bora azd päästö vikaa

Aloittaja jartsa95, 25.07.20 - klo:00:08

« edellinen - seuraava »

jartsa95

terve arvon vaggilaiset, tarvia jeesiä 01vm boran päästövikaan. auto on seissyt 7kk  ja nyt katsastaess tuli ongelmaksi päästöt. ensimmäisellä kerralla pomppasi koska CO oli 1.29 HC 207 ja lambda 0.96., totesin että lambda ainakin oli viallinen kun arvot ei vaihdellut, vaihdoin lambdan ja päästöt parani sen verran että nyt CO oli 1.05 HC 133 ja lambda 0.999. vielä tarvis siis saada co ja hc kuriin mutta itsellä loppuu ideat. nämä arvot siis kierroksilla. edellinen omistaja vaihtanut tulpat, mapin,katin ja ilman putsarin ennen kuin jäi seisomaan. (pikku hihnasta lähti hampaat smamuttaessa) nyt siis hihnasarja uusittu ja iloisesti käy,tosin kuumana tyyjäköynti hieman tärisyttää/humpaa.




Juzu84

Vähä vaikuttas siltä ettei sitä oo nyt lämmitetty vaan siihen testiin tarpeeks iso katti ollu kylmänä. Jos sieltä on esikatti vainaa niin ei varmasti mee päästöistä läpi. Mitä VCDS kertoo?
Golf -12 TSI. VW Golf Alltrack -2016
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Launchilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

jartsa95

lämmitystä oli reilulla kaasulla tunnin verran ennen katsastusta. vcds ei käytettävissä mutta delphi ei ainakaan kerro mitään koodeja. tyhjäkäynnillä päästöt kävi hyvissä lukemissa mutta kaasuun koskiessa heti pomppasi.

mruotz

Minkä valmistajan Lambda vaihdettu ja kumpiko niistä vaihdettiin? Etu vai taka/vai kummatkin? Itse tarkistaisin imu ja pakoventtiilien kunnon koska naru on katkennut.
Juuri sain valmiiksi AZD kikkareen mikä on seissyt 7 vuotta. Kaikki pakovenat vaihtoon (naru katkennut), kummatkin lambdat vaihtoon (+varuiksi vaihdoin pakosarjan (+esikatti) myös)) + alkup. taka-katti. Jo toimii.

Lambdat on OEM laatuisia, samoin katit. Päästöt kerrasta kuntoon.

Vinkki: älä mittauta päästöjä konttorilla, aja suosiolla jollekin pajalle missä se kone ajetaan tulikuumaksi (niin että pakosarja napsuu) ja sitten otetaan päästöt. Tällä lapulla menet sitten konttorille. Se taaimmainen katti kylmenee todella nopeasti.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

jartsa95

etu lambda ja se oli FAE merkkinen. ei viittis turhaan repiä kantta pois kun muuten pelaa normaalisti.. taitaa kikkare lähtä lihoiksi kohta suosiolla vain. ;D tuttu korjaaja kehotti käyttään akun kengän irti,puhistaan kaasuläpän ym ja sopeutteleen ne uudestaan.

jartsa95

mietin myös voisiko "vanhat" bensat olla syypäänä myös. joukukuussa tankatut bensat tankissa vielä😅

mruotz

#6
Näissä koneissa ei toimi mitkään muut lanbdat kuin OEM laatuiset.. ehkä jollain pelaa, yleensä ei. Olen näiden suhteen oppirahat maksanut moneen kertaan. Sama koskee EGR venttiiliä ja katteja.
Itsellä oli 7 vuotta vanhat bensat tankissa (varttitankki) - annoin olla ja päälle 98a. Hyvin toimii. Eka käynnistys ja 5min tyhjäkäyntiä oli hieman yskivä :)

Ja päästöt kunnossa.. tosin tulihan sitä osaa vaihdettua.

Mittaa ohivuodot (saa ainakin noi venttiilit pois suljettua) ja aja se auto pajalle missä pilli putkessa ajetaan aivan tulikuumaksi (niin että pakosarja napsuu) ja sitten mittaatte ne päästöt.

VCDS pitäisi saada kiinni jotta näkee mitä se näkee.

##########

Mitattiinko konttorilla HETI ne päästöt ajon jälkeen vai makasiko pihalla odottamassa vuoroaan?
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

jartsa95

käynnissä ootteli 5min? ja katsuri antoi käskystä kenkää punarajalle asti. tosiaan arvot kävi liki hyväksyttävää rajaa ja pomppasi takaisin ylemmäs. tyhjää käy välillä tasaisesti ja välillä hieman ravistaen joten pitää tutkia vielä mahdollisia imu vuotoja tarkemmin jne..

mruotz

Se taaempi katti viilenee tooodella nopeasti ja jos vaan hätäseen polkastaan kerran tai pari niin ei ihme että feilaa. Se PIT,,,, olla kuuma.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

jartsa95

jees.. onkoham noi bosch fr7hpp33+ hyvät tulpat tohon kikottimeen vai pitäsköhän olla samanlaiset kuin vanhat oli bosch super plus 2 kärkiset 🤔

mruotz

Itsellä on kaikissa BCB/AZD kikkareissa juurikin nuo, eli FR7HPP33+"+52"
Hyvin toimii.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

jartsa95

okei 🤔 turha siis varmaan kokeilla vanhojen vaihtoa takaisin.

mruotz

Minä ajaisin auton pajalle missä on päästölaitteet, putki takapönttöä myöden punaiseksi ja sitten mittaamaan päästöt.

Pelkkien osien vaihdolla tuo on loputon suo.. pitäisi nyt eka varmistaa että se takimmainen katti on kuuma kun mitataan päästöt.

VCDS pitäisi saada kiinni..
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

jartsa95

yhden pytyn tulppa oli mustempi kuin muut. onkohan tuo reunimmainen sökö kun pinta korkeammalla kuin muut? kyisesen puolan tulppa oli musta verraten muihin.




mruotz

Oliko tässä autossa koskaan vaihdettu kattia? Tuli juuri eteen BCB mikä ei millään meinannut mennä päästöistä läpi, vaikka kuinka huudatti. 30min lappu lattiassa huudatuksen jälkeen tuli hyväksytty lappu.

Tarkemmin tarkasteltuna oli joku joskus laittanut 1.4:n pikkunökö katin, ei ihme että sai huudattaa.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

jartsa95

kyllä on viimesyksynä keskikatti vaihettu liikkeessä. juuri huomasin että ainakin putkea tukkimalla vuotaa just ennen kattia olevasta liitoksesta. pitää se korjailla ja öljyt vaihtaa kunhan sateet hellittää.. sitten vois ajatella kokeilla taas päästö testiä 🤔 vcds lite ei antanu mitään koodeja ilmi.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jartsa95 - 27.07.20 - klo:20:45
yhden pytyn tulppa oli mustempi kuin muut.



Itse bensa-autoillut viimeksi noin 10 vuotta sitten mutta nyt äkkiseltään omaan silmään kaikki näyttää liian mustilta.

Joskus joku vanhan liiton autoasentaja on muistaakseni sanonut, että käytetyn tulpan pitää olla maitokahvin värinen niin palotapahtuma on sillon ok.

Ja nopealla Googlettamisella löytyi tällainen värikartta sytytystulpille:

Cupra Tavascan VZ -25 29tkm -> (liisari)

Ex. Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm - 88tkm (oma)
Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma)

jartsa95

nojoo onhan ne toki. nyt löyty ainoana vikakoodina 01039  katkonainen koodi. onko tällä lämpötila anturilla vaikutusta siihen että vetää rikkaalle? koneella lämmöt kuitenkin näyttänyt aina 90 kun sattunut tarkistaan.

o.b.

01039 - Coolant Temperature Sensor (G2)
30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent

Tuo se olisi varmaan oikealla lukulaitteella luettuna ???

Toki tuo vaikuttaa. Jos ECU luulee koneen olevan kylmä, niin soppaa syötetään enemmän. Erittäin yleinen vika tuon ikäisissä moottoreissa. Osa onneksi suht halpa ja helppo vaihtaa.

Tiedä sitten, onko noissa ECU:issa mitään älykkyyttä, joka pystyisi päättelemään, että jos moottori oli hetki sitten 90 asteinen, niin nyt sekuntia myöhemmin se ei voi olla -60 asteinen ???

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: jartsa95 - 03.08.20 - klo:19:20
nojoo onhan ne toki. nyt löyty ainoana vikakoodina 01039  katkonainen koodi. onko tällä lämpötila anturilla vaikutusta siihen että vetää rikkaalle? koneella lämmöt kuitenkin näyttänyt aina 90 kun sattunut tarkistaan.
Tais kaiken pahan alku ja juuri löytyä..
Golf -12 TSI. VW Golf Alltrack -2016
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Launchilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

jartsa95

eli tällä vois olla vaikutus? meneeköhä anturi suoraan vaihtoon vai meinaako huonoa kontaktia?

o.b.

Anturi vaihtoon. Mulla kun on monta autoa, niin noita on aina repullinen varastossa ;D

mruotz

Laita ”vihreä” lämpöanturi.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

jartsa95

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 03.08.20 - klo:19:57
Laita ”vihreä” lämpöanturi.
jokin ero? 😅 vaikuttaako toi anturi nyt siis muuhun muin esim käynistäessä voi pidempään starttauttaa 😀

o.b.

Vaihda sinne oikean värinen anturi. Niitä on ainakin vihreitä, sinisiä ja mustia.

Vaikuttaa käynnistykseen ja myös ajon aikana säätää polttoaineen määrää suhteessa ilmamassaan.

Anturissa on kaksi piiriä. Toinen on ECU:lle ja toinen mittaristolle.

mruotz

AZD:ssä on vihreä anturi. Semmoinen tilalle. Maksaa alle 20e.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

jartsa95

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 03.08.20 - klo:20:57
AZD:ssä on vihreä anturi. Semmoinen tilalle. Maksaa alle 20e.
passaako motonetistä kenties joku tillle? sielä kuiten olis hyllysä kaikkia..

mruotz

Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy