DSG-vaihteisto, hybridi

Aloittaja vuorimi, 04.06.21 - klo:06:35

« edellinen - seuraava »

vuorimi

Nykyinen Golf on vuosimallia 2010. Autonvaihto on mielessä. Vahva vaihtoehto olisi uusi Golf.

DSG-vaihteistoa haukuttiin aikanaan kovasti. Mikä on nykytilanne. Manuaalivaihteisto menettelee nykyisin, mutta kun ikää tulee lisää.

Entäs tuo kevythybridi vai mikä se oli?

VW Golf 1.4TSI 2009-

taski63

Eiköhän DSG-vaihteistoista ole pahimmat lastentaudit pikku hiljaa karsittu. Kestosta ei muuta tietoa, mutta penteleen mukava on ainakin tuo A1:n (-19) 7-portainen kuivakytkin DSG. Sopii mainiosti litraisen turbokoneen perään.
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019
Smart fortwo 0.8 CDI 2010

Reneto

Lainaus käyttäjältä: vuorimi - 04.06.21 - klo:06:35

Entäs tuo kevythybridi vai mikä se oli?

Niin, mitä siitä? Jos DSG/eTSI -yhdistelmää mietit, niin se on ainoa vaihtoehto. Manuaalina ei saa mitään hybridiä.
Minusta kuiva DSG7 on parantanut ominaisuuksiaan vuosien saatossa, ehkäpä kestävyyttäkin. Itse olen ollut kevythybridiini ihan tyytyväinen. Jarrun outo tuntuma on ominaisuus, jonka voisin vaihtaa ei-hybridiksi...
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

HAL9000

En viitsisi aloittaa uutta ketjua tätä varten. Auto kävi ensimmäisessä huollossa (2 kertaa), päivitys vaati toisen ajan. Tuon päivityksen jälkeen alkoi eTSI:n DSG-laatikko rykimään. Eli jarruttaessa vaihtaa 3 => 2 tosi epätasaisesti, en tiedä onko se sähkömoottori joka tuossa tilanteessa toimii "väärällä ajoituksella" koska tuon alaspäinvaihdon aikana auto ikäänkuin aivan hetkeksi nykäisee eteenpäin. Oletus tuossa kohtaa olisi että epäonnistunut vaihtotapahtuma pienemmälle vaihteelle aiheuttaisi yllättävän hidastuman, ei päinvastoin. Kenellekään tuttu juttu?
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

kask

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 28.06.22 - klo:20:09
En viitsisi aloittaa uutta ketjua tätä varten. Auto kävi ensimmäisessä huollossa (2 kertaa), päivitys vaati toisen ajan. Tuon päivityksen jälkeen alkoi eTSI:n DSG-laatikko rykimään. Eli jarruttaessa vaihtaa 3 => 2 tosi epätasaisesti, en tiedä onko se sähkömoottori joka tuossa tilanteessa toimii "väärällä ajoituksella" koska tuon alaspäinvaihdon aikana auto ikäänkuin aivan hetkeksi nykäisee eteenpäin. Oletus tuossa kohtaa olisi että epäonnistunut vaihtotapahtuma pienemmälle vaihteelle aiheuttaisi yllättävän hidastuman, ei päinvastoin. Kenellekään tuttu juttu?

Täältä löytyy samaa ongelmaa ja toimii juuri niin kuin kuvasit. Jarrutettaessa tasaisesti ja pitämällä jarrupolkimen asento samassa kohtaa, tulee tuo nykäisy/hyppäys kun vaihteisto vaihtaa 3 => 2 tai 2 => 1.

Tänään soittelin uuden huoltoajan, jossa tsekkaavat langattoman CarPlayn toimimattomuuden ja tämän ongelman, jotka molemmat ilmestyi SOS-järjestelmän takuukorjauskeikan jäljiltä. Kirjoittelin tuosta CarPlay -ongelmasta eilen 'Golf 8 viat, häiriöt ja niiden korjaus' -ketjuun.

Tos®

Taitaa omassakin olla tuo, pitää seurata tarkemmin.
Tammikuulla kuitenkin tehtiin MHEV kampanja, jossa päivittivät mm. laturia.
(90S8 S-Golf 8 MHEV service campaign)

01 Engine
Software version: 1131 > 1319

19 Gateway
Software number: 5WA907530J > N
Software version: 7084 > 7085

CC Starter/Generator
Software version: 0224 > 0225


Vasta tämän jälkeen on ajettu 1890, siten OTAna 1896
Soittimen päivitys ei ole muuttanut moiden boksien versioita.

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Timpe85

#6
Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 28.06.22 - klo:20:09
En viitsisi aloittaa uutta ketjua tätä varten. Auto kävi ensimmäisessä huollossa (2 kertaa), päivitys vaati toisen ajan. Tuon päivityksen jälkeen alkoi eTSI:n DSG-laatikko rykimään. Eli jarruttaessa vaihtaa 3 => 2 tosi epätasaisesti, en tiedä onko se sähkömoottori joka tuossa tilanteessa toimii "väärällä ajoituksella" koska tuon alaspäinvaihdon aikana auto ikäänkuin aivan hetkeksi nykäisee eteenpäin. Oletus tuossa kohtaa olisi että epäonnistunut vaihtotapahtuma pienemmälle vaihteelle aiheuttaisi yllättävän hidastuman, ei päinvastoin. Kenellekään tuttu juttu?

Mun golffi tekee samaa ja on todella ärsyttävä ominaisuus. Kirjoittelinkin tuonne Seatin puolelle, että obd11 palikka antaa vikakoodia jarrutehostimesta ja kun sen nollaa ominaisuus pysyy hetken poissa, mutta ilmaantuu kuitenkin pian uudelleen. Samalla ilmaantuu toi vikakoodikin. Huoltoon menossa parin viikon päästä.

Audi A3 8Y 40TFSIe

Tos®

Kieli kannattaa vaihtaa lontooksi, niin pystyy noita koodeja hakemaan paremmin netistä.
Omasta ei muistaakseni tollasia ole tullut.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Reneto

Nykäisy tullut tähänkin ajopeliin. Kuten tämän ketjun alussa vuosi sitten mainitsin, jarrutustuntumassa oli sanomista, mutta selvä nykäisy on tullut myöhemmin päivityksen yhteydessä.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

AapeliK

Auto menee maanantaina pissapojan vaihtoon. Kannattanee siis sanoa, että älkää vaan päivittäkö mitään? Golf on alkuperäisessä kuosissa tuolta osin ja nykimisongelmaa ei ole.

Pihistelijä

Minä ajoin PHEV Leonilla reilun vuoden ja 31 tkm. En ole ikinä pitänyt automaattivaihteistoista, mutta päätin nyt kokeilla sellaista omassa autossani. En oppinut pitämään siitä. Se nyki  liikkeelle lähtiessä Ja sähköajossa vaihteen vaihtuminen tuntui ikävän nuljulta. Talvella kylmänä puski ikävästi risteyksissä. Sai painaa jarrua oikein tosissaan, että auto pysyisi paikallaan. Huollossa sanoivat, että toimii aivan kuten pitääkin.

Ei sovi DSG vaihteisto meikäläiselle. En suoraan sanoen ymmärrä miksi autotoimittajat niitä aina hehkuttavat. Edellinen 1.0 TSI Leonin manuaali oli nautinnollinen ajaa.

Ai niin, kaiken muun lisäksi DSG vaihteisto nostaa kulutusta aika reippaasti.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 30.06.22 - klo:06:03
Minä ajoin PHEV Leonilla reilun vuoden ja 31 tkm. En ole ikinä pitänyt automaattivaihteistoista, mutta päätin nyt kokeilla sellaista omassa autossani. En oppinut pitämään siitä. Se nyki  liikkeelle lähtiessä Ja sähköajossa vaihteen vaihtuminen tuntui ikävän nuljulta. Talvella kylmänä puski ikävästi risteyksissä. Sai painaa jarrua oikein tosissaan, että auto pysyisi paikallaan. Huollossa sanoivat, että toimii aivan kuten pitääkin.

Ei sovi DSG vaihteisto meikäläiselle. En suoraan sanoen ymmärrä miksi autotoimittajat niitä aina hehkuttavat. Edellinen 1.0 TSI Leonin manuaali oli nautinnollinen ajaa.

Ai niin, kaiken muun lisäksi DSG vaihteisto nostaa kulutusta aika reippaasti.

Autotoimittajat hehkuttavat DSG:tä koska se on mukava ja taloudellinen vaihteisto normikäyttäjälle. Normi DSG ei tee mitään noita täällä mainittuja nykäisyjä/temppuja vaan toimii jouheasti ja pehmeästi ja on huomaamaton käytössä. Jos DSG:n ja sähkömoottorin naitattaminen ei ole oikein onnistunut niin kuin tuossa mainitset niin ei se tee DSG:tä huonoksi normipolttiksissa. Ja vaikka sinä varmaan ajat pienemmällä kulutuksella manuaalilla niin normitallaaja pääsee DSG:llä pienemmällä kulutuksella kuin manuaalilla ja yleensä väärällä vaihteella taloudellisuusmielessä. Hybridissä manuaali olisi mahdoton ajatus, ehkä CVT olisi sitten pehmeämpitoiminen?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

akk

Mielestäni DSG on toiminut hyvin tässä hybridin yhteydessä, eikä oikeastaan mitään eroa kokemuksissa ole ollut polttis-dsg verrattuna, joita nyt on ollut kuitenkin 3 kpl aiemmin.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

JGekko

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 29.06.22 - klo:20:07
Nykäisy tullut tähänkin ajopeliin. Kuten tämän ketjun alussa vuosi sitten mainitsin, jarrutustuntumassa oli sanomista, mutta selvä nykäisy on tullut myöhemmin päivityksen yhteydessä.
Missä vaiheessa olette huoma,että nytkähtely olisi alkanut? Huomasin että oma ajokki tekee samaa, mutta en osaa sanoa koska aloittanut. Maaliskuussa siihen tehtiin joku tehdaskampanja, mutta en tiedä mikä.
Golf Variant 1.0 DSG 2021
Polo 1.0 trendline 2018

Tos®

#14
Tänään yritin kaupunkinopeuksissa saada nykimistä esille, vaan ei se nyt näyttäytynyt.

Joilla on obd11, voisi laittaa dsg:n, tehostimen ja laturin versiotiedot näkyville, siitä saa osviittaa.

Varmuuskopio
    Ohjauslaite: 23 Brake Boost
    Järjestelmän kuvaus: EBKV
    Ohjelmistonumero: 5WA909059H
    Ohjelmistoversio: 0112
    Laitteiston numero: 3Q0909059A
    Rauta versio: H06
    Sarjanumero: BPA08506052101305438
    ODX nimi: EV_BrakeBoostG2BoschVW37W
    ODX versio: 014027
    Varmuuskopion nimi: Brake Boost
    Pitkä koodaus:
        1302C504740000CE39E79C73000049922449922400


Ohjauslaite: CC Starter/Generator
    Järjestelmän kuvaus: iBSG4U_000
    Ohjelmistonumero: 05E903018G
    Ohjelmistoversio: 0225
    Laitteiston numero: 05E903018G
    Rauta versio: H16
    Sarjanumero: 5210518011102
    ODX nimi: EV_SGCM600210005E903018G
    ODX versio: 002004


Ohjauslaite: 02 Transmission
    Järjestelmän kuvaus: GSG DQ200G2.1
    Ohjelmistonumero: 0CW906556M
    Ohjelmistoversio: 0562
    Laitteiston numero: 0CW300051N
    Rauta versio: H07
    Sarjanumero: CU502104055091
    ODX nimi: EV_TCMDQ200022
    ODX versio: 001001
    Varmuuskopion nimi: Transmission
    Pitkä koodaus:
        0014
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 30.06.22 - klo:20:34
Tänään yritin kaupunkinopeuksissa saada nykimistä esille, vaan ei se nyt näyttäytynyt.

Joilla on obd11, voisi laittaa dsg:n, tehostimen ja laturin versiotiedot näkyville, siitä saa osviittaa.

Varmuuskopio
    Ohjauslaite: 23 Brake Boost
    Järjestelmän kuvaus: EBKV
    Ohjelmistonumero: 5WA909059H
    Ohjelmistoversio: 0112
    Laitteiston numero: 3Q0909059A
    Rauta versio: H06
    Sarjanumero: BPA08506052101305438
    ODX nimi: EV_BrakeBoostG2BoschVW37W
    ODX versio: 014027
    Varmuuskopion nimi: Brake Boost
    Pitkä koodaus:
        1302C504740000CE39E79C73000049922449922400


Ohjauslaite: CC Starter/Generator
    Järjestelmän kuvaus: iBSG4U_000
    Ohjelmistonumero: 05E903018G
    Ohjelmistoversio: 0225
    Laitteiston numero: 05E903018G
    Rauta versio: H16
    Sarjanumero: 5210518011102
    ODX nimi: EV_SGCM600210005E903018G
    ODX versio: 002004


Ohjauslaite: 02 Transmission
    Järjestelmän kuvaus: GSG DQ200G2.1
    Ohjelmistonumero: 0CW906556M
    Ohjelmistoversio: 0562
    Laitteiston numero: 0CW300051N
    Rauta versio: H07
    Sarjanumero: CU502104055091
    ODX nimi: EV_TCMDQ200022
    ODX versio: 001001
    Varmuuskopion nimi: Transmission
    Pitkä koodaus:
        0014


Olisi varmaan hyvä jos jollain olisi kova faktaa, niin saisi tämän joskus korjattua pois. Ennen tätä, oli kepeästi hienoin DSG jolla ajanut pitemmän aikaa ( neljäs tarkemmin sanoen ). Mielelläni ottaisin tuon alkuperäisen pehmeyden takaisin.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Reneto

#16
Lainaus käyttäjältä: JGekko - 30.06.22 - klo:17:47
Missä vaiheessa olette huoma,että nytkähtely olisi alkanut? Huomasin että oma ajokki tekee samaa, mutta en osaa sanoa koska aloittanut. Maaliskuussa siihen tehtiin joku tehdaskampanja, mutta en tiedä mikä.

En aivan 100%:sesti pysty väittämään, että ominaisuus tuli parin viikon takaisen käynnin seurauksena. Siinä tehtiin pari kampanjaa 90S8 ja 91CM. Vahva fiilis, että tuon jälkeen se ilmestyi. Nykäisy tulee kuitenkin melko harvoin, mutta kuitenkin päivittäin.

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 30.06.22 - klo:20:34

Joilla on obd11, voisi laittaa dsg:n, tehostimen ja laturin versiotiedot näkyville, siitä saa osviittaa.


Juu vois illemmalla pistää tiedot.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Timpe85

Omassa golfissa nytkäys on ollut jo pidempään, en osaa ihan varmaksi sanoa minkä päivityksen jälkeen se tuli. Mutta varmasti ennen isompaa 1896 päivitystä. Nytkäys on päivittäistä ja ei jää matkustajiltakaan huomaamatta. Jättäisin kyllä sen nytkäyspäivityksen ottamatta, koska sen verran raivostuttava ominaisuus kyseessä. Muuten ei ole pahaa sanottavaa uuden dsg:n toiminnasta, varmaan paras variaatio tähän mennessä.
Audi A3 8Y 40TFSIe

Tos®

Muillakin on samaa vikaa
https://www.golfmk8.com/forums/index.php?threads/infotainment-hardware-and-software-updates.391952/page-35#post-7848214
LainaaRegarding the brake issues. I noticed that the issue appears when the car downshifts. So I did a little testing. I drove the car manually using the gear levels. I did a slow long (almost) stop from 6th gears to 2nd gear. From 6th to 4th gears there were no issues, but once I downshifted to 3rd gear it was like when I started how to drive and released the clutch to soon. Same thing from 3rd to 2nd gear.

LainaaOne time I was slowly stopping and I felt like the car stopped to decelerate so I pressed the brake pedal harder but then the deceleration kicked in again plus the extra breaking which made a really bing stutter. I will have to take it back to the shop and see what is going on.


Jos nyt kerrataan, minkälainen ajotilanne ja vauhti on, kun se nykäsee?

Itsellä se on arponut vaihteita hyvin hitaasti ajaessa keskustassa pari kertaa, silloin on ollut kova nykäys.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Timpe85

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 01.07.22 - klo:08:09
Muillakin on samaa vikaa
https://www.golfmk8.com/forums/index.php?threads/infotainment-hardware-and-software-updates.391952/page-35#post-7848214

Jos nyt kerrataan, minkälainen ajotilanne ja vauhti on, kun se nykäsee?

Itsellä se on arponut vaihteita hyvin hitaasti ajaessa keskustassa pari kertaa, silloin on ollut kova nykäys.

Nytkäys tulee ainakin omassa golfissa juurikin alla mainitussa tilanteessa:

En viitsisi aloittaa uutta ketjua tätä varten. Auto kävi ensimmäisessä huollossa (2 kertaa), päivitys vaati toisen ajan. Tuon päivityksen jälkeen alkoi eTSI:n DSG-laatikko rykimään. Eli jarruttaessa vaihtaa 3 => 2 tosi epätasaisesti, en tiedä onko se sähkömoottori joka tuossa tilanteessa toimii "väärällä ajoituksella" koska tuon alaspäinvaihdon aikana auto ikäänkuin aivan hetkeksi nykäisee eteenpäin. Oletus tuossa kohtaa olisi että epäonnistunut vaihtotapahtuma pienemmälle vaihteelle aiheuttaisi yllättävän hidastuman, ei päinvastoin. Kenellekään tuttu juttu?
Audi A3 8Y 40TFSIe

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Timpe85 - 01.07.22 - klo:08:36
Nytkäys tulee ainakin omassa golfissa juurikin alla mainitussa tilanteessa:

En viitsisi aloittaa uutta ketjua tätä varten. Auto kävi ensimmäisessä huollossa (2 kertaa), päivitys vaati toisen ajan. Tuon päivityksen jälkeen alkoi eTSI:n DSG-laatikko rykimään. Eli jarruttaessa vaihtaa 3 => 2 tosi epätasaisesti, en tiedä onko se sähkömoottori joka tuossa tilanteessa toimii "väärällä ajoituksella" koska tuon alaspäinvaihdon aikana auto ikäänkuin aivan hetkeksi nykäisee eteenpäin. Oletus tuossa kohtaa olisi että epäonnistunut vaihtotapahtuma pienemmälle vaihteelle aiheuttaisi yllättävän hidastuman, ei päinvastoin. Kenellekään tuttu juttu?

Tuo nykiminen ei ole tuttua ainakaan ennestään, vaimon auto kävi ensimmäisessä huollossa eilen ja toivotaan etteivät lisänneet siihen nykimistä kun siinäkin oli useampi kampanja joka tehtiin. En ole autoa vielä kokeillut.

Tuossa eTSI:ssähän ei ole mitään sähkömoottoria, se löytyy vain noista oikeista hybrideistä. Tässä on 48V generaattori jolla auto käynnistetään ja joka voi avustaa tarvittaessa auton liikuttamisessa kampuran kautta hihnalla, esim. ylämäissä. Mielestäni aika turha systeemi, kulutus kun on aivan sama kuin vaimon edellisessä aivan vastaavassa autossa(Golf 7.5 variant) samalla koneella ilman tätä "kevythybridiä".
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

JGekko

Minulla myös hyvin hiljaisissa nopeuksissa, mutta ku en ole vielä oikein päässyt jyvälle, liittyykö moottorin käynnistysautomatiikkan toiminta nykäyksiin, kun hiljasissa nopeuksissa rullaa ja moottori käynnistyy, vai onko kyseessä pelkästään vaihteen vaihtoon liittyvä juttu.
Golf Variant 1.0 DSG 2021
Polo 1.0 trendline 2018

ram1

#22
Tuo nykiminen, tai muukaan tuon laatikon ominaisuus ei koske varmaankaan noin 70% ihmisistä. Itsekin niin tottunut manuaaliin ja omaan ajotapaan,, niin onhan se tuskaa, ja muutamaa Dsg/S/tronicia ajanut, ja omistanutkin. Joillekin se normaalia, joitain ei kiinnosta, jotkut ei ymmärrä, ja jotkut väittää ettei siinä ole mitään ongelmia. Kyllä sillä pärjää mutta ei se mitenkään päin täydellinen ole.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Timpe85 - 01.07.22 - klo:08:36
Nytkäys tulee ainakin omassa golfissa juurikin alla mainitussa tilanteessa:

En viitsisi aloittaa uutta ketjua tätä varten. Auto kävi ensimmäisessä huollossa (2 kertaa), päivitys vaati toisen ajan. Tuon päivityksen jälkeen alkoi eTSI:n DSG-laatikko rykimään. Eli jarruttaessa vaihtaa 3 => 2 tosi epätasaisesti, en tiedä onko se sähkömoottori joka tuossa tilanteessa toimii "väärällä ajoituksella" koska tuon alaspäinvaihdon aikana auto ikäänkuin aivan hetkeksi nykäisee eteenpäin. Oletus tuossa kohtaa olisi että epäonnistunut vaihtotapahtuma pienemmälle vaihteelle aiheuttaisi yllättävän hidastuman, ei päinvastoin. Kenellekään tuttu juttu?

Tuolla tavalla minunkin auto käyttäytyy. Eli jarruttaessa tuntuu siltä kuin joku hipaisisi kaasua ja auto nytkähtää eteenpäin. Noista vaihteista en kyllä pysty sanomaan, millä se tapahtuu, koska näytössä ei ole kuin D ilman vaihdenumeroa. S:llä en juurikaan ajele, mutta voisihan sitä kokeilla tapahtuuko nykäisyä, ja jos niin millä vaihteen pykälällä.

Start/stoppiin nykäisy ei nähdäkseni liity, koska se on minulla aina pois kytkettynä.

Tässä Tos®:n pyytämää tietoa OBD11:lla . Jarrujen puolella oli joku vikakoodi, en tiedä liittyykö mitenkään ongelmaan.












VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Tos®

Ainoastaan laturissa näkyy olevan sama versio kuin omassa, muut vanhempia.
Luultavasti päivitettiin kampanjan myötä.

Jarrutehostin:
0092, uudempi 0112

Vaihdelaatikko
Rauta 06, uudempi 07
Versio 0361, uudempi 0562 toki nämä voi vaihdella vuosien perusteellakin?
Omaan näyttäs olevan vielä uudempi 0563 obd11 mukaan:

OBD11 näyttää vihreällä tekstillä, jos samanlaiseen autoon on olemassa uudempi versio.

Tarkoitin tuossa aiemmin sitä ajotilannetta ja vauhtia... mistä vauhdista hiljentäessä se nykii?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 01.07.22 - klo:19:23
Tarkoitin tuossa aiemmin sitä ajotilannetta ja vauhtia... mistä vauhdista hiljentäessä se nykii?

Nykäisy tapahtuu melko hitaassa nopeudessa, arvioisin 20-30 km/h, eli yleensä jarrulla on ehtinyt olla jo tovin. Sillä ei ole minusta merkitystä onko ajanut neljääkymppiä vai kahdeksaakymppiä.
Tuo 20-30 arvioitu nopeus voisi sopia vaihdolle 3>2.
Jos en nyt kauheasti valehtele, nykäisyä ei tule jos antaa vauhdin pudota ilman jarruun koskemista. Eli pelkkä "huono" alaspäinvaihto ei ole selitys. Jarrutus jotenkin liittyy nykäisyyn. Pitää vielä tehdä empiirisiä tutkimuksia..
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

kask



Niin kuin ylempänä kirjoitin, niin itsellä tämä nykäisy/loikka ilmaantui kolmen viikon takaisen takuuhuoltokäynnin jälkeen, autoon meni alkuperäisen ongelman korjauksen ohella pari kamppanjapäivitystä.

Lainaan vielä itseäni:
"Täältä löytyy samaa ongelmaa ja toimii juuri niin kuin kuvasit. Jarrutettaessa tasaisesti ja pitämällä jarrupolkimen asento samassa kohtaa, tulee tuo nykäisy/hyppäys kun vaihteisto vaihtaa 3 => 2 tai 2 => 1." <- omalla autolla pystyn toistamaan tämän joka kerta tasaisella jarrutuksella, jossa jarrupolkimen asento pysyy mahdollisimman samassa kohtaa. Vauhtia 50-40km/h ja siitä tasainen jarrutus pysähdyksiin, niin jossain kohtaa tulee tuo nykäisy/hyppäys joka kerta.

Huoltoaika parin viikon päässä, jospa siinä selviäis lisää.

timpy

Omassa on tullut myös tämä sama nykäisy tasaisella jarrutuksella kevään aikana jonkun päivityksen yhteydessä. Omaani on tosiaan päivitetty viimeisen puolen viiden aikana niin monta kertaa, etten tiedä mihin päivitykseen liittyy. Reilun viikon päästä vaihtuu toistamiseen joku infotainmentin ohjainlaite.
ex: VW Golf HB 1.5 eTSI DSG Style Premium vm.-20
ex: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG vm.-18
ex: VW Golf HB 2.0 TDI vm.-13

Tos®

Olen nyt monta kertaa kokeillut tuota, yleensä se vaan sammuttaa moottorin jarruttamisen ajaksi.
Mitään erikoisempaa en ole vielä havainnut.

Jos seinäjoen suunnassa on joku, niin voidaan testata ensviikolla  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

JGekko

Ootteko seurannut mitä hetkellinen kulutusmittari näyttää nykäyksen aikana? Kun jarruttaessa auto rullaa, tai moottorijarruttaa, eli kulutus on 0, niin alaspäin vaihdon yhteydessä nykäyksen aikana kulutus nousee hetkellisesti hieman. Onkohan asiaan kuuluvaa, että auto syöttää alas vaihtaessa hetkellisesti vähän polttoainetta? Vai voiko kyse olla jostain että auto virheellisesti syöttää vähän polttoainetta ja "ryntäys" johtuu siitä.
Golf Variant 1.0 DSG 2021
Polo 1.0 trendline 2018

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy