Etuoven verhouspaneelin irroitus A4 B9 2018

Aloittaja aopi, 09.08.20 - klo:16:03

« edellinen - seuraava »

aopi

Jokin "rämisee" kuskin oven sisällä. Tarvitsisin etuoven verhouspaneelin irroituksesta lyhyen ohjeen.
Mitä irroitetaan ja miten, ettei kovin paljon muovisia osia menisi rikki.
Youtubessa ei löytynyt ohjetta kuin vanhemmille versioille. Kiitos

Enskatus

Paneelissa on kolme ruuvia, ne pois. Sitten paneelin alalaidan väliin esim. verhoilun irrotustyökaluja pari kappaletta, joilla kampeaa auki. Ei hajoa kiinnikkeet kovin herkästi eli ei tarvii turhia varoa.

tpu

Onko takuu vielä voimassa? Minä olen aina takuuseen fiksauttanut nuo ovien sisältä kuuluvat räminät.

aopi

Ei ole takuu enää voimssa. Eiköhän näillä ohjeilla onnistu. Kiitos.

pasiph

Selviskö mikä siellä pitää ääntä ja saitko korjattua?

Itsellä myös apparin puolen etu-ja taka ovi natisee. Koita siinä ajaessa sitten selvitellä mistä se tulee. Prkl!

JKK

Mä tein menneen kesän aikana omaan B9 farkkuun semitäydellisen äänieristyksen samalla kun purin hifien asennusta varten koko auton sisustan verhoiluineen. Autohan on oikeasti melko kova-ääninen tehtaalta tullessaan. Joka muuta väittää, on vain tottunut siihen meluun. Samalla vaihdoin kankaisen karvalakkisisustan uudehkoon sähkösäätöiseen ja nahkaiseen S-line sisustaan ja rattiin.

Olen näitä (erilaisia audeja ja bemareita) purkanut elämäni aikana reilu kymmenkunta vastaavan projektin tiimoilta ja täytyy sanoa että laadullisesti = sisustan ns."näkymättömien" osien ja viimeistelyn osalta tämä B9 on luokattoman halpamainen auto. Samalla tavalla kuin Mersun A ja C-mallit tai bemarin 1, 2 ja 3-mallit. Paljon rämisevää ja halpaa muovia hyvin teollisesti ja hutaisemalla kasattuna. Jos ei tiedä, niin ei voi sanoa että onko irtonainen ovipahvi uudesta Audista vai vanhasta Fiat Tiposta. Siinä syy räminöille ja sen suhteen valittaminen takuun piikkiin on ajan hukkaa. Saattavat tehdä jotain purkkavirityksiä, mutta perusongelma (huono laatu) ei marmorihuollossa korjaannu. Kehno laatu on tässä tapauksessa ostettu ominaisuus. Näissä autoissa ollaan ajauduttu hyvin kauas laadullisesti esim. A4 B7:n laadusta puhumattakaan BMW E39:n laadusta. Ja ennenkuin kakkamyrsky puhkeaa, niin korostan että nyt puhun sisustan materiaaleista ja niiden valmistustekniikasta. Ajoltaanhan auto on epäilemättä parasta mitä autoteollisuus meille taviksille tällä hetkellä tarjoaa huonosti ohjelmoitua automaattia lukuunottamatta.... Sanottakoon kuitenkin, että hämmästelin kun poikani osti pari viikkoa sitten 2005-mallisen B7-koppaisen sedanin, kuinka se on ajomelultaankin selvästi hiljaisempi ja laadukkaamman kuuloinen kuin tämä äänieristetty kohiseva B9 farkkku. Eikä se maantielläkään ole mitenkään oleellisesti huonompi ajettava.

Mutta asiaan: Ovipahvit tosiaan rämisee jokatoisessa yksilössä. Ja viimeistään ne rämisee bassovoittoista musiikkia kuunnellessa. Niin tekivät tässäkin. Kun ovipahvin ottaa irti katseltavaksi, niin ensin ihmettelin että kumma kun ei rämise vielä enemmän. Niin halvan oloinen se on. Kokeilin auton vaimennuskohteisiin kaikenlaisia materiaaleja, kunnes (vähän liian myöhään) löysin aikalalla täydellisen, helposti mukautuvan vaimennusmaton joka soveltuu moneen paikkaan. Nimeltään "STP NoiseBlock 3". Paras mahdollinen myös ovipanelien räminöiden hiljentämiseen ja samalla vaimentaa tehokkaasti läpitunkevaa melua. Tuon tuotteen soveltuuvuden ymmärtää heti kun saa pienen palan sitä kouraansa. Asennus ihan pienesti lämmittäen auttaa muovaamaan sitä hankaliinkin paikkoihin. Tulevat vaimennusprojektit tulevat ehdottomasti pohjautumaan tähän tuotteeseen.

STP Noise Block 3

Yhden tuollaisen 12 euroa maksavan levyn kun asentaa huolellisesti jokaisen ovipahvin takapuolelle siten, että jokainen toisiinsa liimattu/niitattu verhoilun sauma peitetään huolellisesti painellen ko. materiaalilla. Myös ovipahvien pystysuorat reunat kannattaa eristää tällä huolellisesti ympäriinsä (sisäpuolelta tietysti). Muuttaa koko ovipahvin todella kiinteän tuntuiseksi. Lisäksi ovipahvin muuttuessa kiinteämmäksi ja raskaammaksi, koko paneelin ominaisresonanssi muuttuu bassoräminöiden kannalta optimaalisemmaksi. Aikaa tähän menee n. 1-2h per ovipahvi tekijästä riippuen. Ovipahvin irroitus ja kiinnitys on 15 min yhteensä. Ja itse maton kanssa puuhaaminen on ainakin itselleni mukavan terapeuttista näpertämistä kun rauhassa tekee. Suosittelen tätä projektia ehdottomasti! Samalla kun ovipahvi on irti, kannattaa myös laittaa samaa STP-mattoa ovi-midbassojen ympärille n.5-10 cm kaulus.

Allekirjoittaneelta saa kysyä neuvoja B9:n sisustan purkamiseen ja hifiasennuksiin liittyen. Varsinkin farkun konttia ei kannata lähteä suin päin purkamaan ottamatta ensin selvää sudenkuopista. Sama kelvoton laatu ulottuu sinne myös ja tarkkana saa olla että saa ehjänä paneelit pois.

Omaan autoon asensin projektin yhteydessä kelvottomien karvalakkihifien tilalle Audisonin tehokkaimman Forza DSP-vahvarin ja eteen Focalin ES-sarjan parhaan 3-tiesysteemin. Kokonaisuuden simmasin MiniDSP-mittalaitteistolla. En ikävöi todellakaan enää kumisevia B&O-hifejä :) Mutta tämä lienee toisen keskusteluketjun aihe....   
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: aopi - 09.08.20 - klo:16:03
Jokin "rämisee" kuskin oven sisällä. Tarvitsisin etuoven verhouspaneelin irroituksesta lyhyen ohjeen.
Mitä irroitetaan ja miten, ettei kovin paljon muovisia osia menisi rikki.
Youtubessa ei löytynyt ohjetta kuin vanhemmille versioille. Kiitos

Noin uudessa autossa en kyllä itse lähtisi mitään korjaaman, sen lisäksi ensikertalainen varmasti rikko aina monta muovikiinnikkeettä, niitä pitää hakea huollosta ja niiden yhteishinta on aika lähellä numeroa, jolla huolto olisi hoitanut koko homman.

JKK

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 19.09.20 - klo:15:35
Noin uudessa autossa en kyllä itse lähtisi mitään korjaaman, sen lisäksi ensikertalainen varmasti rikko aina monta muovikiinnikkeettä, niitä pitää hakea huollosta ja niiden yhteishinta on aika lähellä numeroa, jolla huolto olisi hoitanut koko homman.

Itse kyllä nimenomaan tekisin omatoimisesti koko homman kunnolla vaikka olisin ajanut auton suoraan myyntihallista kotipihaan. Ne huoltojen tekemät "fiksaukset" on oikeasti aika säälittäviä. Esim mun autossa oli huollon toimesta tungettu jotain liimantapausta mönjää ikkunannostajakatkaisinpaneelin ja ovipahvin väliin. Ja siellä on niitä resonoivia kohtia niin paljon että yhden kun hiljentää niin toinen alkaa vierestä rämisemään hetken kuluttua. Ongelma on edelleen heikko laatu, johon marmorihuollolla ei ole ratkaisua.

Eikä sieltä mitään muovikiinnikkeitä hajoa ovipahveja irroittaessa.
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: JKK - 19.09.20 - klo:17:33
Eikä sieltä mitään muovikiinnikkeitä hajoa ovipahveja irroittaessa.

Jos muovikiinnikkeet ei hajoa ovipahveja irrottaessa, niin siinä onkin syy miksi siellä on niitä resonoivia kohtia niin paljon, koska ne muovikiinnikkeet ovat liian löysällä.

dwntime

Kyllä ne hajoaa sen takia kun niitä ei osata irrottaa oikein. Kannattaa muuten tutustua siihen muovisen ”jousikiinnikkeen” rakenteeseen miten ne kuuluu irrottaa.

Ja noita saa vaikka Motonetistä ei tarvii merkkarille mennä hakemaan.

JKK

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 19.09.20 - klo:19:52
Jos muovikiinnikkeet ei hajoa ovipahveja irrottaessa, niin siinä onkin syy miksi siellä on niitä resonoivia kohtia niin paljon, koska ne muovikiinnikkeet ovat liian löysällä.

Ei nyt kyllä aukea minulle tämä ym. kommentti millään tavalla..... Ne resonanssit ei vaan kyllä liity niihin muovikiinnikkeisiin tässä tapauksessa millään tavalla. Se klipsu ei oikeastaan voi jäädä rakenteensa puolesta "löysälle" vaan vetää pahvin hyvinkin tiukasti ovea vasten. Resonanssit ja pärinät tulee siitä, kun itse ovipahvi on rakennettu aika monesta muovinpalasesta ja palaset on liitetty toisiinsa ns. sulatetuilla muoviniiteillä. Eikä palasten välissä ole mitään pehmustavaa materiaalia. Eli yksinkertaisesti kasattu liian monesta halpamuovisesta lärpäkkeestä. Pahvin luokattoman halpamaisuuden huomaa kyllä heti kun sen ottaa irti. Mutta niistä saa kelvolliset pienellä vaivalla, kuten jo kirjoitin aiemmin. Ymmärrän kyllä senkin, että sellainen ei kiinnosta jos on kuvitellut saavansa 50k, hinnalla joka nurkasta tappiin saakka viimeistellyn tuotteen. Ikävä realiteetti vaan on se, että nykyään katseen ulottumattomiin yltävää viimeistelyä  alkaa saada vasta 70-80k, sijoituksella.

B9:ssä käytetään sellaista "vapautuvaa" klipsua, joka ns. aukeaa kun pahvi vedetään irti. Ja sulkeutuu kun loksautetaan takaisin paikalleen. Olen omassa autossani nyt ottanut pahvit pois muutamaan kertaan enkä ole onnistunut saamaan yhtään niistä klipsuista hajalle.

- BMW 520d G31 SportLine

hph

Lainaus käyttäjältä: JKK - 20.09.20 - klo:01:33
Resonanssit ja pärinät tulee siitä, kun itse ovipahvi on rakennettu aika monesta muovinpalasesta ja palaset on liitetty toisiinsa ns. sulatetuilla muoviniiteillä. Eikä palasten välissä ole mitään pehmustavaa materiaalia. Eli yksinkertaisesti kasattu liian monesta halpamuovisesta lärpäkkeestä. 

Muutaman kerran on tullut irroitettua myös noita pahveja ja ei ne kiinnikkeet tosiaan rikki mene. Laitoitko vain noiden pahvin palasten saumoihin sitä mattoa?

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: JKK - 20.09.20 - klo:01:33
Ei nyt kyllä aukea minulle tämä ym. kommentti millään tavalla.....

Ok, minulla ei ollut (nyt tiedän, että ne ovat roskaa) kokemusta Audi -n ovipahveista, mutta Seat -n ovipahvit ovat niin tiukasti kiinni, että huollon mukaan muovikiinnikkeiden pitääkin hajota ovipahvien irrottelussa.

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: hph - 20.09.20 - klo:08:40
Muutaman kerran on tullut irroitettua myös noita pahveja ja ei ne kiinnikkeet tosiaan rikki mene.
Jep, tässä B9 muutaman kerran ja edellisessä 8V varmaan toistakymmentä kertaa irrotettu ja kiinnitetty, eikä mitään oo menny rikki tai löystyny.

Mutta joo luokattoman huonoa laatua premium-merkiltä, samaten kuin äänentoisto ylipäätään. Samaa mieltå kuitenkin JKK:n kanssa, mukavaa puuhastelua tuo vaimennus yms  :)

dwntime

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 20.09.20 - klo:10:34
Ok, minulla ei ollut (nyt tiedän, että ne ovat roskaa) kokemusta Audi -n ovipahveista, mutta Seat -n ovipahvit ovat niin tiukasti kiinni, että huollon mukaan muovikiinnikkeiden pitääkin hajota ovipahvien irrottelussa.

Bullshit. Nyt on kyllä apinaa koijattu huollon puolelta. Saatu vähän pientarvikelisää nyhdettyä asiakkaalta.

Meillä tällä hetkellä pihassa Seat ja VW ja molempien ovipahveja tullut irroteltua melkoisen monta kertaa millon minkäkin syyn takia ja yhden käden sormilla laskettavissa hajonneet kiinnikkeet.
Noihin on ihan työkalu millä sen kiinnikkeen saa ”avattua” jolloin ei tarvii repimällä kiinnikettä aukoa.
Ehkäpä vaihtaisin aika nopeaan huoltoa, ei anna kovin ammattimaista kuvaa heidän toiminnastaan jos kiinnikkeitä rikkovat.

Ps. Esim tässä aivan loistava työkalu verhoilukiinnikkeiden avaamiseen https://m.motonet.fi/fi/tuote/765229/Bahco-2485-vaantorauta-verhoilun-irrotukseen

aopi

Lainaus käyttäjältä: pasiph - 18.09.20 - klo:14:30
Selviskö mikä siellä pitää ääntä ja saitko korjattua?

Itsellä myös apparin puolen etu-ja taka ovi natisee. Koita siinä ajaessa sitten selvitellä mistä se tulee. Prkl!

Käytin oviverhoilun irti. Ei näkynyt mitään, joka suoraan olisi äänen lähteeksi paljastunut. Vähän liikuttelin mahdollisia äänen aiheuttajia ja pistin ovipaneelin takaisin. Asia korjautui tällä ja ääni katosi. Helppo homma kun ostaa muovisen verhoilun irroitustyökalun. Mielestäni ei ole rikkoontumisen vaaraa, jos ei pakkasella ala irroittelemaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy