Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

s-mod

Lainaus käyttäjältä: JP84 - 16.08.21 - klo:19:55
Kyllä minullakin oli vakaa aikomus, kun ladattava auto tulee, laittaa kiinteä 3x16A kotilatausasema. Mutta nyt kun Leonilla ei ole siitä suurta hyötyä ja se on kuitenkin tarkoitus pitää 4-5 vuotta, niin on alkanut miettimään kuinka paljon sinä aikana kotilatausaemat kehittyy ja kuinka pitkäikäisiä kotilatausasemat ovat? Eli menisikö investointi tässä vaiheessa hukkaan?

Tuon latauskaapelin hinta on kuitenkin alle 200 euroa, mutta kuitenkin varmasti kannattaisi vaihdattaa pistorasia super-sukoraasiaan. Varmasti vähän sekin veisi rahaa.

Mutta onpa tässä aikaa miettiä :D Kerro Pihistelijä kokemuksia tästä laturista pakkasilla lämmityksen kanssa. Ilmeisesti se on nyt toiminut ok?

Huomaan kuitenkin. Että aika ei ole rahaa, kun jaksaa pihistellä ja hifistellä. No kannattako pitää 4-5v, kun ei ne takuutkaan kaikkea korvaa.
On vähän sähköasentajien eläkejuttuja:
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: JP84 - 16.08.21 - klo:19:55
Mutta onpa tässä aikaa miettiä :D Kerro Pihistelijä kokemuksia tästä laturista pakkasilla lämmityksen kanssa. Ilmeisesti se on nyt toiminut ok?
Kerron kyllä. On pelannut tosi hyvin tähän mennessä. Super suko on kyllä nimensä veroinen. Ei edes 30 C helteellä lämmennyt juuri käden lämpöä lämpimämmaksi. Sen kautta onnistuu 3,6 kW lataus ongelmitta. Mökillä mulla on sitten 3x16 A 11 kW latausjohto. Tulen pärjäämään näillä kahdella tulevaisuudessakin, sitten kun vaihdan sähköautoon.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Makiaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 16.08.21 - klo:22:02
Kerron kyllä. On pelannut tosi hyvin tähän mennessä. Super suko on kyllä nimensä veroinen. Ei edes 30 C helteellä lämmennyt juuri käden lämpöä lämpimämmaksi. Sen kautta onnistuu 3,6 kW lataus ongelmitta. Mökillä mulla on sitten 3x16 A 11 kW latausjohto. Tulen pärjäämään näillä kahdella tulevaisuudessakin, sitten kun vaihdan sähköautoon.

Onko tietoa miten esimerkiksi vakuutusyhtiöt suhtautuu tähän superschukoon, jos jotain sattuisi? Tällä hetkellä SESKOn Sähköautojen lataussuosituksessa lukee seuraavasti;
"Markkinoilla on myös kotitalouspistorasioita, jotka valmistaja on suunnitellut kestämään jat-
kuvan 16 ampeerin kuormituksen. Näitä koskeva standardi on vasta valmisteilla. Tällaisia
pistorasioita asennettaessa tulee varmistaa myös syöttävän verkon soveltuvuus jatkuvalle 16
ampeerin kuormalle."

https://www.sesko.fi/standardit/standardoinnin_aihealueita/sahkoautot_ja_latausjarjestelmat/lataussuositus

miz

Jos laite on luvallisen sähkömiehet asentama, ja joka samalla tsekkaa kaapeloinnit, sulakkeiden jne kunnon että kestää jatkuvaa 16 A kuormaa, en kyllä näe ongelmaa.

Sattuuhan sitä muutenkin erilaisia vahinkoja tekniikan kanssa, myös sähköjen jotka vakuutus korvaa jollei ole jotain luvattomia asennuksia.

mipefin

8A pelaa kyllä talvellakin, jos vaan muistaa ajastaa ennakkoon. Yöllä akku täyteen, niin aamulla sen 8A voi käyttää sitten lämmitykseen.
Ã,,lkää laittako schukolatureita 16A asetuksella tavalliseen pistorasiaan, ne kyllä sulaa ennen pitkää vaikka lukisikin vieressä max 16A, mutta se tarkoittaa yleensä hetkellistä käyttöä, eikä esim. 3.5h putkeen sitä 16A :D Norjassa juttelin muutaman paikallisen kanssa näistä ja siellä kuulemma on jopa taloja palanut kun on 16A:lla ladattu sähköautoja schukosta. Superschukot sitten erikseen.

Jos haluaa halvalla Leonille riittävän "latausaseman" niin itsellä on tuntunut toimivalta että ostaa toisen schukolaturin (jos tarvii sitä muualla kuin kotona) ja jättää yhden pysyvästi kotipihaan. Sille kun tekee sopivan telineen ja lukituksen niin ratkeaa myös kuralätäkköongelmat :) Ja on muuten kiva käyttää kun ei tarvi kerätä johtoa pois, paljon näppärämpi kuin perinteinen lämmitysjohtokin joka pitää aina napata mukaan.
Lainaus käyttäjältä: tet - 16.08.21 - klo:10:32
Lisäksi vielä se, mihin sen johdon sitten laittaa. Pudottaako pistokkeen maahan kuralätäkköön siksi aikaa, kunnes saa lapsilogistiikan selväksi, ja sitten kerimään johtoa pois sieltä lätäköstä...

Tossa oma viritys, tolpassa Garon lämmitys+lataus+kwh-mittarikombo, teline liittimelle 3D-tulostettu ja puuilosta haetulla putkensiteellä kiinni lämpötolpassa:




-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Yaffa0

#1175
Lainaus käyttäjältä: mipefin - 17.08.21 - klo:00:03
8A pelaa kyllä talvellakin, jos vaan muistaa ajastaa ennakkoon. Yöllä akku täyteen, niin aamulla sen 8A voi käyttää sitten lämmitykseen.

Jos haluaa halvalla Leonille riittävän "latausaseman" niin itsellä on tuntunut toimivalta että ostaa toisen schukolaturin (jos tarvii sitä muualla kuin kotona) ja jättää yhden pysyvästi kotipihaan. Sille kun tekee sopivan telineen ja lukituksen niin ratkeaa myös kuralätäkköongelmat :) Ja on muuten kiva käyttää kun ei tarvi kerätä johtoa pois, paljon näppärämpi kuin perinteinen lämmitysjohtokin joka pitää aina napata mukaan.

Juu, tämä on hyvä tietää ja lisäjohto hyvä idea. Minä saan auton talon eteen, vaikka vaan rivarissa asunkin ja auton viereisestä varastosta virtaa; seinässä on kaksi 8A:n Schukoa. Toisella virtaa autoon ja toisella lämpöä ohjaamoon/bensakoneelle. Tai sitten pelkällä yhdellä piuhalla ajastaen lähdön. Mutta tuo lisäjohto on hyvä idea ostaa, niin antaa sen jäädä varastoon pysyvästi.

Kellä olisi ns. voimavirtaa tarjolla suoraan, niin CTEK:llä olisi siihen hyvä tuote:
https://www.ctek.com/fi/liikuteltava-sahkoautojen-latauslaite-njord-go

Hinta tosin on vaan aika suolainen, 745 EUR, mutta ei tarvitsi asentaa mitään ja suoraan saisi 3-vaihevirtaa helposti (vaikkei Leon sitä tuekaan, mutta tulevaisuus valitettavasti sähkössä).
https://www.virtasenkauppa.fi/sahkoauton-latauslaite-njord-go-type-2-ctek-45976?campaign=12476410025&adgroup=120406901204&shopad=pla&shopclickid=45976&keyword=&gclid=Cj0KCQjwvO2IBhCzARIsALw3ASojNNq6lyuueqThvWKXlctqGnauBmc3bit2WarYS4YT3GFoqjc2NCEaAgNlEALw_wcB

Halvimmillaan vastaavan (ei CTEK) saisi jopa alle 500 EUR.
https://tietoset.fi/fi/shop/latauslaite-sahkoautoille-cee-11kw-type2/
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

JP84

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 17.08.21 - klo:00:03
8A pelaa kyllä talvellakin, jos vaan muistaa ajastaa ennakkoon. Yöllä akku täyteen, niin aamulla sen 8A voi käyttää sitten lämmitykseen.

Antaisiko tuo 16A enemmän potkua lämmitykseen, vai toimisiko se kuitenkin vain samalla teholla kuin 8A? Miten tuo lämmitys muutoin sukorasiasta menee; jos lämmitykseen ottaa mukaan myös penkin-, ratin- ja takalasinlämmittimet, niin onko niiden käyttämä teho pois sisätilanlämmityksestä? Akulla lämmittäessä noita muita tuskin kannattaa paljoa käyttää?

Olen lukenut netistä Leonin käyttöohjekirjaa, mutta siinä ei kovin tarkkaan avata ajastusten toimintaa. Voiko olla esim. niin että lämmitys on ajastettu seuraavaan aamuun, mutta lautaus alkaisi heti (edellisenä päivänä kun tulee kotiin) kun johdot on kytketty paikalleen? Jos vaikka vielä illalla tulisi ex-tempore lähdettyä jonnekin, niin akkuja olisi ainakin jonkin verran ladattuna valmiiksi.

Mitä luulette akun riittävyydestä talvella, jos aamulla akut on ladattu täyteen, sekä lämmitys tehty sukorasiasta ja ajettu 14 km työmatka, että riittääkö iltapäivällä akuissa vielä varausta lämmitykseen? Varmaan paluumatkasta jo (suurin) osa menee bensalla..? Lämmittääkö tuo lämmitys myös polttomoottoria, vain pelkästään sisätiloja?

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 17.08.21 - klo:00:03

Tossa oma viritys, tolpassa Garon lämmitys+lataus+kwh-mittarikombo, teline liittimelle 3D-tulostettu ja puuilosta haetulla putkensiteellä kiinni lämpötolpassa:


Ja sen kokohinta on mikä?

miz

^^

Jos piuha on kiinni, auto käyttää lämmitykseen ainoastaan piuhan virtaa, ei akkua siinä ohella. Jos lataa matkalaturilla, niin lämmityksen teho on 1800W. Jos 16A piuhalla, lämmityksen teho on 3600W. Ilman piuhaa taitaa olla 5000W.
Piuhan teho määrittelee käytettävissä olevan tehon. Penkinlämmitin ja varsinkin ratinlämmitin on ihan pähkinöitä verrattuna lämmityslaitteen 5-6 kW tehoon. Käytän itse ainakin aina jos siltä tuntuu.

Auto lataa aina heti alempaan varausrajaan (itse säädettävissä 20-50%) jos ajastustettu lähtö on päällä. Tällöin lataa loput juuri ennen lämmitystä ja lähtöä.
Eli jos akkua on 60% niin ei lataa ennenkuin vasta ennen ajastettua lähtöä.
Jos lähtöä ei ole ajastettu, vetää heti täyteen.

Kyllä pitäisi riittää. 10 asteen pakkasissa lämmöt 22 asteessa pääsee sähköllä (reitistä ja nopeudesta riippuen) luokkaa 35km omassa normiajossa.. Pikkupakkasilla enemmän ja kovemmilla vähemmän. Lämmitys haukkaa paljon virtaa, eli jos on hidasta pätkäajoa jossa auto välillä jäähtyy ja pitää lämmittää uudestaan, niin toimintamatka jää lyhyeksi.

Lämmittää pelkästään sisätiloja. Teoriassa kai sitä lämpöä päätyy moottorin kiertoon kun bensakone käynnistyy ja antaa lämpöä myös, mutta ei siis lämmitä.

tet

Kyllä näissä ladattavissa taitaa noin yleisesti olla se perusajatus, että lämmitetään mahdollisimman vähän ja vain sieltä mistä tarvitaan. Siksi esilämmityksissä on mukana nuo lasin-, penkin- ja ratinlämmittimet. Niillä ne tärkeimmät paikat ehtivät lämpimäksi ja itse kabiinin astelukema ei ole sitten niin tärkeä, se saa jäädä vähän kylmemmäksi. Eli poikkeaa normaalista suomalaisesta tavasta laittaa 2100 W sisätilanlämmitin huutamaan koko työpäivän ajaksi, jotta kotiin lähtiessä on varmasti lämmin auto. :)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JP84

Kiitoksia miz, tämä selvensi toimintalogiikka hyvin  :)

Jos kovilla pakkasilla halutaan turvata liikkellee pääsemisen (ilman pistorasiaa), niin onkohan varmepi käyttää lämmitystä, vai jättää käyttämättä (jos viime lautauksen jälkeen on ajettu vaikka tuo 14 km)? Ja jos tässä tapauksessa ei ajatella sitä, että täytyykö liikkeelle lähdön jälkeen mennä bensalla vai sähköllä, kunhan vain liikkeelle päästään. Kulutuksen kannalta sillä ei taida olla juurikaan merkitystä, koska liikkeelle lähdön jälkeenhän täytyy kuitenkin lämmitystä käyttää?

JP84

Lainaus käyttäjältä: tet - 17.08.21 - klo:13:37
Kyllä näissä ladattavissa taitaa noin yleisesti olla se perusajatus, että lämmitetään mahdollisimman vähän ja vain sieltä mistä tarvitaan. Siksi esilämmityksissä on mukana nuo lasin-, penkin- ja ratinlämmittimet. Niillä ne tärkeimmät paikat ehtivät lämpimäksi ja itse kabiinin astelukema ei ole sitten niin tärkeä, se saa jäädä vähän kylmemmäksi. Eli poikkeaa normaalista suomalaisesta tavasta laittaa 2100 W sisätilanlämmitin huutamaan koko työpäivän ajaksi, jotta kotiin lähtiessä on varmasti lämmin auto. :)

Hyvä pointti! Työpaikalla on vielä autokatos, joten edes lasien skraappamista ei olisi tiedossa. Tärkeintä vain on, että työpaikalta pääsee päivän jälkeen lähtemään pois :D

Ilmeisesti ajastimilla pystyy valitsemaan lämmitettäväksi pelkästään penkin ja ratin?

ToAkPa

#1182
Lainaus käyttäjältä: JP84 - 17.08.21 - klo:13:51
Hyvä pointti! Työpaikalla on vielä autokatos, joten edes lasien skraappamista ei olisi tiedossa. Tärkeintä vain on, että työpaikalta pääsee päivän jälkeen lähtemään pois :D

Ilmeisesti ajastimilla pystyy valitsemaan lämmitettäväksi pelkästään penkin ja ratin?

Lähtöajan perusteella pystyy lämmittämään auton sisätilan haluttuun lämpötilaan (16-29,5 astetta) ja kuljettajan istuimen. Tämä on oletusvalinta, eli lämmittää automaattisesti kuljettajan istuimen. Lisäksi voi valita pelkääjän istuimen ja lasin lämmityksen, joka tapahtuu tuulilasin osalta puhaltimella ja takalasin osalta vastuslangoilla. Ratti ei kuulu esilämmityksen valintoihin.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

miz

Itse pidän tärkeämpänä sitä että lasit ei jäädy sisältä liikkeelle lähtiessä kuin että säästää kukaan sähkörangessa.

Valitsee vaan sen lämpötilan sopivaksi. Joka tapauksessa se lämmitys vie virtaa kun lähtee liikkeelle ellei meinaa ajella turkishaalarit päällä.
Auto muuten lämpenee todella nopeasti akkuvirralla, se esilämmitys alkaa vasta tyyliin 10 minuuttia ennen lähtöä täällä etelässä ja auto on lämmin. Niitä kaikkein kovimpia pakkasia lukuunottamatta.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tet - 17.08.21 - klo:13:37
Kyllä näissä ladattavissa taitaa noin yleisesti olla se perusajatus, että lämmitetään mahdollisimman vähän ja vain sieltä mistä tarvitaan. Siksi esilämmityksissä on mukana nuo lasin-, penkin- ja ratinlämmittimet. Niillä ne tärkeimmät paikat ehtivät lämpimäksi ja itse kabiinin astelukema ei ole sitten niin tärkeä, se saa jäädä vähän kylmemmäksi. Eli poikkeaa normaalista suomalaisesta tavasta laittaa 2100 W sisätilanlämmitin huutamaan koko työpäivän ajaksi, jotta kotiin lähtiessä on varmasti lämmin auto. :)

Kellokytkimellä se sisätilanlämmitin huutaa vaan halutun ajan ja samalla polttomoottori on startista lämmin. Siksi se on mun mielestä järkevä lisä tähän sähköihmeeseenkin. Maksaa kuitenkin vain muutaman satasen ja lisää lämmitysmahdollisuuksia (viemättä mitään pois).
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Pihistelijä

e-Hybridistä löytyy jo suomalainen koeajo

https://youtu.be/VNolTP0BI0c

Aika positiivinen ensiarvio. Olen samaa mieltä videon tekijän kanssa Leonista. Nyt kun oman Leonilla on ajettu reilut 1000 km bensalla ja sisäänajo suoritettu, innostuin videon yllyttämänä kokeilemaan 0-100 km/s S-moodissa. On tämä yllättävän pirteä kiihtymään.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mipefin

#1186
Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 17.08.21 - klo:12:14
Ja sen kokohinta on mikä?

No sehän nyt ihan riippuu miten haluat tehdä ja mitä sulla on valmiina.

Itse ostin toisen schuko-laturijohdon tori.fistä, 150e.  Tossa on samanlainen kuin itsellä, Saksan amazonista 200e: https://www.amazon.de/EVIEUN-EV-Ladekabel-Tragbares-EV-ladeger%C3%A4t-Schaltbare/dp/B07RPN5417
Jos et tarvi sitä schukolaturia muualla, niin sittenhän sen ainoan voi jättää kotipihaan eli 0e. Liikkeestä alkuperäisen varaosa on muistaakseni 270e kun kysyin, mutta 6A-16A säädettävä halvemmalla oli minusta parempi diili :) Itsellä siis suositustenmukainen 8A alkuperäislaturi pysyvästi kotipihalla ja tuo jälkeenpäin ostettu autossa mukana.

Jos löytyy pistorasia pihalta ilman ajasinta, niin sepä onkin sitten siinä. Jos tarvii ajastimia alkaa muuttamaan latausrasioiksi niin siitä selviää joko ajastimen jumittamisella (0e) tai ajastintolpan vaihdolla (150-600e).

Toi tolppakiinnike ja 3D-printtimuovit on varmaan pari euroa jos niin tarkkaan aletaan laskemaan :D
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

seatkuski

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 17.08.21 - klo:17:28
e-Hybridistä löytyy jo suomalainen koeajo

https://youtu.be/VNolTP0BI0c

Aika positiivinen ensiarvio. Olen samaa mieltä videon tekijän kanssa Leonista. Nyt kun oman Leonilla on ajettu reilut 1000 km bensalla ja sisäänajo suoritettu, innostuin videon yllyttämänä kokeilemaan 0-100 km/s S-moodissa. On tämä yllättävän pirteä kiihtymään.
Hmm, näkeekös tuon jostain suoraan, että mikä on sähkön ja bensan osuus kaikista ajokilometreistä?

tgotj

Lainaus käyttäjältä: seatkuski - 18.08.21 - klo:08:16
Hmm, näkeekös tuon jostain suoraan, että mikä on sähkön ja bensan osuus kaikista ajokilometreistä?
Itse en ole ainakaan löytänyt. Pihistelijä taitaa kyllä pitää itse sen verran tarkkaaa kirjaa, etten epäile kyllä lukuja.

tet

Lainaus käyttäjältä: miz - 17.08.21 - klo:15:57
Itse pidän tärkeämpänä sitä että lasit ei jäädy sisältä liikkeelle lähtiessä kuin että säästää kukaan sähkörangessa.

Ei kai se sisältä jäädy, kun sille puhalletaan kuumaa ilmaa. Leonissahan on webaston tehoinen sähköinen lämmitin nestekierrossa, eikös? Sen ei tarvi montaa minuuttia olla päällä, kun tuottaa jo täysin "ajolämpöistä" ilmaa lasille. Kabiini ei välttämättä ole ehtinyt lämmitä, mutta lasien kanssa tuskin on ongelmia kun lämmitin puskee kuumaa. Tosin tuossa omassani on myös sähköinen tuulilasin lämmitys, jos Leonissa ei ole niin sitten tuo oma kokemukseni ei aivan näihin välttämättä päde.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Le.ON

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 17.08.21 - klo:17:28
e-Hybridistä löytyy jo suomalainen koeajo

https://youtu.be/VNolTP0BI0c

Aika positiivinen ensiarvio. Olen samaa mieltä videon tekijän kanssa Leonista. Nyt kun oman Leonilla on ajettu reilut 1000 km bensalla ja sisäänajo suoritettu, innostuin videon yllyttämänä kokeilemaan 0-100 km/s S-moodissa. On tämä yllättävän pirteä kiihtymään.
Harvemmin on muissa autoissa huomannut S- ja D-vaihteen välillä näin huomattavaa eroa. Toki en ole testannut muita autoja hybrideinä. Yleensä se sporttivaihde on vähän vaan tarjonnut laajempaa kierrosaluetta, mutta tässä saa sellaisen fiiliksen kuin teho tuplaantuisi. Mikä siinä mielessä tietenkin pitää paikkansa, kun molemmat voimanlähteet otetaan sporttivaihteella kiihdytyksissä käyttöön säästelemättä tehoissa.

DBMan

Joo, S-moodi on kyllä Seatilla ihan rivakka. Vielä kun ottaa huomioon sen, että Seat Leonissa otetaan voimalinjasta ulos aika maltillisesti tehoja. Cupra Leon ja vissiin kai joku Volkkari ja Skoda ulosmittaa samasta voimalinjasta 245 heppaa. Ja tuohan on siis järjestelmän yhteisteho, ei molempien voimanlähteiden yhteenlaskettu teho.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

miz

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.08.21 - klo:09:55
Ei kai se sisältä jäädy, kun sille puhalletaan kuumaa ilmaa. Leonissahan on webaston tehoinen sähköinen lämmitin nestekierrossa, eikös? Sen ei tarvi montaa minuuttia olla päällä, kun tuottaa jo täysin "ajolämpöistä" ilmaa lasille. Kabiini ei välttämättä ole ehtinyt lämmitä, mutta lasien kanssa tuskin on ongelmia kun lämmitin puskee kuumaa. Tosin tuossa omassani on myös sähköinen tuulilasin lämmitys, jos Leonissa ei ole niin sitten tuo oma kokemukseni ei aivan näihin välttämättä päde.

Joo on nopea sähköinen lämppäri. Kommenttini koski tuota että ajastasi vain penkin ja ratin lämpimäksi ennen lähtöä.
Kaikki saa tehdä miten haluaa, mutta en itse tekisi niin että tietää lähtevänsä liikkeelle ja lämmittää penkin, mutta ei sisätiloja. Tällöin juuri lähtee jääkylmällä autolla ja laseilla liikkeelle sensijaan että lämmittäisi muutaman minuutin sisätiloja samalla kuin penkinkin, ennen liikkeelle lähtöä.

ram1

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 18.08.21 - klo:15:51
Joo, S-moodi on kyllä Seatilla ihan rivakka. Vielä kun ottaa huomioon sen, että Seat Leonissa otetaan voimalinjasta ulos aika maltillisesti tehoja. Cupra Leon ja vissiin kai joku Volkkari ja Skoda ulosmittaa samasta voimalinjasta 245 heppaa. Ja tuohan on siis järjestelmän yhteisteho, ei molempien voimanlähteiden yhteenlaskettu teho.
No ihan saman verran ne kaikki ulosmittaa perusmalleissa. Erikseen Cupra, Gte ja Rs joissa se 245. Octaviahan nyt on se jolla ei ole sitä 2.0 tehoversiota ollenkaan, ainakaan vielä vaan sillä se 245 siinäkin. En tiedä tuleeko joskus. Voisi kuvitella, vai antaako ne muiden merkkien hoitaa nämä tehoversiot.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

DBMan

Jeps, perusmalleissa järkän yhteisteho on kaikilla samaan pohjalevyyn ja voimalinjaan perustuvilla kieseillä sama 204 hevosta tai 150 kW. Sporttisemmissa malleissa (tai merkeissä), kuten nuo mainitsemasi Cupra, WV Gte ja Skoda RS, samasta 1,4 TSI koneesta (110 kW)  ja 86 kW sähkömoottorista otetaan softalla sitten ne lisätehot käyttöön. Mistä tuli tietysti mieleen, että voisihan ne samat tehot saada irti perus-PHEV Leoninkin voimalinjastakin.. softalla köyhänmiehen Cupra käyttöön.
Kaksilitraiset pelkällä bensalla liikkuvat tehomallit on sitten erikseen.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

miz

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 18.08.21 - klo:16:37
Jeps, perusmalleissa järkän yhteisteho on kaikilla samaan pohjalevyyn ja voimalinjaan perustuvilla kieseillä sama 204 hevosta tai 150 kW. Sporttisemmissa malleissa (tai merkeissä), kuten nuo mainitsemasi Cupra, WV Gte ja Skoda RS, samasta 1,4 TSI koneesta (110 kW)  ja 86 kW sähkömoottorista otetaan softalla sitten ne lisätehot käyttöön. Mistä tuli tietysti mieleen, että voisihan ne samat tehot saada irti perus-PHEV Leoninkin voimalinjastakin.. softalla köyhänmiehen Cupra käyttöön.
Kaksilitraiset pelkällä bensalla liikkuvat tehomallit on sitten erikseen.

Niin sitä cupraakin on kahtena tehoversiona 150 ja 180 kW. Voimalinja on ihan sama kaikissa, softalla rajataan sähkötehoa järjestelmän yhteiskäytössä kun bensakone tuottaa kaikissa saman 150 hv.

ram1

Cupra Leonia ei kyllä ainakaan vielä saa 150kW. Formentoria kyllä, mutta sehän onkin ihan oma mallinsa, niin ymmärrettävää.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

DBMan

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 18.08.21 - klo:17:24
Cupra Leonia ei kyllä ainakaan vielä saa 150kW. Formentoria kyllä, mutta sehän onkin ihan oma mallinsa, niin ymmärrettävää.

MQB Evo ja sama voimalinja Formentorissakin, joten ihmekö tuo että PHEV:nä Formentoristakinmyydään samaa 150 kW versiota. Ja Cupra F PHEV on 180 kW samoilla sisuskaluilla.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

miz

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 18.08.21 - klo:17:24
Cupra Leonia ei kyllä ainakaan vielä saa 150kW. Formentoria kyllä, mutta sehän onkin ihan oma mallinsa, niin ymmärrettävää.

Totta, sekoitin nuo kaksi. Kiitos korjauksesta!

Keijjo

Seat todennäköisesti menee hankintalistalle, mutta muutama asia askarruttaa. Lueskelin topiccia sieltä täältä, mutta pahoittelut jos näihin on jo vastattu. 

1. Kannattavat lisävarusteet? Ainakin Full Led, turvallisuuspaketti L, Dinamica jakkarat muistilla, lisätakuu ja moottorinlämmitin/sisätilanpuhuri tulee raksittua.

2. Auto on ulkoisalla katoksessa kotona, jossa latausmahdollisuus perus pistorasiasta. Onko tuosta tilapäislaturin jatkuvasta käytöstä jotain haittaa (latausaika ei ole ongelma)?

3. Jossain kohtaa ketjua oli maininta, että autoa ei suositella käytettävän tms. -30 kantturoilla. Liekkö kyse kuitenkin sähköajosta? Voiko siis auton pakottaa polttomoottoriajolle?

4. Onko tässä akkujen lämmitystä?

5. Millainen on kulutus pelkällä polttomoottorilla?

6. Oletteko ostaneet talvirenkaat suoraan marmorilta vai jostain muualta, säästääkö? Jotenkin nokia+17" -> 1500e ei houkuta.

7. Onko ollut ongelmia? Hakusessa luetettava peli, mutta DSG:n alkuajan traumat meinaavat puskea pintaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy