Moottorin lämpeäminen

Aloittaja Audivag1994, 21.10.20 - klo:15:43

« edellinen - seuraava »

Audivag1994

Näin kelien viilentyessä kannattaako ajella hieman normaaleja korkeammilla kierroksilla niin kauan että moottori lämpenee? Esim onko parempi ajaa 80 km/h nelosella (2500 rpm) vai kutosella (1200 rpm)
Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

Jultsu

Talvipakkasilla manuaalivaihteisella autolla välttäisin alle 2000 kierroksia ensimmäisten minuuttien aikana, vaihdelaatikon loiskevoitelu ei välttämättä toimi tällöin kovin hyvin jähmeiden öljyjen kanssa. Muuten ei mitään käytännön merkitystä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

b1mpo

Ei juuri mitään merkitystä nykyautoissa. Maskien käyttämisellä suurempi merkitys on auton hyvinvoinnille.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Hese57

Kuinka nopeasti autosi lämpiää normaalilämpöön?  Kuinka monta kilometriä ja millä nopeudella tämä tapahtuu?  Kysymys ei kuulu niille jotka lämmittävät koneen ennen lähtöä sähköllä tai polttoainekäyttöisellä lämmittimellä. 

Tuossa kun oli yli -15 pakkasta sain ajella yli 10km vaihtelevalla nopeudella 40, 80, 70, 50 tässä järjestyksessä. Hytissä oli kyllä lämmintä mutta moottorin lämpö ei mittarin mukaan noussut sinne 90 asteeseen mitä mittari yleensä näyttää. Autona OCU 1,4  DSG  (En viitsinyt tehdä omaa aihetta tästä, tämä aihe oli riittävän lähellä.)
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

o.b.

Ei ole tuollaista autoa, mutta jos yhtään epäilyttää, niin molemmat termostaatit vaihtoon. Noin 65 rahaa maksaa yhteensä merkkarilla, joten ei kannata pihistellä ja laittaa sitä halvinta roskaa sinne.

Varaosanumeroita en osaa antaa kun ei ole auton tietoja. Tuo hinta-arvio on 1.4 CHPA, CPWA ja CZDA moottoreille.

b1mpo

Itse en juuri ikinä pakkaskelillä lähde kylmällä moottorilla liikkeelle, niin hankala sanoa. Neste kyllä lämpenee hyvinkin nopeasti, mutta öljyt melko hitaasti. Aamulla meni oljyn lämpö vajaaseen 80 asteeseen 22km:n matkalla. Yöllä ja aamulla oli n. -25°C. Auto oli noin pari tuntia säteilijällä lämmityksessä ja vajaa puoli tuntia webastoa siinä lopussa mukana.

Parin kilsan matkalla taajamassa nollakelissä neste nousee n. 50 asteeseen, eikä siitä maantielle siirryttäessä kauaa mene kun neste täydessä lämmössä. Öljy on vasta n. 10km kohdalla lähdöstä 50°C.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Hese57

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 15.01.21 - klo:17:58
molemmat termostaatit vaihtoon.


Osaatko selittää kun epäilet että termostaatti vuotaa? 

Kun on ajanut n. 5-6 kilometriä ja kokeilee jäähdyttäjän yläletkua se on aivan kylmä. Sitä pitkin ei ole ainakaan mennyt yhtään lämmintä vettä, ja lämpömittari näyttää n.60 astetta. Tarkoitatko sillä toisella termostaatilla öljyn kiertoa?

Vaihtoehtona on ettei päästä matkustamoon lämmintä ollenkaan, silloin mittari nouseen jo 4-5 kilometrin ajolla normaali nayttöön. Kokeiltu on. 
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

o.b.

Toinen termostaatti on lohkon jäähdytykselle ja toinen kannen jäähdytykselle. Niillä on eri lämpötilat.

Itse olen vaihtanut termostaatit aina kun on pienikin epäilys, että ne saattaa vuotaa. Silloin on se vikamahdollisuus suljettu pois ja voi ajella huoletta niiden suhteen taas muutaman vuoden. Minulle se tosin maksaa vain osien hinnan kun teen itse ;D

Hese57

Et vastannut siihen mitä kysyin. Miksi ylävesi letku on kylmä?  Eikö sen pitäisi olla lämmin jos termostaatti vuotaa?  Tyhmänä vain kyselen mielestäni selvää asiaa. 
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

o.b.

Ehkä se termostaatti ei sitten vuoda ja vaihto on tarpeeton.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy