Auto rämisee putkistosta (?)

Aloittaja Hirppa, 04.01.21 - klo:10:16

« edellinen - seuraava »

Hirppa

Moi,

Ajoin tuossa noin viikko sitten töyssyyn jonka jälkeen auto alkoi rämisemään. Ã,,äni ei juurikaan kuulu ulos, mutta sisälle se jotenkin resonoi todella kovaa. Eilen tutkin asiaa ja tunkkasin auton ylös. Yksi pakoputken lämpöpelti oli heikosti kiinni niin otin sen kokonaan irti. Ei vaikuttanut asiaan. Muutenkin pohjasta katsottuna kaikki näytti olevan ihan ok.

Ã,,äni kuuluu kylmänä kovempana ja miltei millä kierroksilla tahansa. Kun kone/auto on lämmin niin en saanut räminää aikaiseksi ilman, että auto oli edes vähän liikkeessä. Tyhjäkäynnillä ei kuulunut tätä räminää millään kierroksilla.

Eilen kun tutkin ja en saanut ääntä lämpimänä ja vapaalla aikaiseksi niin mietin, että vika voisi olla jossain vaihteistossa/kytkimessä/vauhtipyörässä, mutta tänään aamulla kun starttasin niin sain räminän aikaiseksi myös pysähdyksissä. Ã,,äni kuuluu suurinpiirtein kuskin oven alapuolelta, mutta sitä on erittäin vaikea paikantaa kun se ei juurikaan kuulu ulos.

Onko kenellekään sattunut mitään vastaavanlaista ja onko ideoita mistä lähtisi etsimään vikaa seuraavaksi?

mfroberg

Mene auton taakse, hanska käteen, ota kiinni pakoputken päästä ja heiluta. Tuntuuko että putki on löysällä, heiluuko enemmän kuin pitäisi, kolahteleeko? Kun ajoit töyssyyn niin joku putken tukikumi on saattanut antautua.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

Jultsu

Joku toinen niistä miljoonasta lämpöpellistä on varmaan antautunut, se alumiini syöpyy tämän ikäisissä ihan haperoksi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Hirppa

Pitääpä käydä kokeilemassa tuo putken heilutus. Miten helposti äänenvaimentimen/katalysaattorin sisältä tavarat lähtee irti ja alkaa rämisemään?

Ehkä se on parempi vaan repiä ne kaikki lämpöpellit sieltä alta pois rämisemästä. On vaan aika työn takana jos ei lähde putkea irroittamaan.

Daatta

Varmasti niillä pelleillä on tarkoituskin eli suojata auton rakenteita pakoputken lämmöltä. En lähtisi poistamaan vaan korjaisin kiinnityksen tarpeeksi isolla metalliprikalla/palalla tms. Jos katalysaattori (mahtaako tuossa olla kaksi?) on entinen tukkii se muhju röörit aika tehokkaasti, sen voisi olettaa kuuluvan jo käynnissäkin. En tiedä onko kuinka tavallista tuollainen kennon hajoaminen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Hirppa

Kävin heiluttamassa ja nykimässä pakoputkea mutta ei se mihinkään liikahtanut. Tuntuu olevan oikeastaan aika hyvinkin kiinni. Pitäisikö sen heilua edes vähän pitkittäissuunnassa jos kerta kumiset tuet pitää sitä paikoillaan?

Tuo räminä kuulostaa aika kovalta jos se tulee näistä putken päällä olevista ohuista pelleistä. Enemmän kuulostaisi että joku ihan metalli resonoi jonkun pohjassa olevan metallin kanssa. Ã,,äni ei siis ole mitään helinää tai pientä räminää vaan ihan kunnon meteli. Katsotaan jos saan videon linkitettyä.

https://bit.ly/3pQFwdi

mruotz

Oletko tarkistanut lämpöpellin ks kuva :



Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy