2.0TDI CFFB regeneroinnin aikainen voimakas savutus

Aloittaja jtmattila, 16.07.20 - klo:15:35

« edellinen - seuraava »

jtmattila

Mittarissa 250tkm.
Dpf uusittu tarvikemallilla n. 40tkm sitten. Toiminut kuin kello tuon jälkeen.
MAF meni uusiksi jonka jälkeen regeneroinnin aikainen savutus alkanut.
Autossa Motest virisofta jolla ajettu nyt n. 20tkm.
Savuttaa siis reilusti valkoista, ihan normi kiihdytyksessä risteyksestä pölläyttää regeneroinnin aikana. 
Ei vikakoodeja ja muutenkin auto kulkee hyvin ja kulutus on alta 5 litraa satkulla.

?
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

Mikey

'Savu' on palamatonta dieseliä - ECU tarjoilee siis liikaa polttoainetta.

Jultsu

Musta savu on epätäydellisesti palaneesta dieselistä (liian vähän happea), valkoinen savu on enemmänkin glykolista.

Toki jos savutus liittyy maffin vaihtoon, voit kiinnittää vanhan takaisin ja testata loppuuko savutus?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jtmattila

Savuttaa pelkästään regeneroinnin aikana. Jäähdytinnestettä olen joutunut kerran lisäämään jakopää+vesipumppurempan jälkeen. Pysynyt normitasossa sen jälkeen. Öljyt hiukan alle ylärajan, ei syö vaihtovälillä (15tkm). Regeneroinin aikainen savutus alkoi tosiaan tuon MAF:n vaihdon jälkeen. Tosin uudella MAF:lla ajettu nyt 2100km.
Oliskohan viallinen vanha MAF kykenevä aiheuttamaan huonon polton ja nyt uudella tekee hiukan enemmän töitä saadakseen pöntön puhtaaksi➡️savuttaa reilusti polton aikana?
Ensimmäinen poltto uudella MAF:lla aiheutti valkoisen näkyvyyden peittävän savun duunin parkissa.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

Mikey

Usko nyt, että valkoinen savu dieselissä on palamatonta löpöä.

Ilmeisesti uusi MAF on hieman erilainen kuin orkkis, ja antaa siksi ECUlle erilaista tietoa ilman määrästä.

Juzu84

VCDS:llähän voi testata antaako livedatan perusteella samanlaisia ilmamäärä arvoja kumpikin vastaavissa ajotilanteissa. Uus maffikin voi olla rikki.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

jtmattila

En ike ehtinyt maffia vaihdella/logitella.
Eilen regeneroi mutta ilman hämäävää savuverhoa.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

Generaattori

Lainaus käyttäjältä: jtmattila - 27.07.20 - klo:17:47
En ike ehtinyt maffia vaihdella/logitella.
Eilen regeneroi mutta ilman hämäävää savuverhoa.

Jatkuiko tuo savutus ja selvisikö syy? Kiinnostaa kun itsellä 1.6tdi Skoda, joka savuttaa pahoin regeneroidessa.

jtmattila

Veikkaan viallisen MAF:n aiheuttaneen epätäydellisen polton ja nyt kun MAF uusittu, pääsi polttamaan kunnolla josta johtui muutamalla ensimmäisellä kerralla kunnin savut. Savutus tosiaan loppunut regeneroinnin yhteydessä.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

jtmattila

Savutus palasi. Tänään aamulla ajoin n. 10km  matkan. Iltapäivällä kun lähdin liikkeelle niin 100m ja regenerointi alkoi ja sitä myöten savutus. Siis kylmällä koneella.
Pitää vissiin tarkistaa pakolämmöt VCDSllä kylmästä moottorista.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

rawpower

Eikait tuon regeneroinnin pitäisi edes käynnistyä kylmällä koneella. Muistaakseni vaatii tietyn moottorin lämpötilan? Voin olla väärässä. Miten usein regenerointi tapahtuu? Edelliselle CEGA 2.0 tdillä noin 800km välein poltteli 285tkm ajettuna.

Oiskohan softassa vikaa?

o.b.

Joo, ei lähde regenerointi päälle koneen ollessa kylmä. Se ei vaan yksinkertaisesti onnistu kun DPF on kylmä. Joku muu siellä nyt savuttaa.

tet

^ Mitäs jos kone luulee olevansa lämmin, ja regeneroi kylmänä. Jälkiruiskutettu löpö jää palamatta, ja näkyy savuna?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jtmattila

Kyllä siellä regenerointi oli päällä. Tyhjäkäynti koholla ja pyysi pienempää vaihdetta. Pääosin ajan 62km kantatietä 80-100km/h töihin.
Pitää kurkata VCDSllä mitä näyttää.
Sen jälkeen softaajaan yhteys jos häikkää ei löydy.

Semmoinen huomio vielä että ajossa ktkin pohjaan ja reilusti syöttöpoljinta lattiaan, ei savutusta. Kytkin ylös ja normaalia ajoa niin pölläytti.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

a_jaba

Voi olla eroja eri moottorisukupolvien välillä mutta ainakin EA288 voi alkaa regeneroimaan hyvinkin kylmänä. Ei nyt ehkä ihan -20 pakkasesta lähde heti mutta tällaisina syksyaamuina esim. +10 kelillä voi aloittaa jopa 200m ajon jälkeen ja ilman että konetta on lämmitetty webastolla.

Edit: Kahden EA288 1.6TDI yksilön kanssa huomannut saman ja niissä kummassakaan ei koskaan mitään ongelmaa regeneroinnin kanssa (kopkop koputan puuta) niin voisin ennemmin tulkita ihan suunnitelluksi toiminnaksi eikä viaksi.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

o.b.

Suattapi olla noinkin, mutta regenerointi toimii vain kun DPF:n lämpötila on 400oC asteen paikkeilla. Sitten kun DPF jälkeinen lämpötila on 600 asteen luokkaa on regeneraatio valmis.

a_jaba

Aika nopeastihan pakokaasun lämpötila nousee tonne 400c paikkeille kun regenerointi aloitetaan riippumatta siitä minkä lämpöinen moottori on. Ja toisaalta vaikka moottori on lämmin ja regenerointi ei ole päällä niin pakokaasut ennen DPF:ää ei ole juuri missään ajotilanteessa ole tuolla 400c yläpuolella, oikein pirusti kun kiihdyttää johonkin pitkään ylämäkeen niin voi nousta lähelle 400c.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

osmomn

Lainaus käyttäjältä: jtmattila - 09.09.21 - klo:19:35
Kyllä siellä regenerointi oli päällä. Tyhjäkäynti koholla ja pyysi pienempää vaihdetta. Pääosin ajan 62km kantatietä 80-100km/h töihin.
Pitää kurkata VCDSllä mitä näyttää.
Sen jälkeen softaajaan yhteys jos häikkää ei löydy.

Semmoinen huomio vielä että ajossa ktkin pohjaan ja reilusti syöttöpoljinta lattiaan, ei savutusta. Kytkin ylös ja normaalia ajoa niin pölläytti.

Selvisikö ikinä mikä savutuksen aiheutti tai savuttaako edelleen?

Itsellä myös CFFB savuttaa rankasti DPF-polton aikana ja haisee raa-alle löpölle (Sharan -12). Vikakoodeja ei anna, mutta softaan on tehty jotakin, koska AD-blueta ei ole pyytänyt kertaakaan 40 tkm:n aikana. Generoinnin aikana savupöllyä tulee myös konehuoneeseen jostakin. Katsastuksen päästömittauksessa ei ole mitään ongelmia ollut.

Mikey

Havaittu 'savu' on palamatonta dieseliä - siis syöttöä on liikaa.

Ed autoni oli Mondeo, joka 125 tkm jälkeen alkoi savuttaa nokipolton parin ekan minuutin aikana. Silloin nollasin DPF:n arvot (siis auto luuli saaneensa uuden pöntön), ja savutus loppui. Arvelin ECU:n muuttavan poltto-ohjelmaa auton kilometrien karttuessa?

kar1k1v

moottorin lämpötila pitää olla +50 että lähtee regeroimaan jos tekee polton kunnolla niin ei savuta normaalia enempää ja kannatta tehdä ohjelmallinen regerointi kun auto seisoo paikallaan niin polttaa paskat pöntöstä pois kertalaakista ,valkoinen savu voi tulla kun se yrittää monta kertaa tehdä regeroinnin muttä ei tee polttoa kunnolla loppuun ja jää polttoainetta joka kerta hiukkasloukkuun kun loppuu reregerointi ennen kun on tehnyt täydellisen polton , polton voi estää esim joku vikakoodi tai moottori ohjelma vika kannataa kysyä jostain saako moottoriin ohjelmisto päivityksen

jtmattila

Lainaus käyttäjältä: osmomn - 04.07.23 - klo:10:50
Selvisikö ikinä mikä savutuksen aiheutti tai savuttaako edelleen?

Itsellä myös CFFB savuttaa rankasti DPF-polton aikana ja haisee raa-alle löpölle (Sharan -12). Vikakoodeja ei anna, mutta softaan on tehty jotakin, koska AD-blueta ei ole pyytänyt kertaakaan 40 tkm:n aikana. Generoinnin aikana savupöllyä tulee myös konehuoneeseen jostakin. Katsastuksen päästömittauksessa ei ole mitään ongelmia ollut.

Savuttelee mutta ei enää niin vahvasti. Väheni huomattavasti kun kokeilin Neste MY dieselöljyä. Kohta 300tkm mittarissa. Voi olla että vaihdan alkuperäisen pestyn DPF:n tarvikkeen tilalle jossain vaiheessa tässä kesällä. Kulutus pyörii (62km suunta) työmatkalla 4,3-4,7 litraa/100km joten en ole hirveästi asiaan jaksanut perehtyä.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

osmomn

Lainaus käyttäjältä: jtmattila - 04.07.23 - klo:13:56
Savuttelee mutta ei enää niin vahvasti. Väheni huomattavasti kun kokeilin Neste MY dieselöljyä. Kohta 300tkm mittarissa. Voi olla että vaihdan alkuperäisen pestyn DPF:n tarvikkeen tilalle jossain vaiheessa tässä kesällä. Kulutus pyörii (62km suunta) työmatkalla 4,3-4,7 litraa/100km joten en ole hirveästi asiaan jaksanut perehtyä.

Kiitos tiedosta. Oletko koskaan nuuhkaissut miltä savu tuoksuu? Itsellä tuoksuu vahvasti raa-alle löpölle eli polttoprosessi ei ilmeisesti jostain syytä toimi kunnolla.

Marko

Olen ladannut play kaupasta vag dpf apin. Siitä on helppo seurailla polttoja.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

jtmattila

Lainaus käyttäjältä: osmomn - 04.07.23 - klo:15:08
Kiitos tiedosta. Oletko koskaan nuuhkaissut miltä savu tuoksuu? Itsellä tuoksuu vahvasti raa-alle löpölle eli polttoprosessi ei ilmeisesti jostain syytä toimi kunnolla.

En ole käynyt haistelemassa. Antaa takana tulevien haistella. :)
Liikennevaloihin jos pysähtyy niin kitkerä polton käry saattaa leijailla kabiiniin.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

moikari

Moi,

Mulla vm. 2013 Passat CFGB-moottorilla. Ajettu n. 150 000km.
Olen myös huomannut viime aikona savutusta regeneroinnin aikana.
Mylly on ihan vakio ja kaikki muukin alakuperäistä.

Kait tämä sitten on normaalia, että savua tulee?
Mitään vikakoodeja ei tule, eikä päästöissä leimassa mitään ongelmia.

T: Mikko
Passat alltrack 2.0 TDI DSG 125Kw, 2013

moikari

Vähän OT:

Tarkoittaako nämä arvot, että hiukkasloukkuun mahtuu vielä n.25g ennen kuin on täynnä ja pitää uusia?

IDE06059   Particulate filter: oil ash mass 45.1 g
IDE06060   Particulate filter ash load limit 70.00 g

Loppuuko meno silloin kokonaan vai valo vaan syttyy ?

Mistä olette hankkineet uusia tai teettäneet pesun?
Missä hintaluokassa liikutaan uusimisen tai pesun kanssa?

T: Mikko
Passat alltrack 2.0 TDI DSG 125Kw, 2013

Mikey

^Omasta autostani nollasin tuon tuhkalaskurin ettei pelkän numeroarvon takia ala kiukuttelemaan.

moikari

Lainaus käyttäjältä: moikari - 06.07.23 - klo:11:31Vähän OT:

Tarkoittaako nämä arvot, että hiukkasloukkuun mahtuu vielä n.25g ennen kuin on täynnä ja pitää uusia?

IDE06059   Particulate filter: oil ash mass 45.1 g
IDE06060   Particulate filter ash load limit 70.00 g

Loppuuko meno silloin kokonaan vai valo vaan syttyy ?

Mistä olette hankkineet uusia tai teettäneet pesun?
Missä hintaluokassa liikutaan uusimisen tai pesun kanssa?

T: Mikko

Nostetaan aihetta.
Osaako kenelläkään kokemusta siitä mitä kysyin ylempänä?

T: Mikko
Passat alltrack 2.0 TDI DSG 125Kw, 2013

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy