Passat GTE natisee

Aloittaja Semakel, 02.05.20 - klo:08:29

« edellinen - seuraava »

Semakel

Liisasin käytetyn Passat GTE (2017) ja ongelmani on takapäästä kuuluva voimakas natina. Se esiintyy, silloin kun koriin tulee vääntöä eli vähän pidemmissä heitoissa. Kostealla säällä tuo äänimaailma toki hiljenee. Autossa on takuu, joten vein sen paikalliseen K-Caaraan huoltoon. Hakiessani autoa sain tietää, että mitään nitinää autossa ei ole. Korjaustoimenpiteenä olivat kuitenkin vaihtaneet elektronisen pysäköintikiekon paikkaa tuulilasissa???. Näyttää siltä, että natinoiden poisto taitaa jäädä omalle vastuulle eli mistä kannattaisi aloittaa?

passo_s

Kyllä siellä taka-askelissa joku pusla on väljä. Onkohan monivarsituettu taka-akseli? Mulla Opel aikoinaan narisi töyssyissä, merkkiliikkeen asentaja sanoi ettei löydä väljää, halusi tulla mukaan koeajolle. Ajettiin korjaamon pihaltaan tarkoituksella  rotvallin reunalta alas ja alusta narahti, asentaja hetken asiaa ääneen ihmetteli. Useampi pusla takuuseen keulasta vaihdettiin, ei sitten enää narahtanut.

9987

Usean auton nitinät ja narinat lähtenyt kun olen laittanut ohutta rasvaa kunnolla vähän joka paikkaan ja ajoa.

dwntime

Oletko varma että natisee takapäästä?

Kokeileppa ruiskia vähän paksumpaa rasvaa jokaisen oven lukon kieleen. Mulla Tiguan natisi juurikin noin ja varsinkin kun tuli koriin vääntöä. Rasvaamalla lähti natinat.

akk

Voisiko olla kuivahtaneet oven tiivisteet tai vääränlaisella silikonilla voidellut ? Ne ainakin voivat natista korin vääntelyiden mukaan. Voideltavaa silkonia tiivisteisiin, niin siitä se selviää.
VW ID.7 GTX

Semakel

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 02.05.20 - klo:20:39
Oletko varma että natisee takapäästä?

Kokeileppa ruiskia vähän paksumpaa rasvaa jokaisen oven lukon kieleen. Mulla Tiguan natisi juurikin noin ja varsinkin kun tuli koriin vääntöä. Rasvaamalla lähti natinat.

Ovet on yksi vaihtoehdoista. Aloitan vaikka noista lukoista.

Woeboe

Myös takaluukun muovit saattaa natista. Ainakin tselläni näin.

passo_s

Passat GTE,-19, 50 tkm
Alusta tässä narisee. Eivät vaan huollossa osaa taikka halua korjata. Eivät löytäneet K Caaralla  vikaa kun huollon yhteydessä asiasta mainitsin.Onneksi narina alustasta ulos ja sisään joustoissa on selvempi, jospa kohta korjaushaluja merkkiliikkeessä löytyy. Tänään lainassa corolla eikä alusta narise liikennehidastet korokkeissa lainkaan.

Keitsi

Alla Passat VM2020, jossa tiivisteet piti melko kovaa natinaa aina kun koriin tuli vääntöä. Ei siis esim. suoralla ajettaessa. Laitoin silikonia tiivisteisiin, mutta siitä ei ollut mitään apua. Sitten putsasin tiivisteet Fairy-vedellä ja kaikki natinat katosivat. Toki, jos olet varma alustasta niin ei tästä silloin ole apua.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Keitsi - 25.08.20 - klo:18:10
Alla Passat VM2020, jossa tiivisteet piti melko kovaa natinaa aina kun koriin tuli vääntöä. Ei siis esim. suoralla ajettaessa. Laitoin silikonia tiivisteisiin, mutta siitä ei ollut mitään apua. Sitten putsasin tiivisteet Fairy-vedellä ja kaikki natinat katosivat. Toki, jos olet varma alustasta niin ei tästä silloin ole apua.

Ã,,lä koskaan käytä silikonia siinä, vaan - https://eshop.wurth.fi/Rubber-care-spray-RBRCARE-300ML/0890110.sku/en/US/EUR/

Keitsi


Daatta

Nykyisessä Cuprassa on kuljettajan ovi nitissyt siitä lähtien kun pesin auton ensimmäisen kerran. Paikallistuu oven lasin kehyksen huopapinnoitettuun tiivisteeseen. On putsattu (APC+harja) moneen kertaan ja laitettu OEM nitinä-suihketta. Pysyy ehkä päivän hiljaisena kunnes nitinä alkaa taas. Ex. Cuprassa oli sattumalta sama ominaisuus, siinä sain nitinän hiljenemään silikonirasvalla. Muuten hyvä, mutta tuo tavara tahmaa kaiken ja valuu pitkin kylkiä joten nyt en ajatellus sitä kokeilla. Nitinä kyllä hävisi. :D Gummi-pflegeä pitäisi olla tallissa, kaipa sitäkin voisi kokeilla.

Huollossa kun asiasta valitin niin sanoivat ettei mitään ole tehtävissä. Jos tiivisteen vaihtaa niin nitinä jatkuu kohta taas...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

b1mpo

Jos pyyhkii ovien pielet jollain sopivalla pinnoitteella tai vahalla, niin se voi aiheuttaa noita ääniä. Onhan se mukava se pinnoite siellä oven välissä, kun ei lika tartu, eikä jäädy niin herkästi, mutta voi aiheuttaa ääniä, vaikka tiivisteet käsittelisi asiaankuuluvasti. Jotkuthan niitä kynnyksiä ja karmeja vahaakin, kun se suojaa maalipintaa. Tulipa vaan mieleen ettei se välttämättä ole auton vika.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Daatta

Rasvanpoistoaineella olen metallipintoja pyyhkinyt, ei ole vahaa tai pinnoitetta sinne eksynyt. Entisen työkaverin B7 passatissa kaikki luukut natisi hullun tavalla, onneksi tilanne ei sentään noin paha ole...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

b1mpo

Kokeilee sinne koriin laittaa tiivisteen kohdalle vaikka kiveniskuteippiä, jos se sillä rauhoittuisi? Voihan se ylätiivisteen nukkapinta olla lähtenyt jäätymisen seurauksena, jolloin se alkaa sit pitämään ääntä?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

passo_s

#15
Passat GTE,-19, 50 tkm
Alustan narinasta on mun autossa kyse, helposti paikannettavissa korvakuulolta. Otan asentajan mukaan kun ajan seuraavan huoltoon, jos alkaisi sitten uskoa että narisee alustasta, viime huollossa ,30 tkm, alusta narisi muttei löydetty mitään. K caara pyytää nyt nauhoittelemaan ääniä, saavat antaa asentajan mukaan nauhoitustilaisuuteen sillä kännyn käyttö ajaessa on kielletty.  Aikasempi passat äänteli ovesta kun pesufirma oli spreijannut silikonia joka paikkaan ja se oli kulkeutunut kuskin oveen nukkapintaiseen tiivisteeseen. Jösses sitä narinaa. Kuinka inhoankaan silikonipohjaisella aineella käsiteltyä auton ohjaamoa, hetken kiiltää ja kohta sitten vetää pölyä silikonilla käsiteltyihin pintoihin. Ei tarvi kuin kerran pölisevällä mökkitiellä käydä.  En vie koskaan ko silikoni firmaan päälli- ja sisäpesuun.Rattikin oli kiiltävä ja liukas.

jarmoke

Joo, eipä kovin kummooista arvosanaa voi K-caaralle antaa. Olen kirjoitellut siitä radion (tai mikä yksikkö se onkaan) toimimattomuudesta ja pahempaan on menty. Viimeksikin vein päiväksi auton huoltoon, kävin hakemassa ja alle minuutissa oli selvää että ei parantunut. Tyytyväisenä auton luovuttivat ja sanoivat "ole heti yhteydessä jos ongelmia ilmenee vielä, joka tapauksessa meiltä päin parin viikon kuluiessa kysellään onko kaikki kunnossa". Tämä oli viime keväänä, ei jaksa enää. Olkoon paska. (puhelut ei aina onnistu, soittoääntä ei puhelun tullessa kuulu, piuhalla ei pysty yhdistämään puhelinta soittimeen...)

Täytyy sanoa että tietyllä tapaa on VW passat GTE ollut pettymys. Siis sikäli että oletin siirtyväni pykälää parempaan kun Octaviasta vaihdettiin volkkariin mutta... No, sinällään hyvä auto mutta nuo pikkuasiat vituttaa mitä eivät saa korjattua (soitin, schuko laturilla latauksen satunnaiset ongelmat, puhumattakaan tuosta we connectista... Kovasti on mietinnässä merkin vaihto kun leasing sopimus tästä loppuu.

No ei itse topiikkiin liittynyt mutta tuohon K-caaran huoltoon. Topiikkiin sen verran että tuossa kuului joku pieni kolahdus esim. hidastetöyssystä alas tullessa uutena, nyt ajettu n. 36000km ja mielestäni se ääni on poistunut/vaimentunut niin etten sitä enää huomaa.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 26.08.20 - klo:09:37
Kokeilee sinne koriin laittaa tiivisteen kohdalle vaikka kiveniskuteippiä, jos se sillä rauhoittuisi? Voihan se ylätiivisteen nukkapinta olla lähtenyt jäätymisen seurauksena, jolloin se alkaa sit pitämään ääntä?

Kiveniskuteippiä voisi kokeilla, tosin saanko sitä niin nätisti karmiin laitettua ettei se(kin) ala ärsyttää. :) Nukkapinta tiivisteessä on ehjä. Auto tuli minulla 4kk ikäisenä, oli sitä ennen maahantuojalla koeajossa. Eli jotain silikoneja sinne on voinut eksyä, tosin luulisi ettei niitä enää kahden vuoden pesemisen ja putsaamisen jälkeen ole jäljellä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

b1mpo

Koittaa etikkarätillä pyyhkiä ja sitten vesirätillä ja kuivaa. Voisiko siitä olla apua noihin nitinöihin?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Daatta

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 26.08.20 - klo:12:50
Koittaa etikkarätillä pyyhkiä ja sitten vesirätillä ja kuivaa. Voisiko siitä olla apua noihin nitinöihin?

Kuulostaa jännältä, mutta voihan tuotakin kokeilla. Nyt ei hirveästi nitinät haittaa kun auto on seissyt toista viikkoa ajamatta pihalla...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Nifa

Mulla natisi sisään ja ulos joustoissa selvästi takaapäin vuoden vanha octavia, olin itse aivan 100% varma että kuuluu takaripustuksesta. Satuin sitten rasvaamaan kaikkien ovien lukkojen kielet perus laakerirasvalla muun siivouksen yhteydessä, kun olivat totaalisen kuivan näköiset. Oli aika epätodellinen tunne, kun nitinät loppui siihen. Ei ole yksikään aikaisempi auto tehnyt tuollaista. Mutta, voihan se toki alustassakin olla.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

Daatta

^MK1 Leon naksahteli oudosti käännöksissä ja epäilin kanssa vaikka mitä. Sitten rasvasin ovien lukot ja napsuminen loppui.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

illapa

Täällä kanssa Passatti alkoi pikkuhiljaa natisemaan tiivisteistä enemmän ja enemmän. Kostealla ilmalla natinoita ei kuulunut, mutta kuivalla ilmalla senkin edestä. Tiivisteitä tuli välillä putsattua viinaksilla ja välillä taas voideltua silikonilla jne. Lopullinen apu löyty kun voitelin tiivisteiden ikkunalasien urien pohjat, ei siis karvallista osaa..Itse asiassa natina loppui jo aiemmin, jos ihan inasen laski ikkunoita alas. Voiteena toimi Autoglymin puskuri ja koristelistageeli. Btw. tämän koostumus on muuttunut vuosien varrella. Nykyään läpinäkyvää tavaraa, kun ennen oli vihreää mönjää. Vaikutus taitaa olla sama kuitenkin.

Daatta

Auton pesun yhteydessä pyyhkäisin ovenkarmit ja vähän tiivisteitäkin etikalla kostutetulla mikrokuituliinalla. Lopuksi huuhtelin liinan vedellä ja pyyhin uudelleen uudelleen, sillä ajatuksella ettei haise koko auto etilkalta. Seuraavana päivänä lähdin ajelemaan, kohta tajusin että tiivisteiden jatkuva nitinä on poissa! Siinä aikana ihmettelin ja korviin alkoi kantautua muita häiriöääniä, joku muovipanmeeli ääntää takaluukun suunnalla... Mutta kannattaa kokeilla etikkakylpyä, se on toimiessaan halpa ja helppo korjaus kitinään.

Lainaus käyttäjältä: illapa - 05.09.20 - klo:15:47
Täällä kanssa Passatti alkoi pikkuhiljaa natisemaan tiivisteistä enemmän ja enemmän. Kostealla ilmalla natinoita ei kuulunut, mutta kuivalla ilmalla senkin edestä. Tiivisteitä tuli välillä putsattua viinaksilla ja välillä taas voideltua silikonilla jne.

Silikoniöljyä, puikkoa tai suihketta ei kannata tiivisteisiin laittaa missään tapauksessa. Se ainaostaan kuivattaa kumia ja aiheuttaa kitinöitä. Silikonirasva on toimivaa, hävittää kitinät mutta varjopuolena tahmaa, valuu ja kerää pölyä. Sitä voisi pyyhkäistä tiivisteen uraan kevyesti, mieluummin kuin tuota Autoglymin tököttiä. Oletettavasti siinäkin on silikonia.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

petrite

Lainaus käyttäjältä: Semakel - 02.05.20 - klo:08:29
Liisasin käytetyn Passat GTE (2017) ja ongelmani on takapäästä kuuluva voimakas natina. Se esiintyy, silloin kun koriin tulee vääntöä eli vähän pidemmissä heitoissa. Kostealla säällä tuo äänimaailma toki hiljenee. Autossa on takuu, joten vein sen paikalliseen K-Caaraan huoltoon. Hakiessani autoa sain tietää, että mitään nitinää autossa ei ole. Korjaustoimenpiteenä olivat kuitenkin vaihtaneet elektronisen pysäköintikiekon paikkaa tuulilasissa???. Näyttää siltä, että natinoiden poisto taitaa jäädä omalle vastuulle eli mistä kannattaisi aloittaa?

Minun GTE:ssä natisee vasemmanpuoleinen takaovi. Aina kun sen avaa tai sulkee niin kuuluu kaamea kirkaisu. Mietin uskaltaisikohan siihen suihkauttaa Autoglymin kuminhoitoainetta, jos se sillä hiljenisi?

T.Petri

Daatta

Lainaus käyttäjältä: petrite - 07.05.21 - klo:21:57
Minun GTE:ssä natisee vasemmanpuoleinen takaovi. Aina kun sen avaa tai sulkee niin kuuluu kaamea kirkaisu. Mietin uskaltaisikohan siihen suihkauttaa Autoglymin kuminhoitoainetta, jos se sillä hiljenisi?

Ennemminkin kuulostaa siltä, että oven saranat kaipaavat voitelua. Teflon-pohjainen lukkoöljy lienee hyvä vaihtoehto, pöydällä on PRF Teflube purkki mikä voisi toimia. AG tuote vaikuttaa enemmän verhoilun hoitoon tarkoitetulta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

petrite

Saranat eivät natisseet lainkaan. Vika on tiivisteissä. Ostaisin tuota Wûrthin tököttiä, mutta ongelma on siinä, että se on vain yritysmyynnissä eikä minulla ole yritystä minkä nimissä sitä ostaisi. Onko muita vaihtoehtoja?

Daatta

Kyllä minä olen ainakin saanu ostettua Wurthilta tavaraa, maksu onnistui pankkikortilla. VAG:lla on oma nitinänesto-spray, mutta en nyt löydä sen koodia. 000096310E Rubber care pen tuote löytyi, siitä ei ole kokemuksia. Kummipflege siinäkin kyljessä lukee.

https://www.oemvwshop.com/000096310e-rubber-care-pen-p1461728/#gallery

Kannattaa kokeilla tuota etikkapyyhintää.  ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy