Passattia ostamassa

Aloittaja anttiko80, 26.02.11 - klo:18:57

« edellinen - seuraava »

anttiko80

Morjens

Autoa olen vaihtamassa ja koeajojen perusteella valintani tulee olemaan tod.näk passatti vuosilta 07-08. Auto tulee olemaan farkku diesel. Tänään koeajoin 08 passatin 1,9tdi 77kw koneella ja positiivisesti olin yllättynyt suorituskyvystä. Ohjaus oli kevyt ja ajotuntuma jämäkkä.

Kertokaapas nyt vinkkejä mihin kannattaa Passatin ostossa kiinnittää huomiota. Miten koneiden suorituskyky ja vikaisuus jne eroavat toisistaan? Manuaalivaihteisen olen aikonut hankkia, koska jotku on pelotellut tuosta dsg vaihteistosta.

Tätäkin foorumia olen lukenut ja pää menee sekaisin, kun jossain on dpf:ää ja sähkölisälämmitintä, webasto pyörii kokoajan, hiukkaset palaa jossain. Miten tuo climatronic(?) ilmastointi eroaa automaatti-ilmastoinnista? Onko kaikissa näissä pasaateissa sähköinen käsijarru?

jyrppy

3C:n alusta on kestävää sorttia, ekoissa vuosimalleissa vaihdeltiin nitiseviä etualatukivarren etupuslia, takapuslat pehmenee kilometrien myötä mutta aika harvoin hajoavat tyystin.

1.9TDI on perusturvallinen vaihtoehto jos sen tarjoama suorituskyky riittää. 2.0 16v TDI:ssä voimaa on sitten huomattavasti enemmän mutta niin on potentiaalisia vikapaikkojakin, tuurissaanhan se on jos omalle kohdalle sattuu.
Vanhaa DSG:tä moni karttaa eikä syyttä, se on karu kohtalo jos se viallinen omalle kohdalle sattuu ja takuu on slut.
Uusi vaihtolaatikko maksaa vw:llä 4900e, siihen päälle uusi 2massa-vauhtis, asennustarvikkeita yms ja asennustyö = yli 6000e

Tuon ikäisessä suomi-Passatissa on tehtaan webasto, tuontipeleistä osasta löytyy, osasta ei. Sähköistä ptc-elementtiä löytyy uudemmista autoista, siinä on "leivänpaahdin" lämmityslaitteen kanavistossa joka lämmittää sisääntulevaa ilmaa.
Suosittelen laittamaan webastoon ns. lisäsarjan sekä kellokytkimen, noilla eväin lämmitin pysyy paremmassa kuosissa kun huolehtii oikeanlaisesta käytöstä.
Climatronic on automaatti-ilmastointi, Climatic nk. puoliautomaattinen joissa puhaltimen nopeutta säädellään itse.
DPF on hiukkassuodattimella varustettu malli, näitä ei taida suomiautoissa paljoa olla ainakaan 1.9TDI yhteydessä. Tuontiautoissa näkee usein 140hp 2.0 8v TDI DPF:llä, tuo on päällisin puolin saman näköinen kuin 1.9TDI, venttiilikopppaa ja moottorin suojamuovia lukuunottamatta.

3C on aina sähköisellä käsijarrulla, en ainakaan ole ikuna muuta nähnyt/kuullut.
Jetta VI -11
Jetta Gt -90
Beetle 1.8T -01

Taky

Lainaus käyttäjältä: jyrppy - 26.02.11 - klo:19:21
1.9TDI on perusturvallinen vaihtoehto jos sen tarjoama suorituskyky riittää.

1.9 dieselin kohdalla kannattaa tarkistaa jakohihnanvaihto ja sen läheisyys.
90tkm jaollinen taitaa olla vaihtoväli, sillä vaihtotyö on kallis, merkkihuollossa saa tonninkin palamaan joten jos lähellä tai vaihto tekemättä kannattaa yrittää neuvotella kauppaan vaihtotyö.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

TKe_

Lainaus käyttäjältä: Taky - 26.02.11 - klo:19:37
1.9 dieselin kohdalla kannattaa tarkistaa jakohihnanvaihto ja sen läheisyys.
90tkm jaollinen taitaa olla vaihtoväli, sillä vaihtotyö on kallis, merkkihuollossa saa tonninkin palamaan joten jos lähellä tai vaihto tekemättä kannattaa yrittää neuvotella kauppaan vaihtotyö.

Vuosimallista riippuen hihnanvaihtoväli on 90-120-150tkm (ainakin dieseleissä). Viime kesänä sen vaihtaminen maksoi alle 500â,¬ merkkihuollossa 1.9TDI koneeseen (työt + osat sisältäen vesipumpun sekä moniurahihnan).

Itsellä on toi pasuuna, joka nimimerkin alla seisoo, kilsoja takana 137tkm. Jonkin verran siinä on ollut remppaa:
1. Kaksoismassavauhtipyörä 83tkm kohdalla -> takuu.
2. Etuovessa ja takaluukussa ruostetta tai jotain maalipinnan alla -> takuuna maalattiin (ovi tuli jopa kolmannella kerralla kuntoon).
3. Pissapojan letku nirhautui poikki -> takuuseen.
4. Webaston palopesän uusinta -> artisti maksoi 30%.
5. Oikeanpuoleinen äänimerkki antautui -> artisti maksoi.
6. Sähköisen käsijarrun toimintahäiriöt, jotka johtui "viallisesta" painokytkimestä -> artisti maksoi osan ja vaihtoi sen itse.

Webasto olisi taaskin huoltoa vailla (vaikka olen käyttänyt sitä kellolla, että on varmasti riittävän pitkään päällä).

Noiden lisäksi takuun aikana yritettiin paikallistaa, että mistä johtuu moottorin kohtalainen "vatkaaminen" tyhjäkäynnillä. Ilmenee, kun moottori on kuuma (matka-ajon jälkeen) ja pysähtyy seisomaan liikennevaloihin. Huoltokin "vian" sai päälle, muttei löytänyt ratkaisua siihen.

Kovasti pidän auton ajatuntumasta ja sen vähäruokaisuudesta, mutta aavistuksen liikaa on ollut noita ylimääräisiä käyntejä pajoilla.

LS

Jyrpyn listaan 2.0 TDI:n kohdalle voisi vielä lisätä potentiaaliset ongelmat öljypumpun kanssa:

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=126260

Googlesta löytyy aika liuta lisää nuita 2.0 TDI öljypumppuongelmia.

Taky

Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 26.02.11 - klo:19:56
Vuosimallista riippuen hihnanvaihtoväli on 90-120-150tkm (ainakin dieseleissä).

Ahaa siis siinäkin on vaihtelua, aikoinaan 2004 Toledossa se oli 90tkm

Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 26.02.11 - klo:19:56
Viime kesänä sen vaihtaminen maksoi alle 500â,¬ merkkihuollossa 1.9TDI koneeseen (työt + osat sisältäen vesipumpun sekä moniurahihnan).

Hintapolitiikka vaihtunut asiakas ystävällisemmäksi - hyvä niin - 2005 kun vaihto työ Toledoon oli ajankohtainen se kustansi VAG:lla 950,-, Tallinassa merkkihuollossa sen sain puoleen tuosta.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

JusKa_2

Oman 2008 -mallin vikalistaa 11 kk ajalta:

- äänimerkki rikki
- soitin mykkä
- 2 x pumppusuutin
- takaluukun lukko reistaa (toimii-ei toimi)
- lasinpesunestesäiliön letku poikki

Melkein voisin kehottaa välttämään Passattia...On han se ihan hyvä auto ajaa, mutta vikoja näyttää olevan turhan paljon, joskin tuo voi olla yksilöllistä.

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: JusKa_2 - 28.02.11 - klo:10:29
Oman 2008 -mallin vikalistaa 11 kk ajalta:

- äänimerkki rikki
- soitin mykkä
- 2 x pumppusuutin
- takaluukun lukko reistaa (toimii-ei toimi)
- lasinpesunestesäiliön letku poikki

Melkein voisin kehottaa välttämään Passattia...On han se ihan hyvä auto ajaa, mutta vikoja näyttää olevan turhan paljon, joskin tuo voi olla yksilöllistä.

Itseäni tämä aihe kiinnostaa, kun Passat on myös vaihtoehto seuraavaksi kärryksi. Onko tämä tuolla 1,9tdi 77kW koneella?

pelekone

Penkinlämmittimet kannattaa kokeilla, jos matkaa on autolla ehditty jo taittaa.

anttiko80

#9
No mitenkä se webasto näissä oikein menee? Olenko ymmärtänyt oikein, että mikäli pelkkä webasto niin lämmittää vain sisätiloja auton käydessä? Mikäli on kello-ohjaus, voi lämmittää jo ennen ajoa. Mutta lämmittääkö se myös silloin moottoria?

Itse juuri haluaisin webaston, joka lämmittää sekä moottorin ja sisätilat. Eli saako tuosta pelkästä webastosta tuollaisen moottori ja sisätilalämmittimen pelkällä kellolla? Ja saako sen silloin myös pois päältä manuaalisesti, ellei ole sitä econ-nappia ilmastoinnissa. Ja itsehän olen ostamassa tuota 07-08 vuosimallia, niin onkohan noissa sitä econia vai ei?

Mitä noita varusteita olen katellut niin minä en ainakaan löydä mitään tiettyä varustetta mikä esim comfortissa on ja trendlinessä ei olisi. Varusteet heittelee kyllä joka autossa miten sattuu, riippuu miten on alkuperäinen ostaja aikoinaan ruksinut, eli onko näissä malleissa jotain tiettyä varustetta mitä toisessa ei varmasti ole?

tdi_tdo

Ainahan se webasto lämmittää moottorilohkoa, ja sitä kautta myös sisätilat lämpenevät nopeammin. Parkkilämmittimen idea on kierrättää jäähdytysnestettä polttimen läpi.

Comfortlinen ja trendin suurimmat erot ovat varmaan eri penkit, ja comfortissa on myös keskikyynärnoja, nahkaratti jne. Oliskos myös vakionopeussäädin erona trendiin. Muutenhan autoliikkeet tuntuvat olevan pullollaan jostain eteläeuroopasta kärrättyjä trendlinejä, niissä taas varusteet vaihtelevat sen mukaan mistä auto on Suomeen rahdattu. Yhteisenä tekijänä on lampunpesimien puute 95% tapauksista. Eräs merkkimyyjä väitti monen Passatin olevan jotain Italian poliisin entisiä virka-autoja. Olivat trendlinejä mutta DSG vaihteella. Ja haisivat pierulle :D
-09 V70 2.4DA

JusKa_2

jalkkikselle vastaus: 2.0 TDI 140 heppaa.

mla

Lainaus käyttäjältä: anttiko80 - 28.02.11 - klo:21:20
No mitenkä se webasto näissä oikein menee? Olenko ymmärtänyt oikein, että mikäli pelkkä webasto niin lämmittää vain sisätiloja auton käydessä? Mikäli on kello-ohjaus, voi lämmittää jo ennen ajoa. Mutta lämmittääkö se myös silloin moottoria?

Ei ihan. Eli pelkkä ajonaikainen lämmitys lämmittää aina moottoria ja sisätiloja - toki vain ajossa ts moottorin käydessä.
Tehtaan kellosarjalla varustettu lämmitin lämmittää vanhemmissa vuosimalleissa pääasiallisesti sisätiloja, mutta se saadaan koodauksella (magneettiventtiili koodataan avautumaan esilämmityksessä) lämmittämään myös moottoria. Uudemmissa TDI vuosimalleissa se on vakiona koodattu auki koska se vähentää kulutusmittauksessa käytettyä kulutusta.
Tehtaan kellosarja on ajotietokoneessa ja climatronicissa on erillinen 'lämmitysnappi' josta Webastoa 'ohjataan'.
Ohjataan lainausmerkeissä koska automatiikka silti käynnistelee sitä mielivaltaisesti.

Lainaus käyttäjältä: anttiko80 - 28.02.11 - klo:21:20
Itse juuri haluaisin webaston, joka lämmittää sekä moottorin ja sisätilat. Eli saako tuosta pelkästä webastosta tuollaisen moottori ja sisätilalämmittimen pelkällä kellolla? Ja saako sen silloin myös pois päältä manuaalisesti, ellei ole sitä econ-nappia ilmastoinnissa. Ja itsehän olen ostamassa tuota 07-08 vuosimallia, niin onkohan noissa sitä econia vai ei?

Uudemmissa vuosimalleissa ei ole ECONia. Mutta merkkiliike voi suostua koodaamaan automaattikäytön pois takuun jo umpeuduttua.

Tehtaan Webaston kanssa kannattaa sitten varautua siihen että korjauttaa sen joka vuosi jollei tuota automaattikäyttöä saa pois päältä.
Korjaus on sitten tehtävä lähes poikkeuksetta merkkiliikkeessä ja maksaa helposti 1000e.
Näin siis 5 tehtaan asentaman Webaston kokemuksella - jälkiasennetuissa ei ole ollut vastaavia ongelmia.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

axe

minulla tehdasasenteinen webasto korjattiin viime vuoden syksynä:uusi palopää + työt yht n 500eur (ei marmori). autona 1,9tdi 06 jossa löytyy tuo econ -nappi,mutta edellinen omistaja ei ollut sitä osannut käyttää. Webasto toiminut nyt tuon jälkeen manuaalisesti ilman ongelmia paitsi nyt muutaman kerran esilämmityksessä clima flekti ei ole lainkaan lähtenyt päälle->tuosta ei ole kovin suurta haittaa, koneen lämmöt nousee selkeesti paremmin tuonne 90C lukemiin kuin climan kera sekä akku ei ainakaan pääse helposti tyhjenemään ja kun kone on normilämmöissä jo heti startista niin kabiinikin lämpenee nopeasti.Tarvii kuitenki seuraavas huollossa vaihdattaa se ipcu rele joka ohjaa climaa päälle.

anttiko80

Lainaus käyttäjältä: mla - 01.03.11 - klo:11:00
...vanhemmissa vuosimalleissa pääasiallisesti sisätiloja...

Uudemmissa TDI vuosimalleissa se on vakiona koodattu auki...

Uudemmissa vuosimalleissa ei ole ECONia. Mutta merkkiliike voi suostua koodaamaan automaattikäytön pois takuun jo umpeuduttua.

Onko nämä vanhemmat vuosimallit 06 ja ennen sitä?

Kuinka paljon tuollainen lisäkellon laitto mahtaa kustantaa ja voiko sen tehdä muukin kuin merkkiliike?

TKe_

Lainaus käyttäjältä: anttiko80 - 01.03.11 - klo:11:46
Onko nämä vanhemmat vuosimallit 06 ja ennen sitä?

Kuinka paljon tuollainen lisäkellon laitto mahtaa kustantaa ja voiko sen tehdä muukin kuin merkkiliike?

Kyllä sen voi tehdä muukin kuin marmori. Itse teetätin sen virallisessa webastoliikkeessä ja en nyt tarkkaan muista maksoiko se töineen jotain 650â,¬. Siihen pitää laittaa se hemmetin kallis volkkarin lisäsarja väliin + kello. Hinta taitaa tulla suurimmalta osin tuosta lisäsarjasta.

jyrppy

Jep, tuo lisäjohtosarja maksaa marmorilla 390e, ajastinkello noin satkun ja on/off kauko-ohjain 420e. Kauko-ohjain on näppärä mutta ilman sitäkin pärjää kyllä. Tuohon kelloon pystyy ajastamaan 3 eri lämmitysajankohtaa.
Asennusaika marmorilla 3.75 tuntia, mikä lienee sitten tuntiveloitus.
Jetta VI -11
Jetta Gt -90
Beetle 1.8T -01

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: JusKa_2 - 01.03.11 - klo:10:43
jalkkikselle vastaus: 2.0 TDI 140 heppaa.

Tätä vähän arvelikin.

1.9TDI lienee ihan perusvarma kone? Mikäs muu täyttäisi "perusvarman" kriteerit? 1.8TSI:tä on ehdotettu, onko muita? Kyse siis vuosimallin 2008 autoista. 1.9TDI Luxline oli kovin sana tuolloin, kun paljon muita ei tunnu olevan kaupan. Itse ottaisi mieluummin Comfortlinen mutta ehdokkaita on aika vähän. Ehkä vuoden mittaan liisarikäytöstä vapautuisi noita(kin). 

Tourano

Lainaus käyttäjältä: mla - 01.03.11 - klo:11:00
Uudemmissa vuosimalleissa ei ole ECONia.

2008 ->

Luxlinen (= Suomeen lisävarusteltu Trendline) ja Comfortlinen suurimmat erot löytyvät istuinten ohella ulkonäkövarusteista.

Ja mitä tulee Passatin vikoihin niin harvinaisen vähäisin ongelmin on vajaa 3 vuotta sujunut.

2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

anttiko80

Elikkäs muutaman päivän ja vajaa 1000km ehtinyt passatilla ajella ja tähän asti tyytyväinen olen valintaan.

Webasto on lisäkellolla.
1. Webasto käynnistyy startatessa, niin sammuuko se kokonaan kun painaa lisäkellon liekkinappia, eli kannattaisiko tätä käyttää pätkäajossa? Ei ole climatronicissa econia vaan ac-nappi.
2. Miten saan vaihdettua tuuletustoiminnon lämmitystoiminnoksi? ohjelmat 1 ja 3 on lämm. ja 2 on tuuletus. Tuuletukselle en keksi itsellä mitään käyttöä.
3. Saako lämmitysajan vakinaistettua esim 30 minuuttiin? Tällä hetkellä aina näyttää 60 minuutin aikaa ja pitää joka kerta näpytellä se lyhemmäksi.

4. Pitääkö vetokoukun sähköt ohjelmoida liikkeessä? Koukku siis jälkiasenteinen ja ajattelin koukun kiinnittää itse.

5. Pitääkös tuota climatroniccia säätää jotenkin, että webasto lämmittää myös sisätiloja paremmin? Nyt aika haaleaa ilmaa puhaltelee, mutta koneen lämmöt nousee tuonne yli 70 helposti. Aika vähän olen vielä webastoa käyttänyt, mutta tälläiset huomiot näin alussa.

TKe_

Lainaus käyttäjältä: anttiko80 - 10.03.11 - klo:09:33
Elikkäs muutaman päivän ja vajaa 1000km ehtinyt passatilla ajella ja tähän asti tyytyväinen olen valintaan.

Webasto on lisäkellolla.
1. Webasto käynnistyy startatessa, niin sammuuko se kokonaan kun painaa lisäkellon liekkinappia, eli kannattaisiko tätä käyttää pätkäajossa? Ei ole climatronicissa econia vaan ac-nappi.
2. Miten saan vaihdettua tuuletustoiminnon lämmitystoiminnoksi? ohjelmat 1 ja 3 on lämm. ja 2 on tuuletus. Tuuletukselle en keksi itsellä mitään käyttöä.
3. Saako lämmitysajan vakinaistettua esim 30 minuuttiin? Tällä hetkellä aina näyttää 60 minuutin aikaa ja pitää joka kerta näpytellä se lyhemmäksi.

4. Pitääkö vetokoukun sähköt ohjelmoida liikkeessä? Koukku siis jälkiasenteinen ja ajattelin koukun kiinnittää itse.

5. Pitääkös tuota climatroniccia säätää jotenkin, että webasto lämmittää myös sisätiloja paremmin? Nyt aika haaleaa ilmaa puhaltelee, mutta koneen lämmöt nousee tuonne yli 70 helposti. Aika vähän olen vielä webastoa käyttänyt, mutta tälläiset huomiot näin alussa.


1. Ei. Ohjaus tulee eri paikasta, jolloin webasto yrittää startata uudestaan. Saat webaston lukkoon näin. Tämä siis minun käsitys. Joku varmaan korjaa jos käsitys on väärä.
2. ja 3. Kellon käyttöohje. Tuuletus on varsin kätevä kesähelteellä, kun käyt esim. kaupassa niin voit laittaa tuuletuksen päälle jolloin edes vähän ilma kiertää kabiinissa.
4. En osaa sanoa.
5. Lämpötila pitää säätää etukäteen (täysille mieluiten) auton käynnissä ollessa (Climatronicilla menee pieni tovi ajaessa uudet parametrit sisään). Webasto osaa vain laittaa ipcu relen avulla puhalluksen päälle, mutta ei osaa säätää lämpöä.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: anttiko80 - 10.03.11 - klo:09:33
Elikkäs muutaman päivän ja vajaa 1000km ehtinyt passatilla ajella ja tähän asti tyytyväinen olen valintaan.

Webasto on lisäkellolla.
1. Webasto käynnistyy startatessa, niin sammuuko se kokonaan kun painaa lisäkellon liekkinappia, eli kannattaisiko tätä käyttää pätkäajossa? Ei ole climatronicissa econia vaan ac-nappi.
2. Miten saan vaihdettua tuuletustoiminnon lämmitystoiminnoksi? ohjelmat 1 ja 3 on lämm. ja 2 on tuuletus. Tuuletukselle en keksi itsellä mitään käyttöä.
3. Saako lämmitysajan vakinaistettua esim 30 minuuttiin? Tällä hetkellä aina näyttää 60 minuutin aikaa ja pitää joka kerta näpytellä se lyhemmäksi.

4. Pitääkö vetokoukun sähköt ohjelmoida liikkeessä? Koukku siis jälkiasenteinen ja ajattelin koukun kiinnittää itse.

5. Pitääkös tuota climatroniccia säätää jotenkin, että webasto lämmittää myös sisätiloja paremmin? Nyt aika haaleaa ilmaa puhaltelee, mutta koneen lämmöt nousee tuonne yli 70 helposti. Aika vähän olen vielä webastoa käyttänyt, mutta tälläiset huomiot näin alussa.

Itselläni on vuosimallia 06 Passat bensakoneella. Tuo vetokoukun sähköt pitää tosiaan koodata VCDS:llä tai viedä marmoriin. Mukauttavat ESP:n toimintaa että tunnistaa vetokoukun olemassaolon.

Kannattaa tarkistaa muuten jarrut vaikka sitten kun kesäkumit laitetaan alle. Passat on aika raskas auto ja kuluttaa levyä ja palaa aika nopiaan. Itse sain tehdä täydellisen jarruremontin 70 tkm ajettuun Passattiin kun levyt oli todella uraiset ja edessä jarruies oli jumittanut sen verran että palat olivat kuluneet toispuoleisesti. Sisäpuolen palat oli ihan lopussa kun ulkopuolella oli hyvin kitkapintaa. Ja auto ei tosiaan ollut kuin reilu 3 vuotias. Tästä viisastuneena herkistän, puhdistan jarrut joka kevät renkaiden vaihdon yhteydessä...

bomber

Lainaus käyttäjältä: anttiko80 - 10.03.11 - klo:09:33
Elikkäs muutaman päivän ja vajaa 1000km ehtinyt passatilla ajella ja tähän asti tyytyväinen olen valintaan.

Webasto on lisäkellolla.
1. Webasto käynnistyy startatessa, niin sammuuko se kokonaan kun painaa lisäkellon liekkinappia, eli kannattaisiko tätä käyttää pätkäajossa? Ei ole climatronicissa econia vaan ac-nappi.
2. Miten saan vaihdettua tuuletustoiminnon lämmitystoiminnoksi? ohjelmat 1 ja 3 on lämm. ja 2 on tuuletus. Tuuletukselle en keksi itsellä mitään käyttöä.
3. Saako lämmitysajan vakinaistettua esim 30 minuuttiin? Tällä hetkellä aina näyttää 60 minuutin aikaa ja pitää joka kerta näpytellä se lyhemmäksi.

4. Pitääkö vetokoukun sähköt ohjelmoida liikkeessä? Koukku siis jälkiasenteinen ja ajattelin koukun kiinnittää itse.

5. Pitääkös tuota climatroniccia säätää jotenkin, että webasto lämmittää myös sisätiloja paremmin? Nyt aika haaleaa ilmaa puhaltelee, mutta koneen lämmöt nousee tuonne yli 70 helposti. Aika vähän olen vielä webastoa käyttänyt, mutta tälläiset huomiot näin alussa.



4. Ei tarvitse. Mulla ainakin toimi ilman ohjelmointia moitteettomasti.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: bomber - 10.03.11 - klo:11:48

4. Ei tarvitse. Mulla ainakin toimi ilman ohjelmointia moitteettomasti.

Juu, kyllä koukku ja sähköt toimii ihan moitteettomasti ja peräkärryssä valot palaa.

Mutta ESP ei toimi peräkärryohjelmalla kun vedät jotakin ja joudut luisuun. Sitä miten tuon ESP:n toiminta muuttuu en tiedä, mutta sen tiedän että muuttuu, eli toimii erilailla riippuen vedätkö jotakin perässäsi vai et.

Kannattaa käydä koodauttamassa jos koukku on jo asennettu. Voi olla että parhaassa/pahimmassa tapauksessa talvikeleillä auttaa sen verran enemmän että isommalta kolarilta tai kolhulta vältytään...

tapanixxx

Mr Google kertoi seuraavaa Passatin ESP:stä kun peräkärry on kytkettynä.

To make the running gear technology complete, the Passat has ESP and all vehicles with a tow bar are equipped with trailer stabilization. In addition to the usual ESP functions, this system detects imminent trailer snaking and takes action via the brakes and the engine to prevent it.

Trailer Stabilisation
The latest generation of ESP also offers trailer stabilisation. If it detects your trailer is starting to yaw, the system automatically reduces engine power and applies the brakes to the right wheels dynamically, in phase with the yawing. This counteracts the snaking motion and stabilises the car and trailer. When everything is stable again the brakes and engine power return to normal control. The automatic braking process also turns on the brake lights to warn other drivers, even if the driver is not touching the brake pedal.

mla

Passatille pitää kertoa että koukku on asennettu tai osa toiminnoista ei toimi. Tärkein on tuo ESP, mutta osa sähköistäkin sitä vaatii. Akun tyhjentymisiä yms. on tullut vastaan kun auto ei osaa mennä lepotilaan kun ei tiedä koukusta. Koodaus on nopeata VCDS:lläkin, joten turhaan siitä maksaa marmorille.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: mla - 10.03.11 - klo:12:28
Passatille pitää kertoa että koukku on asennettu tai osa toiminnoista ei toimi. Tärkein on tuo ESP, mutta osa sähköistäkin sitä vaatii. Akun tyhjentymisiä yms. on tullut vastaan kun auto ei osaa mennä lepotilaan kun ei tiedä koukusta. Koodaus on nopeata VCDS:lläkin, joten turhaan siitä maksaa marmorille.


Juu tuo oli hyvä lisäys nuo sähköt ja lepotilassa oleva sähkönkulutus. Joillakinhan täällä on ollut ongelmia lepovirran kulutuksessa ja sen seurauksena tyhjentyneestä akusta. Ja on ollut itse asennettu koukku.

Eli homma ei ole valmis ennenkuin on koodattu, ja kuten sanoit vcds:llä homma hoituu nopiaan.

anttiko80

Mistä näkee mikä kone malli tässä on? Eli ne bkc jne. Rekisteriotteesta katselin, mutta ei sattunut mitään sinne päinkään olevaa tekstiä. Miten vaan, että onko tässä se muuttuvasiipinen turbo vai kiinteä.

Mitenkäs nuo renkaan kantavuudet menee? Tällä hetkellä näyttää olevan 205/55/16 renkaat 94 xl kantavuudella. Periaatteessa varmaan riittäisi tuo 91 kantavuuskin, koska akselimassat oli alle 1100kg. Onko käytännön merkitystä kummat ottaa?

ConD

Koneen tyypin näkee huoltokirjan ensimmäiseltä sivulta, tai takakontista samannäköisestä lapusta, missä on hirveä litania 3-numeroisia koodeja. Koneen tyyppi on yleensä siinä hieman muita isommalla. Mutta nykyaikaisessa TDI-koneessa on VNT-ahdin eli juurikin muuttavageometrinen.

Kantavuusvaatimuksen löytänet myös huoltokirjasta, tai lain pykälän täyttävän rengastuksen taas rekisteriotteesta. :) 205/55R16 on yleensä tuolla 91 kantavuudella, mikä Passattiinkin riittää, mutta jotkut valmistajat esim. Nokian tykkää käyttää ExtraLoad-renkaita joilla indeksi nousee 94:ään. Isompi kantavuus tarkoittanee kai yleensä jäykempää/muuten jämäkempää rengasta kilomäärän kantamisen vuoksi.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

TKe_

ConD ehtikin. Veikkaus on, että moottori on BXE.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy