Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat

Aloittaja MikHei, 24.12.20 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

ToHy

Iltaa! Onko muilla kokemusta siitä, että auton oma ääniohjaus lakkaa pelaamasta? Tämä on siis toiminut aiemmin. Hola Hola ei tuota tulosta ja rattinappia painaessa ruudulle ilmestyy tieto, että auto odottaa komentoa, mutta korvia laitteella ei tunnu olevan eikä mikään komento aiheuta reaktiota. googlen ja applen ääniohjaukset toimii niiden ollessa yhdistyneenä. Epäilen, että tämä ominaisuus hävisi kun auton vaihdettiin jokin infotainmentin hilavitkutin kesäkuussa kun silloin ei taas toiminut android auto ja apple carplay :). Ja kyllä .. ääniohjaus on päällä ja olen kokeillut sammutella ja käynistellä sitä.

Auto on Cupra Leon Sportstourer. Laitoin kyselyn tähän ketjuun kun tuntuu olevan Cupran omia ketjuja aktiivisempi.

zsi

Viimeisin infotainment-päivitys 1969 tuntuu muuttaneen puheohjausta jonkin verran. Pari kertaa olen 8 kuukauden aikana törmännyt tuohon kuvaamaasi ongelmaan, josta on selvitty boottaamalla infotainment.

v6e

Meni taas vähän kuppi nurin huollossa.

Seatti herjaa satunnaisesti 12v virtalähdettä ja käskee lopettamaan ajon.
Kerran helmikuussa jätti pihaan kun akku tyhjä, ei mene takuuseen eikä huolenpitoon koska ei voi dokumentoida jälkeenpäin eikä ole vikakoodeja.
Täytyy vaan odottaa ens talveen ja sitten kun hyytyy johonkin aamulla nii koukkuauto pihaan ja vaihtoon.

Kessy:
Sovittiin Hämeenlinnassa että kun tekee häiriön kahvaan ettei sisään pääse niin video jossa avain kädessä, kahvasta kiinni ja jos ei aukea niin vin tuulilasista, rekkarikilpi ja repsikan oven kahvaan testi.
Sain videon lähetettyä ja näyttää siltä että pienen väännön jälkeen molemmat etukahvat menisivät viimein vaihtoon. Joku 10 kertaa asiasta käyny keskustelua ja 2,5v mennyt. Ongelma on se että huollot tulee aina keväällä ja syksyllä ja ongelma on talvella 80% kaikista avaukista ja lukituksista pois käytöstä.

Autolla nyt 80000km ja muuten pelaa nyt hyvin. Tuntuu että lasten taudit alkaa vähentyä tässä 2-3v omistuksen aikana vihdoin dramaattisesti.

mikama83

Itse vaihdatin suosiolla uuden 12v akun keväällä kun oli viime talvi taistelua webaston kanssa, vaikka käytän ylläpitolaturia myös paljon kiinni.

Kessy toiminu hyvin, mutta nyt ensi tiistaina vaihdetaan jo kolmas peruutuskamera. Onneksi vielä takuuta vajaa vuosi jäljellä kun todella kallis tuo kamera+ainakin 4 tuntia töitä päälle. Mun auto siis 1.5eTsi 2020 ja ajettu nyt 106tkm.

Antnaattori81

Onko muilla foorumilaisilla mennyt ratti useamman kerran vaihtoon? Ratti vaihdettu ensimmäisen kerran viime joulukuussa, kun herjasi jatkuvasti sos ja travel assist vikaa. Nyt sitten taas mittaristo huutaa taukoamatta samoja vikoja kääntäessä rattia.

Tappelun aiheena ollut myös huollossa aiemmin kessyn toiminta. Toimii ainoastaan autosta noustessa pois, mutta muuten täysin mykkä avaimeton kulku. Huollon mielestä ainoa vaihtoehto olisi vaihtaa uudet etuovien kahvat 750e ja toivoa, että ongelma korjaantuisi sillä. Muuten on kyllä erittäin hyvä auto, mutta jatkuvat pikkuviat laskevat kyllä pisteitä.. ;D

Rannikoltarannikolle

Onkohan kukaan keksinyt mitään kotikonsteja noiden itsekseen vilkkuvien takavalojen/ledinauhan suhteen? Vettähän se kerää, ja joku puhui pienen reiän poraamisesta. Autossa ei enää takuuta ja uusi takavalo tilauksessa, mutta yön pimeydessä vilkkuva auto pihassa on hieman riepovaa.

AppleFarmer

Minulla tipahti 43 000 km ajetusta vuoden -21 Leon Sportstourerista myös peruutuskameran (5WA980556B / H26) linssi. Auton takuu oli umpeutunut 4 kk aikaisemmin, mutta tehdas lupasi tulla vastaan ja maksaa 50 % uuden kameran hinnasta. Kamerasta on tullut uusi päivitetty versio jonka rakenne on erilainen. Tarjosivat sitä hintaan 957,37 eur + asennus 265 eur. Minun maksettavaksi olisi siis tullut 743,70 eur koska VAGilla on kamerassaan rakenteellinen vika. Ei kiitos.

Löysin siitä myös erWin-palvelusta TPI-tiedotteen, jossa lukee selkeästi: Rakenteellinen vika peruutuskameran -R189- valmistusprosessissa.

Tilasin uuden päivitetyllä hardware-numerolla (5WA980556D / H31) höystetyn peruutuskameran (josta linssi ei irtoa) Tsekeistä ja hintaa sille tuli rahteineen 121,86 eur. Takapuskuri irti ja kamera paikoilleen. Se oli vajaan tunnin homma.

Merkkihuollon mukaan uutta kameraa ei tarvitsisi koodata käyttöön, mutta selvitin asiaa enemmän ja huomasin, että kamera sisältää myös ohjausyksikön ja se tarkoittaa että se piti vielä koodata käyttöön. Sen kustansi 120 eur, joten loppupeleissä säästin 500 eur hoitamalla asian itse.

mikama83

Mulle vaihdettiin juuri tänään peruutuskamera ja tämä on nyt jo kolmas. Takuu onneksi vielä voimassa mutta jos ei olisi niin menisi harkintaan tuo, että tilaisi sen itse jostain.

Ensimmäisellä kerralla kamerasta putosi linssi. Nyt toisessa kamerassa linssi pysyi paikoillaan, mutta kameran kuvaa ei välillä näkyny ollenkaan ja välillä se kuva oli vähän epäselvä. Välillä se oli taas täysin normaali mutta huolto päätti vaihtaa kokonaan uuden kameran tilalle.

jopi

Onko muilla ollut ongelmia renkaiden sisäreunojen kulumisen kanssa?

Renkaita vaihtaessa huomasin yhden renkaan kuluneen selkeästi sisäreunasta. Kulmien säätöön tietty pitää mennä, mutta onko kukaan saanut tätä takuuseen? Autossa vielä vajaa 2v takuuta ja ajettu alle 50k.
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

v6e

Lainaus käyttäjältä: v6e - 25.12.22 - klo:12:37Kävin huollattamassa taas auton, samalla tavaratilan verkonklrikiinnikkeen kamppis jossa kattoverhoilu ilmeisesti pudotettiin alas.
Lainaus käyttäjältä: v6e - 06.11.22 - klo:10:19Vaihdoin kitkat alle, ja kappas! Yhden kesän ajetut Turanzat, vasen etu sisäreunasta aikalailla finaalissa...

Muissa selkeästi enemmän, takana lähes uudenveroiset.
Meneeköhän takuuseen? Auto saapui helmikuussa ja ajettu tämä kesä. Huolenpito sopimuksessa lukee että ei suuntausta ainakaan sieltä makseta.
Paineet ollut ohjearvoissa (edelleen) noilla paineilla pitäisi kulua keskeltä enemmän.

Renkaiden syömiseen sanoivat että ei ole takuu juttu... mutta kuitenkin hoitivat suuntauksen ilmaiseksi.

Kyllähän toi suuntaus oli perseellään. Lupasivat selvittää renkaiden maksajan ja soittaa myöhemmin takaisin.

Takajarrupalat oli vaihdettu toisenlaisiin jospa vinkunat loppuisi. Vinkuu siis edelleen vaikka 25tkm mittarissa.

Vaihteisto vikaa tutkivat kaksi päivää, ei läppärillä kytkimen/vaihteiden arvoissa ongelmia eikä mitään normaalia poikkeavaa havaittu.

Edelleen tuo vapina ja vaihteiston voimansiirron ääni sekä metallinen helähdys vaihto tilanteessa tulee usein. 3->4 vaihto ei oireile talvella koska käytännössä tuollaista 120kmh ohitusta ei tarvitse tehdä talvinopeuksissa.

Jatketaan tutkailua, toivottavasti tulisivat renkaissa vähän vastaan.

Mulla oli ekan 6kk aikana renkaat aivan paskana ja taistellen meni maahantuojan piikkiin. Jouduin toisen renkaan maksaa itte mutta olin ihan varma etteivät korvaa mitään.
Pyörän kulmat eivät kuulu takuun piiriin koska voi mennä päin persettä "jos ei varovasti ajele"
Tämä uusi rengasparikin alkaa itsellä olla vaihto kunnossa, sen verran pehmeä seos että keskeltä kuluu, toki nyt sisäreunat normisti kuluneet.

jopi

Kiitos v6e kokemuksista!

Eli etuauraus oli sulla pielessä ja se kuluttaa sisäpuolelta? Mulla on huomattavasti kuluneempi yksi rengas sisäreunasta.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Antnaattori81 - 17.10.24 - klo:09:13Onko muilla foorumilaisilla mennyt ratti useamman kerran vaihtoon? Ratti vaihdettu ensimmäisen kerran viime joulukuussa, kun herjasi jatkuvasti sos ja travel assist vikaa. Nyt sitten taas mittaristo huutaa taukoamatta samoja vikoja kääntäessä rattia.

Tappelun aiheena ollut myös huollossa aiemmin kessyn toiminta. Toimii ainoastaan autosta noustessa pois, mutta muuten täysin mykkä avaimeton kulku. Huollon mielestä ainoa vaihtoehto olisi vaihtaa uudet etuovien kahvat 750e ja toivoa, että ongelma korjaantuisi sillä. Muuten on kyllä erittäin hyvä auto, mutta jatkuvat pikkuviat laskevat kyllä pisteitä.. ;D
Ratin kanssa nyt samoja oireita. Toista kertaa mahdollisesti ratti vaihtoon. Jos näin, niin kolmatta ei tule, siinä vaiheessa lähtee kyllä jo auto vaihtoon...

KKN

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 24.10.24 - klo:11:33Ratin kanssa nyt samoja oireita. Toista kertaa mahdollisesti ratti vaihtoon. Jos näin, niin kolmatta ei tule, siinä vaiheessa lähtee kyllä jo auto vaihtoon...

Skodalla ne ratin vaihdot lopetettiin ja ratkaisu oli joku uusi kameran koodaus kampanja tms. Meinasi mullakin mennä Octaviasta ratti kolmannen kerran vaihtoon, kunnes viime hetkellä peruivat ja tilalle tuli tuo toinen kamppis. Travel Assist herjat korjaantui sillä lopullisesti, Luulisi Seatilla olevan sama homma, mut voin olla toki väärässäkin.
2023 Superb 1.4 TSI SportLine iV Business
2017 Golf 1.0 TSI Comfortline

tgotj

Lainaus käyttäjältä: KKN - 24.10.24 - klo:12:01Skodalla ne ratin vaihdot lopetettiin ja ratkaisu oli joku uusi kameran koodaus kampanja tms. Meinasi mullakin mennä Octaviasta ratti kolmannen kerran vaihtoon, kunnes viime hetkellä peruivat ja tilalle tuli tuo toinen kamppis. Travel Assist herjat korjaantui sillä lopullisesti, Luulisi Seatilla olevan sama homma, mut voin olla toki väärässäkin.
Kyllä nyt kävi niin, että olit väärässä. Vaihtoon meni ratti, kunhan saavat uuden ratin Suomeen.

Tos®

Päivitys tehdään tietystä vuosimallista uudempiin, en nyt muista mistä alkaen. Vanhoihin pitää vaihtaa rattia
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tgotj

Olisi toki ollut kiva jos olisit ollut oikeassa. On toi oma rumbansa aina hakea uus ratti...

rzy

Onko kokemusta kattaako takuu kytkimen kulumisen? Nyt vajaa 50tkm mittarissa 1.5tsi dsg:ssä ja alkanut ilmaantumaan oireita kytkimen luistamisesta. Esimerkiksi nyt viimeisimmäksi peruuttaessa ylämäkeen rauhallisesti tuntui että kytkin luistaisi ja tuli kytkimen käryä kabiiniin...
Ajossa: BMW i4 M50 -23 & Seat Leon Sportstourer IV 1.5 MHEV DSG -21

kölli

Mikähän ääni kuuluu ja mistä, kun kiihdyttäessä sellainen metallinen "korahdus" jostain konehuoneesta? Tulee mieleen esim turbon joku osa tai mikälie venttiili. Auto 1.5tsi kevythybridi. Kulku on muuten täysin normaalia. Ei vikavalojakaan tms.
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
Golf 1.9SDI -00
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

LaRs

Lainaus käyttäjältä: AppleFarmer - 22.10.24 - klo:16:56Minulla tipahti 43 000 km ajetusta vuoden -21 Leon Sportstourerista myös peruutuskameran (5WA980556B / H26) linssi. Auton takuu oli umpeutunut 4 kk aikaisemmin, mutta tehdas lupasi tulla vastaan ja maksaa 50 % uuden kameran hinnasta. Kamerasta on tullut uusi päivitetty versio jonka rakenne on erilainen. Tarjosivat sitä hintaan 957,37 eur + asennus 265 eur. Minun maksettavaksi olisi siis tullut 743,70 eur koska VAGilla on kamerassaan rakenteellinen vika. Ei kiitos.

Löysin siitä myös erWin-palvelusta TPI-tiedotteen, jossa lukee selkeästi: Rakenteellinen vika peruutuskameran -R189- valmistusprosessissa.

Tilasin uuden päivitetyllä hardware-numerolla (5WA980556D / H31) höystetyn peruutuskameran (josta linssi ei irtoa) Tsekeistä ja hintaa sille tuli rahteineen 121,86 eur. Takapuskuri irti ja kamera paikoilleen. Se oli vajaan tunnin homma.

Merkkihuollon mukaan uutta kameraa ei tarvitsisi koodata käyttöön, mutta selvitin asiaa enemmän ja huomasin, että kamera sisältää myös ohjausyksikön ja se tarkoittaa että se piti vielä koodata käyttöön. Sen kustansi 120 eur, joten loppupeleissä säästin 500 eur hoitamalla asian itse.

Missäpäin sait tuon uuden kameran koodauksen hoidettua noin halvalla?

jopi

Tapahtuipa jotain erikoista.. auto oli latauksessa ja latasin sen täyteen. Sammutin latauksen ja kun tulin autolle noin 4h kuluttua, niin akussa 85%  :D

Minne ne 15% katosi itsestään?

Lämmitys ehkä käynnistynyt itsestään? Olisikin taas uusi bugi.

Infotainment boottaili itsestään samana aamuna ennen tätä härdelliä.

Softa 1969

mikama83

Onko kellään ollu ongelmia etuvaloumpioiden kanssa? Mulla noi full-led versiot ja huomannu että kuskinpuolella ulkoreunassa se liimaus/tiivistys on jotenkin levinny. Umpion sisälle pääsee likaa ja se huurtuu herkemmin kuin toisella puolella jossa myös liimaukset on siistit.
Autossa olisi vielä takuuta jäljellä niin täytyy näyttää tuota huollossa. Uusi umpio on 1100euroa+asennus.

minom

Lainaus käyttäjältä: jopi - 10.01.25 - klo:23:29Tapahtuipa jotain erikoista.. auto oli latauksessa ja latasin sen täyteen. Sammutin latauksen ja kun tulin autolle noin 4h kuluttua, niin akussa 85%  :D

Minne ne 15% katosi itsestään?

Lämmitys ehkä käynnistynyt itsestään? Olisikin taas uusi bugi.

Infotainment boottaili itsestään samana aamuna ennen tätä härdelliä.

Softa 1969
Minulla on uusimmalla versiolla alkanut Infotainment taas boottaileen aika huolella. Välillä vetää ~3-5min juntturoita ja sit boottaa.
Muuten jatkuu perus meno: SOS-hätäpuhelu virhe, kaikki avustimet ei ole käytössä ilmoitusta (tulee kotoa lähdettäessä aina samassa mutkassa) ja kajarien satunnaista poksahtelua. Ominaisuuksia kaikki.

hge

Itsellä uusin softa pelittänyt kivasti, yhden kerran on tainnut mennä jumiin. Asennuksesta vajaa vuosi muistaakseni.
U jelly?

Reiku

Onko muilla vastaavaa tai kuulleet tällaisesta ongelmasta. Eli mulla on Leonissa (Cupra 1,5 eTSI -23) Calixin sisätilalämmitin, joka on perinteisesti siinä keskikonsolin kyljessä apukuskin puolella. Silloin kun sisätilanlämmitin on ollut päällä niin hetken ajon jälkeen apukuskin puoleinen kattovalo syttyy itsekseen. Kun sitä koittaa sammuttaa se syttyy heti uudelleen. Vasta pidemmän ajon jälkeen suostuu sammumaan pysyvästi. Jää myös päälle vaikka sammuttaa moottorin ja virran. Saa vasta sitten pois kun lukitsee ovet, odottelee hetken ja avaa ovet uudelleen, jolloin valo sammuu.

Ja tosiaan tapahtuu vain silloin, ja käytännössä aina, kun sisälämppäri on ollut päällä eli liittyy siihen kun puhaltaa lämpöä kattoon. Liekö sitten lämpölaajenemista, kosteutta tai kosketusanturit reagoi lämpöön tms.?

Kun ei sitä lämmitintä mielellään suuntaisi penkkiä tai hanskalokeroakaan kohti. Pahasti pelkään, että on ajanhukkaa viedä huoltoon, kun on ainakin itse vaikea keksiä loogista korjaustakeinoa asiaan, kun vaikuttaa enemmän "ominaisuudelta".

Eli onko muilla samoja kokemuksia tai kuullut vastaavasta? Ja kuulostaako siltä, että asia voisi ratketa esim. osia vaihtamalla vai onko tyydyttävä elämään ilman lämppäriä taikka hieman valoisampaan ajokokemukseen kylmillä keleillä?

Tos®

Noita kattovaloja on ollut viallisia ihan alusta asti, ei uskois että enää 23 mallissa.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Reiku

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 06.02.25 - klo:17:12Noita kattovaloja on ollut viallisia ihan alusta asti, ei uskois että enää 23 mallissa.

Tiedätkö onko näihin löytynyt järkevää korjauskeinoa? En ainakaan itse osannut löytää täältä foorumilta asiasta enempää tietoa.

sahkari68

Toi latausluukun lukitus on surkea, laitoin crctäkin ja silti ei aukea pikkupakkasessa normaalisti.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Reiku - 07.02.25 - klo:18:09Tiedätkö onko näihin löytynyt järkevää korjauskeinoa? En ainakaan itse osannut löytää täältä foorumilta asiasta enempää tietoa.
Sen tiedän, että takuuseen niitä on uusittu
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tullimies

TOS nimimerkki vaikuttaa tietävän näistä hyvin, joten kysyn ensin sulta suoraan:

Mulla alkupään Seat Leon (2001) 1.5 eTSI FR HB, ajettu vain 45tkm. Apukuskin ikkunasta kuuluu tosi kova huju/tuulen ulina. Semmonen kuin olis ikkuna auki mut ei ole. K-autolla säätivät oven välystä takuuseen, mutta ei sillä ollu mitään vaikutusta asiaan. Tiivisteet ja kaikki muutenkin on silmämääräisesti kunnossa. Onko sulle tuttu ongelma ja oletko kuullu mitään ratkaisua? Hujuääni alkaa jostaki viidestä kympistä ja pahimmillaan just siinä 80kmh vauhdissa.

En oo itse ihan käsi selvittelee asioita itsekin ja löysin monia forumipostauksia liittyen VAG-konsernin peileihin ja siinä päällä olevaan uraan. Et se siis aiheuttaisi sen äänen. Peitin sen testiks eikä ollu vaikutusta, sitten teippasin koko ikkunan kaikkialta mistä voi ilma kulkea ja hämmästyksekseni ääni ei vieläkään loppunut. Sitten pyysin apulaistani kääntämään käsillä peilin kiinni-asentoon kesken ajon ja sepä lopetti sen äänen. Mut eipä sitä peili taitettuna ajella. Sen verran hankala on nyt paikallistaa äänen tuottajaa, että kysyn jo apua. Ai niin, tässä on aukeava "panorama" lasikatto.

Ja tiedoksi, että mulla on tuota sisävalon ongelmaa takapenkin valoissa. Niihin päivitettiin ohjelmisto tammikuussa, mutta ei se auttanu mitään. Sillee himmennys päälle pois sekoilee ne valot.
Pitää painella kesken ajon valoja pois ja sieltä se sinnikkäästi aina alottaa itsekseen sen päälle/pois. Eli TOS:n mukaan auttaa vain uusi valoyksikkö näemmä (?).

Laitanpa samaan ensimmäiseen postaukseen muut fiilikset samalla. Tää Seat on elämäni eka VAG-konsernin auto ja eka automaatti. Aikasemmin ollut vain Fordeja, uutenakin. Ford lopetti kunnollisten autojen teon, joten oli katsottava muita merkkejä. Luin tän ketjun viime vuonna alusta loppuun ja pidin havaittuja vikoja kohtuullisina. Kaikissa on kuitenkin omat vikansa, pitää vaan valita minkä vikojen kanssa pystyy elämään, mikä menee takuuseen ja mihin riittää sit omat massit huoltaa. Tällä yksilöllä oli ajettu vain 34tkm ja takuuta on jäljellä.

Minunkin Leonissa ollu varmaan kaikki tän ketjun viat  ::) Niitä on takuuseen laiteltu minun omistuksen aikana hyvälle mallille. Leon on ollut ihan ok perusauto, omaan silmään hyvän näköinen, erinomaisesti tilaa. Syystä tai toisesta Leonia ei näy katukuvassa. Eikö arvosteta vai eikö niitä aikanaan tullut kuin parikymmentä Suomeen ja sit kun niitä alko saamaan niin oli jo liian vanha malli? Faceliftikin ulkoisesti saman näkönen.

En nyt ole mitenkään erityisen rakastunut Leoniin, ihan perushyvä ja toistaiseksi ollut luotettava. Ajelin myös 24 vuoden perus Golfilla hetken ja Audi A4:jää, joista sai vähän verrokkia. Jokainen on vähän omanlainen, mutta mikään näistä ei herätä erityisemmin mitään auto emotionia :) Leonin jarrupoljintuntuma on melko outo ja DSG:n ohjelma on kyllä todella rauhalliselle miehelle.

Vielä lopuks et varmaa ekan viikon omistamisen jälkeen vein auton takuuhuoltoon, koska luulin et vaihteisto oli rikki. Jos vaihto kesällä ikkuna auki itse läpysköistä 1 ja 2 vaihteiden välillä, se kytkentä ääni kuulosti siltä et nyt kyllä DSG leipoo justiisa. Yllätyksekseni K-autosta vain kerrottiin, että tältä se kuivakytkin DSG kuulostaa. Että ihan normaali kytkentä-ääniä :)

Golf 2024 kuulosti melkein yhtä hirveeltä, vaikka oli ajettu jonku 3000km mitä kokeilin. A4:ssä oli märkäkytkin ja se oli ihan merkittävästi hiljaisempi. Yllättävän vähän tässä ketjussa kitisty tästä tai sit vaa pitempään omistaneet / harrastaneet pitää sitä normaalina  ;D

Tos®

En kyllä valitettavasti osaa sanoa tuohon peilin ujellukseen. Golffissa sitä en ole havainnut.

Voisiko peilin kupu olla jotenkin sen verran eri asennossa, että ura saa aikaan ujelluksen?
Peilihän on helppo purkaa, kääntää ensin lasin niin alas kuin suinkin kääntyy, sitten kampeaa lasin irti verhoilun irrottimilla.
Googlettamalla wind noise golf 8 löytyy kyllä keskusteluja
https://www.vwvortex.com/threads/golf-r-mk8-driver-side-wind-hissing-noise.9542729/

En kyllä usko, että saako noita itse kattovaloja päivitettyä mitenkään? sähkökeskus varmaan siellä on päivitetty.
Kattovaloja löytää ahw-shopista:
https://shop.ahw-shop.de/seat-teile/leon/leon-4-kl-ab-2020/elektrik-lichtanlage?p=1
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy