Akkuvahti Kodiaqiin

Aloittaja SUB18, 13.08.20 - klo:10:31

« edellinen - seuraava »

SUB18

Oletteko jälkiasennuttaneet tai peräti itse asentaneet kiinteää akkuvahtia Kodiaqiin ?
Meneekö ihan plug and pray vai pitääkö koodata ?
Aikaisemmat kokemukset ovat osoittaneet, että jo muutaman päivän pätkäajo lämmityskaudella kuluttaa akun heikkoon tilaan, jos käytössä on webaston tyyppinen ratkaisu.
Skoda Kodiaq 2.0 TDI (150 hp) DSG7 Exclusive 2018
Keskimääräinen kulutus (diesel) 6,2 l / 100 km
Ex: Skoda Superb 1.8 TSI DSG7 Ambition 2010
Keskimääräinen kulutus (bensa) 7,7 l / 100 km
Keskimääräinen kulutus (öljy) yli 1 l / 1000 km

M_M

Eipä se mitään koodausta vaadi, kytkee vaan akkuun ja sillä siisti.

En ole asentanut akkuvahtia, vaan DEFAn kiinteän ylläpitolaturin. Talvikaudella kotipihassa aina piuhan päässä, niin ei tarvitse miettiä riittääkö akku webaston käyttöön vai ei.

Käynnistys etänä Webaston Thermoconnectilla, joka tietysti toimii tavallaan myös akkuvahtina koska sen avulla näkee kännykän näytöltä akkujännitteen. Tämänkin asennus Kodiaqiin on hyvin simppeli homma.

Daatta

Itse olen käyttänyt Defan "'äly" laturia jossa on kiinteä latauspiuha. Punainen piuha on kytketty akun plus-napaan (tekee rengasliittimestä sivareilla haarukkaliittimen niin sen saa uitettua pultin alle eikä tarvitse irroittaa mitään). Musta piuha on kytketty runkoon, akun takana olevaan maadoitusliittimeen. Ei siis suoraan akun napoihin.  ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: M_M - 13.08.20 - klo:10:38
Eipä se mitään koodausta vaadi, kytkee vaan akkuun ja sillä siisti.

Tarkennuksena mainittakoon / kysyttäköön, että et varmaan kiinnittänyt latausjohtoja suoraan akun napoihin, vaan kierrätit toisen karvan kulkemaan BCM:n virranmittauksen kautta?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M_M

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.08.20 - klo:10:53
Tarkennuksena mainittakoon / kysyttäköön, että et varmaan kiinnittänyt latausjohtoja suoraan akun napoihin, vaan kierrätit toisen karvan kulkemaan BCM:n virranmittauksen kautta?

No juu, enpä tajunnut kirjoittaa tätä auki. Laturin - on tietenkin kiinni auton korissa eikä akussa.

SUB18

Kiitos uskonvahvistuksesta, juuri ylläpitolaturia tarkoitin.
Tämmöstä katselin :
https://www.motonet.fi/fi/tuote/454947/Defa-akkulaturi-1204-4-A--12-V-450020
Ei näytä kyllä sisältävän kaikkia johtoja.

Oletteko laittaneet virtapistokkeen puskuriin vai lokasuojaan ?
Skoda Kodiaq 2.0 TDI (150 hp) DSG7 Exclusive 2018
Keskimääräinen kulutus (diesel) 6,2 l / 100 km
Ex: Skoda Superb 1.8 TSI DSG7 Ambition 2010
Keskimääräinen kulutus (bensa) 7,7 l / 100 km
Keskimääräinen kulutus (öljy) yli 1 l / 1000 km

Daatta

Johdot tietenkin myydään erikseen. Joskus on näkynyt myynnissä "webasto-settejä", mutta tuskin ne piuhat siinä edullisempia ovat kuin erikseen ostettuna.

Ainoa oikea paikka mini-pistokkeelle on maskiverkko. Jos se on tyyliin hunajakennoa niin pistoke voi sopia suoraan kennosta läpi. Jos taas tiheämpää verkkoa niin reikä syntyy näppärästi sivuleikkureilla. Mikään ei ole törkeämmän näköistä kun keskelle puskuria kairattu "finni". Peltilokasuojaan pistoketta on tuskin kukaan laittanut.  ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

SUB18

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 14.08.20 - klo:08:12
Ainoa oikea paikka mini-pistokkeelle on maskiverkko. Jos se on tyyliin hunajakennoa niin pistoke voi sopia suoraan kennosta läpi. Jos taas tiheämpää verkkoa niin reikä syntyy näppärästi sivuleikkureilla. Mikään ei ole törkeämmän näköistä kun keskelle puskuria kairattu "finni". Peltilokasuojaan pistoketta on tuskin kukaan laittanut.  ::)

Tämähän alkaa vaikuttaa suorastaan helpolta.
Joskus pistoke näyttää olevan lokasuojassa/puskurissa (muovisessa), sivulla, eturenkaan etupuollella (volvoissa).
Skoda Kodiaq 2.0 TDI (150 hp) DSG7 Exclusive 2018
Keskimääräinen kulutus (diesel) 6,2 l / 100 km
Ex: Skoda Superb 1.8 TSI DSG7 Ambition 2010
Keskimääräinen kulutus (bensa) 7,7 l / 100 km
Keskimääräinen kulutus (öljy) yli 1 l / 1000 km

Daatta

Helppoa on siihen asti kunnes alkaa tekemään.  ;)

Volvoissa (ainakin osassa) on valmis paikka minipistokkeelle puskurin sivussa. Skandinaavista suunnittelua.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

M_M

Maskiin laitoin pistokkeen. Kaapelin vetäminen ei ole helppoa eikä hauskaa, mutta yläkulmasta löytyy rako josta sen saa läpi. Tuo maskin takana oleva tila on varsin hyvin eristetty moottoritilasta. Luonnollisesti, koska tarkoitus on saada kaikki ilma menemään jäähdyttimien läpi. Valitettavasti kaapelia ei oikein jäähdyttimen läpi voi työntää.


SUB18

Lainaus käyttäjältä: M_M - 14.08.20 - klo:09:37
Maskiin laitoin pistokkeen. Kaapelin vetäminen ei ole helppoa eikä hauskaa, mutta yläkulmasta löytyy rako josta sen saa läpi.

Tattis. Koetan etsiä reitin samalta suunnalta.
Skoda Kodiaq 2.0 TDI (150 hp) DSG7 Exclusive 2018
Keskimääräinen kulutus (diesel) 6,2 l / 100 km
Ex: Skoda Superb 1.8 TSI DSG7 Ambition 2010
Keskimääräinen kulutus (bensa) 7,7 l / 100 km
Keskimääräinen kulutus (öljy) yli 1 l / 1000 km

M_M

Pari kuvaa vielä, jos niistä jotain apua on. Ei tuolla ylänurkassakaan ole valmiina kuin pieni rako, mutta nuo muovit joustaa sen verran että kaapelin saa sieltä läpi.

Maskista piti nipsaista sivuleikkureilla yksi vaakasäle pois, niin pistoke mahtui paikoilleen.






Hannes

Tuota noin..

SuperBhin laitoin tämän https://www.jvok.fi/varaosa/defa-auton-akkulaturi/

Syy: tuo vastaa paremmin nyky akkuteknologiaa nimenomaan AGM akun osalta jollainen autossa on eli Kodiagissa myös ilmeisesti, näin asiantuntia kertoi minulle.

Valmistajan sivu: https://www.defa.com/product/multicharger-1205-flex/

M_M

Omien kokemuksien pohjalta myös 1204 toimii aivan mainiosti AGM-akkujen kanssa.

Toki tuo 1205 on tehokkaampi ja varmasti mukavampi asentaa kun liittimet on kaapeleiden päässä eivätkä laturissa.

Hannes

Joo toimii mutta tuossa uudessa mallissa on lataus ohjelmaa säädetty paremmaksi AGM akkuja varten.

SUB18

Lainaus käyttäjältä: M_M - 14.08.20 - klo:13:22
Pari kuvaa vielä, jos niistä jotain apua on. Ei tuolla ylänurkassakaan ole valmiina kuin pieni rako, mutta nuo muovit joustaa sen verran että kaapelin saa sieltä läpi.

Asensin samantyyppisesti, paitsi ulkotöpselin luukku alaspäin. Ainakin kesäkelillä kiinnitysruuvit tuntuivat kestävän liitäntäkaapelin yhdistämisen ja pois nykäisyn.
Defa-kaapelin asennuksessa reitti sama.
Työnsin yläkautta taipuisan muoviletkun alhaalle ritilän läpi, teippasin jesarilla defa-kaapelin kiinni päästä halkaistuun muoviletkuun ja vedin ylös.
Defa-moduli (1205) sopi pystyyn akun ja ilmanputsarikotelon väliin. 
Sulakkeen sai kiinnitettyä akun navan päällä olevaan muoviseen taittuvaan suojaläpyskään.
Muutama kuva muistoksi:






correct json format online
Skoda Kodiaq 2.0 TDI (150 hp) DSG7 Exclusive 2018
Keskimääräinen kulutus (diesel) 6,2 l / 100 km
Ex: Skoda Superb 1.8 TSI DSG7 Ambition 2010
Keskimääräinen kulutus (bensa) 7,7 l / 100 km
Keskimääräinen kulutus (öljy) yli 1 l / 1000 km

Tos®

Kun saisi sen recuperationin poistettua, se kun pitää akkua vain noin 80% ladattuna.
Olen tässä omaa tarkkailut ja koodaus ei tunnu auttavan, että latais akun 100%:n

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=43378.0

Ei mikään ihme, ettei akut kestä

Talvea varten on defan ylläpitolaturi, niin aamusin on täys akku.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

b1mpo

Jos moottori kerkeää ladata akkua enemmän, kuin sitä käytetään, niin silloinhan siellä on aina riittävä varaus. Jos oikein lyhyttä ajoa paljon, niin silloin kylmästi vaan ylläpitolaturia kehiin, jottei pääse tyhjäksi akku. Liikaa nyt prosentteja tuijotetaan. Se prosenttimäärä ei ole kuin ihan suuntaa antava luku, eikä kerro akusta paljoakaan. Autossa ei ole mittaria sille, paljonko akussa on todellisuudessa varausta amppeeritunteina.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Tos®

Kyl mä tuijotin sitä, että jännite nousi 15 volttiin moottorijarrutuksessa ja laski nuukaan 13 volttiin normiajossa.
Ei se lataannu tuolla täyteen, vaikkei prosentteja katsota
Koodauksella ei vaikutusta.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 30.08.20 - klo:20:47
Kyl mä tuijotin sitä, että jännite nousi 15 volttiin moottorijarrutuksessa ja laski nuukaan 13 volttiin normiajossa.
Ei se lataannu tuolla täyteen, vaikkei prosentteja katsota
Koodauksella ei vaikutusta.
Jos tuijotat pelkkää jännitettä, et siitä paljoa kostu. Jotta tietäisit varauksen, sinun tulisi tietää virtamäärä. Akun lämpötila vaikuttaa siihen myös, että miten se ottaa varausta vastaan ja millä jännitteellä sitä tulisi ladata. Turhaan tuota murehtii. Iso määrä nykyajan autoja on varustettu vastaavilla lataussysteemeillä. Yllättävän vähän on kuitenkaan akkuongelmia ihmisillä. Viallisia akkuja mahtuu mukaan, kuten myös "vääriä" koodauksia uusille akuille, joka puolestaan vääristää tilannetta, kun auto ei tiedä kuinka uutta akkua tulisi ladata. Mutta jos ajat vähintään saman verran, kuin käytät lisälämmitintä, niin ei pääse akku loppumaan. Sitten jos kelit on oikein kylmät, eli alle -20°C, niin silloin kannattaa miettiä ylläpitolaturia vähän kaikkien.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy