Maalin irtoilu takapuskurista

Aloittaja Topjanne, 23.04.21 - klo:08:09

« edellinen - seuraava »

Topjanne

Sain autoni eilen takaisin autopesulasta, jossa tehtiin kevyt myllytys ja nanopinnoitus. Myllytyksessä takapuskurista irtosi muutamasta kohdasta maali ja väittivät, että maalipinnan alla oli ilmakuplia. Syyttivät siis huonoa maalausta eikä myllytyksessä olisi sattunut mitään virhettä.

Kun noita kuplia tutkii tarkemmin, niin ne näyttäisivät olevan sellaisissa notkopaikoissa, johon ei laikalla ylety koko leveydellä eli joutuu niinsanotusti kanttaamaan. Silloin pintapaine nousee helposti liian suureksi, jolloin maali kuumenee ja sulaa irti muovipinnasta.

Passateissakin on ollut maaliongelmia, mutta ei käsittääkseni juuri tuollaisissa kohdissa eikä ole tuolla tavalla kuplinut.

Mitä mieltä olette syyllisestä? Mielestäni myllyttäjä on tässä tapauksessa tehnyt virheen ja on korvausvastuussa.

Alempi kuva on rekisterikilven syvennyksen alareunasta.





Juu, auto ehti jo vähän likaantuakin sateessa.

Daatta

Kuvissa näyttää että maali olisi irti pohjistaan, niiltäkin osin kun pinta ei ole mennyt rikki. Eli ns. ilmakuplia. Onko puskuri mahdollisesti maalattu uudestaan jossain vaiheessa? Kevyessä myllytyksessä tuskin paljon kanttaillaan, jos olisi villalaikalla vedetty kierrokset tapissa niin holoa pitäisi löytyä ympäri autoa. Oletttavasti tehty 1-step epäkeskolla, vaikkapa mistä noista tietää.

Itse veikkaan maksajaksi ketjun aloittajaa. Pitkä ja kivinen tie edessä jos meinaa liikettä maksumieheksi. Silloin pitäisi tavarantarkastajan kautta lähteä liikkeelle, eli todistaa että vika ei ollut maalipinnassa. Niillä satasilla ehkä jo maalauttaisi puskurin uudelleen...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

b1mpo

Omaan silmään näyttäisi, että maali olisi lämmennyt liikaa myllytyksessä ja siksi irronnut. Jos maalipinnassa vikaa olisi ollut ennen myllytystä, niin varmasti olisi tekijä huomannut, joka osaa ottaa ammattilaisena huomioon vialliset kohdat.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Topjanne

Puskuria ei ilmeisesti ole ylimaalattu, koska kilven takana näkyy vielä tussilla kirjoitettu nelinumeroinen tullaustunnus tms.

Olen siis auton ensimmäinen yksityisomistaja eli auto on ostettu merkkiliikkestä ns. esittelyautona.

Julma.80

Mulla lähti valkoisesta farkku my11  Superbista maali takapuskurista juuri samanlailla. Alkuperäinen maali. Korjautin ja maalaamosta sain hyvää videopätkää pohjien teosta. Koko puskuri oli täynnä pieniä ilmakuplia. Nuo kun rikkoutuu ja auton pesee niin vesi menee maalin ja puskurin väliin...

Myllytys/pinnoitus voiko aiheuttaa moista?  Itselläni myllytetty/pinnoitettu 2017...maali lähti irtoamaan 2018.
Superb 2.0 TDI 2011
Fabia Monte Carlo 2017 1.0 TSI

Topjanne

Maalattiin varmaan koko puskuri. Paljonko maksoi ja tuliko uudenveroinen?

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: jtmattila - 23.04.21 - klo:12:08
Myllytys/pinnoitus voiko aiheuttaa moista?  Itselläni myllytetty/pinnoitettu 2017...maali lähti irtoamaan 2018.
Kyllä myllytyksessä saa olla tarkka, ettei lämpene liikaa. Lämpöä pitää kuitenkin olla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Daatta

Puskurin maalauksen hinta tulee suoraan hinnastosta, riittääkö enää 500â,¬? Paikkamaalaus ei liene kannattavaa.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 23.04.21 - klo:12:28
Kyllä myllytyksessä saa olla tarkka, ettei lämpene liikaa. Lämpöä pitää kuitenkin olla.

Voihan tuo olla ryssitty, ei sillä. Mutta luulisi että nykyään käytetään pakotettua epäkeskoa ja jotain mikrokuitulaikkaa kun nopeasti tehdään ns. priimaa. Jos pinta olisi kuumennut siihen pisteeseen että maalipinta on irronnut pohjista niin mielestäni jälki ei voi olla hyvää muuallakaan autossa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Julma.80

Lainaus käyttäjältä: Topjanne - 23.04.21 - klo:12:19
Maalattiin varmaan koko puskuri. Paljonko maksoi ja tuliko uudenveroinen?
Jos tuota minun keissiä tarkoitat niin sain varsin edullisesti kun keulaa operoitiin samalla reissulla kauriskolarin jäljiltä.
Superb 2.0 TDI 2011
Fabia Monte Carlo 2017 1.0 TSI

Julma.80

Kustari taisi olla 500â,¬  jos olisi tehty pelkkä takapuskuri. Autoklinikka.
Superb 2.0 TDI 2011
Fabia Monte Carlo 2017 1.0 TSI

sakal83

#10
Saa aika kauan posottaa samaa kohtaa myllyllä, jotta saat kovalakkaisen vag:n puhki.
Vastaavan näköistä ilmakuprua ja maalin irtoamista olen nähnyt kun yksi vanhankansan pesumies painoi liian läheltä ja liian tehokkaalla pistemäisellä painepesurilla puskuriin.

E:mutta siis jotain vikaa on myllytyksen tehneessä firmassa, jos ei ole huomannut vikaa ennenkuin alkanut myllyttämään?
Ettei olis ollut joku Turkkilaispoikien pesufirma?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Daatta

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 23.04.21 - klo:21:32
mutta siis jotain vikaa on myllytyksen tehneessä firmassa, jos ei ole huomannut vikaa ennenkuin alkanut myllyttämään?
Ettei olis ollut joku Turkkilaispoikien pesufirma?

Jos Larryn metodeilla mennään niin maalipinnan kuntotutkimus tehdään toki ennen myllyyn koskemista. Usemmiten ei vaan tahdo olla aikaa eikä välttämättä osaamistakaan kun pitää saada maksimimäärä autoja päivässä läpi.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy