Kaksoismassavauhtipyörä menossa?

Aloittaja Juhtuo, 04.03.20 - klo:08:51

« edellinen - seuraava »

Juhtuo

Multivan AXE koneella.

Kun ostin auton niin kaikki vaihteet vaihtuivat hyvin, mutta viimeisen puolen vuoden aikana kakkosvaihde on alkanut menemään sisään pienen rusahtavan tunteen kanssa. Olen miettinyt että olisiko vaihteistoöljy vähissä tai jotain...

Mutta vime viikolla huomasin kuitenkin että tyhjäkäynnillä auto pitää tietynlaista ääntä joka lakkaa kun kytkimen painaa pohjaan. Se viittaisi kaksoismassan olevan kohta tiensä päässä.  Vaimo sanoi huomanneensa äänen autossa jo aikaa sitten.

Kahdesti tänä vuonna on käynyt myös niin että risteyksessä kun koitan laittaa vaihdetta silmään se ei mene millään päälle. Ikäänkuin kytkin ei toimisi lainkaan. Muutaman kokeilun jälkeen sain kuitenkin vaihteen päälle.
Ekalla kerralla kytkinpoljin myös palautui todella hitaasti ylös kun lopulta pääsin liikkeelle.

Varmaan kaksoismassa menossa, mutta mahtaako kakkosvaihteen "rusahdus" liittyä siihen?

Viime vuonna meni yli kolme tonnia huoltoihin ja nyt sama tahti tuntuu pysyvän.

Sepittäjä

Sepäs sattui ! Ongelmanipou on aivan samanlainen kuin mulla 2005 1,9tdi golfissa reilu vuosi sitten. Ongelmaa yritettiin poistaa kytkintä ilmaamalla ja vaihdevaijereita säätämäöllä ym.ym., kunnes ymmärsin,että kaksoismassa siellä heiluu ja vpättää niin,että kytkinlevyn irrottaminen ja tarrautuminen häiriintyy,eikä kytkin täysin irrota. Ratkaisin asian niin,että tilasin Saksasta LUK:n vauhtipyörän +kytkinasetelmasetin ( maksoi muistaakseni vähän yli 400 euroa ). Osaava kaveri  asensi iltatöinään romppeet paikoilleen ja murheet jöivät sille tielleen. Ongelmiin taisi olla pari selvää syytä: vauhtipyörän keskilaakeroinnissa oli löysää sivusuunnassa ja työsylinteri oli varmaan lopullisesti väsynyt. Autolla ajettu siinä vaiheessa 340000 km, jonka alkuperäinen kaksoismassa-kytkinpaketti kesti eli kyllä kaksoismassa on ihan hyvä valinta kaksoismassan paikalle,kun osia uusitaan. Veikkaan,että kyllä Sinun täytyy vauhtipyöräkauppaan mennä.........

sprint

Jotenkin tuntuisi jos kytkin poljin nousee hitaasti niin syyllinen on ilma tai sylinterien toiminta. Ainakin itse huomasin kun kaksoimassa alkoi antautumaan niin pysähdyksissä koko auto tärisi. Voisihan siihen laatikko öljytkin vaihtaa ja säätää vaihde vaijerit. Paljonko ajettu?

Juhtuo

Ajettu n. 320tkm. Aika halpa setti 400â,¬.Korjaamolla sanoivat että pelkät osat on tonnin :o

Sepittäjä

Niin,tuo setti, jonka itse hankin, tuli Golfiin (tosin 4motioniin ). Osien hintahan riippuu kovin paljon siitä, mistä osat hankkii.
Ja tuosta,että " voishan sitä kokeilla "...... joo, niin vois ja niin minäkin tein mutta kun kaksoismassa on antautumassa, niin eipä siinä kokeilut auta. Ja lisäksi sen kaksoismassan antaumisvaiheessa oireet ovat kovin moninaiset. Hyvin paljon riippuu siitä, mistä kohdasta se kaksoismassa on antautumassa.

Juhtuo

Kehtaisko pyytää linkkiä sopivan hintaiseen kauppaan? :)

Larmatin

se on rahamiehen auto korjata ::). noissa monesti rallattaa laatikko ja vaihdevipu irtoaa laatikonpäältä(tyypivika)
epäilen että sulla kykä menossa jos ei irrota kunnolla, samalla se massapyörä uusiksi kanssa.
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

sprint

Lainaus käyttäjältä: Juhtuo - 04.03.20 - klo:21:11
Kehtaisko pyytää linkkiä sopivan hintaiseen kauppaan? :)
Ebay.de, sieltä itse viimeksi tilasin sachs merkkisen.

Sepittäjä

Tilasin autonvaraosat24.fi osoitteesta auton VIN-numeron ilmoittaen ja lisäkeselylläö vielä tarkistin,että onhan setti sopiva autooni. Tavaroitten toimittajana esiityi autodoc. Olen tilannut tuokta muutakin ja aina on tullut oikeat osat sovituilla hinnoilla ja luvatun toimitusajan puitteissa.
Jos saa vielä yrittää neuvoa, niin : älä vaihda kiinteää vauhtipyörää kaksoismassan tilalle.......... Kuten eräs kumppani asian ilmaisi silloin kun itse olin remppaa toteuttamassa : " On sillä saksalaisella insinöörille jokin tarkoitus ollut,kun on noihin autoihin kaksoismassaratkaisun suunnitellut."

Yellowsnow

Noni, saman tyylistä vikaa pukkaa, paitsi että kun painaa kytkimen pohjaan, alkaa kuulua roplatus. Oletan tämän olevan painelaakerivika. Yhtäkaikki se on laatikko irti ja koko kytkinpaketti uusiksi. Onko joku teettänyt tätä pajalla. Mikäli oikein ymmärrän, niin tässä kun on tuo laatikko tuossa koneen kyljessä edessä niin se on apurunkoa myöten kaikki irti, jotta saa tiputettua askin pois. työtä vallan julmetusti ja vaatii paikalta kunnon nosturit. Itsellä kun ei nosturia ole niin se on teetettävä muualla. onko tällaisesta kokemuksia

sprint

Ilman nosturia itse tein. Apuvoimia tarvitsi asennuksessa kun oli sen verta painava.

Yellowsnow

Lainaus käyttäjältä: sprint - 10.03.20 - klo:18:27
Ilman nosturia itse tein. Apuvoimia tarvitsi asennuksessa kun oli sen verta painava.

Aika kova! Eikö siinä pitänyt kuitenkin tiputtaa apurunko pois ja purkaa ties mitä edestä. Sen verran mitä oon googlannut.

o.b.

Kaksi kunnon hallitunkkia ja moottorin kannatinpalkki kun löytyy, ei nosturia välttämättä tarvitse. Itse olen laskenut vaihteiston kuorma/räikkäliinojen avulla alas. Liinat kannatinpalkin yli jne.

Apurungon irrotukseenkin voi varmaan myös hyödyntää moottorin kannatinpalkkia.

En tosin ole T5:een tehnyt, mutta muutaman kerran Passat B6:een.

sprint

Lainaus käyttäjältä: Yellowsnow - 10.03.20 - klo:21:32
Aika kova! Eikö siinä pitänyt kuitenkin tiputtaa apurunko pois ja purkaa ties mitä edestä. Sen verran mitä oon googlannut.

Kyllähän siinä piti purkaa apurunko pois, vetarit, laturi, vaihteensiirtimet eipä siinä paljon muuta ollutkaan. Pikkasen piti konetta saada pudotettua laatikon irroitus vaiheessa että mahtu tulemaan laatikko pois.
o.b. kertoikin kaikki muut mitä on hyvä olla saatavilla. Itsellä ketjutalja on ollut monessa mukana kun pystyy helpommin vaihtaa tarvittaessa korkeutta kun liinoilla.

Yellowsnow

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy