Vika: Passat GTE liikaa öljyä

Aloittaja traktori, 12.02.21 - klo:08:18

« edellinen - seuraava »

traktori

-16 marraskuussa rekisteröity Passat n. 84 000 ajettu, herjaa nyt liikaa öljyä. (Alkanut nyt kylmänä aikana.) Huollettu ohjelman mukaisesti n. 75 tkm viimeksi. Öljytaso on n. 1 mm yläviivan yläpuolella, öljyssä ei näy veden aiheuttamaa harmautta, vaan on vielä suht läpinäkyvää, eikä täysin mustaa. Mutta öljy ei haise ihan puhtaalta vaan vähän 2-tahtimaiselta ja pakokaasun sekaiselta. En tarkastanut öljytasoa huollon jälkeen, eli ei ole vertailukohtaa missä taso on ollut.

Auto on pääosin latauksessa, ja ajo pääosin n. 20 km työmatkoja edes takaisin, ei juurikaan pitkiä matkoja tällä hetkellä. Eli sähköajolla pääosin, keskikulutuksen ollessa n. 2,5 - 3 l/100 km. Kertoo siitä, että polttomoottori käynnistetään näillä keleillä kylmänä lyhyiksi ajoiksi.

Voiko taso nousta kylmässä kelissä, jos se on ollut ihan ylärajalla jo huollosta lähtiessä? Vai vuotaako männänrenkaat ja kylmä kone ei koskaan lämpene niin, että öljyn joukkoon päässyt bensa häipyisi? Vai hajoaako kone protestiksi sille, että me tilasimme Passatin tilalle täyssähköauton?

Daatta

Onnittelut järkevästä valinnasta. Mutta Passatti kannattaa ajaa kuumaksi, GTE moodi päälle vai mikä se oli ja hanaa. Poistuu kosteus öljystä ja muutenkin polttomoottori tykkää kun sillä ajetaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Guest-732112

Jos käyttö on nuinkin "satunnaista" polttomoottorilla ja vaikuttaa siltä että öljy ei ole puhdasta -> öljynvaihtoon kipikipi.

Toki jos asia epäilyttää niin nuo öljythän voi laskea koneesta vaikkapa valkoiseen paljuun ennen jäteöljyastiaan laskua ja katsoa onko siellä kondensoitunut vettä vai mitä. Mutta isossa kuvassa - vähäinen polttomoottorin käyttö kunnolla kuumaksi mahdollistaa just tuon kondension ja jopa sen että koneen sisuksissa olisi paikkoja mihin öljyt eivät kunnolla pääse voitelemaan.

Toisilla merkeillä on plugareissa tullut eteen jopa ruostuneita nokka-akseleita, kun ajettu pelkästään sähköllä. Halpaa remonttia siis.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: traktori - 12.02.21 - klo:08:18
-16 marraskuussa rekisteröity Passat n. 84 000 ajettu, herjaa nyt liikaa öljyä. (Alkanut nyt kylmänä aikana.) Huollettu ohjelman mukaisesti n. 75 tkm viimeksi. Öljytaso on n. 1 mm yläviivan yläpuolella, öljyssä ei näy veden aiheuttamaa harmautta, vaan on vielä suht läpinäkyvää, eikä täysin mustaa. Mutta öljy ei haise ihan puhtaalta vaan vähän 2-tahtimaiselta ja pakokaasun sekaiselta. En tarkastanut öljytasoa huollon jälkeen, eli ei ole vertailukohtaa missä taso on ollut.

Auto on pääosin latauksessa, ja ajo pääosin n. 20 km työmatkoja edes takaisin, ei juurikaan pitkiä matkoja tällä hetkellä. Eli sähköajolla pääosin, keskikulutuksen ollessa n. 2,5 - 3 l/100 km. Kertoo siitä, että polttomoottori käynnistetään näillä keleillä kylmänä lyhyiksi ajoiksi.

Voiko taso nousta kylmässä kelissä, jos se on ollut ihan ylärajalla jo huollosta lähtiessä? Vai vuotaako männänrenkaat ja kylmä kone ei koskaan lämpene niin, että öljyn joukkoon päässyt bensa häipyisi? Vai hajoaako kone protestiksi sille, että me tilasimme Passatin tilalle täyssähköauton?
Öljyt vaihtoon asap, sen jälkeen omaan ohjelmaan bensamoottorin käyttö 2 viikon välein normaaliin käyntilämpötilaansa ja etenkin öljyjen osalta se öljyn lämpö sinne 90 asteeseen.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Topjanne

Mulla kävi samoin pari vuotta sitten. Olivat laittaneet liikaa öljyä huollossa ja ongelma ilmaantui vasta pidemmällä matkalla, kun moottori lämpesi kunnolla. Piti matkan varrelta löytää joku huoltamo, joka olisi auki vielä perjantai-iltana kuuden aikaan. Imivät pois ylimääräisen öljyn ja matka jatkui. Ilmoitin virheestä myös huoltoon ja kertoivat, että vastaavia tapauksia on ollut muutamia. Öljyn lisääminen tien päällä olisi ollut paljon helpompi homma ilman työkaluja, koska sopivaa öljyä löytyy lähes joka pitäjästä vielä iltamyöhäänkin.

JPN_V70D3OR

#5
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 12.02.21 - klo:10:04
Öljyt vaihtoon asap, sen jälkeen omaan ohjelmaan bensamoottorin käyttö 2 viikon välein normaaliin käyntilämpötilaansa ja etenkin öljyjen osalta se öljyn lämpö sinne 90 asteeseen.
Kylmäkäynnistyksessä öljyn sekaan kulkeutuu polttoainetta, joka on normaalia. Mikäli taso on ollut tapissa jo valmiiksi, niin paljoa ei p-ainetta tarvise öljyyn sekoittua.

Onko GTE:ssä öljynlämpötilan näyttöä? Öljyn ja jäähdytysnesteen lämmöillä on vain lievä korrelaatio keskenään. Kun moottorinlämpö on kivunnut normaalin (~90C), niin öljy on vasta kädenlämpöistä. Vielä pitää ajaa saman verran, että öljy saavuttaa edes 50C.

Omassa E85-koneessa huomaa selvästi pätkäajon jälkeen, ensin moottorinlämpö nousee OK, öljyn lämpö hiipii 75-78C:een, jossa viipyilee hyvä tovin (etanoli kiehuu), tähän voi mennä 1/2h. Vasta sitten öljy nousee 85-90C tienoille, jossa kertynyt kosteus höyrystyy hiljalleen. Näillä keleillä on aika haastavaa saada öljylle +100C lämpöjä, jotta voisi olla varma milloin kaikki vesi on kiehunut pois.

Bensiinin kiehumispiste on 30-200C välillä, koska siinä monia erilaisia komponentteja.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

duke7

^saa sen öljyn lämmön valikosta esiin.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 12.02.21 - klo:13:35
^saa sen öljyn lämmön valikosta esiin.
Hyvä, kannattaa seurata, että +85C öljylämpötilalla tulee aika aioin sellaisia 1/2h vetoja polttomoottori käynnissä.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

traktori

Kiitos kommenteista!

En pidä moottoriöljyä mitenkään liian likaisena vielä, eikä siellä näy mitään harmaantuvaan viittaavaa. Näidenkin kokemusten perusteella epäilen vahvasti polttoaineen palamattomuutta liian kylmänä käyvän moottorin johdosta. Mutta turvallisinta on vaihdattaa öljyt. Eli taitaa tulla vielä kaksi huoltoa ennenkuin tästä männänheiluttajasta siirrytään elektronin värähtelyjen voimalla liikkuvaan ensi kesänä.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 12.02.21 - klo:13:52
Hyvä, kannattaa seurata, että +85C öljylämpötilalla tulee aika aioin sellaisia 1/2h vetoja polttomoottori käynnissä.

Missähän lämmöissä pitäisi olla öljyt -10 asteen pakkasella? Ajan motarilla 100km/h, niin jonkin letkan ohitettua 120km/h saattaa lämmöt noussa 65 asteeseen, ja siitä taas tippuu hiljalleen  alle 60 asteen, kun palaat 100km/h vakkarille.

Saisi ajaa pienellä vaihteella ja pitkään, että saa lämmöt tuonne asti GTE:ssä... ja pysymään siellä. Ei ole öljyn lämpöjä tullut aiemmin seurailtua,  kun sitä tietoa ei ole ollut. Ja kun ilmeisesti GTE:ssä ei näe jäähdytysnesteen lämpötilaa, niin vaikea sanoa, onko lämmöt siellä missä pitää (termari kunnossa jne.).

Ohituskaista

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 14.02.21 - klo:00:00
Missähän lämmöissä pitäisi olla öljyt -10 asteen pakkasella? Ajan motarilla 100km/h, niin jonkin letkan ohitettua 120km/h saattaa lämmöt noussa 65 asteeseen, ja siitä taas tippuu hiljalleen  alle 60 asteen, kun palaat 100km/h vakkarille.

Saisi ajaa pienellä vaihteella ja pitkään, että saa lämmöt tuonne asti GTE:ssä... ja pysymään siellä. Ei ole öljyn lämpöjä tullut aiemmin seurailtua,  kun sitä tietoa ei ole ollut. Ja kun ilmeisesti GTE:ssä ei näe jäähdytysnesteen lämpötilaa, niin vaikea sanoa, onko lämmöt siellä missä pitää (termari kunnossa jne.).

Kyllä sen jäähdytysnesteenkin lämpötilan näkee GTE:ssä ainakin jos on digimittaristo (ovat peräkkäin ajotietokoneen valikossa). Olen noita molempia seurannut aina kun polttomoottorilla mennään ja jäähdytysnesteen lämpötila on samaa huuhaata mitä konsernin autoilla yleensäkin, nousee 90 asteeseen silmissä vaikka ajelisi pintakaasulla pakkasella. Mistä lie kierrosta mitataan... Öljyn lämpötilamittaus tuntuu sen sijaan uskottavammalta, muuttuu yleensä asteen kerrallaan, ei se pakkasilla paljon yli 60 asteen nouse. Itse en tosin ole juuri muuta kuin taajamassa ajellut.

b1mpo

Nesteen lämpötila nousee mittaristossa ihan samaa tahtia, kuin logittamalla obd:n kautta. Siellä 90 tietämillä sitten heittoja on todelliseen, mutta mielenrauhan takia se näytetään 90. Toki siellä on monta mittauspaikkaa, koska kannessa, lohkossa ja ”kylmäkierrossa” pidetään eri lämpötiloja. Lämmön hallinta on optimaalista päästöjen takia ja näkyyhän se asiallisina kulutuksina. Ja onhan se mukava, että lämpöä saa nopeasti moottorista. Esimerkiksi pakokaasut lämmittävät jäähdytysnestettä, kun niitä pakokaasuja jäähdytetään kannessa ennen turboa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.02.21 - klo:06:37
Nesteen lämpötila nousee mittaristossa ihan samaa tahtia, kuin logittamalla obd:n kautta.

Kyllä se (jäähdytys)nesteen lämpötila on mittaristossa sitä aiemmin mainittua huuhaata, ei nouse samaa tahtia.

Viime lauantaina huvikseni logittelin moottorinohjainlaitteelta lämpöjä.

Öljynlämpö on yli 50 asteen lämpötilassa sama mittaristossa ja ohjainlaitteella, alle 50 asteessa mittaristo näyttää vain viivaa.

Jäähdytysnesteen lämpötila ei missään vaiheessa ollut sama mittaristossa ja ohjainlaitteella. Kun todellinen lämpö oli 70c niin viisari oli 90c kohdalla, todellinen 70-85c niin viisari kokoajan 90c, en päässyt missään vaiheessa yli 85c lukemaan hiljaisessa nurkka-ajossa mutta varmasti jos todellinen 90c niin viisari myös 90c. Kun todellinen oli 60c niin viisari oli 80c kohdalla.
Cupra Tavascan VZ -25 29tkm -> (liisari)

Ex. Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm - 88tkm (oma)
Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma)

b1mpo

Minkä anturin lämpöä logitit?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

a_jaba

Cupra Tavascan VZ -25 29tkm -> (liisari)

Ex. Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm - 88tkm (oma)
Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 18.02.21 - klo:08:35
Coolant temp.
Sieltä saa monta tietoa. Moottorissa itsessäänkin on ainakin 2 anturia, jotka näyttää eri lukemaa eri kiertolämpötiloista johtuen.



Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Immunity

Lainaus käyttäjältä: Ohituskaista - 17.02.21 - klo:22:18
Kyllä sen jäähdytysnesteenkin lämpötilan näkee GTE:ssä ainakin jos on digimittaristo (ovat peräkkäin ajotietokoneen valikossa).

Ei ole digimittaristoa. Ja tuo öljyn lämpötila on varmasti se paras seurattava lämpötila.

Tänään sitten motarilla ajaessa vakkari 110km/h ja -26 astetta pakkasta, niin öljyn lämpö 79 asteen tuntumassa. Liekkö tuo 10km/h nosto nopeudessa vaikuttaa huomattavasti jo öljyn lämpenemiseen. Ilmanvastus kasvaa jne.

Jos joku tietää, että jäähdytysnesteen lämmön näkee ilman digimittaria ja antureita logittamalla, niin saa vinkata  :) GTE ja vm. 2016

VG

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 18.02.21 - klo:11:16
Jos joku tietää, että jäähdytysnesteen lämmön näkee ilman digimittaria ja antureita logittamalla, niin saa vinkata  :) GTE ja vm. 2016

Laitat menusta (car->asetukset->mittaristo tms) täpän päälle jäähdytysnesteen lämpöjen kohdalle, ja sitten selaat mittaristosta siihen näyttöön. :)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.02.21 - klo:08:44
Sieltä saa monta tietoa. Moottorissa itsessäänkin on ainakin 2 anturia, jotka näyttää eri lukemaa eri kiertolämpötiloista johtuen.




Oletko kokeillut mitä arvoja noista kaikista kanavista löytyy? Minä kokeilin kaikki mitä omasta autosta löytyy ja voin kertoa ettei ihan hirveän montaa erilaista lämpötilaa löydy. Eikä löydy yhtään lämpötilaa joka olisi täysin sama mittariston kanssa.


Tässä siis oman auton tulokset tuolla "coola" haulla



Ja tässä kaikkien näiden kanavien arvot, mittariston lämpömittari minimissä (auto juuri käynnistettynä 2,5h seisomisen jälkeen)



Siivotaan tuosta edellisestä kaikki kanavat pois mitkä ei liity moottorin lämpötilaan, mittari edelleen minimissä (auto ruksuttanut tässä tyhjäkäynnillä muutaman minutin)



Lähden ajamaan


Tässä kohtaa mittariston viisari liikahti ensimmäisen kerran eli nousi 50c yläpuolelle



Tässä kohtaa mittari näytti 90c



Lähden ajamaan motarille jotta saadaan moottori oikeasti lämpenemään, mittari nakuttaa edelleen tasan 90c eikä liiku siitä mihinkään




Yhteenveto: Olen edelleen sitä mieltä että mittariston lämpötila on huuhaata verrattuna todelliseen jäähdytysnesteen lämpötilaan.

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 18.02.21 - klo:07:56
Jäähdytysnesteen lämpötila ei missään vaiheessa ollut sama mittaristossa ja ohjainlaitteella. Kun todellinen lämpö oli 70c niin viisari oli 90c kohdalla, todellinen 70-85c niin viisari kokoajan 90c, en päässyt missään vaiheessa yli 85c lukemaan hiljaisessa nurkka-ajossa mutta varmasti jos todellinen 90c niin viisari myös 90c. Kun todellinen oli 60c niin viisari oli 80c kohdalla.

Tuota muistin varassa kirjoitettua joudun korjaamaan sen verran että todellinen 65c = mittariston 80c ja todellinen 75c = mittariston 90c.
Cupra Tavascan VZ -25 29tkm -> (liisari)

Ex. Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm - 88tkm (oma)
Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma)

M_M

Näinhän volkkarien lämpömittarit on toimineet jo ainakin liki 20 vuotta.

Kun todellinen jäähdytysnesteen lämpötila on noin 75...115 astetta, niin mittariston viisari näyttää tasan 90 astetta.

Vain tuon alueen ulkopuolella mittarikin voi näyttää jotain muuta. Tämä on kai ihan tyhmien käyttäjien takia tehty näin, tulee herkemmille paha mieli jos mittaristossa viisari liikkuu ajon aikana (kuten se tekisi, jos se näyttäisi aina täysin oikeaa arvoa). Puhumattakaan siitä jos se näyttäisi normaalioloissa yli 100 astetta (täysin normaalia sekin).

VG

Mulla on ton kesäauto-VAGin mittaristossa pelkästään merkkivalo lämmöille. Kylmänä sininen, ylikuumana punainen, normaalialueella pimeänä. Harmi ettei toi yleistynyt, ilmeisesti markkinat vaatii viisaria/digiä ruudulle vaikka näyttämä oliskin samalla skaalalla suodatettu kuin on/off valo. :)

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 14.02.21 - klo:00:00
Missähän lämmöissä pitäisi olla öljyt -10 asteen pakkasella? Ajan motarilla 100km/h, niin jonkin letkan ohitettua 120km/h saattaa lämmöt noussa 65 asteeseen, ja siitä taas tippuu hiljalleen  alle 60 asteen, kun palaat 100km/h vakkarille.

Saisi ajaa pienellä vaihteella ja pitkään, että saa lämmöt tuonne asti GTE:ssä... ja pysymään siellä. Ei ole öljyn lämpöjä tullut aiemmin seurailtua,  kun sitä tietoa ei ole ollut. Ja kun ilmeisesti GTE:ssä ei näe jäähdytysnesteen lämpötilaa, niin vaikea sanoa, onko lämmöt siellä missä pitää (termari kunnossa jne.).
Ajoviima jäähdyttää öljypohjaa, motarille tultaessa mulla lämpö tipuu muutaman asteen, verrattuna Kehällä ajellessa - eikä pienemmällä vaihteella ajaminen juurikaan vaikuta. Nokkapeitto alaosassa varmaan auttaisi tähän :-\

Mikäli öljyyn on kertynyt polttoainetta/kosteutta yms. ylimääräistä, lämmön nousu pysähtyy ko. tisleen kiehumispisteeseen, kunnes tisle on haihtunut, ja jatkaa sitten seuraavaan tisleen lämpötilaan. Voi vaatia tunninkin lenkin (60-80km/h), että öljyn saa yli 85C ja vesi pääsee hiljalleen höyrystymään.

Yli sadan lämpöjen saaminen vaatiikin sitten kesäkelit, silloin öljyssä on ei enää varmuudella olisi vettä, vain mahdollisesti bensan raskaimpia tisleitä.

-Tieto lisää tuskaa  :o
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 18.02.21 - klo:11:21
Oletko kokeillut mitä arvoja noista kaikista kanavista löytyy? Minä kokeilin kaikki mitä omasta autosta löytyy ja voin kertoa ettei ihan hirveän montaa erilaista lämpötilaa löydy. Eikä löydy yhtään lämpötilaa joka olisi täysin sama mittariston kanssa.


Tässä siis oman auton tulokset tuolla "coola" haulla



Ja tässä kaikkien näiden kanavien arvot, mittariston lämpömittari minimissä (auto juuri käynnistettynä 2,5h seisomisen jälkeen)



Siivotaan tuosta edellisestä kaikki kanavat pois mitkä ei liity moottorin lämpötilaan, mittari edelleen minimissä (auto ruksuttanut tässä tyhjäkäynnillä muutaman minutin)



Lähden ajamaan


Tässä kohtaa mittariston viisari liikahti ensimmäisen kerran eli nousi 50c yläpuolelle



Tässä kohtaa mittari näytti 90c



Lähden ajamaan motarille jotta saadaan moottori oikeasti lämpenemään, mittari nakuttaa edelleen tasan 90c eikä liiku siitä mihinkään




Yhteenveto: Olen edelleen sitä mieltä että mittariston lämpötila on huuhaata verrattuna todelliseen jäähdytysnesteen lämpötilaan.

Tuota muistin varassa kirjoitettua joudun korjaamaan sen verran että todellinen 65c = mittariston 80c ja todellinen 75c = mittariston 90c.
Oli pakko kans hiukan tarkemmin mittailla. Laitan kuvat mahdollisimman samoilla aikaleimoilla, kun kännykällä tuli väsättyä. Reilu tunti tätä ennen olin tullut kotiin. Ennen käyntiin laittamista lämpö oli 47°C ja mittarissa pelkkää viivaa. 85°C asti näytti auto ja obd lähes samoja lukuja, kunnes auton mittari hyppäsi 90 asteeseen ja obd ei. Lämmöt kävi maantiellä 102-104 asteessa, mutta tasaantui siihen vähän reiluun 90 asteeseen. Lopuksi start/stop sammutti auton ja lämmöt vajosi obd:n mukaan 74 asteeseen, eikä mittaristo värähtänytkään 90 asteesta. Eli lämpenemisvaiheessa mittaristo oli hyvinkin tarkka, mutta heittoa sallittiin sen jälkeen molempiin suuntiin.










upload pictures online


Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.02.21 - klo:20:29
Oli pakko kans hiukan tarkemmin mittailla. Laitan kuvat mahdollisimman samoilla aikaleimoilla, kun kännykällä tuli väsättyä. Reilu tunti tätä ennen olin tullut kotiin. Ennen käyntiin laittamista lämpö oli 47°C ja mittarissa pelkkää viivaa. 85°C asti näytti auto ja obd lähes samoja lukuja, kunnes auton mittari hyppäsi 90 asteeseen ja obd ei. Lämmöt kävi maantiellä 102-104 asteessa, mutta tasaantui siihen vähän reiluun 90 asteeseen. Lopuksi start/stop sammutti auton ja lämmöt vajosi obd:n mukaan 74 asteeseen, eikä mittaristo värähtänytkään 90 asteesta. Eli lämpenemisvaiheessa mittaristo oli hyvinkin tarkka, mutta heittoa sallittiin sen jälkeen molempiin suuntiin.










upload pictures online



Näyttää sinunkin autossa menevän samaan tyyliin eli coolant temperature >75c niin mittaristo näyttää tasan 90c. Se että toi sensor2 lämpötila seuraa lähempänä mittariston lukemaa, on ihan vain tuuria.
Cupra Tavascan VZ -25 29tkm -> (liisari)

Ex. Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm - 88tkm (oma)
Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 18.02.21 - klo:20:44
Näyttää sinunkin autossa menevän samaan tyyliin eli coolant temperature >75c niin mittaristo näyttää tasan 90c. Se että toi sensor2 lämpötila seuraa lähempänä mittariston lukemaa, on ihan vain tuuria.
Niin. Mikä on oikea paikka mitata lämpö ja ilmoittaa mittaristossa? Kannessa pidetään eri lämpötilaa, kuin lohkossa.

Ps. Veikkaisin, että tuo lämpöanturi 2 on lohkon lämpötila ja 1 kannen. Kantta pidetään viileämpänä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Terpower

Mulla kans tänään sytty toi öljyn määrä liikaa valo tänään.
Viime kuussa oll huollossa.
Öljyn määrä ylärajalla, mut ei yli. Oon ajanu jo pitkään lähes pelkällä sähköllä, joten ajellaan nyt sitte hetki polttiksella.
Jos ei auta, ni sitte otetaan osa pois jos ovat vaikka laittaneet vähän liikaa.
Koitetaan nyt ensin saada kosteus veke.
Valo sammu muuten ku auto jäähty.
ID4 Pro Business

Luotoant

Sama vika täälläkin. Eilen syttyi öljyä liikaa merkkivalo. Sammui auton uudelleen starttauksen ja konepellin avaamisen jälkeen. Kieltämättä vähän bensainen kaksitahtiöljyn katku tuli ölpästä. Pitäisiköhän öljyt vaihtaa vai korjaantuuko kun ajaa vaan polttiksella koneen lämpimäksi?

Terpower

Mulla ei öljy tuoksunu miltään ja näytti täysin uudelta. Justhan ne vaihdettiin.
Mä ainaki meinaan ensin lämmittää koneen ja öljyt kunnolla ja katon sitte mitä tapahtuu.
ID4 Pro Business

Immunity

Lainaus käyttäjältä: VG - 18.02.21 - klo:11:20
Laitat menusta (car->asetukset->mittaristo tms) täpän päälle jäähdytysnesteen lämpöjen kohdalle, ja sitten selaat mittaristosta siihen näyttöön. :)

Kaikki täpät mittariston asetuksista laitettu, ei ole jäähdytysnesteen lämpöä valikossa, vain öljy.

duke7

Vanhemmissa volkkareissa sen oikean lämmön näki ilmastoinnin diagnostiikasta kanavalta 19.2. (Ehkä?) mutta ei kyllä mitään tietoja miten näissä uusissa pääsee diagnostiikkaan käsiksi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy