2001 1.9tdi alakerta

Aloittaja ErikFinn, 06.09.20 - klo:00:11

« edellinen - seuraava »

ErikFinn

Kuvassa 2001 Golf 1.9tdi alakerta; näkeekö joku harjaantunut silmä heti jotain pielessä?




Jultsu

Muovit näyttää kaikki ehjiltä. Mitä muovien alta sitten löytyy, onkin eri asia. Öljypumpun sihtikin näyttää siltä niinkuin ei olisi verkkoa ollenkaan, mutta eiköhän se siellä kuitenkin ole, ei vaan kuvakulman ja resoluution takia erota sitä verkkoa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ErikFinn

#2
Pitäisikö öljypumpun sihdin olla tuon kuvan oikeassa ylakulmassa olevan kartion sisäpuolella? Syvälläkin? Vai kartion ulkopuolella?

ErikFinn

Näyttääkö tuo levy jossa 90 asteen kulma normaalilta?




Jultsu

Useampi kuva, eri kuvakulmista otettuna, ja korkeammalla kuin 600x600pix resoluutiolla jaettuna auttaisi huomattavasti.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ErikFinn

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.09.20 - klo:11:40
Useampi kuva, eri kuvakulmista otettuna, ja korkeammalla kuin 600x600pix resoluutiolla jaettuna auttaisi huomattavasti.
Tottahan tuo on, olen vain itsekin riippuvainen näistä kuvista yrittäessäni selvittää mitä tässä nyt oikein on tapahtunut, eli moottori on ajosta sammunut ja ilmeisesti jumissa. Öljypohjassa on reikä, mutta mikä sen on aiheuttanut, ei tietoa. Voisiko olla kiertokangen pultti irronnut? Olikos näissä joskus semmoista ongelmaa ja koskiko se 2001 valmistettuja vai vasta uudempia?


ErikFinn

Tuossa vielä kuva öljypohjan reiästä:




Jultsu

No, myönnän että en ole ainuttakaan 1.9TDI:tä purkanut alapäästä osiin, joten en ole ihan varma siitä mikä tuon muoviohjaimen funktio tuolla on, mutta sen alta löytyy kanget ym. sälä, ja jos kiertokanget / laakerit olisivat tulleet voimalla ulos öljypohjasta, olisi tuo muovikin tuhannen kappaleina.
Mahdollisesti ajettu öljypohja kiveen?

Pyöriikö moottori ollenkaan jos kääntää kampiakselin kuningaspultista?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ErikFinn

Kivi minullakin tuli ensimmäisenä mieleen kun muuten näyttää suht ehjältä kuvissa kuitenkin. Mutta en tosiaan ole autoa nähnyt, vain nuo kuvat. Luulisi että tuolla nyt sitten jotain selvästi näkyvää olisi jos ihan konerikko olisi. Mutta kone ei kuulemma tosiaankaan suostu pyörähtämään.

mruotz

Veikkaan että pohja kopsautettu johonkin, öljyt valunut pois, ajettu kuivana ja kk.laakerit jumissa - kone ei pyöri.

Onko madallettu auto?
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

ErikFinn

Tuo alkaa kyllä kuulostamaan meikäläisellekin sille todennäköisimmälle skenaariolle.

Onko keula tuolla nuolen suunnassa? Jos näin, niin reiän vieressä voi melkein nähdä kiven aiheuttaman naarmun jäljellä olevassa metallissa.


ErikFinn

Ei ole kuulemma madallettu, mutta olen samaa mieltä.

mruotz

Keula on nuolen suuntaan.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

ErikFinn

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 06.09.20 - klo:13:22
Keula on nuolen suuntaan.
No sittenhön tämä palapeli alkaa todellakin hahmottua! :)

Tietääkös kukaan voiko kampuran/kankien väliset laakerit vaihtaa alakautta? Kampuraa siis irrottamatta? Eikös sen luulisi onnistuvan?
Ja voisi jopa toimia jos kampura ei vahingoittunut?
Vai onko liian utopista?

mruotz

Voi vaihtaa alakautta.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

ErikFinn

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 06.09.20 - klo:14:04
Voi vaihtaa alakautta.
No mutta hemmetti, korjaan: no mutta!
Tämä helpottaisi hommaa huomattavasti kyllä. Jos ei lisää ongelmia löydy.. :D

Topias H

Ensiautona oli 1.9 sdi koneella kulkeva cordoba. Jotta auton sai liikkeelle, oli siihen tehtävä koneremontti. Yksi sylinteri oli leikannut kiinni, ilmeisesti kovettuneen noen tai liiallisen männän helman kulumisen vuoksi.

Siihen sitten vaihdettiin kaikki mitä piti vaihtaa. Kampura hiottiin ja laitettiin ylikoon laakerit, kiertokanget hiottiin ja uudet ylikoon laakerit. Myös männät vaihdettiin, ja kiinni leikannut sylinteri putkitettiin Fiatin sylinteriputkella. Kiitos Rovaniemellä toimineen moottorikoneistamon.

Tuli tutustuttua todellakin 1.9 koneen öljyn kiertoon ja sitä parannettiin paremmin suunnatuilla mäntien öljysuuttimilla, kaikki öljykanavat huuhdeltiin, huohotin järjestelmä parannettiin sellaiseksi, ettei öljyä päässyt enää huohottimeen Lopputuloksena auto kulki uskomattoman pitkän siivun koneremontin jälkeen. Muu tekniikka loppui autosta 550tkm kohdalla.

Remontin yhteydessä mietittiin, että saisiko kampuraa ja muita koneen osia alakautta pois ja miten. Muistelisin, että alakerta on sen verran kompakti, että kiertokanget ei mahtunu tuleen alta kampiakselin väleistä pois. Lisäksi kampuran toinen päät on pyörissä kiinni, joten ei ihan helposti käy. Kiertokankien liukupintojen tarkastus ja vaihto pitäis onnistua alakautta. Mutta jos kampiakseli tarvii hiontaa, niin isompi purku pakollinen.

Itse tarkistaisin alakautta vauriot, ja jos voi niin korjaisin alakautta. Isomman remontin jos näkee tarpeelliseksi, niin purkaa sitten enemmän jos vielä tuntuu siltä.

Mulla maksoi siihen aikaan itse tehtynä täys mäntä- laakeri remontti tasan 1000â,¬. Nykyään voi maksaa enemmänkin.
~ VCDS-OULU ~ HEX - V2 unlimited ~ Pitkä jono volkkareita ja muutama Peugeot, Volvo, Nissan.

ErikFinn

Juu, tuo kyllä käy järkeen.
Kävin katsomassa autoa, mutta ei pystytty tähtisakaraista kuningaspulttia kääntää hexhylsyillä, en halunnut edes yrittää. Onko tuohon joku erikoisavain, vai millä uskaltaisi kokeilla pyöriikö kone, ettei riko paikkoja?

Jultsu

Xzn-hylsy kelvannee, mutta muistelisin että tuo oli joku vielä erikoisempi pultti kannaltaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.09.20 - klo:15:53
Xzn-hylsy kelvannee, mutta muistelisin että tuo oli joku vielä erikoisempi pultti kannaltaan.
Ihan normi 12-kantainen hylsy käy. Niitä vaan on vähän hankalampi löytää. Piipuavain käy myös. Olikohan se 19mm ???

Jos se kone on laakereista leikannut kiinni, niin kyllä se isomman remontin vaatii. Laakereista on sulanut metallia, joka hitsautuu kiinni kampiakseliin. Ja saattaa siellä isompaa skraaduakin olla.

Saattaa olla halvempaa metsästää ehjä alakerta käytettynä...

Jultsu

En kyllä itse uskaltaisi pyöritellä normi 12-kantaisella, pyöristää äkkiä ne pultinkannan kärjet muusiksi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mruotz



Ã,,lä turhaan yritä veivata kampiakselin pulttia vaan ota se öljypohja pois ja kk-alapultit auki. Siitä se totuus alkaa paljastumaan..

Tässä ajassa kun nykerrät sitä pulttia niin sulla olisi jo kk alakuppi kourassa.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

ErikFinn

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 06.09.20 - klo:16:54

Ã,,lä turhaan yritä veivata kampiakselin pulttia vaan ota se öljypohja pois ja kk-alapultit auki. Siitä se totuus alkaa paljastumaan..

Tässä ajassa kun nykerrät sitä pulttia niin sulla olisi jo kk alakuppi kourassa.

Niin varmaan olisikin, mutta koska auto ei ole minun, ja on taivasalla, niin en ala sitä purkamaan nyt tähän.

mruotz

Jos haluaa kokeilla pyörittää konetta : vaihde 4:lle ja jakopään puoli ilmaan (kuskin puoli maassa) ja pyörittää renkaasta konetta. Tällä tavalla nytkyttelin konetta aikoinaan kun pyttyjä liottelin.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

ErikFinn

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 06.09.20 - klo:19:52
Jos haluaa kokeilla pyörittää konetta : vaihde 4:lle ja jakopään puoli ilmaan (kuskin puoli maassa) ja pyörittää renkaasta konetta. Tällä tavalla nytkyttelin konetta aikoinaan kun pyttyjä liottelin.
Tuohan kuulostaa hyvälle kikalle, saitko pyörimään noin? Oliko bensa vai dieseli? (uskoisin että diisseli on paljon vaikeampi saada pyörimään)

mruotz

Oli bensakikkare ja pyörii kohtuu helpolla. Ei kokemusta kuinka heleposti dieseli pyörii..
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

ErikFinn

Vähän päivitystä tälle jotta sais muutkin foorumilaiset jotain tästä toivottavasti.
Eli ladattiin akku täyteen koska oli lepovoltit vaan 12.2V.
Kokeiltiin pyöräyttää, ja konehan pyörähti. Kokeiltiin uudestaan, ja kone lähti käyntii hetkellisen narahduksen saattelemana, mutta kävi heti tyhjäkäyntiä moitteetta ja nätisti.

Epäilys on nyt että kyllä siellä jotain metalli/metalli damagea ja kontaktia on jossain pakko olla, mutta öljynpaineen nousun myötä metalli/metalli kontakti loppuu, ja ääni loppuu (saavutetaan öljykalvo metallipintojen välille).

Kaveri oli sitä mieltä että kannattaisi aloittaa tarkastamalla nokka ja nostajat.
Itse ehkä kallistun kammen/kankien ja/tai kammen/rungon laakereihin. Lähinnä siksi että kampi pyörii kaksi kertaa nopeammin kuin nokka.

Mistäs voitelu loppuu ensimmäisenä kun öljypohjaan tulee reikä? Eikös nokka saa öljyä niin kauan kun öljynpinta on pumpun imuputken suun yläpuolella? Kun menee alle suun niin loppuu kierto sekä nokalta ja kammelta?

o.b.

Alakerta oli ainakin bensa TT-n moottorista porsinut kun jalla-jalla mies oli ajanut liikenteenjakajaan öljypohjan rikki ja jatkanut ajoa sitten pari kilometriä varotusvaloista huolimatta :o Kiertokankien laakerit oli sulaneet.

Yläkerrassa ei mitään merkkejä kiinnileipomisesta. Voimat siellä paljon pienempiä kuin alakerrassa.

ErikFinn

Joo kiitos, tämä käy taas ainakin omaan maalaistalonpoikaisjärkeeni oikein hyvin.

Voisinpa melekein väittää että nopeuden tuplaaminen öljyttömien metallipintojen välillä nostaa lämpötilaa exponentiaalisesti vaimetensitänytoikeinmeikämiettikään.. 😄

mruotz

Kk-laakeriliuskat siellä ekana sulaa. Kokemusta on. Onneksi on ö-pumpun imusihti niin pienisilmäistä ettei piäse öljypohjaa pidemmälle laakerisilppu.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy