Vika: Passat GTE liikaa öljyä

Aloittaja traktori, 12.02.21 - klo:08:18

« edellinen - seuraava »

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Luotoant - 19.02.21 - klo:13:20
Sama vika täälläkin. Eilen syttyi öljyä liikaa merkkivalo. Sammui auton uudelleen starttauksen ja konepellin avaamisen jälkeen. Kieltämättä vähän bensainen kaksitahtiöljyn katku tuli ölpästä. Pitäisiköhän öljyt vaihtaa vai korjaantuuko kun ajaa vaan polttiksella koneen lämpimäksi?

Tietääkseni ainakin wanhemmissa oli toimitta, että kun konepellin oli käyttänyt auki, niin mittasi seuraavan kerran 100km päästä.

Bensa on väritöntä, joten öljyn väri ei muutu, viskositeetti on vain ohuempaa. Ohuemman öljyn voitelevuus on huonompi, koska se kulkeutuu kitkapinnoilta pienemmällä paineella pois. Minkälainen ongelma tämä sitten on...

E85 värjäsi öljyä oranssin suuntaan, öljy kuumaksi ja väri oli palautunut normaaliksi. E85 ei juuri nokea, joten öljy pysyy suht kirkkaana. Ei nyt ainakaan välittömästi kone porsinut  :-[ mutten suosittele ohentuneella öljyllä kuormittamaan moottoria kohtuuttomasti.

Diesel Volvoissa (2010 alkupuolella) öljyn täyttömäärä oli 6.2l, kun sitten pätkäajossa  tuli samaista herjaa, tehtaan korjauksena oli vähentää täyttömäärä 5.7l:aan. Käytännössä siis sallitaan vähempään öljymäärään kulkeutuvan polttoainetta entiseen malliin, eli OK lopputulos on vielä ohuempaa litkua  ;D

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 19.02.21 - klo:14:49
Kaikki täpät mittariston asetuksista laitettu, ei ole jäähdytysnesteen lämpöä valikossa, vain öljy.
Tuo öljyn lämpö onkin se olennainen.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

traktori

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 19.02.21 - klo:15:57
Tietääkseni ainakin wanhemmissa oli toimitta, että kun konepellin oli käyttänyt auki, niin mittasi seuraavan kerran 100km päästä.

Bensa on väritöntä, joten öljyn väri ei muutu, viskositeetti on vain ohuempaa. Ohuemman öljyn voitelevuus on huonompi, koska se kulkeutuu kitkapinnoilta pienemmällä paineella pois. Minkälainen ongelma tämä sitten on...
Tämä on oikea tieto, eli ilmoitus häviää 100 km ajojen ajaksi ja senkin jälkeen tulee vasta kun ben samoottori käynnistyy, eli jos ajaa sähköllä, niin ilmoitus voi hävitä pitkäksi aikaa, mutta ”ongelma” ei häviä pelkästään konepeltiä nostamalla.

Vaikka tässä ei suurta riskiä ole, niin nyt hiihtolomalla ehditään käyttämään auto öljynvaihdossa. Poistetaan kaikki mahdollisuudet auton kiukutteluun nyt kun se tietää joutuvansa muualle täyssähkön tieltä, mikä tosin tapahtuu vasta elokuussa.

Yhden tunnin mittaisen tytön harrastuspätkän edellisviikolla ajoin motarilla vahvasti kiihdytellen gte-tilassa -9 asteessa, ja sain öljynlämmöt n 85:een. Mutta en havainnut silmämääräisesti öljyn määrässä tai laadussa mitään eroa.

Eli tämä öljyntaso tuskin on kovin vakava vika ja mielenrauhan vuoksi vag voisi ohjeistaa huoltoja jättämään öljymäärän hiukan ylätason alle, mutta sitten olisi vähemmän öljyä johon epäpuhtaudet sekoittuvat ja näin epäpuhtauksien pitoisuus olisi isompi. Eli kenties turvallisinta on vain elää taas tämän yhden ”volkkari-ominaisuuden” kanssa, ja odottaa mitä uusia volkkarismeja Enyaqista löytyy...

passo_s

#32
Onko Passat GTE:t kaikki katalysaattorin lisäksi vielä erillisellä hiukkassuodattimella varustettuja ? Poltetaanko sitä hiukkasloukkua puhtaaksi annostelemalla ylimäärä bensaa pakotahdin aikana jolloin kyseisen hiukkasloukun lämpötila nousee ja puhtaaksi palaminen onnistuu? Ilmeisesti ei aina onnistu ja bensa ylimäärä kulkeutuu hiukkasloukun sijaan moottoriin? Diesel autoilijana oppi että se hiukkaskoukun partikkelien poltto aiheutti öljypinnan nousua, aikani seurasin ja lopulta motonetistä ostamallani imupumpulla imin pois. Muutaman kerran imuja tein,kuitenkin säikäytti moinen ominaisuus ja myin auton eteenpäin. Kaverin uudessa diesel Fordissa tekee samaa, mutta siinä huolto vaihtaa öljyt. Ongelma on pysyvä ja tihentää öljynvaihto väliä josta kamu teki kuluttajansuojaan rapsan kun öljynvaihtoväli ei ole enää se mitä ohjekirja kertoo.Oman Passat GTE -20 tyhjäkäynti on luotaantyöntävää, karkea kone, vielä pakkasilla korostuu kun ilmeisesti logiikka ohjaa kiekat korkealla että moottori lämpenisi. Seuraava onkin ID4.

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.02.21 - klo:20:29
Oli pakko kans hiukan tarkemmin mittailla. Laitan kuvat mahdollisimman samoilla aikaleimoilla, kun kännykällä tuli väsättyä. Reilu tunti tätä ennen olin tullut kotiin. Ennen käyntiin laittamista lämpö oli 47°C ja mittarissa pelkkää viivaa. 85°C asti näytti auto ja obd lähes samoja lukuja, kunnes auton mittari hyppäsi 90 asteeseen ja obd ei. Lämmöt kävi maantiellä 102-104 asteessa, mutta tasaantui siihen vähän reiluun 90 asteeseen. Lopuksi start/stop sammutti auton ja lämmöt vajosi obd:n mukaan 74 asteeseen, eikä mittaristo värähtänytkään 90 asteesta. Eli lämpenemisvaiheessa mittaristo oli hyvinkin tarkka, mutta heittoa sallittiin sen jälkeen molempiin suuntiin.

Minusta nuo sinun lukemat menee täysin loogisesti, kuten kaikissa VAG-autoissa. Mittausalueen alarajalla 50 C näyttävät samaa, ja eroavat siitä tasaisesti niin, että 75 C mittari näyttää jo 90 C eli 15 astetta liikaa. Siihen se sitten pysähtyy, kunnes taas jossain 100 asteen yläpuolella lähtee kipuamaan kohti oikeaa lukemaa. Noissa sinun kuvissa näkyy tämä aivan selvästi:

- 56 C näyttää mittari 61 C, eli virhe +6 C
- 63 C näyttää mittari 71 C, eli virhe +8 C
- 70 C näyttää mittari 81 C, eli virhe +11 C
- 75 C näyttää mittari 90 C, eli virhe +15 C

Sinun kuvassa tosin on 76 C, mutta tuossa ollaan jo asteen verran kuolleen alueen sisällä. Saman 90 se olisi näyttänyt jo astetta alempana. Tuossa 50->75 välillä siis mittarilla on eri skaala, sen näyttö kasvaa 50->90. Ja varmasti samalla tavalla taas siellä kuolleen alueen yläpuolella on samanlainen "ramppi" jolla mittari liukuu kohti oikeaa näyttämää.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

Ei se noin paljoa heitä. Siinä lämpenemisvaiheessa näkyy sensor 2 olevan se cylinder block lämpötila. Eihän niissä ole heittoa nimeksikään. Siinä lopussa se heitto tulee. Tässä kuvassa kylmästä lähdetty ajamaan ja juuri ennen mittarin saavuttamaa 90 astetta otettu kuvankaappaukset. Pointti mulla on se lämpenemisvaiheen tarkkuus, jossa eroavaisuudet tulee siellä aivan lopussa. Eli vertaa niitä sensori 2 kuvia siihen mittariston näyttämään.





Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Tässä vielä kuva tuota edellistä ennen.



Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy