Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

Daatta

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 11.09.20 - klo:21:42
Kaistanvahdista en tykkää edelleenkään kun huomauttaa jos ei aja keskellä kaistaa, mutta muut avustimet toimii hyvin.

Jos kaistavahti toimii samalla tavalla kuin vanhassa, niin kannattaa napsauttaa asetuksista "keskitys" päälle. Silloin auto keskittää automaattisesti, sen sijaan että ajaisi ping-pongia kaistaviivojen välillä.

LainaaLane Assist with Lane Centring Guide
The Lane Centring Guide function is intended to keep the vehicle in the centre of the lane.
If the driver has a tendency to veer slightly off centre in the lane, the system adapts to driver preferences
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mikama83

Täytyypä tutkia tuo kaistanvahti kuten myös että mikä mättää kun temppuilee Spotifyn kautta kuuntelu. Kun vähän aikaa kuunnellu, niin volumea saa säädettyä vain pienemmälle eikä enää saa isommalle päin ollenkaan. Toivottavasti vain joku asetus/päivitys mikä nyt ratkaisee tuon.

Takuujuttuja tuli heti kun konepellin avaskahva ei palaudu vaan s jää melkein "auki"asentoon. Toisessa takaovessa helisee joku verhoilun sisällä eli jotain siellä on irrallaan ja pyörii edestakaisin luultavasti oven pohjalla.

Pitkien valojen automatiikka toimii hyvin ja tosi näppärä tuo webaston ohjaus kun kokeilin sitä aamulla käytännössä   :)

jukkanen

Onko kukaan ottanut tai kysynyt mahdollisuutta ja hintaa takuun kilometrirajan pidentämiseen? Yritin tuota itse joltain myyjältä tässä kesemmällä kysellä mutta jäin ilman vastausta, kuten moneen muuhunkin kysymykseeni. Ilmeisesti täältä saa paremmin tietoa Seatista kuin Audimyyjiltä...?  ::)

b1mpo

Huolenpitosopparilla varmaan "saa". En tiedä saako sitä enää käytettyyn.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

anonymous

Ruotsin Seatin sivuilta löytyy jo speksejä ehybridin teknisistä tiedoista.





pasi

Lainaus käyttäjältä: anonymous - 14.09.20 - klo:14:21
Ruotsin Seatin sivuilta löytyy jo speksejä ehybridin teknisistä tiedoista.





Mielenkiintoista. Farkussa hybridiys syö 150 litraa kontista. Sama menetys kuin Octaviassa. Tarkoittanee reilun kymmenen sentin menetystä korkeudessa. Toivottavasti on edes siten että on tasan kaadettujen takapenkkien kanssa. Hatchbackissä jää hybridissä kontti todella pieneksi.

Kantavuuttakin akut näköjään syö. Teoriassa jos ottaa 5 aika iestä kyytiin niin kovin kummoisia matkatavaroita ei kyytiin saisi ottaakaan.

https://www.seat.se/content/dam/countries/se/seat-website/ladda-ner-broschyr/broschyr/nya-leon-tekniska-spec.pdf



Yaffa0

#786
Lainaus käyttäjältä: pasi - 14.09.20 - klo:15:37
Mielenkiintoista. Farkussa hybridiys syö 150 litraa kontista. Sama menetys kuin Octaviassa. Tarkoittanee reilun kymmenen sentin menetystä korkeudessa. Toivottavasti on edes siten että on tasan kaadettujen takapenkkien kanssa. Hatchbackissä jää hybridissä kontti todella pieneksi.

Kantavuuttakin akut näköjään syö. Teoriassa jos ottaa 5 aika iestä kyytiin niin kovin kummoisia matkatavaroita ei kyytiin saisi ottaakaan.

https://www.seat.se/content/dam/countries/se/seat-website/ladda-ner-broschyr/broschyr/nya-leon-tekniska-spec.pdf

Jep, suoritusarvot näyttävät olevan samat Octavian kanssa.

Painoa ST Hybridissä on 1690 kg. Vertailun vuoksi nykyinen ST:ni (1.4 TSI ACT) painaa 1277 kg (yli 400 kiloa vähemmän, voiko olla???). Jos laskee tästä kiloa per hevosvoima, niin saadaan:

ST Hybrid = 8,28
ST 1.4 TSI ACT = 8,51

Eli kovin paljoa etua ei tehomuodossa hybriditekniikasta saa. Kg/hv arvo alle 300 gr. parempi. Toki vääntöä on 100 Nm hybridissä enemmän (350 vs 250). Kiihtyvyys paranee n. 0,5 s. Kulutus paranee toki kaupungissa, jos jaksaa joka välissä latausletkun kanssa ährätä. Maantiellä ei pitkässä ajossa säästä juuri mitään. Kantavuus (enemmän kuormaa) vanhassa 5F-mallissa on parempi.

Pitää miettiä tätä hybridihommaa vielä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Hego

Kaikki painon lisäys ei sentään ole Hydridi tekniikasta johtuvaa. PHEV malli +200kg painavampi kuin vastaava 1.5 etsi DSG.

-Henkka
Seat León ST PHEV Xcellence

Hego

Tuolta voi käydä vaklailee sisarmallin Octavia PHEV:in tavaratilaa. Aikalailla penkkien tasalle nousee.

https://youtu.be/oeseOKhq7_c
Seat León ST PHEV Xcellence

passo_s

Plugari Leonissa tehojakaan ei ole Tiquanin 245 heppaa vaan 204 heppaa, hintakin vissiin siten hieman halvempi. Paljonkohan polleja tulee plugari Golffiin?

Hego

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 14.09.20 - klo:17:26
Plugari Leonissa tehojakaan ei ole Tiquanin 245 heppaa vaan 204 heppaa, hintakin vissiin siten hieman halvempi. Paljonkohan polleja tulee plugari Golffiin?

Golf eHybrid 204hv ja GTE 245hv
Seat León ST PHEV Xcellence

optilab

Leon vastine Golf GTE:lle on sitten Cupra brändättynä samalla 245hv voimalinjalla.
MB C300e 4Matic business AMG edition EQ Power -20
Ex A4 Avant B9 Quattro tdi S line sport -16
Ex A4 Avant B8 Alpine Pro Quattro tfsi -11
Ex A3 SB Quattro tdi man -13
Ex A3 SB tdi vajari man -09

Epes

Lainaus käyttäjältä: Hego - 14.09.20 - klo:17:38
Golf eHybrid 204hv ja GTE 245hv

En tiedä olenko mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin esim. Golf eHybridin ja GTE:n bensakoneet ovat samoja, sähkömoottori on sama ja akku myös?
Jos näin on, niin millä tuo 40hv ero tehossa loihditaan? Synkronoimalla bensa ja sähkömoottorit ”paremmin”? Miten?

Hego

Lainaus käyttäjältä: Epes - 14.09.20 - klo:20:03
En tiedä olenko mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin esim. Golf eHybridin ja GTE:n bensakoneet ovat samoja, sähkömoottori on sama ja akku myös?
Jos näin on, niin millä tuo 40hv ero tehossa loihditaan? Synkronoimalla bensa ja sähkömoottorit ”paremmin”? Miten?

Jep, luki VW virallisessa pressitiedotteessa että samaa rautaa ovat ja erot tehty ohjelmallisesti.
Seat León ST PHEV Xcellence

pasi

Lainaus käyttäjältä: Hego - 14.09.20 - klo:17:14
Tuolta voi käydä vaklailee sisarmallin Octavia PHEV:in tavaratilaa. Aikalailla penkkien tasalle nousee.

https://youtu.be/oeseOKhq7_c
Siltä näyttää. Ihan suht tilava konttihan tuossakin taitaa olla, aika identtinen Leonin sportstourerin kanssa.

Se mikä pisti tässä videossa ja netistä löytyvästä Loenin manuaalista silmään on että näissä näyttää olevan myös hybridin vaihdevalitsimessa D/S -asento eikä D/B. Missään ei näy merkkiäkään B-asennosta (regeneraatio) mikä  esim. Superbin IV:stä löytyy. Onkohan näissä sisaruksissa tuollaista voimakkaampaa regeneraatiotilaa ollenkaan? Ainakaan käyttöohjeessa ei moisesta puhuta.

Hego

Oon kans huomannut saman että näissä on D/S. Lieneekö sitten jossakin valikossa valittavissa miten voimakas tuo regeneraatio on D tai S tilassa....
Seat León ST PHEV Xcellence

mikama83

Mainitsin aikaisemmin ongelmat Spotifyn ja yleensä bluethoothin kanssa, kun tekee usein niin että volumea ei pysty enää säätämään isommalle. Tajusin juuri että ongelmia ei ollu luovutuspäivänä viime perjantaina eikä myöskään lauantaina. Mutta sunnuntaina auto teki automaattisen päivityksen ja sen jälkeen alkoi nuo ongelmat eli aika varmasti siinä päivityksessä on joku bugi  ???

Le.ON

Onko mistään kantautunut korviin, milloin eHybrid menee tuotantoon?

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Epes - 14.09.20 - klo:20:03
En tiedä olenko mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin esim. Golf eHybridin ja GTE:n bensakoneet ovat samoja, sähkömoottori on sama ja akku myös?
Jos näin on, niin millä tuo 40hv ero tehossa loihditaan? Synkronoimalla bensa ja sähkömoottorit ”paremmin”? Miten?

Ruotsalaisessa Seat sivujen teknisissä dokumenteissa ilmoitetaan polttomoottorin tehoksi 110kW/150hp ja sähkömoottorin tehoksi 85kW/116hp. Jos kummastakin otetaan maksimitehot yhtäaikaa niin se tekee 195kW/266hp ilmoitetun 150kW/204hp sijaan. Eli on siellä vieläkin enemmän kuin 40hp irti otettavissa.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Matskasi

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 16.09.20 - klo:18:22
Onko mistään kantautunut korviin, milloin eHybrid menee tuotantoon?
Heinäkuun alun tiedoilla vkolla 42 alkaa tuotanto, peräkoukulliset vkolla 46.
Ajossa: Seat Leon ST 1.4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG
Ex: Seat Leon ST 1.4 TSI 150 ACT FR DSG
Ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance

Rice

Lainaus käyttäjältä: Matskasi - 16.09.20 - klo:20:03
Heinäkuun alun tiedoilla vkolla 42 alkaa tuotanto, peräkoukulliset vkolla 46.

Juttelin pari päivää sitten myyjän kanssa ja hän sanoi, että lokakuun alkupuolella olisi 5-ovinen plugari koeajettavissa.
Farkku plugarit tulevat myöhemmin.
Opel Astra
Volvo V60

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 16.09.20 - klo:19:51
Ruotsalaisessa Seat sivujen teknisissä dokumenteissa ilmoitetaan polttomoottorin tehoksi 110kW/150hp ja sähkömoottorin tehoksi 85kW/116hp. Jos kummastakin otetaan maksimitehot yhtäaikaa niin se tekee 195kW/266hp ilmoitetun 150kW/204hp sijaan. Eli on siellä vieläkin enemmän kuin 40hp irti otettavissa.

Kannattaa huomioida se, että bensakoneen ja sähkömoottorin huipputeho ei välttämättä osu samalle kierrosluvulle niin maksimi yhteisteho ei välttämättä ole noin suorasti laskettavissa.

Toi 204hp taitaa olla näissä silleen, että bensamoottorista otetaan maksimi ja sähköstä rajoitettu teho. Sitten niissä 245hp versioissa otetaan molemmista maksimit samaan aikaan.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

passo_s

Leon plugarin varusteet toivottavasti paranee. Tuulilasin vastuslanka tms tuulilasinlämmitys puuttuu. Webastoa ei saa, eikä se myyjän mukaan koskaan tulekkaan saatavaksi. Koska webasto puuttuu, olisi asiallista saada tuulilasinlämitys,penkinlämmitys ja ratinlämmitys puhelimen avulla ajastettavaksi.

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 17.09.20 - klo:12:12
Leon plugarin varusteet toivottavasti paranee. Tuulilasin vastuslanka tms tuulilasinlämmitys puuttuu. Webastoa ei saa, eikä se myyjän mukaan koskaan tulekkaan saatavaksi. Koska webasto puuttuu, olisi asiallista saada tuulilasinlämitys,penkinlämmitys ja ratinlämmitys puhelimen avulla ajastettavaksi.

Mahdollisesta takapenkin lämmitin - mahdollisuudesta myös myyjiltä silloin kyselin kun oli vielä ostohousut jalassa, mutta vastauksia en saanut.

Daatta

Eikö Webastoa saa edes Suomi-varusteluna? Cupraan laitettiin Se Mäkisellä Vantaalla (?), sovitus oli tiukka eikä weba mahtunut normaaliin asennuspaikkaan. Jossain kardaanitunnelissa se kuulemma on. Mihinkään Seatiin (paitsi Atecaan, mutta se onkin Skoda) ei saa Webastoa tehdastilauksena koska Espanjassa sellaiselle ei ole käyttöä...
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Le.ON

Lämpöpumppu plugarissa ajaa käytännössä saman asian kuin Webasto, taitaa hyötysuhteeltaan olla parempikin. Toki ajoakkua se syö, muttei oikein ajastettuna paljoa.

Sam123

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 17.09.20 - klo:13:23
Lämpöpumppu plugarissa ajaa käytännössä saman asian kuin Webasto, taitaa hyötysuhteeltaan olla parempikin. Toki ajoakkua se syö, muttei oikein ajastettuna paljoa.

Tuolle riittää ilmeisesti jo joku 10min.

Hego

Onko jollain tietoa lämpeneekö nuo VAG phev:it oikeasti lämpöpumpulla? Mulla jostain syystä käsitys et ns. lämpöpumppu on sähkötoiminen ilmastoinnin kompura jonka tehtävä on viilentää auton sisätilat sekä akustoa. Lämmitys hoidettaisiin ihan PTC vastuksella joka ottaa sähkönsä ajoakusta. Sellainen käsitys jäänyt noista 1gen GTE malleista. Ehkäpä tuo on näissä uusissa muuttunut, toivottavasti...
Seat León ST PHEV Xcellence

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Hego - 17.09.20 - klo:14:08
Onko jollain tietoa lämpeneekö nuo VAG phev:it oikeasti lämpöpumpulla? Mulla jostain syystä käsitys et ns. lämpöpumppu on sähkötoiminen ilmastoinnin kompura jonka tehtävä on viilentää auton sisätilat sekä akustoa. Lämmitys hoidettaisiin ihan PTC vastuksella joka ottaa sähkönsä ajoakusta. Sellainen käsitys jäänyt noista 1gen GTE malleista. Ehkäpä tuo on näissä uusissa muuttunut, toivottavasti...

Varmana tietona voin sanoa että ainakin Audin A6, Q5 ja Q7 TFSIe autoissa on lämpöpumppu jolla tuotetaan lämpöä kabiiniin. Jotenkin voisin kuvitella, että näissä halvemman pään merkeissä on perinteinen ilmastointi ja lämmitykseen PTC.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

passo_s

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 17.09.20 - klo:13:23
Lämpöpumppu plugarissa ajaa käytännössä saman asian kuin Webasto, taitaa hyötysuhteeltaan olla parempikin. Toki ajoakkua se syö, muttei oikein ajastettuna paljoa.
Myyjää plugarista haastattelin, 10 min on lämmityksen aika ajoakustolla lämmitettäessä. Passat GTE webastossa on muistaakseni 20 min paloaika. Kaippa -20 pakkasella lämpöpumpulla 10 min riittää, vai onkos siellä lämpöpumppu? Seat Leon plugarin myyjä puhui sähkövastuksesta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy