Eikös viinalla saa enempi jerkkua irti koneesta, siinä kai pääasiallinen syy muutoksille..
Ei ainoa syy. Etanoli myös tulee pääsääntöisesti vajaa 20% halvemmaksi.
Toimiiko noilla lisälaitteilla jo kylmäkäynnistys luotettavasti? Lisäongelmia tulee siitä, että kaikkien autojen bensiinijärjestelmät eivät kestä etanolia. Itsekään en näkisi em. syistä mitään syytä muutokseen, vaikka E85:sta pumpusta saisikin. Mikä ei ole sanottua pienemmillä paikkakunnilla.
Taitaa olla autokohtainen tämä 20% ? Etanolin kulutus lisääntyy bensiiniin nähden melkoisesti - auton moottorirakenteesta riippuen.
Etanoli ei sovi kaikille bensiinimoottorin polttoainelaitteille - on tosi. Mm. letkut, tiivisteet, kalvot ja suotimet ovat näitä tarkistettavia/vaihdettavia; myös muutamat muovikomponentit voivat "vanheta" ennenaikaisesti.
Olisiko esimerkkejä 2000-luvun autoista, jotka eivät kestä etanolia?
^ Mikä Saabin moottorissa on erilaista että vain siinä saadaan lisättyä tehoja reilusti?
Saabin (tehdas) Biopower moottorissa oli eri moottorinohjauskarttoja, riippuen polttoaineen etanolipitoisuudesta. E85:llä on korkeampi puristuskestävyys, joten sillä saadaan haluttaessa moottorista enemmän tehoa.Kovin yleisesti muille merkeille (pl.Saab sukuiset Opelit) noita moottorin 'optimointi'ohjelmia ei taida olla saatavilla.
Ok, jännä sinänsä kun noita moottorien softia kuitenkin myydään ja tehdään niin paljon.
Helsinki 'ystävällisesti' juuri poisti vähäpäästöisen pysäköintialennuksen E85:lta, mutta jostain syystä jätti korkeampi <150g päästöisille kaasuautoille edun, kuten myös <50g hybridelle.
Lienee vag:n käyttämä vdo:n bensapumppu ainut osa jolla varmasti tiedetään olevan ongelmia etanolin kanssa
^ juu ymmärsin tuon että Saabissa valmiina. Sitä vain ihmettelin kun en juuri muissa ole kuullut käytettävän etanolia lisätehon saamiseksi. Kuitenkin se softaus tehdään aina kun viritetään.
Opelin Z22yh moottoriin ei saa tankata edes 95E10 koska korkeapainepumppu ei kestä etanolia.
Huollot on sitten ihan lajinsa ja niiden jälkeen kyllä monesti on halvemman polttoaineen etu menetty. Ellei kyse ole valmiista multifuel autosta.
Tuossa on tehty sentään järkevä päätös säilyttää kaasuautoilla pysäköintietu,...