Latausaseman sijoittaminen

Aloittaja KasKas, 29.10.20 - klo:07:39

« edellinen - seuraava »

KasKas

Ensi helmikuussa olen toivottavasti tyytyväinen sähköautoilija: tilauksessa on niin ID.4 kuin ID.Chargerkin. Nyt pitäisi vielä ratkaista latausaseman sijoittaminen omakotitaloomme. Nykyistä autoani olen pitänyt pääsääntöisesti autokatoksessa, koska siitä liikkeellelähtö on niin vaivatonta. Lämpimän autotallin puolella olen autoa pitänyt vain kovimmilla pakkasilla. Autokatos ja talli ovat talomme alakerrassa. Nyt olen kuitenkin kahden vaiheilla, sijoittaako latausasema autokatokseen ja jatkaa kätevää ja helppoa liikkeellelähtöä, vai olisiko järkevämpää säilyttää ja ladata uutta autoa lämpimässä autotallissa. Mitä seikkoja latausaseman sijoittamisessa pitäisi osata huomioon ottaa?

duke7

Kyllä se itse latausasema toimii kummassa vain paikassa yhtä hyvin.
Sähköauton akut tosin ottavat lämpiminä paremmin ja enemmän latausta. Sen kannalta lämmin talli olisi parempi, varsinkin jos usein pidempää matkaa ajettavana.

DSL

Lataisin autotallissa kovilla pakkasilla. Ensin antaisin auton akun lämmetä siellä useita tunteja ennen latausta, jos semmoinen mahdollisuus on ajojen välissä. Muutenhan tuo autokatos on hyvä paikka, jos ei ole pelkoa että pitkäkyntiset yrittää viedä laturin/sen saa estettyä.

Erkka

Latausasema autotalliin. Olisiko autotallista mahdollista tehdä autokatosta varten pieni luukku latausjohtoa varten? Näin ei pitkäkyntiset pääse latauslaitetta kopeloimaan, vaikka lataustoimenpide olisi autokatoksessa.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Daatta

Minulla oli ajatuksena tehdä latausasemasta siirrettävä. Liitäntä kumikaapelilla voimavirtapistokkeeseen, jollainen löytyy sekä ulkoa että sisältä autotallista.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

TOURAN HIGHLINE

Itsellä juuri vastaava ratkaisu. Latausasema "killuu" seinätelineessä, josta se on helppo nostaa ja siirtää muuallekin/ottaa tarpeen vaatiessa jopa mukaan.

tet

Itse en ole noiden kanssa pelaillut, vain matkalaturia kotona käytellyt. Mutta semmoinen huomio, että auto kertoo latauslaitteelle haluaako se "tuuletetun" latauksen, eli käytännössä pitääkö ladata ulkona vai voiko ladata sisällä. Latausasema taas pitäisi olla aseteltu tietämään, onko se asennettu sisään vai ulos, ja sisällä oleva latausasema sitten ei suostu sähköä antamaan, jos auto vaatii tuuletettua latausta. Näin siis speksien mukaan, mutta minulla ei ole kyllä aavistustakaan, vaatiiko joku auto tuuletettua latausta. Asia liittynee myös lataustehoihin, voisin kuvitella että tuota tuuletettua käytetään isommissa teholuokissa, kuin mitä kotilatauslaitteet tarjoavat.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

PV

Lainaus käyttäjältä: tet - 29.10.20 - klo:11:56
Itse en ole noiden kanssa pelaillut, vain matkalaturia kotona käytellyt. Mutta semmoinen huomio, että auto kertoo latauslaitteelle haluaako se "tuuletetun" latauksen, eli käytännössä pitääkö ladata ulkona vai voiko ladata sisällä. Latausasema taas pitäisi olla aseteltu tietämään, onko se asennettu sisään vai ulos, ja sisällä oleva latausasema sitten ei suostu sähköä antamaan, jos auto vaatii tuuletettua latausta. Näin siis speksien mukaan, mutta minulla ei ole kyllä aavistustakaan, vaatiiko joku auto tuuletettua latausta. Asia liittynee myös lataustehoihin, voisin kuvitella että tuota tuuletettua käytetään isommissa teholuokissa, kuin mitä kotilatauslaitteet tarjoavat.

Kuten monesti Sähköautot - Nyt! -ryhmässä todettua, matkalaturi riittää suurimmalle osalle sähköautoilijoita, ja kannustaisin itse kokeilemaan sitä ennen latausaseman hankkimista. Mikäli eteen tulee usein tilanne, että vuorokauden ajoja on vielä pahasti jäljellä ja akku lähestyy nollaa, niin siinä tapauksessa voi harkita tehokkaamman latausaseman hankkimista.
ID.3 1st Plus, Mangan Grey

658136

Lainaus käyttäjältä: PV - 29.10.20 - klo:12:44
Kuten monesti Sähköautot - Nyt! -ryhmässä todettua, matkalaturi riittää suurimmalle osalle sähköautoilijoita, ja kannustaisin itse kokeilemaan sitä ennen latausaseman hankkimista. Mikäli eteen tulee usein tilanne, että vuorokauden ajoja on vielä pahasti jäljellä ja akku lähestyy nollaa, niin siinä tapauksessa voi harkita tehokkaamman latausaseman hankkimista.

Meillä Webaston latausasema autokatoksessa. Itse en jaksaisi katsella / käyttää tilapäiskäyttöön tarkoitettua laturia roikkumassa jossain nippusiteissä.

PV

Lainaus käyttäjältä: 658136 - 29.10.20 - klo:12:52
Meillä Webaston latausasema autokatoksessa. Itse en jaksaisi katsella / käyttää tilapäiskäyttöön tarkoitettua laturia roikkumassa jossain nippusiteissä.

En minäkään. Niitä on erinäköisiä viritelmiä, esimerksi pieni postilaatikko, läpinäkyvä muovikaappi yms.

Täältä löytyy hyviä esimerkkejä: https://www.rakennusosa.fi/category/36/hybridi--ja-sahkoauton-latauslaitteen-telineet-ja-kotelot
ID.3 1st Plus, Mangan Grey

658136

Lainaus käyttäjältä: PV - 29.10.20 - klo:13:13
En minäkään. Niitä on erinäköisiä viritelmiä, esimerksi pieni postilaatikko, läpinäkyvä muovikaappi yms.

Täältä löytyy hyviä esimerkkejä: https://www.rakennusosa.fi/category/36/hybridi--ja-sahkoauton-latauslaitteen-telineet-ja-kotelot

Latausasema maksoi sen 500e. Tällä hetkellä kytkettyä 3 x 16A. Mielestäni ihan OK hinta. Väliaikainen laturi kulkee auton kontissa ja käytössä vain kun ollaan reissussa.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: PV - 29.10.20 - klo:12:44
Kun meille kevättalvella tuli tuo eGolf, niin kuvittelin, että pärjätään sillä hitaalla tilapäislaturilla. No, aika äkkiä huomasin, että vaikka nyt ehkä enimmäkseen olisi pärjättykin, niin ajotarve on niin epämääräistä sorttia ja Golffi ykkösvaihtoehto poistua tontilta, että latausasemalle oli oikeasti tilausta. Saattaa pahimmillaan esim. olla, että autolla rykäistään 100-150 kilometrin suorite ja sen jälkeen auto on tontilla muutaman tunnin, kunnes uudestaan lähdetään tienpäälle vähän maitokauppaa kauemmaksi. Totesin, että tuommoinen 11kw latausasema helpottaa elämää ainakin meillä ja ainakin eGolfin akkukapasiteetilla aika lailla. Mukavahan se on, kun jo tunnin latauksessa ajosuoritteesta ja säästä riippuen tulee joka tapauksessa enemmän tai vähemmän, mutta kymmeniä kilsoja joka tapauksessa lisää liikenne-energiaa.
Asema oli muistaakseni hintaluokkaa 600,- ja voimavirtapistokemallia, joten asennuskulutkin oli nolla, kun valmiudet jo oli olemassa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy