Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat

Aloittaja MikHei, 24.12.20 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

mipefin

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 25.02.21 - klo:18:25
SFD suojatut moduulit on käytännössä samat kuin missä on komponenttisuojaus.

Eli ainakin :
Gateway
Airbag
ACC
keskuselektroniikka BCM
mittaristo
5F multimedia

Valoasetukset on BCM:llä joten jos tuo pitää paikkaansa niin ei onnistu.

Ja SFD on ja pysyy ja OBD11 ei siihen vaikuta mitenkään. Tuohan käytännössä korvaa sen security access coden offline käytössä. SFD koodin pystyy generoimaan jos on hyvä tuttu VAG huollossa mutta ainoa rajoite on se että tuo koodi on voimassa 90 min.
Huollon testeri kirjautuu moduuliin automaattisesti jolloin tuosta SFD koodauksesta ei tarvitse huolehtia vaan testeri hoitaa sen online yhteyden kautta.

Jatkossa tuo tulee ilmeisesti menemään vielä haastavammaksi koska VAG alkaa rekisteröimään käyttäjän joka generoi SFD koodin offline käyttöä varten.

Tuossa hyvä dokumentti aiheesta : http://www.vag-com-espanol.com/EN_SFD-Manual_for_UMB.pdf

Esim tuossa on Cupran näkymä Seatin mittaristossa, joten en ihan suoraan vielä tuomitsisi mahdottomaksi:
https://forum.obdeleven.com/post/49291/thread
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

JaTSi

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 26.02.21 - klo:12:54
Mulla kuuluu myös joskus napsauksia keskikaiuttimesta. Täytyy mainita siitä kun seuraava huolto tulee. Erikseen ei viitsi sen takia käyttää pajalla jos nyt ei muuta ongelmaa tule lisäksi.
Mulla ei ole satunnaista, vaan kuuluu koko ajan tuo tuplanapsautus.
SEAT LEON 1,4 PHEV 204 eHybrid FR

Erkka

Kuuluuko napsutus myös radiolähetyksen aikana?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Lionman

Nyt taas peilit toimii, akun reset kaiketi oli korjauskeino. Mutta Kessy ei edelleenkään toimi avauksessa aina. Ja aivan sama onko kahva märkä tai kuiva. Sama juttu kummassakin etuovessa.

Huollon aikana kävin volkkareiden ohjaamomuovien tarkastelun lisäksi koeajamassa Cupra Leon ST PHEV:n. Olihan kireät äänet Cupramoodissa, jotenkin tuli hymyilyttävä olo kuin olisi leikkiautolla ajanut. Menohaluja kyllä oli ja äänet oli synkatty vaihteisiin hienosti. Pitää tietysti 245hv jossain tuntuakin. Alustakin kulun mukaisen jämäkkä. Itseä koukuttaa enemmän sähköaju ja olisihan tuo mennyt paljon yli budjettini.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

JaTSi

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 26.02.21 - klo:14:05
Kuuluuko napsutus myös radiolähetyksen aikana?
Kuuluu koko ajan. Siitä kun autoon istuu, siihen kun nousee pois. Asetuksista tms. riippumatta. Kokeilenpa ottaa virrat kännykästä niin vaikuttaako se. Ok
SEAT LEON 1,4 PHEV 204 eHybrid FR

Jontigga

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 26.02.21 - klo:17:29
Nyt taas peilit toimii, akun reset kaiketi oli korjauskeino. Mutta Kessy ei edelleenkään toimi avauksessa aina. Ja aivan sama onko kahva märkä tai kuiva. Sama juttu kummassakin etuovessa.

Huollon aikana kävin volkkareiden ohjaamomuovien tarkastelun lisäksi koeajamassa Cupra Leon ST PHEV:n. Olihan kireät äänet Cupramoodissa, jotenkin tuli hymyilyttävä olo kuin olisi leikkiautolla ajanut. Menohaluja kyllä oli ja äänet oli synkatty vaihteisiin hienosti. Pitää tietysti 245hv jossain tuntuakin. Alustakin kulun mukaisen jämäkkä. Itseä koukuttaa enemmän sähköaju ja olisihan tuo mennyt paljon yli budjettini.

Kieltämättä cupra moden äänistä tulee välillä vähän "teennäinen" fiilis mutta silti lopulta hymy nousee huulille kun tuolla ajelee. Emodella tulee pääasiassa kokoajan ajettua. Sillon tällön kun ajan hybridillä niin ajan cupra ja comfort modea vaihdellen. Cuprassa vakiona mukautuva alustansäätö DCC ja lisäksi omilla asetuksilla autosta saa todella mukavan menijän niin halutessaan. Itselle ensiarvoisen tärkeää juuri se että autosta saa mukavan ja sporttisen oman fiiliksen mukaan. Täysverisestä cuprasta eli 2.0 tsi on sitten jo ihan radalle asti viihdettä.
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

mikama83

Tuo Kessy avaus ei ole toiminut kertaakaan plussakeleillä :( Pakkasilla toimi vaikka oli kahvassa lunta ja hanskat kädessä. Lukitus kyllä toimii aina.

JaTSi


Kuuluu koko ajan. Siitä kun autoon istuu, siihen kun nousee pois. Asetuksista tms. riippumatta. Kokeilenpa ottaa virrat kännykästä niin vaikuttaako se.

EDIT: Ei vaikutusta kännykällä.
SEAT LEON 1,4 PHEV 204 eHybrid FR

Lionman

Tänään kun taas Kessy ei toiminut avaamisessa, niin kaivoin avaimen taskusta ja vein sen kahvan lähelle ja katso: homma toimi. Tämän jälkeen otin avaimen patterin irti ja mittasin jännitteen. CR2032:n jännitehän on 3V. Ja mittaustulos 2,93V. Sitten mittasin toisenkin avaimen ja ihan sama 2,93V. Kotoa löytyi yksi uusi CR2032, jonka jännite oli 3,28V. Jatkan nyt testiä uudella patterilla. Jos Kessy tällä korjautuu, niin huolto saa kipakan puhelun.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Lionman

No niin. Kävin asioikseni ön yli uinuneen auton luona ja kuskin ovi avautui hyvin paljaalla kädellä kahvasta. Lukitsin, ja kokeilin apukuskin, eli vänkärin tai pelkääjän puolen ovikahvaa. Ei toiminut. Uusi kokeilu kuskin ovesta; toimi. Nyt kun auto oli auki  lukitsin vänkärin ovesta, mutta edelleenkään siitä ei auennut. Lysti on tämä Kessy. Vähän kyllä epäilen, että ei ole tästä avaimen patterin jännitteestä kiinni, varsinkin kun jännite oli aika lähellä kuitenkin 3V:a.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Näkeekö näistä missään että onko tapahtunut softapäivityksiä taustalla?
aloin vaan ihmettelemään kunnon nyt kessy toiminut pari päivää ok..


mikama83

Mulla kessy alkoi toimimaan alkuviikosta kun tarpeeksi nousi lämpö ulkona. Enemmän nyt vaivannu eilisen pesun jälkeen noi helmat ja etuovet joissa on jo aikalailla jälkiä. Pistin tästä jo yhden kuvan tuonne toiseen ketjuun, mutta viitsittekö seurailla omista autoista tuleeko jotenkin erityisen herkästi noita kiveniskemien jälkiä.

Omassa autossa on keraaminen pinnoite mutta ilmeisesti se ei auta mitenkään noiden syntymiseen ja toisaalta en olettanutkaan että suojaisi. Takapyörien takaa alahelmoista on jo maalit haalistunu kun siellä ei roiskeläppiä olekkaan, enkä tiedä saako sinne edes niitä mistään. Onko nykyautojen maalipinnat vaan näin onnettomia sitten  :(


Erkka

Jopas sepeli on hakannut maalipintaa. Ihmetyttää tuo kohta, jossa maalipinta on rikki kynnyksen alaosastakin, vaikka siinä on paksuhko kerros massaa.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

mikama83

No joo ja varovaisemmin olen tällä ajellut kuin aikaisemmilla autoilla ja ei ole tommosia jälkiä tullu niihin. Ja molemmilla puolilla on ihan samanlailla jälkeä.

Hego

Onko nuo jäljet molemmilla puolilla autoa?
Seat León ST PHEV Xcellence

mikama83

On molemmilla puolilla ihan samanlailla. Ei siis ole tullu vastaantulevista autoista. Ilmeisesti nuo roiskeläpät on ainakin turhan pienet tai sitten on vaan onneton tuo maalikerros.

Lionman

Kauanko on mikama83 sulla auto ollut ajussa? Ehkä siitä olet toisaalla jo kertonut. Itsellä tasan 3kk, mutta lumet on ollu maassa omilla reiteillä valtaosin ja pakkasta. Missä keleissä olet ajellut? Pitääpä luoda tarkka silmäys oman helmoihin, väri näyttää samalta. Toki on mahdollinen pintamaalin huono tartunta, joka olisikin sitten takuuasia.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

mikama83

6kk tulee ensi viikolla täyteen ja noin 19tkm mittarissa. Työmatkaa tulee noin 800-900km viikossa ja se on ihan hyvää isompaa päätietä. Sorateitä ei tule yleensä kuin alle 10km viikossa ja niissä pitäny vauhdin maksimissaan 60km/h. Taitaa sitten pahinta olla sepeli jota talvella saattaa olla asfaltilla kovemmissa nopeuksissa? En silti tajua miten se heittää noin pahasti oviin ja tekee tommosta jälkeä :(
Keulasta löysin tasan 2 pientä jälkeä mikä oli yllätys ettei ollu enempää.

Janus

Yksi tekijä tuossa voi olla kyljen muotoilu. Ovi kaartuu alaosastaan ulospäin ja kynnyskotelolla ei ole tehty tuohon suojaa vaan sekin kaartuu heti voimakkaasti auton alle, jolloin kivet pääsevät suoraan paukuttamaan tuota ovea. Esimerkiksi Octaviassa tuo on tehty niin, että kynnyskotelo tulee ulommaksi, jolloin kivet eivät pääse lentämään oveen vaan kotelon massattu alapinta ottaa nuo kivet kaikkiaan vastaan.

DBMan

Lainaus käyttäjältä: Janus - 04.03.21 - klo:14:08
Yksi tekijä tuossa voi olla kyljen muotoilu. Ovi kaartuu alaosastaan ulospäin ja kynnyskotelolla ei ole tehty tuohon suojaa vaan sekin kaartuu heti voimakkaasti auton alle, jolloin kivet pääsevät suoraan paukuttamaan tuota ovea. Esimerkiksi Octaviassa tuo on tehty niin, että kynnyskotelo tulee ulommaksi, jolloin kivet eivät pääse lentämään oveen vaan kotelon massattu alapinta ottaa nuo kivet kaikkiaan vastaan.

Ihan samaa mietin, kun tuota kuvaa katselin. On Katalonian porukoilla vissiin mennyt vähän design käytännöllisyyden edelle. Tuo oven alaosan ulospäin pokkaus toimii ihan irtokivien imurina. Pitää ruveta tarkkailemaan omasta (huomenna luovutettavasta) autosta noita jälkiä, ja varmaan kannattaa miettiä saisiko tuohon jonkun suojateipin tms.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Lionman

Tutkin omani kylkiä, enkä havainnut vastaavia osumia. Tosin on kyllä aika kurassa märkien teiden takia. Ja Kessy toimii myös vaihtamattoman patterin avaimella, joten syy ei jännitteessä. Nyt on vaan ns. hyvä päivä.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

mikama83

Olipa hyvä huomio ja siinähän se taitaa olla se syy :o Kävin katsomassa autoa ja en oo yhtään tajunnu miten paljon tuo alareuna lähtee ulommaksi. Ja selittää sen miksi tuossa alussa on pätkä ovea johon ei ole tullu jälkiä kun siinä se menee vielä suoraan.


miz

Lainaus käyttäjältä: miz - 04.03.21 - klo:10:53
Näkeekö näistä missään että onko tapahtunut softapäivityksiä taustalla?
aloin vaan ihmettelemään kunnon nyt kessy toiminut pari päivää ok..

Kellään käryä asiasta?
Näkeekö mistään tulevia, menossa olevia tai tehtyjä päivityksiä tuosta infotaimentista?
Itse kun en löydä mitään tuohon viittaavaa, onko päivitykset päällä automaattisesti jos yhteydet on sallittu?

Hego

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 04.03.21 - klo:15:22
Ihan samaa mietin, kun tuota kuvaa katselin. On Katalonian porukoilla vissiin mennyt vähän design käytännöllisyyden edelle. Tuo oven alaosan ulospäin pokkaus toimii ihan irtokivien imurina. Pitää ruveta tarkkailemaan omasta (huomenna luovutettavasta) autosta noita jälkiä, ja varmaan kannattaa miettiä saisiko tuohon jonkun suojateipin tms.

Kuvien perusteella myös tsekki pojilla samat linjat ovissa… tosin vaikee sanoo kuvien perusteella tuleeko Ocussa nuo ulospäin miten paljon.
Seat León ST PHEV Xcellence

Lionman

Joo kyllä se minustakin on tuo kyljen muotoilu, joka tekee alueen vekin alapuolella alttiiksi osumille. Sivusta katsoen kyljen keskikohta tulee tosiaan paljon ulospäin ja vekistä alaspäin sitten kääntyy sisään. Kerroit toisessa ryhmässä lyhyestä hiekkatieosuudesta, jossa lamelloidut talvirenkaat voivat kerätä itseensä kivensirkamia. Linkoutuvat sitten vauhdin noustessa pois. Ei välttämättä kaikki suoraan renkaasta kylkeen vaan ehkä osa kimpoillen pyöräkotelosta tiehen ja siitä kylkeen. Kun olet ahkeraan tien päällä niin tuota ennättää tapahtua. Voisiko roiskeläppiin tuunata alaosaan joustavat mustat jatkot? Ei varmaan kyllä mikään kaunistus, ja poistaako kuitenkaan ongelmaa kokonaan.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Erkka

^  Minulla on huonoja kokemuksia aikoinaan liian pitkistä roiskeläpistä VW Polossa (tehdasasenteiset). Ottaa helposti kanttariosumaa hidastustöyssyissä ja vastaavissa ylityksissä. Toki, jos roiskeläpän jatkot joustaa kuin ralliautoissa ennen vanhaan, niin siitä vaan. Sikarumat ne tulee olemaan  ;)
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

MikHei

Itse kun tekee, niin se on ihan sepästä ittestään kiinni, että kuinka siistit roiskeläpistä tulee.  8) Itse jouduin lisävarustehelmojen takia heivaamaan alkuperäiset läpät ö-mappiin ja tein itse sopivat tilalle. Tuli huomattavasti sirommat, mitä alkuperäiset oli. Linkin kuvat kun aukaisee ja sitte zoomaa, niin erottaa mun tekemät läpät: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15501.msg701913#msg701913

Motonetistä ostin ja saksilla sain leikattua siististi sopivan kokoisiksi: https://www.motonet.fi/fi/tuote/401261/Roiskelapat-Jacky-musta

Näyttää olevan loppu nuo, mutta Ebay oli pullollaan erillaisia, kun googlailin.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Lionman

Siistit läpät oot värkänny MikHei! Iso peukku. En emojia laittanu kun ne ilmenee niin hitokseen pieninä. Ei oo nuo sikarumat.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

L€ksa

Lainaus käyttäjältä: JaTSi - 01.03.21 - klo:10:35
Kuuluu koko ajan. Siitä kun autoon istuu, siihen kun nousee pois. Asetuksista tms. riippumatta. Kokeilenpa ottaa virrat kännykästä niin vaikuttaako se.

EDIT: Ei vaikutusta kännykällä.
Minulla korjautui, kun viallinen ecall-moduuli/OCU vaihdettiin. Ehdotapas tällaista huollossa, maahantuojalla on tieto tällaisesta viasta.
Seat Leon ST 1.5 eTSI FR -20

Le.ON

Mulla taitaa olla poikkeusyksilö. Auto ollut noin viikon ja kessy toiminut aina. On toiminut tallista lähtiessä, pihasta lähtiessä pakkasyön jälkeen, on toiminut kurassa ja autopesun jälkeen (mahdollinen kosteus) eli ei ongelmia. Vänkärin ovea tosin en ole vielä kertaakaan kokeillut. Sama myös Connectin kanssa, viikon verran kaikki käskyt menneet luurista autoon ja auton viimeisimmät tiedot näkyvät hienosti luurissa. Pari yhteysvirhettä on tosin sovellusta avatessa tullut, mutta muutaman sekunnin ongelma joka on korjaantunut itsestään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy