Passattia ostamassa

Aloittaja anttiko80, 26.02.11 - klo:18:57

« edellinen - seuraava »

Leroy

Juurikin yllä kuvatun kaltaista ulvahtelua pitää tuo omakin Passatti aina ripeässä kiihdytyksessä vaihdetta vaihtaessa..
Outback

TKe_

Kuuluu asiaan. Kun kytkintä painaa kesken vedon niin silloin dump valve päästää ahdot pihalle.

Leroy

Juu, tämä kaikki on niin uutta ja ihmeellistä bensavaparimiehelle..  :D
Outback

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Leroy - 30.07.11 - klo:18:17
Juu, tämä kaikki on niin uutta ja ihmeellistä bensavaparimiehelle..  :D

Juu niin on :D

Mutta mites on noiden kytkinvärinöiden kanssa?

Vesihiisi

Joo.

Eli Passatia katselemassa ollaan täälläkin, näillä spekseillä:

- vm. 2005 - 2007 (uudemmat liian kalliita)
- farmari
- automaatti
- mielellään ei ajettu paljon yli 100 tkm

Ja nyt arvotaan mm. näitä:
- bensa vai diesel
- Tiptronic vai DSG
- hinnan kipuraja
- itselle oleelliset varusteet

Täällä kun selailee vanhoja kommentteja, huolestuttaa noissa Dieseleissä pumppusuutinten ja Webaston kesto ja korjauskulut.

Autolehtien perusteella olen ymmärtänyt että ajovaloissa ei ole kehumista, halogeenit peräti huonot ja Xenoneissakin kaukovalojen kantama lyhykäinen.

Huoh...  :-[

Koivuviita

4wdsuperbkombi:

Itse siirryin juuri Passatin omistajaksi. Entinen oli vm.-00 2,5tdi A6 tippineliveto. Kyllästyin jatkuvaan remonttiin ja kalliisiin kustannuksiin. En kuitenkaan halunnut ihan hirveästi "uuteen" autoon satsata, joten melko samoilla em. kriteereillä autoja katselin. Suunnitelmista hieman poiketen hommasin -06 sedan Highlinen. 147kw, tiptronic, aj. 130tkm. Sisäpinnat kiitettävät. Maalipinta hyvä miinus. Itse olen ainakin vielä (kop kop) tykännyt. Sisätiloiltaan laadukas ja tilava. Yksivuotiaan rattaat menee konttiin kiitettävästi. Kolmevuotias tykkää. Kaasuvaste on entistä huomattavasti täsmällisempi ja ripeämpi. Laatikko on miellyttävän huomaamaton ja vääntö riittää normikäytössä ihan ok.

Juuri nyt alla on vastaava, vuoden uudempi n. 150tkm ajettu Trendline diesel Pasuuna, kun oma on myyjäliikkeen huollossa (antoivat sijaisauton). Manuaalina tosin. En tykkää. Alusta on lulla, tehot olemattomat, sisätilat persoonatonta peruskauraa. Kaiken kaikkiaan tylsä!

Itse etsisin hyvin huollettua ja varusteltua yksilöä. Tai ainakin itselle tuo historia on tärkeä. Samoin tekisin kauppoja lähinnä liikkeiden kanssa. Takuu kuitenkin aika erilainen kuin yksityiseltä ostaessa. Itse sain vielä n. 10% suoran kaupan alennuksen pyyntihinnasta.

ps. Itse asiassa esittelynkin voisin joku päivä tuonne autotalli-osioon pakertaa.
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.

ljkaa

Luxline farmarilla 2008 tulee 150 tkm täyteen. Vikalista:
Ilmastointilaite pimeni n 70000 km kohdalla (takuuseen)
Lasinpyyhkijän sulat
Ajovalopolttimot
1 parkkipolttimo
Takalasinpyyhkijän sulka

Parasta ajo-ominaisuudet ja kulutus, huonoa ei muuta tule mieleen kuin pohjaaminen kun on vähänkin kuormaa, pahimmat rusaukset tulee kumminkin muovisista roiskeläpistä jotka ihmekyllä ovat kestäneet

Kaikenkaikkiaan melkoisen hyvä auto (kokemusta 14 aiemmastakin on...)

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 15.08.11 - klo:14:15
Joo.

Eli Passatia katselemassa ollaan täälläkin, näillä spekseillä:

- vm. 2005 - 2007 (uudemmat liian kalliita)
- farmari
- automaatti
- mielellään ei ajettu paljon yli 100 tkm

Ja nyt arvotaan mm. näitä:
- bensa vai diesel
- Tiptronic vai DSG
- hinnan kipuraja
- itselle oleelliset varusteet

Täällä kun selailee vanhoja kommentteja, huolestuttaa noissa Dieseleissä pumppusuutinten ja Webaston kesto ja korjauskulut.

Autolehtien perusteella olen ymmärtänyt että ajovaloissa ei ole kehumista, halogeenit peräti huonot ja Xenoneissakin kaukovalojen kantama lyhykäinen.

Huoh...  :-[

Jeps, eli Passat tuli kotiin perjantaina. Mallia 2.0 TDI DSG Highline Variant vm. 2006. Katsotaan miten kestää ja mitä laukeaa...  ;D

Väpä

Olen tässä harkinnut neliveto pasuunan ostoa, joten onko nämä vehkeet kuinka luotettavia? Hakusessa siis vm 06-08 3.2 V6 4motion ja n. 100-150tkm ajettuna. Jos noin paljon ajetun ostaa niin mitä on edessä ? Eniten ehkä pelottaa DSG:n toimivuus...

tn62634

Voisin kuvitella tuon olevan täysin normaali ajomäärä esim 5-vuotiaalle 2006-mallille. Varmaan jarruosia ja niveliä ja alustan osia ylipäätään alkaa jo noilla kilometreillä tarvita uusia, mutta nehän nyt ovat ihan normaaleja kulutusosia.

Väpä

Siis eikö ole muka mitään tyyppivikoja tai jotain isompia remppoja ?

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Väpä - 13.09.11 - klo:18:02

No DSG.
Ja selvähän se on, että kun on enemmän osia, on enemmän rikki mentävääkin.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Väpä - 13.09.11 - klo:18:02

Noissa 3,2 l koneissa on ollut jotain ongelmaa jakopään ketjun kanssa, olisiko ollut venyvää sorttia. Tällainen mielikuva jäänyt parin vuoden takaisista googlauksista kun oli myös vastaava auto harkinnassa.

poloboy

Broidilla oli A3 3.2, jossa siis sama kone, siinä yhteydessä tutkin 3.2:n tyyppivikoja, jolloin mainittiin ym. ketjun venyminen, muutenkin ymmärsin että jakopää on noiden koneiden heikkoja kohtia. Veljen autossa oli manuaski, joten en osaa sanoa DSG:n kestosta, asiantuntijat ovat kertoneet, että DSG:t kestävät bensakoneiden yhteydessä paremmin, koska käyvät korkeimmilla kierroksilla, mene ja tiedä.
Vento 2.0 CL -96/-97 LC6P
Golf 1.5 TSI Variant -19 LR7H
VW 1300 -73/-74 L20B
Monark 1968
Specialized Crosstrail Pro 2009

ex.
Jetta 2.0 TDI Sportline -06 LA6R
Bora 1.6 Xline -04 LD1W
Polo 1.3 Variant -94 LB5T
Derby 1.1 CLS - 81 LB5Y

rantautuja

Eli itse tuli hommattua 2007 1.9 tdi luxline reilu kuukausi sitten yksityiseltä. Viime viikolla hyytyi sitten tien varteen, mutta onneksi ei missään jumalan seläntakana reissussa. Elikkä 93 tkm mittarissa ja hinurilla huoltoon (ajoturva). Polttoainepumppu ymmärtääkseni mennyt. VW korvasi osasta 70%, mutta artistille jäi silti 216 egeä maksettavaa. Ketutus valtava, mutta valitsi kyllä hyvän hetken laueta 300m päässä huollosta. Tiesivät heti mitä oli mennyt, kun kuvailin tapahtunutta, joten tuskin ensimmäistä kertaa. Jkl:n huollon kaveri todella asiallinen ja hommasta jäi kaikesta huolimatta ok maku suuhun.

Onkos ko. koneessa vielä jäljellä odotettavissa olevia vikoja, jotka jättävät tien varteen? Näitä palstoja lukeneena ennen hankintaa ymmärsin, että niitä kuuluisia pumppusuuttia ei pitäisi tästä versiosta kovin usein mennä. Mutta talvella jonnekkin metsätaipaleen varrelle jäänti ei oikein innosta. Viimasuoja tuli heti varuiksi jo hankittua talven varalle.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: rantautuja - 26.09.11 - klo:20:29
Eli itse tuli hommattua 2007 1.9 tdi luxline reilu kuukausi sitten yksityiseltä. Viime viikolla hyytyi sitten tien varteen, mutta onneksi ei missään jumalan seläntakana reissussa. Elikkä 93 tkm mittarissa ja hinurilla huoltoon (ajoturva). Polttoainepumppu ymmärtääkseni mennyt. VW korvasi osasta 70%, mutta artistille jäi silti 216 egeä maksettavaa. Ketutus valtava, mutta valitsi kyllä hyvän hetken laueta 300m päässä huollosta. Tiesivät heti mitä oli mennyt, kun kuvailin tapahtunutta, joten tuskin ensimmäistä kertaa. Jkl:n huollon kaveri todella asiallinen ja hommasta jäi kaikesta huolimatta ok maku suuhun.

Jep, sama tilanne rahikaisella eilen/tänään. Onneksi tuli nopeasti kuntoon ja kaikki kulut ajoturvan ja takuun piikkiin.

Pöljäke

Tässä omia kokemuksia 135tkm ajetusta´08 1,9TDI Variant Luxlinestä:

+ hyvä ajaa, alusta "tasapainoinen"
+ pieni kulutus (työmatka-ajossa n.5,5l/100km EI ajotietokoneen ilmoittamana)
+ tilaa riittää (kolme mukulaa ja koira)
+ Luxlinessä "järkeviä" lisävarusteita (itse en tarvitse sähkösäätöisiä penkkejä tai valaistuja meikkipeilejä tms, sen sijaan lämmitettävä tuulilasi ja vakkari ovat tarpeen)

Sitten niitä huonoja puolia:

- maalipintaongelma takaluukussa (maalattiin tehtaan piikkiin), myös kattokaiteen vieressä alkavaa ruosteongelmaa
- kansivika, jonka vuoksi uusittiin kannen lisäksi kiertokankea, mäntää ja laakeria (autoliikkeen piikkiin)
- alustan osissa, kuten apurunko takana, huomattavan paljon ruostetta
- takajarrut (jumittaminen talvella, levyt urille ja ruosteeseen melko aikaisin)
- sisämelu
- sisätilojen nitinät ja natinat
- kumimatot (ei kiinnitysnastoja, niin kuin esim. Audissa -> liikkuvat)

Tässä yksilössä ei ole ollut Webasto- tai Climatronic-ongelmia, eikä myöskään kaksoismassavauhtipyörää ole vaihdettu. Käsijarrunappikin on alkuperäinen. Hurraa.

Vankka

Lainaus käyttäjältä: Pöljäke - 04.12.11 - klo:11:22
- kumimatot (ei kiinnitysnastoja, niin kuin esim. Audissa -> liikkuvat)
Nuo kiinikkeet saa helposti asennettua jälkikäteen, ruuvataan vaan mattoon kiinni oikeille paikoille. Ostin itselle joku aika sitten lukitussarjan ei montaa euroa pörhöltä kustantanut.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Jalopeno

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 04.12.11 - klo:14:27
Nuo kiinikkeet saa helposti asennettua jälkikäteen, ruuvataan vaan mattoon kiinni oikeille paikoille. Ostin itselle joku aika sitten lukitussarjan ei montaa euroa pörhöltä kustantanut.

Tuohan on erinomainen tieto... edellisessä autossani Octaviassa kun nuo matot oli kiinnikkeillä niin hienoinen pettymys oli kun Passatista puuttui mattokiinnikkeet.
Löytyykö maton alta oikein paikat ruuveille joihin ruuvit tulee, vai ruuvataanko ruuvit maton  läpi lattiiaan mutu tuntumalla?

SKODA SuperbII 2,0 TDI CR DPF -09
ex VAG:t
VW Passat 3C Variant 1.9 TDI -08
Octavia II Combi 1.9 TDI -05

Vankka

Lainaus käyttäjältä: Jalopeno - 04.12.11 - klo:22:04

Tuohan on erinomainen tieto... edellisessä autossani Octaviassa kun nuo matot oli kiinnikkeillä niin hienoinen pettymys oli kun Passatista puuttui mattokiinnikkeet.
Löytyykö maton alta oikein paikat ruuveille joihin ruuvit tulee, vai ruuvataanko ruuvit maton  läpi lattiiaan mutu tuntumalla?

Tässä on asennusohjeet. Erillisiä vasta kappaleita ei ole vaan tuo kiinnittyy itse mattoon.

VW Golf Variant CL

jarsiv

Vapinat/ravistamiset ovat vissiin tyypillisiä 1.9:lle tyhjäkäynnillä? Onko kukaan saanut tuota ratkaistua? Vauhtipyörää en oikeastaan epäile koska ei kolkuta muuten.

Bensamiehenä tuntuu myös ihmeelliseltä pintakaasua pumppaamisessa tapahtuva voimakas moottorin eläminen. Jos antaa kiekkoja niin että ne heittelee tyhjäkäynnistä 800rpm 1000rpm:ään niin moottori ikään kuin miettii ja ravistaa kerran voimakkaasti. Jos sisävalot ovat päällä, niin ne hieman himmentyvät tässä empimiskohdassa. Toiset sanoo, että sellaisia ne dieselit ovat, etteivät käy kauniisti, mutta onko tuossa joku vialla?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Vankka

Lainaus käyttäjältä: jarsiv - 17.12.11 - klo:13:02
Vapinat/ravistamiset ovat vissiin tyypillisiä 1.9:lle tyhjäkäynnillä? Onko kukaan saanut tuota ratkaistua? Vauhtipyörää en oikeastaan epäile koska ei kolkuta muuten.

Bensamiehenä tuntuu myös ihmeelliseltä pintakaasua pumppaamisessa tapahtuva voimakas moottorin eläminen. Jos antaa kiekkoja niin että ne heittelee tyhjäkäynnistä 800rpm 1000rpm:ään niin moottori ikään kuin miettii ja ravistaa kerran voimakkaasti. Jos sisävalot ovat päällä, niin ne hieman himmentyvät tässä empimiskohdassa. Toiset sanoo, että sellaisia ne dieselit ovat, etteivät käy kauniisti, mutta onko tuossa joku vialla?
Eipä sillä vauhtipuörän vaihdolla hirveesti apuja ole. Jakohihnan ajoituksen tarkistuksella noita värähtelyjä on kuulemma saatu pois.

VW Golf Variant CL

jarsiv

Joo, hyvä tietää. On tainnut VW:n FEM-laskijalla jäädä ykköset pois muistista, kun jäänyt motti värähtelemään :)
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

velli

Olen tiiraillut hankintamielessä 2008-2010 vuosimallia olevia Passat 3C farkkuja 1.8 TSI koneella. Automaatti olisi plussaa. Kilsoja alle 80 000 jos mahdollista.

Itseä harmittaa noissa autoissa mitä on tullut tsekkailtua:

- Takaluukku ja lastausaukot on yleensä tosi huonossa kunnossa. Puskuri on ollut jopa jotenkin murtunut yhdessä mallissa mitä kävin testaamassa (lastausaukon kohdalta). Takaluukku on usein tosi naarmuilla avausmekanismin yläpuolelta, VW-merkin alapuolella. Puskurissa on yleensä kaikenlaisia naarmuja ja usein maalit rullalla. Katto- ja sivuverhoilut huonossa kunnossa lastausaukossa. Takaluukun muovit naarmuilla tai rullalla sisäpuolelta. Eli yleisesti ottaen on tosi vaikeaa löytää liikkeistä yksilöä, missä pinnat olisi kondiksessa takaluukussa ja verhoiluissa. Olen harkinnutkin muuten hyvän auton hankkimista, ja itse koittaa fiksailla (tai liikkeessä vaihdatuttaa) jotain verhoiluja. Ehkä maalauttaa takapuskurin uusiksi? Noi on kuitenkin sen verran uusia autoja mielestäni, että harmittaa että käytön jäljet on niin mittavia noissa mitä on itse nähnyt.

- Liikkeissä myynnissä olevissa Passateissa on tosi harvoin alumiinivanteita alla (Comfortline). Toisi mielestäni tosi paljon lisää noiden autojen ulkonäköön.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: velli - 18.12.11 - klo:12:29
Olen tiiraillut hankintamielessä 2008-2010 vuosimallia olevia Passat 3C farkkuja 1.8 TSI koneella. Automaatti olisi plussaa. Kilsoja alle 80 000 jos mahdollista.

Itseä harmittaa noissa autoissa mitä on tullut tsekkailtua:

- Takaluukku ja lastausaukot on yleensä tosi huonossa kunnossa. Puskuri on ollut jopa jotenkin murtunut yhdessä mallissa mitä kävin testaamassa (lastausaukon kohdalta). Takaluukku on usein tosi naarmuilla avausmekanismin yläpuolelta, VW-merkin alapuolella. Puskurissa on yleensä kaikenlaisia naarmuja ja usein maalit rullalla. Katto- ja sivuverhoilut huonossa kunnossa lastausaukossa. Takaluukun muovit naarmuilla tai rullalla sisäpuolelta. Eli yleisesti ottaen on tosi vaikeaa löytää liikkeistä yksilöä, missä pinnat olisi kondiksessa takaluukussa ja verhoiluissa. Olen harkinnutkin muuten hyvän auton hankkimista, ja itse koittaa fiksailla (tai liikkeessä vaihdatuttaa) jotain verhoiluja. Ehkä maalauttaa takapuskurin uusiksi? Noi on kuitenkin sen verran uusia autoja mielestäni, että harmittaa että käytön jäljet on niin mittavia noissa mitä on itse nähnyt.

- Liikkeissä myynnissä olevissa Passateissa on tosi harvoin alumiinivanteita alla (Comfortline). Toisi mielestäni tosi paljon lisää noiden autojen ulkonäköön.

Jaa. Itselläni auto on käyttökapistus ja sen vuoksi se kerää osakseen jonkinmoisen määrän naarmuja, kolhuja, yms. sisä- ja ulkopintoihin. Moottorisahat, sirkkelit, likaiset työvaatteet ja sekalaiset kalupakit vaativat veronsa. ::) Eikä lastenistuimissa kiemurteleva pikkuväki myöskään varsinaisesti helpota kulkuvälineen siistinä pitämistä. :o

Voihan noista elämän jäljistä varmaankin neuvotella myyjäliikkeen kanssa josko yrittäisivät samaan hintaan fiksarilla koettaa niitä häivyttää.

Suosittelen muuten etsimään Highline -mallia. Ainakin itselläni tuo istuinmuotoilu on selälle mainio, eikä nahka-alcantara -verhoilukaan ole pahitteeksi...

axe

näyttäis noita 1,8tsi/2.0tfsi:tä löytyvän hyvällä varustelutasolla ruotsista.Veroineen hinnat tulevat samalle tasolle kuin suomessa mutta ainakin varustelutaso on parempi kuin saksan vastaavissa.

XUE

ehdottomasti suosittelen sport/highline ihan jo pelästään penkin takia.
Comfort:ssa hirveät sohvat, ihan lullat penkit joissa ei ole kivaa pidemmän päälle.

Xenon valot aika ehdottomat, koska Passatin perusvaloja ei juuri voi kehua.

2.0TSI on ihan ruudikas mutta melko janoinen, 1.8TSI siinä mielessä järkevämpi.
DSG ehdottomasti. 1.9 luxline diesel on kyllä ihan hirveä omasta mielestä.

Hyvin varustellut ovat aika harvinaisia Suomessa valitettavasti.
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: XUE - 18.12.11 - klo:15:48
ehdottomasti suosittelen sport/highline ihan jo pelästään penkin takia.
Comfort:ssa hirveät sohvat, ihan lullat penkit joissa ei ole kivaa pidemmän päälle.

Xenon valot aika ehdottomat, koska Passatin perusvaloja ei juuri voi kehua.

2.0TSI on ihan ruudikas mutta melko janoinen, 1.8TSI siinä mielessä järkevämpi.
DSG ehdottomasti. 1.9 luxline diesel on kyllä ihan hirveä omasta mielestä.

Hyvin varustellut ovat aika harvinaisia Suomessa valitettavasti.

Täällä taas tykätään comfortlinen lullapenkeistä... Omassani varmaan jeesaa sähkösäädöt, kun saa reisituet yms paremmin kohdilleen. Jonkun kerran olen istuskellut Highline-Passatin kyydissä ja ei niissä penkeissä mitään valittamista ole. Makuasoita...

1.9 pumppari-TDI on joo aikamoinen kalistin. Suomessa noita 1.8TSI-koneisia oli vaan niukasti tarjolla ja ihan samat havainnot kuin nim. vellillä. Jotenkin väsyneen ja kolhitun oloisia kaikki. Yhtäkään säädyllisesti pidettyä ei tullut vastaan. Siksi lopulta päädyin manuaali-mopo-diisseliin (1.6TDI), kun sattui tulemaan sopivasti vastaan. Tässä on itselle ihan riittävät varusteet mutta ainoa oleellinen puute on sadetunnistin, johon olin tottunut edellisessä autossa. Näin sateisena syksynä puutteen huomaan, kun koko ajan saa olla säätämässä pyyhkimien huiskintaa. Ulkoisesti auto on ihan kohtuullisessa kunnossa mutta nyt ensimmäisten pesujen jälkeen sitä huomauttamista alkaa löytymään. Tulee vähän paikkamaalaus- ja myllytyshommia viimeistään ens kesänä.

EDIT: Niin ja kyllä tällä 1.6TDI:llä kerkeää ihan riittävästi arkiliikenteessä ja omalla (kevyellä) kuormalla. Vetoalue on tosiaan aika kapea (suunnilleen 1600-3500rpm) mikä tekee paikaltaan kiihdytykset vähän haastavammiksi, kun on manuskavaihteinen, mutta liikkeellä ollessa mennään ihan riittävästi. Hätähousuille ja muille raivopäille tämä ei tietenkään riitä mutta itsellä ei ole mihinkään kiire ja ennakoida osataan...

velli

Nooh, näinhän se on että auto on "käyttöesine" vähän eri merkityksessä eri henkilöille... toisethan ei juuri siivoa kotonaankaan...

Otin nopeasti näköjään tosi surkealaatuiset kuvatkin itseäni häiritsevistä jutuista Passatista, jota kävin eilen koeajamassa. Ajattelin kysäistä vaikka Laakkoselta, että mitä noiden muutaman verhoilupaneelin uusiminen maksaisi, ja takapuskurin maalauttamisen hintaakin voisi kysyä.

Kuvasta näkyy huonosti, mutta maalit on puhki-asti kuluneet joistakin kohtaa, esim. tuosta kulmasta. Musta muovi näkyy alta.

Kattoverhoilu on saanut osansa heti lastausaukon sisäpuolelta

Poikkipalkkien verhoilu on saatu näppärästi kulutettua, varmaan hinkkaamalla takakontin suojaverhoa niihin

Takaluukun sisäpuolella muoviosat on aika syvillä naarmuilla

Koeajettuna toi 1.8 TSI DSG7 oli näppärä vehje. Itsellä on 2006 Jetta tällä hetkellä, ja onhan noiden ero kuin yö ja päivä.

Quality

Huhhuh. Ja paljonko tuolla olikaan ajettu? Itsekin olen monenmoista Audissa kuskannut, mutta ei lähellekään tuollaista jälkeä missään, vaikka ikää melkein viisi vuotta / 124 tkm.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy