Ostin diesel Yetin. Heti vikaepäilyjä. Tietäjät auttakaa!

Aloittaja AKEKSY, 20.07.20 - klo:11:28

« edellinen - seuraava »

Beetle

Aloittaja kuulee ääniä... Jos se toimii, niin se ei ole rikki.  ;D

TSI_J

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 23.08.20 - klo:13:52
Kuten jo edellä mainittu, ostajalla on vastuu ja velvollisuus tutustua ostamaansa ajoneuvoon huolellisesti. Kolisevat alustan osat ja muut äänet selviävät koeajon aikana, ja jos epäilyttää ostaminen, on jätettävä kaupanteko sikseen tai sovittava jatkotoimenpiteistä ennen kaupan vahvistusta.

Jos ei omat taidot riitä ajoneuvon tarkempaan diagnosoimiseen, on kilautettava kaverille tai ostettava palvelu ulkopuoliselta taholta.

Sorry offtopic,
Itse olen tästä vahvasti eri mieltä.
Siinä vartin koeajolla ei tarvitse löytää kaikkia tälläisiä pikkuvikoja se on fakta.
Tämän olen kuluttajasuojasta selvittänyt jo kauan sitten ja lopputulos se aikaisemmin mainitsemani yli 5000â,¬ hyöty kun autoissa on ollut ihmetyksiä.
Mä epäilen että tässä kärjistetään asioita niin kuin keskustelupalstoilla on aina tapana, ääripäät keskustelee. Itsestään selvyys ettei kaikkia kuluneita osia vaihdeta käytetyssä autossa uusiin, kyse on enemmänkin että auto on myyntihintaa vastaavassa kunnossa, tässä tullaan mm tässäkin ketjussa mainittuun onko toisessa vastaavassa samanhintaisessa autossa sama "ääni/vika".

Se on valitettava fakta että tuolla liikkeissä on myynnissä arvokkaitakin autoja jotka ei mene edes katsastuksesta läpi.
Viat voi olla polttimoita, sähköjuttuja, rengasjuttuja, kiveniskuja lasissa, umpiota. Nämä kaikki esimerkit omasta kokemuksesta, nämä suurin osa ovat vielä ihan perusasioita jotka katsastetussa autossa tulee olla kunnossa. Siitä olen 100% samaa mieltä ettei myyjä mitään turhaa kuulu maksaakaan mutta tiedän kyllä heidän vastuun nykyään enemmän kuin hyvin.

Hyödyntävät surutta sitä että suurin osa porukasta nielee kaikki viat "perävalotakuulla" ja siten autot menee heillä suoraan myyntiin sellaisena kuin tulevat. En syytä heitä tästä, bisnestähän se on ja hoitavat sitten pyynnöstä asian kuntoon MIKÃ,, HEILLE KUULUU HOITAA KUNTOON.

Ajelen tyylikkäällä herrasmiessportilla mk7 GTI. 👌
Tarvittaessa "ajamisen iloa" xdrivella ympäri vuoden ja ympäri Suomen.

tkp

Lainaus käyttäjältä: TSI_J - 24.08.20 - klo:10:57
Se on valitettava fakta että tuolla liikkeissä on myynnissä arvokkaitakin autoja jotka ei mene edes katsastuksesta läpi.
Viat voi olla polttimoita, sähköjuttuja, rengasjuttuja, kiveniskuja lasissa, umpiota. Nämä kaikki esimerkit omasta kokemuksesta, nämä suurin osa ovat vielä ihan perusasioita jotka katsastetussa autossa tulee olla kunnossa. Siitä olen 100% samaa mieltä ettei myyjä mitään turhaa kuulu maksaakaan mutta tiedän kyllä heidän vastuun nykyään enemmän kuin hyvin.

Nykypäivänä kun auton saa katsastaa uudelleen vaikka heti seuraavana päivänä edellisestä leimasta niin ihmettelen ettei auton ostajat enempi käytä tuota hyödyksi vaatimalla että auto katsastataan myyjän toimesta ennen kauppoja. Itse toimin näin nykyisen auton ostaessani ja löytyihän sieltä katkennutta jousta ja ruostunutta jarrukilpeä. Jotka siis myyjäliike korjasi omaan piikkiinsä ennen kauppoja. Vaikka katsastus nyt ei ihan autotohtorin testiä vastaakaan niin saa siinä mielenrauhan että suurempia vika ei heti pitäisi pompata eteen.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TSI_J - 24.08.20 - klo:10:57
Sorry offtopic,
Itse olen tästä vahvasti eri mieltä.
Siinä vartin koeajolla ei tarvitse löytää kaikkia tälläisiä pikkuvikoja se on fakta.
Tämän olen kuluttajasuojasta selvittänyt jo kauan sitten ja lopputulos se aikaisemmin mainitsemani yli 5000â,¬ hyöty kun autoissa on ollut ihmetyksiä.
Mä epäilen että tässä kärjistetään asioita niin kuin keskustelupalstoilla on aina tapana, ääripäät keskustelee. Itsestään selvyys ettei kaikkia kuluneita osia vaihdeta käytetyssä autossa uusiin, kyse on enemmänkin että auto on myyntihintaa vastaavassa kunnossa, tässä tullaan mm tässäkin ketjussa mainittuun onko toisessa vastaavassa samanhintaisessa autossa sama "ääni/vika".

Mehän emme tiedä paljonko autosta on maksettu, jos se on selvästi hintatasoa edullisempi, niin tilanne on eri entä jos se on selkeästi yleistä hintatasoa korkeampi.

Olet varmaankin selvittänyt kilpailu- ja kuluttajavirastosta kuluttajaneuvojalta kuluttajansuojasta?

Ja kyllä valveutunut kuluttaja merkkaa kauppatapahtumassa huomiot kauppakirjaan mitä korjataan autosta. Viimeksi itsellä vaihdettiin jakohihna, joka otti jo hieman kiinni koteloon ja tuosta maksoin kiltisti itse puolet. Tämän lisäksi uudet kesärenkaat, puhaltimenmoottori sekä ilmastoinnintäyttö. Nämä oli huomioitu n.30 minuutin koeajolla ja renkaita potkiessa pihalla. Jos et itse tiedä autosta mitään pyydä tarpeeksi pitkä koeajo ja käytä kaveria/kuntotohtoria hyväksi. Moni liike, jopa suostuu veloituksetta tekemään tuon kuntotutkimuksen, jos olet oikeasti autoa ostamassa. 
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TSI_J

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.08.20 - klo:11:28
Ja kyllä valveutunut kuluttaja merkkaa kauppatapahtumassa huomiot kauppakirjaan mitä korjataan autosta. Viimeksi itsellä vaihdettiin jakohihna, joka otti jo hieman kiinni koteloon ja tuosta maksoin kiltisti itse puolet. Tämän lisäksi uudet kesärenkaat, puhaltimenmoottori sekä ilmastoinnintäyttö. Nämä oli huomioitu n.30 minuutin koeajolla ja renkaita potkiessa pihalla. Jos et itse tiedä autosta mitään pyydä tarpeeksi pitkä koeajo ja käytä kaveria/kuntotohtoria hyväksi. Moni liike, jopa suostuu veloituksetta tekemään tuon kuntotutkimuksen, jos olet oikeasti autoa ostamassa.

Tapoja on selvästi monia ja hienoa että tuo toimii sinulle.

Pointti edelleen on että ei tarvitse olla mainitsemasi valveutunut kuljettaja että voi tehdä huolettoman autokaupan, eikä tarviste olla kaveria mukana, virhevastuu on juuri sitä varten jos et ole jotain tuollaista mainitsemaasi huomannut kun ostat auton liikkeestä.
Jos olisin asiassa väärässä niin autoliikkeet olisi 25 vuotta nauranut mulle päin naamaa, miksiköhän ne on korjannut kiltisti pyytämäni asiat siinä noin kuukauden sisällä kaupoista?
Kyseiset liikkeet ovat olleet mm Metro-Auto, SCC, Autolle.com, VV-Auto.

Ja miksi tästä haluan kertoa että tiedän myös sen että asioita mitä itse olen korjauttanut liikkeen piikkiin moni tuttu on niellyt ostaessa auton ja korjauttanut omaan piikkiin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TSI_J - 24.08.20 - klo:11:59
Tapoja on selvästi monia ja hienoa että tuo toimii sinulle.

Pointti edelleen on että ei tarvitse olla mainitsemasi valveutunut kuljettaja että voi tehdä huolettoman autokaupan, eikä tarviste olla kaveria mukana, virhevastuu on juuri sitä varten jos et ole jotain tuollaista mainitsemaasi huomannut kun ostat auton liikkeestä.
Jos olisin asiassa väärässä niin autoliikkeet olisi 25 vuotta nauranut mulle päin naamaa, miksiköhän ne on korjannut kiltisti pyytämäni asiat siinä noin kuukauden sisällä kaupoista?
Kyseiset liikkeet ovat olleet mm Metro-Auto, SCC, Autolle.com, VV-Auto.

Ja miksi tästä haluan kertoa että tiedän myös sen että asioita mitä itse olen korjauttanut liikkeen piikkiin moni tuttu on niellyt ostaessa auton ja korjauttanut omaan piikkiin.

Tuskin ovat korjauttaneet kaikkia huomaamiasia vikoja veloituksetta, kun olet ne huomannut kaupanteon jälkeen.

TSI_J

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.08.20 - klo:13:26
Tuskin ovat korjauttaneet kaikkia huomaamiasia vikoja veloituksetta, kun olet ne huomannut kaupanteon jälkeen.

Kyllä ovat, mitä ihmeellistä tässä on. Virhevastuu.

Ihmettelen suuresti näitä puheita. Oletkohan itse maksanut liikaa omaan piikkiin ja siksi kyseenalaistat?

Ei mulla ole tarvetta tänne höpöjä kirjoitella, voisin ihan hyvin kirjoitella samat tarinat jos olisin 50% maksanut itse mutta kun en ole.
Kyseessä mm viottunut umpio mikä ilmeni seuraavalla sateella, sähköpeili, renkaiden kantavuus, iso kiveniskemä ikkunassa, iso murtuma vanteen ulkopinnassa, madallussarja joka ei ollut muutoskatsastettu ja muutama muu. En ymmärrä mitä ihmeellistä näissä on.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TSI_J - 24.08.20 - klo:13:50
Kyllä ovat, mitä ihmeellistä tässä on. Virhevastuu.

Ihmettelen suuresti näitä puheita. Oletkohan itse maksanut liikaa omaan piikkiin ja siksi kyseenalaistat?

Ei mulla ole tarvetta tänne höpöjä kirjoitella, voisin ihan hyvin kirjoitella samat tarinat jos olisin 50% maksanut itse mutta kun en ole.
Kyseessä mm viottunut umpio mikä ilmeni seuraavalla sateella, sähköpeili, renkaiden kantavuus, iso kiveniskemä ikkunassa, iso murtuma vanteen ulkopinnassa, madallussarja joka ei ollut muutoskatsastettu ja muutama muu. En ymmärrä mitä ihmeellistä näissä on.

Perustellusti kyseenalaistan tiettyjä asioita netissä. Kuten sinunkaan kohdalla en usko, että kaikkia reklamoimiasia asioita on hoidettu veloituksetta ja mukisematta. Miksi? Koska ei vain tarvitse.

Eikä ole ensimmäinen kerta, kun täälläkin on tultu kertomaan, että kaikki pitää korjata virhevastuun perusteella ja totuus on jotain aivan muuta!

Eniten naurattaa, että pari noista sun reklamoimista vioista on ihan hyvin voinut tulla kaupanteon jälkeen itseaiheutettuna! Jätät myös hienosti kertomatta minkä ikäisistä ja arvoisista ajoneuvoista on kyse.

AKEKSY

Jos ei turhasta jauhaminen lopu niin ei näemmä jää muuta vaihtoehtoa kun laittaa popparit tulille.

Kertokaa vaikka että mitä tököttiä suosittelette kattoluukkuni naputuksen korjaamiseen? Silikonispray ei oikein toimi kun on niin juoksevaa sorttia. Joku paksumpi ja sitkeämpi tavara voisi toimia. Jääkaapissa olisi voita, mutta se sulaa lämpimällä säällä. Käynyt myös mielessä, että jos ei hoidu rasvaamisella niin onkohan mitään itse tehtävissä (jos joku tuntee skoda sunrooffeja paremmin) kun ei näy mitään ruuvejakaan mitä voisi kiristellä tms. Kattoverhoilua tai koko systeemiä en ala purkamaan. Joo... olisi pitänyt ostaa avoauto.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: TSI_J - 24.08.20 - klo:13:50

Kyseessä mm viottunut umpio mikä ilmeni seuraavalla sateella, sähköpeili, renkaiden kantavuus, iso kiveniskemä ikkunassa, iso murtuma vanteen

Nämä kaikki, paitsi umpio pystyy huomaamaan ennen ostoa, vaan ulkoapäin katsomalla, eli vikavastuu ei pätee.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: AKEKSY - 24.08.20 - klo:14:31
Kertokaa vaikka että mitä tököttiä suosittelette kattoluukkuni naputuksen korjaamiseen?

Vesivaseliinia löytyy jokaisesta automarketista, se on ok tavaraa märkien paikkojen pysyvään voiteluun. Naputus kyllä kielisi siitä että siellä jokin hammaspyörä jo pomppii ulos uristaan tai on jotenkin muutoin vaurioitunut.

ps. sula voi ei kuulu ajoneuvoon, vaan ihan muualle:
http://unikko.org/~warpig/public/keitto/pode-klupi/ruoka.htm

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 24.08.20 - klo:14:41
Nämä kaikki, paitsi umpio pystyy huomaamaan ennen ostoa, vaan ulkoapäin katsomalla, eli vikavastuu ei pätee.

Tästä myös aivan samaa mieltä. Jos myyjäliike suostuu korvaamaan asiakkaalle jotain tämän tyyppisiä vaurioita kaupan jälkeen, niin okei sitten, mutta kuluttajasuojalain mukaisesta virhevastuusta ei tällöin ole kyse, vaan ihan kauppiaan omasta goodwillistä ja "hyvästä asiakaspalvelusta"

Suora lainaus autolle.com sivustolta:

LainaaKuluttaja ei voi vedota virheeseen, mikä hänellä on ollut tiedossa tai minkä hän on voinut autoa tarkastaessaan todeta.

Huomatkaa taikasana "on voinut todeta", eikä "on todennut." Laki ottaa siis selvästi kantaa uunoihin jotka eivät tiedä mitä katsovat tai pyörivät ostokiimoissaan silmät kiinni ympäri ämpäri ajoneuvoa. Jos vika on ollut ostohetkellä paljain silmin havaittavissa, ei siihen voi vedota enää jälkikäteen virhevastuun nojalla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.08.20 - klo:14:57
Vesivaseliinia löytyy jokaisesta automarketista, se on ok tavaraa märkien paikkojen pysyvään voiteluun. Naputus kyllä kielisi siitä että siellä jokin hammaspyörä jo pomppii ulos uristaan tai on jotenkin muutoin vaurioitunut.

Minusta tekninen vaseliini alkaa valumaan ja ei ole riittävän paksu, itse suosittelisin - https://www.motip.com/products/motip/industry/professional-technical-solutions/industrial-chain-grease/

TSI_J

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.08.20 - klo:13:58
Perustellusti kyseenalaistan tiettyjä asioita netissä. Kuten sinunkaan kohdalla en usko, että kaikkia reklamoimiasia asioita on hoidettu veloituksetta ja mukisematta. Miksi? Koska ei vain tarvitse.

Heh, samoin. No hard feelings. En voi muutakaan sanoa koska tiedän mitä olen korjauttanut autoliikkeen piikkiin ja sinä et tiedä, tai et usko.  :)

Summaan vaan sanomiseni niin että muistakaa virhevastuu. Ã,,lkää nielkö kaikkea mitä autoliike sanoo ja mistä kieltäytyy ottamasta vastuuta.

jt

Lainaus käyttäjältä: AKEKSY - 23.08.20 - klo:15:34
Ihan vain tarkoitus oli kysellä, noista äänistä jos joku osaisi sanoa niihin että onko normaalia vai ehkä jokin epäkunnossa.
Semmoinen kommentti vielä että vaikka vertaisi ääniä vastaavaan diesel Yetiin, niin ei "äänimaailman" tarvitse olla täysin identtinen, vaikka auto onkin kunnossa (lue: osien toleranssi vielä marginaalin sisällä). Kyse on nimittäin käytetyistä autoista ja kuluvista osista. Kuluminen ei välttämättä ole täysin identtistä ja näin ollen ei "äänimaailmakaan" ole välttämättä täysin vastaava.

Tässä tapauksessa oli jo yhden korjaamon lausunto että äänet normaaleja. Suosittelen samaa mitä useampi muukin vastaaja on todennut - hae vielä vaikkapa autotohtorin kuntoarvio (kohtuukulu) niin sitten on kaksi toisistaan riippumatonta, alan ammattilaisen lausuntoa käsissä.

Tämäkin tapaus selvinnee luultavasti lähiaikoina. Toivottavasti ketjun aloittaja vielä käy kommentoimassa mikä oli lopputulema, vaikkapa autotohtorin raportti tms.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

765turbo

Kattoluukkuun on oma aina VAG :lla. Siihen käy myös mielestäni , jokin grafiitti- pohjainen voitelu spray.

VAG "solid lubricant paste"

https://www.briskoda.net/forums/topic/469061-panoramic-roof-service-any-tips/

Täällä on sitten kysymyksiisi yhtä monta vastausta kuin on vastaajaa eli jäitä hattuun ja onnea Yetin kanssa.

t. M

AKEKSY

Ei tässä mikään vielä selviä, lisää vaan tulee huolenaiheita  ;D

Viikko sitten syttyi pakokaasujärjestelmän valvonta valo. Ei vissiin ihan tavatonta. Kaveri, jolla samanlainen auto neuvoi ajamaan sitten muutaman minuutin kolmosvaihteella 100kmh (kierrokset jotain 3500). Pysähdyin ja starttasin, valo meni pois. Varmaankin egr:n toiminnata takkuilee? Tuon puhdistaminen itse ei ole ilmeisesti yksinkertaisin homma tässä autossa? Voiko sitä "puhdistaa" jollain sumutettavalla aineella ilman suurempaa purkamista? Vähän olen lueskellut egr vioista yetifoorumeilta mm. Täältä.

Tämän lisäksi viimeaikoina auto on alkanut tärähtelemään moottorin sammutuksessa. Eilen ajettiin 600km matka ja joka sammutuksella huoltoasemilla ja perillä tärähti koko auto joka kerralla ja lopussa kuulostelin moottoria ovi auki niin aivan kuin olisi joku kaksoismassan tapainen kolahduskin kuulunut.

Tänään kauppareissulla ongelma oli kuitenkin poissa ja moottori käyttäytyi sammutuksissa aivan nätisti eli normaalisti.

Mikähän tämän aiheuttaa todennäköisimmin?

Vastaavaa juttua: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=36614.0

Arvauksia/tietämystä?

M_M

Vikavalon syttymisen syytä on melkolailla toivotonta arvailla. Lukemalla vikakoodit (VCDS) selviää vian aiheuttaja ja voidaan alkaa miettiä oikeita korjaustoimenpiteitä.

Jultsu

Sammutukseen liittyvissä ongelmissa voisi varmistella että sammutusläppä toimii oikein. Kaveri katsomaan liikkuuko sen vipu ääriasennosta toiseen kone sammutettaessa. Alipaineletkuille sitten tiiveystestausta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

sonic

Sammutusläppää ei kannata siitä läpästä enemmin painella ees taas nuo muovirattaat ei kestä isommaltarattaalta voiman siirtoa pienemmälle

AKEKSY

Lainaus käyttäjältä: Nepper - 17.08.20 - klo:19:29
Kaksoismassan kunto on helppo kuulostella kohta syksyn viileinä aamuina. Käynnistyessään rumisee ilkeästi jos on vikaa.

Noniin sieltä ne viileät aamut saapuivat. Nyt kuuluu kyllä paljon selvemmin tuo huoltoukkojen kuvailema "normaali vaihteiston ääni".

Eikös tämä nyt ole aika selkeää, että kaksoismassaremontti olisi paikallaan?
Videon pätkää: https://youtu.be/deRE8vDzRII

Tos®

^Kyllä tuo kolke on selkee kaksoismassan louskutus
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

o.b.

Ja sammutus kuulostaisi kaasu/sammutusläpän vialta. Läppä jää auki ja moottori sammuu töksähtäen.

Aiheuttaa vikavalon kun ei pysty säätämään EGR-venttiilin ohi menevää virtaamaa. Läpän tehtävä on kuristaa ilmavirtausta, jotta EGR-venttiilin kautta saadaan syötettyä sopiva määrä pakokaasuja imupuolelle.

AKEKSY

Taas on juostu korjaamolla!

Kardaanin taaempi kumilaippa/värinänvaimennin on hajonnut taas. Menee onneksi tuotetakuuseen. Mutta voiko autossa tai kardaanissa olla jokin ongelma, joka aiheuttaa hajoamisen? Korjaamolta sanoivat, että todennäköisesti uudessa osassa oli valmistusvirhe.

Kaksoismassan ääntä eivät vieläkään kuulleet (en ymmärrä, vaikka vein auton paikalle jo illalla, jotta voidaan käynnistää kylmänä), mutta videolla kuuluvan äänen kuultuan totesi mekaanikko, että kuulostaa kyllä kaksoismassan kolkutukselta. Ã,,äni kuuluu nyt selvästi joka kerta kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Remonttiinhan se menee, kunhan ensin varmistuvat äänestä omin korvin. Samalla uusitaan kytkinpaketti. Kyllähän se kuulostaa järkevältä vaihtaa samalla kytkin, jos pelkän vauhtipyörän vaihdossa työn osuus on lähes tuhat euroa? Jos hyvällä tuurilla samalla katoaisi se ääni, joka kuuluu kun kytkin on puolivälissä (minkä piti olla vahteiston normaalia ääntä).

Kaasuläpän asennosta tulee epäuskottava vikasignaali "implausible signal". Osa on kuulemma vaihdettava. Tarkkaa vian syytähän ei tiedetä, mutta puhdistaminen tai niiden muovirattaiden vaihto eivät kuulemma ole tässä tapauksessa vaihtoehto. Onkohan tosiaan niin, että kaasuläppäkotelokin kannattaa vaihtaa? Vaikuttaisi yleiseltä ongelmalta ja suht helpolta puhdistaa itse, mutta se ei välttämättä poista vikaa, jos ongelma on signaalissa.

Hintalappuja:

Kaksoimassapyörän LUK uusiminen töineen 1970 â,¬
Kytkinpaketin SACHS uusinta (työ sisältyy vauhtipyörään) 590 â,¬
Kaasuläppäkotelon uusinta 470â,¬

kustannukset yht. 3030 â,¬

Myyjä tulee vastaan 45% vauhtipyörän ja kaasuläppäkotelon osalta, joten itselleni jäisi maksettavaa yhteensä 1935â,¬. En juhli, mutta varmaan pitää olla silti tyytyväinen elämään.

Lähinnä mietin, että onko tuo vauhtipyörän ja kytkimen vaihdon hinta 2500â,¬ ihan normaalissa haarukassa tähän autoon.
Samassa yhteydessä ajattelin vaihdattaa moottori- ja haldexöljyt ja pyytää putsaamaan haldex sihdin. Kävi mielessä myös vaihteistoöljyjen vaihdattaminen vaikka ei kuulukaan huolto-ohjelmaan. Onko se kallista? Entä kannattavaa?

Eipä siinä, lompakkoon tulee iso lovi. Jospa tulisi kuntoon. Mutta mitähän seuraavaksi? Toivotaan, että ei suurempia.

Olen seurannut auton kulutusta alusta alkaen erittäin tarkasti, mutta en ole siitä täällä vielä keskustellut. Olen ollut huomaavinani kulutuksen nousua viime tankkauksilla, vaikka ajetut matkat, rengaspaineet ja ajotyyli ovat olleet samanlaisia kuin ennenkin. Voisiko tuo kaasuläpän takkuileva toiminta aiheuttaa kulutuksen nousua?

Luulenpa, että kaiken tämän jälkeen eniten ottaa päähän se kattoluukun kolina. Varmaan täytyy repiä irti koko luukku.

jt

Lainaus käyttäjältä: AKEKSY - 07.10.20 - klo:23:30
Kävi mielessä myös vaihteistoöljyjen vaihdattaminen vaikka ei kuulukaan huolto-ohjelmaan. Onko se kallista? Entä kannattavaa?
Oliko kyseessä manuaali vai automaatti? Itse olen vaihdattanut paljon ajettujen käytettyjen manuaali-TDI:ien (ostaessa km lähes 300tkm) vaihteistoöljyt - vaihto *ei* kuulu huolto-ohjelmaan. Vaihto oli itseasiassa kohtuu halpa, öljy ei maksa juuri mitään eikä työtäkään ole siinä ihmeesti. Ja kannattiko? En osaa sanoa, vaihteisto tuntui toimivan ihan samalla lailla kuin ennen vaihtoa. Toisaalta mitään ongelmia ei ole ollut manuaalivaihteiston kanssa. En muista enää hintaa, mutta luokkaa ~100e +/- jotain, tosin aikaa on kulunut jo useita vuosia ja inflaatio laukannut - tämä siis edukkaassa monimerkkikorjaamossa. Joten tuossa kokonaisuudessa jos autoa meinaa pitää vähänkään pitempään, voisi olla ihan hyvä idea vaihdattaa nekin, saapahan ainakin mielenrauhaa :)

Tuttu mainitsi aikanaan Golf IV:n omistaessaaan että oli vaihdattanut myös öljyt ostettuaan ja kuulemma aikamoisia möhkäleitä sieltä vaihteistoöljyn seasta oli tullut. Eli ainakin siinä tapauksessa lienee kannattanut.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

o.b.

Meille kaikille köyhälle kaikki on kallista ::)

Itse hankkisin LUK/SACHS kytkinosat ebay.de:stä ja asennuttaisin ne ei-merkkikorjaamolla. Jos myyjäliike maksaisi vielä noin tuosta puolet, niin eipä hirveästi jäisi itselle maksettavaa.

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: AKEKSY - 07.10.20 - klo:23:30
Taas on juostu korjaamolla!

Kardaanin taaempi kumilaippa/värinänvaimennin on hajonnut taas. Menee onneksi tuotetakuuseen. Mutta voiko autossa tai kardaanissa olla jokin ongelma, joka aiheuttaa hajoamisen? Korjaamolta sanoivat, että todennäköisesti uudessa osassa oli valmistusvirhe.

Kaksoismassan ääntä eivät vieläkään kuulleet (en ymmärrä, vaikka vein auton paikalle jo illalla, jotta voidaan käynnistää kylmänä), mutta videolla kuuluvan äänen kuultuan totesi mekaanikko, että kuulostaa kyllä kaksoismassan kolkutukselta. Ã,,äni kuuluu nyt selvästi joka kerta kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Remonttiinhan se menee, kunhan ensin varmistuvat äänestä omin korvin. Samalla uusitaan kytkinpaketti. Kyllähän se kuulostaa järkevältä vaihtaa samalla kytkin, jos pelkän vauhtipyörän vaihdossa työn osuus on lähes tuhat euroa? Jos hyvällä tuurilla samalla katoaisi se ääni, joka kuuluu kun kytkin on puolivälissä (minkä piti olla vahteiston normaalia ääntä).

Kaasuläpän asennosta tulee epäuskottava vikasignaali "implausible signal". Osa on kuulemma vaihdettava. Tarkkaa vian syytähän ei tiedetä, mutta puhdistaminen tai niiden muovirattaiden vaihto eivät kuulemma ole tässä tapauksessa vaihtoehto. Onkohan tosiaan niin, että kaasuläppäkotelokin kannattaa vaihtaa? Vaikuttaisi yleiseltä ongelmalta ja suht helpolta puhdistaa itse, mutta se ei välttämättä poista vikaa, jos ongelma on signaalissa.

Hintalappuja:

Kaksoimassapyörän LUK uusiminen töineen 1970 â,¬
Kytkinpaketin SACHS uusinta (työ sisältyy vauhtipyörään) 590 â,¬
Kaasuläppäkotelon uusinta 470â,¬

kustannukset yht. 3030 â,¬

Myyjä tulee vastaan 45% vauhtipyörän ja kaasuläppäkotelon osalta, joten itselleni jäisi maksettavaa yhteensä 1935â,¬. En juhli, mutta varmaan pitää olla silti tyytyväinen elämään.

Lähinnä mietin, että onko tuo vauhtipyörän ja kytkimen vaihdon hinta 2500â,¬ ihan normaalissa haarukassa tähän autoon.
Samassa yhteydessä ajattelin vaihdattaa moottori- ja haldexöljyt ja pyytää putsaamaan haldex sihdin. Kävi mielessä myös vaihteistoöljyjen vaihdattaminen vaikka ei kuulukaan huolto-ohjelmaan. Onko se kallista? Entä kannattavaa?

Eipä siinä, lompakkoon tulee iso lovi. Jospa tulisi kuntoon. Mutta mitähän seuraavaksi? Toivotaan, että ei suurempia.

Olen seurannut auton kulutusta alusta alkaen erittäin tarkasti, mutta en ole siitä täällä vielä keskustellut. Olen ollut huomaavinani kulutuksen nousua viime tankkauksilla, vaikka ajetut matkat, rengaspaineet ja ajotyyli ovat olleet samanlaisia kuin ennenkin. Voisiko tuo kaasuläpän takkuileva toiminta aiheuttaa kulutuksen nousua?

Luulenpa, että kaiken tämän jälkeen eniten ottaa päähän se kattoluukun kolina. Varmaan täytyy repiä irti koko luukku.

Taitaapi olla niin, että ei ongelmasi jää vielä tuohon kattoluukkuunkaan. Etköhän sä tarkalla korvallasi löydä jatkossakin vikoja lisää miltei joka päivä. Neuvo, älä hanki jatkossa noin vanhaa ja paljon ajettua autoa. Hermoillesi sopivampi olisi uusi pienellä kuukausierillä maksettava auto, jossa on 5-7 vuoden takuu.

AKEKSY

Onko sillä muuten mitään merkitystä, jos vauhtipyörä on LUK ja kytkinpaketti SACHS.

Pyysin tarjouksen kytkinkauppa.fi, sieltä saisi LUK vauhtipyörän LUK repset pro kytkinpaketilla yhteishintaan hintaan 533â,¬. https://www.kytkinkauppa.fi/product/2/
Vakuuttavat että ovat juuri oikeat alkuperäistä vastaavat osat ja väittävät että kalliit osat ovat vääriä.

Automyyjän tarjoama vauhtipyörä ja kytkinpaketti kustantavat yhteensä 1 400 â,¬. Siis lähes kolminkertainen hinta!

Automyyjän mukaan myös kampiakselin takaöljytiiviste 280 â,¬ on vaihdettava samalla?  Ei sano minulle mitään. On perkele tiivisteellä hintaa.

Houkuttelevaltahan se kuulostaisi hankkia osat itse ja asennuttaa ne. Olen tehnyt niin ennenkin, mutta kyse on ollut ei ihan näin kriittisistä osista. Vielä jos myyjä maksaisi reilun osan, jolloin tulisi heillekin halvemmaksi.

mruotz

Tuo kampiakselin takatiiviste (RMS, RearMainSeal) on "hyvä" vaihtaa samalla kun siellä tienoin kuitenkin touhutaan. Alkuperäisosana varmaan maksaakin tuon 280e. Itse juuri vaihdoin moisen, en tosin diisseliin mutta kuitenkin : alkup.osan hinta 150e, "laadukas" tarvike 80e. Sitä ei ole pakko vaihtaa mutta kalliiksi tulee vaihtaminen jälkikäteen. (purettava lootaa, vauhtipyörää, kytkintä)
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

Jultsu

Tuo kampiakselin takapään öljytiiviste on numero 1 kun puhutaan dieselautojen öljyvuodoista. Se alkaa falskaamaan ennemmin tai myöhemmin kaikissa autoissa. Teoriassa helppo ja nopea vaihtaa siinä samalla kun kytkinhommia tehdään, mutta itse tiivisteen hintaan (ja siihen mahdollisesti sisältyvään työn osuuteen) en osaa ottaa kantaa.

-karppa-

Jos topic:n avaajalle tulee yllätyksenä, että autoliikkeet/merkkiliikkeet eivät tee hyväntekeväisyyttä, niin monelle muulle ei tule. Monesti nuo hyvitykset on sitä luokkaa, että kilpailuttamalla monimerkkikorjaamossa ilman minkäänlaista vastaantuloa saat remontin halvemmalla. Miksi? Jollakin merkkihuolto pitää marmoripalatseja pystyssä. Toki he antavat useasti työlleen kahden vuoden takuun ja todennäköisesti tietävät mitä tekevät tosin nämä työt eivät ole mitään ydinfysiikkaa joten monimerkkikorjaamokin voi onnistua.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy