2.0 TDI kysymyksie

Aloittaja Gomme22, 23.01.20 - klo:12:20

« edellinen - seuraava »

Gomme22

Moro,

Sen verran tietämätön olen autoista yleisesti, että pakko kysyä täältä kun näyttää foorumilta löytyvän tietoa ja taitoa, eli:

Pistänyt silmään auto kayttäessä, että ajon jälkeen kun olen auton sammuttanut niin jäänyt joku puhaltamaan moottorin sisällä. Onkohan kyseessä turbo ja jos on niin onko merkki siitä että on vetelemässä viimeisiään? En ole paikantanut kummemmin sitä, että mistä se puhaltaa, pitää ensi kerralla aukaista konepelti ja koittaa paikantaa mistä puhallus tulee.

Toinen ongelma mikä on pistänyt silmään on, että kun autolla ajaessa laittaa sisätilan puhalitimet täysille niin moottorin lämpötila laskee. Onkohan ihan normaalia?

Lähinnä sillä kyselen, että kun autossa on vielä liikkeen vakuutukset päällä niin jos on vikaa niin ei tarvitsisi itse ihan koko lystiä kustantaa.

b1mpo

Jos hiukkaspoltto jää kesken, niin auton flekti jää puhaltamaan konetilaa kylmemmäksi. Jos pyydät moottorilta lämmintä sisälle, jäähdyttää se moottoria j moottorin lämpötila laskee hetkellisesti. Aivan normaalilta kuulostaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Normanton

Tosiaan flekti jää sinne puhaltamaan ja jäähdyttämään. Syitä voi olla monia, mutta yleisin on tosiaan tuo että hiukkaspoltto oli juuri menossa. Itselle tapahtuu ehkä kerran kuukaudessa tuo, mutta tähän vaikuttaa paljon oma ajosykli. Lyhyessä ajossa tapahtuu useammin kun hiukkasloukku pitää aktiivisesti regeneroida. Se flekti voi jäädä päälle myös jos kone on vain todella kuuma, esim kesällä annettu vähän enemmän runtua, mutta se tuskin on syy näin talvella.

Mutta siis ihan normaalia toimintaa jos ei nyt joka ajon jälkeen jää huutamaan. On toki vähän hurjan kuuloista ja kun se kestää yllättävän pitkään niin alkuun itsekkin ihmettelin. Tästä on muistaakseni ohjekirjassa kyllä mainintaa.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Q.Atro

Mulla tekee samaa. Ja kärystä huomaa, että DPF-poltto menossa.
VW CC 2.0TDI 130 -14
Ex-vag: Seat Leon FR 1.4 TSI, Audi 100 2.3 C4, Skoda Superb 2.0 TDI

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Gomme22 - 23.01.20 - klo:12:20
Moro,

Toinen ongelma mikä on pistänyt silmään on, että kun autolla ajaessa laittaa sisätilan puhalitimet täysille niin moottorin lämpötila laskee. Onkohan ihan normaalia?

Lähinnä sillä kyselen, että kun autossa on vielä liikkeen vakuutukset päällä niin jos on vikaa niin ei tarvitsisi itse ihan koko lystiä kustantaa.

Moottorin lämpömittari näyttää 90 astetta kun todellinen lämpötila on 70-90 astetta eli saattaa olla että todellinen lämpötila on lähellä +70-astetta, jonka vuoksi pieni lämpötilamuutos vaikuttaa lämpömittarilukemaan. Omassa 2.0 TDI:ssä uudesta alkaen  laski lämpömittari näyttämä varsinkin talvella, kun auto kävi tyhjäkäyntiä. Sittemmin vaihdatin moottorin termostaatin ja myös DSG-lauhduttimen termostaatin ja vika poistui. Olisiko termostaateissa ollut vikaa vai onko termostaateista paremmat versiot?

Termostaatit ovat halvat (itse laitatin Behr-merkkiset), mutta vaihtotyö on noin 4-tuntia. Moottorin termostaatin vaihto edellyttää mm. laturin irroittamista ja siitä lahtee 4 tai viisi letkua (pitää vaihtaa koko termostaattikotelo) ja DSG-lauhduttimen termostaatin vaihto edellyttää ilmanpuhdistinkotelon irroittamista.

b1mpo

Jos termostaatti jää auki, niin kyllä sen kylmillä keleillä maantielläkin pitäisi näkyä lämpötilan pudotuksena kevyellä kuormituksella. Myös alavesiletkun pitäisi lämmetä paikallaan käydessä, kun kone ei täydessä lämmössä. Myös kulutuksen pitäisi olla korkeampi, jos moottori ei saavuta matkassa riittävää lämpötilaa. Näissähän on muutenkin eri lämpötilat lohkossa ja kannessa, joten lämpötilaa tulee tarkkailla eri pisteistä. Suin päin en termareita vaihtaisi. Ja koska kierto on termostaatin lisäksi virtaustaan muuttava, saattaa tietyissä tilnteissa mittaristossa näkyä lämpötilan pudotus.

https://www.greencarcongress.com/2014/03/20140318-ea288.html
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Geoman

Asia on helppo todeta yleistesterillä. Moottorin lämpötila-anturi on G62 ja jäähdyttimen ulostulon G83. Jos G83 lämpötila nousee G62:n lämpötilan ollessa alhainen on syytä epäillä termostaattia. Moottorin termostaati on melko tekninen ja siellä on kaksi kumiläppää, jotka sukevat eri virtauksia. DSG:n termostaatti on perinteinen.

MTa

Niin kuin edellä todettiin, niin termarin vaihto on tässä aika hankalaa ja ainakin merkkarilla hintavaa suuresta työmäärästä johtuen. Omasta vaihdettiin jossain 160tkm kieppeillä moottorin termari. Vähänkin oli pakkasta niin lämmöt ei jumiutuneella termarilla nousseet yhtään minnekkään, saatika sitten että lämpöä olisi riittänyt kajuuttaan saakka.

Tos®

Webasto voi myös kohista aikansa lyhyen talviajon jälkeen, yleensä se löytyy apukuskin puolelta lokasuojan sisästä.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

hece

Ei voi liikaa korostaa että näissä kulkineissa tosiaan on kaksi termostaattia, DSG:lle omansa. Ainakaan pari vuotta sitten kun VW:n oma huoltomateriaali ei tuota DSG:n termaria täysin tunne ja siten huoltotiskillä helposti sanotaan ettei toista termostaattia ole. Lisää omasta tarinasta: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=26698.0

jrinnes

Tuo DSG:n termostaatti kannattaa vaihtaa/vaihdattaa suosiolla ihan ekana, jos lämpöjen kanssa on ongelmia. Niitä saa tarvikkeenakin, eikä ole edes hinnalla pilattu. Lisäksi vaihto on niin helppo, että sen vaihtaa vaikka itse kerrostalon parkkipaikalla jos työkalut yhtään pysyy kädessä.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy