Amarok 2.0 L 132kw 2014 4 motion automaatti

Aloittaja JS0404, 26.02.20 - klo:13:06

« edellinen - seuraava »

JS0404

Tervehdys,
Onko kenelläkään tietoa onko tuossa 4veto torsen vai haldexilla. Netistä en löydä tietoa..

ConD

Ei ainakaan Haldex..

Onko manuaali vai automaatti? Ja eihän vahingossakaan ole alennusvaihteinen 4xmotion?

duke7

Torsen se perusmalli ainakin on. Alennusvaihteisesta en mene sanomaan.
Ja ConD, automaatiksi sanotaan heti otsikossa. 

ConD

Automaatissa on sama "limited slip transfer box" kuin tuossa omassa Touaregissa tai Q7:ssa. Kestää papua ns tarpeeksi ja on hieman amarokin luonteeseen viilattu. Lootana Amarokissa on ZF 8HP45, eli siellä voimalinja poikkeaakin jo henkilömalliveljestään.

Manuaalissa on sitten mahdollisuus kytkettävään alennusvaihteelliseen avoimella keskitasauksella olevaan nelikkoon.

Takana on tasauspyörästö lukittavaa sorttia ja moottorista riippuen parilla eri välitysvaihtoehdolla. Edessä on taas Touareg/Q7 kamaa tuo tasaus..

Tietoa löydät duke sinäkin kun viitsit googlata vaikka "amarok 4wd ssp". Lisätietojen kysyminen on kommunikointia, arvailemalla voi menty ä metsään tai jäädä sinne vaikka jumiin... :P

duke7

^ sanotko sitten että se ei ole torsen?

Ihan siis ulkomuistista sanoin sen torseniksi mutta nopealla googlauksella niin sanoo myös monen maan volkkarin sivustot. Ja onhan sen torsenkin juuri limited slip -tyyppinen.

ConD

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 26.02.20 - klo:21:24
^ sanotko sitten että se ei ole torsen?
Joo ja en..

Amarokin SSP nro 463 varoo sanomasta sanaa "Torsen", samoin tekee Touaregin SSP nro 469. Vaan kaikissa on termi "limited slip differential", "purely mechanical", jne. ja valmistajana Magna Powertrain. Syy sille miksi sanaa "Torsen" ei viljellä on se kun se on suojattu tuotenimi. Mutta "Type C" taas on mainittu, mikä viittaa tuoreimpaan planeettapyörästötyyppiseen ratkaisuun jolla saadaan aikaan jossain määrin toimivaa sisäistä lukitustakin hidastamaan nuita yksittäisiä 0-pitotilanteita akselilla.

Mutta joo.. periaate sama, mekaaninen planeettatyyppinen tasauspyörästö, kansankielellä nyt sitten se "torsen" siellä on automaatin jatkeena, joka jakaa vetoa normitilanteessa 40:60 suhteessa vaihdellen välillä 20-60:40-80.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy