinyt hyvin innovatiivisia tapoja tehdä autoja. Tämä innovatiivisuus kuitenkin aiheuttaa sen, että Teslan on vaikea löytää suoraan omaan toimintamalliin ja kulttuuriin sopivaa osaamista, jolla autojen laatu ja â€" vielä vaikeammin â€" laatuvaikutelma saataisiin riittävän korkealle tasolle. Kun asiaan sotketaan tietyt Muskin vahvat uskomukset, segmentti jää kapeaksi.

Volkswagen taas on DNA:ltaan erinomainen autonvalmistaja, mutta softakulttuuri kiertää talon kaukaa. Tämän lisäksi autoissa on pitkien perinteiden vuoksi erittäin hajautettu arkkitehtuuri (monta toisiinsa liitettyä tietokonetta), jossa tavarat tulevat kumppaneilta. Tällaisen himmelin saaminen hyvin päivitettäväksi on erittäin vaikeaa, mikä on käytännössäkin nähty. Ohjelmiston kehityssyklit ja testaaminen menee hyvin hankalaksi, ja kaikki raudan päivittäminen on tuskaista.

Kulttuurisyistä asia ei korjaannu myöskään sillä, että Tesla ja VW (tai jokin muu vastaava parivaljakko) yhdistyvät. Sen jälkeen saataisiin Teslan mekaniikka VW:n tietotekniikalla.

Sitä on aidosti vaikea ennustaa, mihin tilanne menee. Veikkaan, että Tesla tulee jäämään Euroopassa varsin pieneksi, ja VW onnistuu vihdoin tekemään softaa ja käyttöliittymiä, jotka eivät ole niin huonoja, että ihmiset jättäisivät auton ostamatta. MEB-alusta on kuitenkin arkkitehtuurinsa vuoksi aika lailla menetetty tapaus; hyvää käyttäjäkokemusta siitä ei tulla saamaan. Siedettävä ehkä kuitenkin, ja se on monesti riittävä.

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 31.08.22 - klo:10:25
Millä lähtöarvoilla tuo 125kW tapahtuu.
Itse kävin latauksessa kohta 2.4 päivityksen jälkeen ja alla tulos

Se on vain 5kW parempi kuin ennen 2.4. Laturi oli 150kW ja olin yksin siinä.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

dwntime

Lainaus käyttäjältä: eVW - 31.08.22 - klo:19:10Veikkaan, että Tesla tulee jäämään Euroopassa varsin pieneksi, ja VW onnistuu vihdoin tekemään softaa ja käyttöliittymiä, jotka eivät ole niin huonoja, että ihmiset jättäisivät auton ostamatta. MEB-alusta on kuitenkin arkkitehtuurinsa vuoksi aika lailla menetetty tapaus; hyvää käyttäjäkokemusta siitä ei tulla saamaan. Siedettävä ehkä kuitenkin, ja se on monesti riittävä.

Tätä samaa mantraa Teslan kuolemisesta, kun oikeat autovalmistajat alkavat valmistaa sähköautoja, on hoettu jo vuosia mutta eipä tuo vaan kuollut ole. Päinvastoin, keikkuu jatkuvasti myydyimpien sähköautojen top 5:ssä.

Minä veikkaan että VW EI saa softapumppuaan toimimaan vielä vuosiin ja tulemme näkemään mm useita toimarin vaihdoksia. Ei tule Porsche pomonkaan taival olemaan pitkä tuossa roolissa.
Ongelma ei ole etteikö VW pystyisi, kyllä, teknisesti ja taloudellisesti varmasti, mutta väitän että ongelmat ovat syvemmällä yrityksen kulttuurissa ja siinä kuinka perinteiset teollisuuden mahtisuvut ohjaavat yritystä.
Siellä ei riitä ymmärrys eikä osaaminen jolla perinteinen pellin vääntely puristetaan softa osaamiseksi.

Ja jos taas katsoo Teslaa, kyllä, autojen laatu oli oikeasti alkuvaiheessa melkoista kuraa mutta jokaisen Gigafactoryn myötä he ovat ottaneet valtavia harppauksia myös valmistuksen osalta eteenpäin. Mm. Monoblock rakenne.
Tesla on hankkinut isolla rahalla osaajia perinteisestä autoteollisuudesta tuota tuotantoprosessia ja laadunvarmistusta tekemään ja hiomaan.

Minä väitän että VW tulee olemaan se jolle se mustapekka jää käteen. Vaikka pumppaisivat kuin paljon rahaa tahansa tähän, aika ei yksinkertaisesti riitä. Kiinalaiset tulevat jyräämään sähköautomarkkinat seuraavan 10 vuoden aikana.

-ruoska-

Lainaus käyttäjältä: eVW - 31.08.22 - klo:18:52
...Tänään auto kävi hakemassa kamppiksen mukaisen 2.4:n. Lopputuloksena auton tietokone kertoo versioksi 2.3.0.
ID Software pysyy 2.3:ssa, mutta itse Software pitäisi muuttua 0912:een.
Ajossa:
Cupra Born 2022 58kWh

Antore

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 31.08.22 - klo:19:36
Tätä samaa mantraa Teslan kuolemisesta, kun oikeat autovalmistajat alkavat valmistaa sähköautoja, on hoettu jo vuosia mutta eipä tuo vaan kuollut ole. Päinvastoin, keikkuu jatkuvasti myydyimpien sähköautojen top 5:ssä.

Minä veikkaan että VW EI saa softapumppuaan toimimaan vielä vuosiin ja tulemme näkemään mm useita toimarin vaihdoksia. Ei tule Porsche pomonkaan taival olemaan pitkä tuossa roolissa.
Ongelma ei ole etteikö VW pystyisi, kyllä, teknisesti ja taloudellisesti varmasti, mutta väitän että ongelmat ovat syvemmällä yrityksen kulttuurissa ja siinä kuinka perinteiset teollisuuden mahtisuvut ohjaavat yritystä.
Siellä ei riitä ymmärrys eikä osaaminen jolla perinteinen pellin vääntely puristetaan softa osaamiseksi.

Ja jos taas katsoo Teslaa, kyllä, autojen laatu oli oikeasti alkuvaiheessa melkoista kuraa mutta jokaisen Gigafactoryn myötä he ovat ottaneet valtavia harppauksia myös valmistuksen osalta eteenpäin. Mm. Monoblock rakenne.
Tesla on hankkinut isolla rahalla osaajia perinteisestä autoteollisuudesta tuota tuotantoprosessia ja laadunvarmistusta tekemään ja hiomaan.

Minä väitän että VW tulee olemaan se jolle se mustapekka jää käteen. Vaikka pumppaisivat kuin paljon rahaa tahansa tähän, aika ei yksinkertaisesti riitä. Kiinalaiset tulevat jyräämään sähköautomarkkinat seuraavan 10 vuoden aikana.

Olen kyllä ihan samaa mieltä. En tiedä onko tähän vuoden vanhaan artikkeliin tullut päivityksiä mutta ainakin konsernin ns. premium-merkit vaikuttaisivat nostaneet kädet osittain pystyyn onnettoman softaosaamisen suhteen.

https://mobiili.fi/2021/07/16/volkswagen-ryhma-ottamassa-kayttoon-android-automotive-pohjaisen-kayttojarjestelman-audi-ja-porsche-autoissa-vuodesta-2023-alkaen-ei-kuitenkaan-googlen-tarjoamaa-versiota/

edit: vähän tuoreempi uutinen. https://sasatimes.com/android-automotive-in-porsche-and-audi-is-scheduled-to-start-shortly-before-2024/

Pingu

Kaksi asiaa, mitä en ikinä veikkaisi tämän päivän näkymien ja myyntilukujen perusteella, on VW:n tai Teslan kuolema. Mutta tuohon laadunvarmistukseen Teslan suhteen on pakko puuttua. YouTube on täynnä Model Y-videoita, joissa laatu on jotain aivan järkyttävää. En ymmärrä miten tuo voi olla hyväksyttävää, etenkin kun firma on tehnyt autoja jo aika monta vuotta. Ja pitääkö tänäkin talvena lukea uutisista lämmityksen hyytymisestä pakkaskeleillä? Kuinka mones talvi se olisi putkeen?

Kaikilla tuntuu olevan ongelmansa, mutta jos perinteisistä automerkeistä pitäisi veikata ennakkosuosikkia, niin sijoittaisin pari euroa MB:n puolesta. Siellä taitaa softan ja laadun yhdistelmä toimia kaikkein parhaiten tämänhetkisistä autonvalmistajista.

eVW

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 31.08.22 - klo:19:48
ID Software pysyy 2.3:ssa, mutta itse Software pitäisi muuttua 0912:een.

Paljon kiitoksia, tämä säästi paljon vaivaa ja huutamista!

Kyse oli siis siitä, että saksankielen taitoni olikin niin ruosteessa, etten tajunnut 2.3.0 / 0912 tarkoittavankin 2.4...

Löytyykö näistä muuten VW:ltä jostain virallista listaa? Vai mennäänkö asiakkaiden kohdalla herkkusienijohtamisella (pidetään pimeässä ja kaadetaan jotain lannoittavaa päähän) ja foorumien googlaamisella.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: WiseGuy - 30.08.22 - klo:19:42
Selvittiin yhdellä lisäpäivällä eli auto kotipihassa.

Ongelma ei ollutkaan autossa vaan yhteys Saksaan oli katkennut kesken päivityksen. Samassa veneessä oli toinenkin id.

En jaksanut alkaa tutkia löytyykö selkeitä muutoksia.

Kyllä käyttää. USB:lta päivitetään asioita myös tehdasyhteyden lisäksi, riippuen mikä softa autossa on pohjalla jne.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Pingu - 31.08.22 - klo:20:39
En ymmärrä miten tuo voi olla hyväksyttävää, etenkin kun firma on tehnyt autoja jo aika monta vuotta. Ja pitääkö tänäkin talvena lukea uutisista lämmityksen hyytymisestä pakkaskeleillä? Kuinka mones talvi se olisi putkeen?
Minä en ymmärrä miten voi olla hyväksyttävää että ID autoissa ei toimi esim ilmastointi? Tai tukivarsia rempataan 10tkm jälkeen. Ja VW kuitenkin valmistanut autoja lähes 100v.

Lainaa
Kaikilla tuntuu olevan ongelmansa, mutta jos perinteisistä automerkeistä pitäisi veikata ennakkosuosikkia, niin sijoittaisin pari euroa MB:n puolesta. Siellä taitaa softan ja laadun yhdistelmä toimia kaikkein parhaiten tämänhetkisistä autonvalmistajista.

Voi olla. Minä laittaisin kuitenkin rahani Kiinalaisiin. Siellä on rahaa, resursseja ja keinot painaa tavaraa tulemaan sellaisella hinnalla joka myy. Laadusta voi olla montaa mieltä mutta väitän että se on useimmille riittävä kun hinta on tarpeeksi alhainen.
Lisäksi heitä ei paljon materiaalipulakaan vaivaa.

Mutta jää nähtäväksi, voihan tässä tapahtua monenlaisia yllätyksiä kuten on nähty. Ei varmasti kukaan osannut ennustaa näitäkään käänteitä mitä tässä viimeisen 2,5 vuoden aikana on tapahtunut.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 31.08.22 - klo:21:25
Tai tukivarsia rempataan 10tkm jälkeen. Ja VW kuitenkin valmistanut autoja lähes 100v.
Minä laittaisin kuitenkin rahani Kiinalaisiin. Siellä on rahaa, resursseja ja keinot painaa tavaraa tulemaan sellaisella hinnalla joka myy. Laadusta voi olla montaa mieltä mutta väitän että se on useimmille riittävä kun hinta on tarpeeksi alhainen.
Lisäksi heitä ei paljon materiaalipulakaan vaivaa.
VW:n tukivarsia on rempattu 90-luvulta lähtien, joten laatutakuu on kunnossa. Ensin kiinalaiset varasti tietoa, sitten ostivat kopiotavat tavarat ja nyt sitten ostavat firmat. Volvo hyvä esimerkki. Taisi kiinalainen keksiminen jäädä kommunismin jalkoihin. Nyt sitten varastetaan tai ostetaan verirahoilla tieto itselle, jota orjat tekee.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 31.08.22 - klo:11:23

Tämä sopii itselleni hyvin. Bornin kulutus on ollut niin pieni, että 58 kWh akulla on päässyt näin kesällä 450-500 km. Mittarissa on nyt reilut 11 tkm ja olen käyttänyt pikalaturia vain kerran. Sekin kerran lähinnä kokeilumielessä. Päivittäiselle 300 km matkoille on jäänyt niin paljon pelivaraa, että ne menevät talvellakin ilman välilatauksia.

Eli mielummin pienempi kulutus kuin maksimaalinen latausnopeus ja akkujen turhaa lämmittämistä. Jos vuodessa joutuu pikalataamaan pari-kolme kertaa, riittää minulle vallan mainiosti 50 kW teho. Tärkeämpää on, että päivittäiset ajot menevät ilman välilatauksia.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

-ruoska-

Lainaus käyttäjältä: eVW - 31.08.22 - klo:20:48
Löytyykö näistä muuten VW:ltä jostain virallista listaa? Vai mennäänkö asiakkaiden kohdalla herkkusienijohtamisella (pidetään pimeässä ja kaadetaan jotain lannoittavaa päähän) ja foorumien googlaamisella.

En tiedä, onko tätä parempaa virallista listaa olemassa: 2.4

Täällä näkee epäviralliset, eri moduleiden versiot mutta eipä noidenkaan versiosisältöjä juurikaan availla.

Kuten Queen asian esitti, We Are The Champignons
Ajossa:
Cupra Born 2022 58kWh

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 31.08.22 - klo:22:57
Ensin kiinalaiset varasti tietoa, sitten ostivat kopiotavat tavarat ja nyt sitten ostavat firmat. Volvo hyvä esimerkki. Taisi kiinalainen keksiminen jäädä kommunismin jalkoihin. Nyt sitten varastetaan tai ostetaan verirahoilla tieto itselle, jota orjat tekee.

Niin, vaikka keinot ovat erittäinkin kyseenalaiset miten Kiina on oman "osaamisensa" ja teknologisen mahtavuutensa kerännyt, se vaan hyvin länsimaille kelpaa. Tavaraa virtaa Kiinasta enemmän kuin koskaan vaikka hinnat ovat sieltäkin tilatessa nousseet.
Kumpi on typerämpi, Kiina joka varastaa ja kopioi kaiken mitä sinne pusketaan ja teettävät käytännössä työt orjatyövoimalla? Vai länsimaat jotka siitäkin huolimatta vaikka tämän kaiken tietävät, sinne vaan puskevat enemmän ja enemmän teknologiaa ja perustavat tech centereitä?

Noh, ehkä tämä offtopicista.

Noista OTA päivityksistä. Oli ehkä kaikkein suurin pettymys itsellä koko autoon. Luvattiin 12 vkon välein OTA päivityksiä. Ensimmäinen päivitys tuli syyskuussa 2021, sekin myöhästyi ainakin 6kk alkuperäisestä aikataulusta.
Toinen 2.4 päivitys on nyt menossa, eli n. 12kk 2.3 päivityksen jälkeen. Tällä tahdilla 3.0 OTA päivitykset lähtevät rullaamaan ensi keväänä/kesänä.
Eikä tuo 2.3 OTA päivitys ainakaan itsellä mennyt putkeen. AR HUD lakkasi toimimasta ja koko päivitys piti ajaa huollossa uudelleen jotta tuo saatiin takaisin. Onneksi ei vaikuttanut auton oikeisiin toimintoihin, mutta ei tuo nyt ihan hirveästi uskoa tuohon hommaan valanut.
Ja miksikö minusta nuo päivitykset ovat tärkeitä? Ensinnäkin ajastettu lataus (joka ei muuten toimi ilmeisesti 3.0 softassa edelleenkään), typerä akun lämmitys joka nosti kulutuksen talvella lähemmäs 40kWh/100km, profiilien puute, täysin käsittämätön räpellys jota WeConnectID:ksi kutsutaan, ESPstä ei saa vetoluistonestoa kytkettyä pois päältä tai ESP:tä sallivammaksi ja monia monia muita isompia ja pienempiä typeryyksiä.
Ei uskoisi oikeasti ihan heti että tuo firma on autoja niin pitkään valmistanut. Softa oli kuin autotallifirman kasaama.

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 31.08.22 - klo:19:34
Millä lähtöarvoilla tuo 125kW tapahtuu.
Itse kävin latauksessa kohta 2.4 päivityksen jälkeen ja alla tulos
Se on vain 5kW parempi kuin ennen 2.4. Laturi oli 150kW ja olin yksin siinä.

Nämähän on henkimaailman juttuja. Akun lämmön pitää olla 25 astetta tai enemmän, että saavutetaan täysi latausnopeus. Kesäreissulla menin 12% varauksella pikalaturille akun lämpötilan ollessa 19 astetta ja sain 85 kilowattia irti. Ens kesänä sitten helteillä tähtäät siihen 125 kilowattiin :D

Mulla on sama kuin Pihistelijällä, parempi tuo pätkäajon pieni kulutus kuin lämpenevä akku. Pikalataan noin kerran talvessa, ja kesällä on vauhti riittänyt. Jos teen suunnitellun Lapin-reissun talvella niin voin sitten raportoida kitinäni. Toki olisi kiva saada se akun lämmitys halutessaan - ominaisuus, josta on ehkä maksanut. Se tuskin tulee omistajuusaikanani, jos koskaan.

Onko jollain muuten tallessa se 1st-mallien ensimmäinen ohjekirja? Siellähän oli mm. mahdollisuus heijastaa kännykältä videoita ruudulle. Ei oo vissiin tulossa  ;D

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 01.09.22 - klo:09:32
Nämähän on henkimaailman juttuja. Akun lämmön pitää olla 25 astetta tai enemmän, että saavutetaan täysi latausnopeus. Kesäreissulla menin 12% varauksella pikalaturille akun lämpötilan ollessa 19 astetta ja sain 85 kilowattia irti. Ens kesänä sitten helteillä tähtäät siihen 125 kilowattiin :D

Mulla on sama kuin Pihistelijällä, parempi tuo pätkäajon pieni kulutus kuin lämpenevä akku. Pikalataan noin kerran talvessa, ja kesällä on vauhti riittänyt. Jos teen suunnitellun Lapin-reissun talvella niin voin sitten raportoida kitinäni. Toki olisi kiva saada se akun lämmitys halutessaan - ominaisuus, josta on ehkä maksanut. Se tuskin tulee omistajuusaikanani, jos koskaan.

Onko jollain muuten tallessa se 1st-mallien ensimmäinen ohjekirja? Siellähän oli mm. mahdollisuus heijastaa kännykältä videoita ruudulle. Ei oo vissiin tulossa  ;D

Muistelen että 23C riittäisi maksimiin nykyisin mutta sen lisäksi SoC pitää olla alle 10%, muuten ei mene maksimikäyrälle kun akku ei ehdi lämmitä tarpeeksi latauksen alun aikana milloin tehot korkealla. Armottomalla 15 min jojottamisella 5C ulkolämmössä olen tuohon päässyt (tyhjällä mootoritiellä). Kerran sitä olen kokeillut

f080421

Lainaus käyttäjältä: eVW - 31.08.22 - klo:18:52
Ehkä tähän vaikuttaa se, että meillä taitaa olla hiukan erilaisia yksilöitä. Omalla kohdallani (ID.3 1st) joka ikinen päivitys on mennyt pieleen tavalla tai toisella. Parissa ensimmäisessä vaihdeltiin tietokoneita, joten auto vietti yhteensä viikkoja pajalla. 2.1 -päivityksessä auto meni sekaisin kuin käkikello, mutta huolto sai toisella käynnillä resetoitua. 2.3 ei tullut OTA:na, mutta sekoitti auton avustimet pariksi kuukaudeksi, kun yritti asentua.

Tänään auto kävi hakemassa kamppiksen mukaisen 2.4:n. Lopputuloksena auton tietokone kertoo versioksi 2.3.0. No, on se tietysti enemmän kuin 2.1, mutta ei tainnut mennä ihan maaliin, ellei softassa nyt satu olemaan sellaista bugia, että joku on unohtanut vaihtaa versionumeron.

Auto kyllä tarjosi ajon aikana hetken verran OTA-päivitystä, mutta kun sitä ei voi ajossa asentaa, auton into meni ohi. Ei löydy enää mitään päivitysmahdollisuutta mistään -> pajalle. Ja löytyykö muutenkaan 2.3->2.4 -päivitystä OTA:na?

2.1:ssä taisi olla sellainen bugi (joka myöhemmin korjattiin erillisillä päivityksillä), että jos yritti asentaa ajon aikana niin se päivitys tosiaan hukkui johonkin. Mutta kyllä ne kaikki minulle lopulta tulivat OTA:na. Tästä oli paljon keskustelua tälläkin palstalla kesällä 2021.

2.3 => 2.4:ää ei voi asentaa OTA:na ja version pitäisi tosiaan olla 2.3 siellä infotainmentissa eli se on ihan oikein. En tiedä miksi tuo on nimetty 2.4:ksi vaikka infotainment näyttää edelleen 2.3. Ehkä siksi kun se ei mitään näkyvää muutosta tuo mihinkään vaan on vain valmisteluversio 3.0:lle.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.09.22 - klo:04:57
Tämä sopii itselleni hyvin. Bornin kulutus on ollut niin pieni, että 58 kWh akulla on päässyt näin kesällä 450-500 km. Mittarissa on nyt reilut 11 tkm ja olen käyttänyt pikalaturia vain kerran. Sekin kerran lähinnä kokeilumielessä. Päivittäiselle 300 km matkoille on jäänyt niin paljon pelivaraa, että ne menevät talvellakin ilman välilatauksia.

Eli mielummin pienempi kulutus kuin maksimaalinen latausnopeus ja akkujen turhaa lämmittämistä. Jos vuodessa joutuu pikalataamaan pari-kolme kertaa, riittää minulle vallan mainiosti 50 kW teho. Tärkeämpää on, että päivittäiset ajot menevät ilman välilatauksia.

Samaa mieltä. Olen erittäin tyytyväinen, jos arkiajot kylmässä menee huomattavasti pienemmällä kulutuksella päivityksen jälkeen. Pikalatausta tai matkustelua ylipäätään tulee tehtyä erittäin harvoin.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Pingu - 31.08.22 - klo:20:39

Juu, voisin mielelläni ostaa EQS:n tai EQE:n, mutta hintaluokka nyt on "vähän" eri kuin vaikka ID.3:ssa :D

f080421

Lainaus käyttäjältä: tsihman - 31.08.22 - klo:13:22
Tämä oli myös itsellä yksi monista syistä miksi luovuin ID:stä. Viikottaiset vikailmoitukset jotka liittyivät pääasiassa valoihin (Dynamiset ajovalot, Vilkut, Jarruvalot yms)

En tiedä onko tuo taas jokin yksilökysymys, mutta mulla on viimeisen vuoden aikana tullut ainoastaan yksi vikailmoitus, joka sekin lähti pois kun lukitsi auton eikä ole tullut uudestaan. Käsittääkseni 2.3 korjasi noita aika radikaalisti.

eVW

...

Vaikka menee nyt vähän OT tähän OTA-keskusteluun, niin kommentoinpa silti vielä hiukan.

En ole povaamassa Teslan kuolemaa, koska Teslalla on hyvin vahva brändi, joka takaa asiakkaat. Tesla ei ole Toyota, ja tämä pätee niin hyvässä kuin pahassakin. Teslan vahvuutena ovat voimakkaat valinnat ja keskittyminen muutamaan malliin, mutta samalla ne ovat sen heikkoudet. Mitä Teslalla on tarjota "tavalliselle" perheelle? Model Y, joka on kuitenkin kallis ja mielipiteitä jakava. Mitä Teslalla on tarjota alemmissa segmenteissä? Ei mitään, joskus 2025 jälkeen ehkä Model 2.

Toinen hyvin silmiinpistävä asia on maantieteellinen jako. Yhdysvalloissa sähköauto on pienellä pyöristysvirheellä Teslan synonyymi, eurooppalaiset jatkavat rimpuiluaan markkinaosuuksista (kuten kaikissa autoissa). Euroopassa Teslan markkinaosuus sähköautoista pienenee, eikä Tesla ole enää kärkipaikalla. Kiinassa Tesla jää kokonaismarkkinassa pieneen markkinasegmenttiin.

Sekin pitää paikkansa, että VW voi sössiä koko jutun. Toisaalta loppuviimeksi menestystä ei ratkota sillä, kenellä on sulavin käyttöliittymä. Tavallinen kansalainen ostaa autonsa kuljetuskyvyn, hinnan ja ehkä akkukapasiteetin perusteella. Myyntiluvuista päätellen ostajat sietävät nykyistä surkeaa tilannetta.

Kiinalaiset ovat jokeri. Olen jo kymmenen vuotta veikannut kiinalaisten tulevan viemään ainakin muiden aasialaisten ja osin eurooppalaisten perusmerkkien markkinat Euroopassa. Niin ei ole kuitenkaan tapahtunut. En näe tähän nykyisellään mitään laatuun liittyviä syitä, mutta ehkä kiinalaisilla ei lopulta ole mitään ihan järisyttäviä kilpailuvaltteja. Kehitys tulee riippumaan hyvin paljon kauppasodan liikkeistä. Tällä hetkellä oma näkemykseni on se, että lännen ja Kiinan välille tulee asteittain syvenevä epäluulo ja kaupallisia rajoituksia. Autotullit ovat usein tällaisissa siellä etunenässä.

Itse en ostaisi kiinalaista autoa geopoliittisista syistä, mutta harvalla on oikeasti luksusta toimia eettisesti isoissa investoinneissa. VW:lle kauppasota voi olla softan sijasta kamelin selän katkaiseva asia, koska VW:n liikevaihdosta tuntuva osa on tullut Kiinasta.

Nykytilanteessa on hyvin vaikea arvata, kuka voittaa. Toyota on aivan kysymysmerkki, korealaisilla menee nyt hyvin, Stellantis tuntuu kapinoivan muutosta vastaan, Daimler ja BMW ovat päässeet vauhtiin mutta elävät yläsegmenteissä. VW on panostanut oikeassa mittakaavassa ja hyvällä visiolla, mutta toteutuskyky ontuu.

eVW

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 01.09.22 - klo:14:15
Samaa mieltä. Olen erittäin tyytyväinen, jos arkiajot kylmässä menee huomattavasti pienemmällä kulutuksella päivityksen jälkeen. Pikalatausta tai matkustelua ylipäätään tulee tehtyä erittäin harvoin.

Ja voisiko asian jättää jopa käyttäjän päätettäväksi?

Itsekin olen polttanut päreeni ID.3:n talvikulutukseen. On jotenkin koomista, että ID.3 vie tuplaten sähköä verrattuna isompaan nelivetoon. Oli aika yllätys, kun siirtyi eGolfista ID.3:een. Hyvin se golffikin toimi kovillakin pakkaislla ilman akuston lämmönhallintaa.

VW ei ehkä ole ihan hahmottanut sitä, että seuraava kilpailu käydään siitä, kuka tekee vähän kuluttavia sähköautoja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy