Adaptiivinen vakkari ja alamäessä jarruttelu

Aloittaja Tony.N, 17.12.19 - klo:23:58

« edellinen - seuraava »

Tony.N

Mielestäni typerää energian tuhlausta moinen, saako koodattua pois jotenkin? Vai löytyykö jopa joku asetus mitä en huomannut? Alkaa jarrutella jo muutan km/h nopeuden noususta, ei täällä niin pitkiä alamäkiä ole että tämmöisestä ominaisuudesta olisi hyötyä.
Kiillotukset +pinnotukset+kalvotukset yli 10v kokemuksella.. Hifit sekä sähkötyöt..

b1mpo

Kokeile vakkarin ecomoodia, jos hiukan auttais. Vakkariviiksestä kevyesti eteenpäin painamalla vakkarin saa pois päältä ja taaksepään palaa taas edelliseen nopeuteen. Ite tulee ohjailtua sitä kautta. Voi myös hiukan painaa kaasua, niin ohittuu jarrutus. Oishan se ikävää, jos sakko tulis siitä syystä, että vakkari ei hillitsekään vauhtia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

nupaha

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.12.19 - klo:07:05
Kokeile vakkarin ecomoodia, jos hiukan auttais. Vakkariviiksestä kevyesti eteenpäin painamalla vakkarin saa pois päältä ja taaksepään palaa taas edelliseen nopeuteen. Ite tulee ohjailtua sitä kautta. Voi myös hiukan painaa kaasua, niin ohittuu jarrutus. Oishan se ikävää, jos sakko tulis siitä syystä, että vakkari ei hillitsekään vauhtia.

Tuota samaa minäkin olen harrastanut isommissa mäissä. Viiksi on hyvinnsiinä tarjolla ja kevyt pukkaus, niin kulutus on nolla.
Työmatkakiituri Mercedrs GLC 220D 4matic
Kauppakassina Audi A3 1,4 tfsi
Kesäkissana Jaguar XKR

Suberb 2012

On se kätevä tuo issesseis toimiva vakkari :D kokoaika saa olla räpläämässä, tai siis silloin kun keli on otollinen toimiakseen.
Oisko softa hiukan keskeneräinen tai jonkun koululais-insinöörin väkästely...

M_M

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 18.12.19 - klo:11:12
Oisko softa hiukan keskeneräinen tai jonkun koululais-insinöörin väkästely...

Autossa on toiminto jonka tarkoitus on nimensä mukaisesti pitää nopeus vakiona. Sen se tekee, tarvittaessa jarruttamalla alamäessä ettei nopeus karkaa. Miten se on keskeneräinen softa kun se toimii noin? Kai sen nimi olisi miniminopeussäädin jos se painaisi vain kaasua?  ;D

Joo, ennenvanhaan cruise ei painanut jarrua ja kaikki on tottuneet siihen, niin minäkin, ja siksi tuo jarruttelu alamäessä tuntuu oudolta. Mutta jos se oikein kiukuttaa, niin ennemmin katson kuitenkin peiliin kuin alan valittaa huonosta softasta joka mielestäni tekee sen mitä sen pitääkin tehdä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jawa59

Lainaus käyttäjältä: M_M - 18.12.19 - klo:11:15
Autossa on toiminto jonka tarkoitus on nimensä mukaisesti pitää nopeus vakiona. Sen se tekee, tarvittaessa jarruttamalla alamäessä ettei nopeus karkaa. Miten se on keskeneräinen softa kun se toimii noin? Kai sen nimi olisi miniminopeussäädin jos se painaisi vain kaasua?  ;D

Joo, ennenvanhaan cruise ei painanut jarrua ja kaikki on tottuneet siihen, niin minäkin, ja siksi tuo jarruttelu alamäessä tuntuu oudolta. Mutta jos se oikein kiukuttaa, niin ennemmin katson kuitenkin peiliin kuin alan valittaa huonosta softasta joka mielestäni tekee sen mitä sen pitääkin tehdä.
Juurikin näin.

Saltti

Ei tuon vakkarin tarvitsisi suoraan vedättämisestä siirtyä jarrun painamiseen. Ei ihminenkään niin tee. Eihän siihen vakkariin tarvitse ihan sakkonopeuden rajoilla olevaa nopeutta laittaa. Voisi olla aseteltava sallittu nopeusylitys jarrun painamiseen, esim vasta kun asetettu nopeus on ylitetty vaikkapa 8 km/h. Käyttäisin enemmän vakionopeussäädintä kumpareisilla n. 60 km/h teillä, jos se toimisi fiksummin.
Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Saltti - 18.12.19 - klo:15:32
Ei tuon vakkarin tarvitsisi suoraan vedättämisestä siirtyä jarrun painamiseen. Ei ihminenkään niin tee. Eihän siihen vakkariin tarvitse ihan sakkonopeuden rajoilla olevaa nopeutta laittaa. Voisi olla aseteltava sallittu nopeusylitys jarrun painamiseen, esim vasta kun asetettu nopeus on ylitetty vaikkapa 8 km/h. Käyttäisin enemmän vakionopeussäädintä kumpareisilla n. 60 km/h teillä, jos se toimisi fiksummin.
Vakkarit eivät henkilöautoissa vielä ole ennakoivia, mutta raskaassa kalustossa niitä jo on. Eli ylämäessä himmaus jotta alamäessä ei vauhti karkaa. Sillä säästää polttoainetta huomattavasti, kuin että ylämäessä yrittäisi pitää vauhdin ja jarruttaa alamäessä. Henkilöauton vakkari ei siis tiedä korkeusvaihteluita ja se yrittää pitää halutun nopeuden, jolla tavalla se on suunniteltu. Vakkarin saa helposti pois päältä hetkeksi, jos sen toiminta ei siinä tilanteessa itselle sovellu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

illapa

Adaptiivinen vakkari kiihdyttää ylämäkeen pari-kolme kilsaa yli säädetyn ja sitten alamäessä jarruttaa ne pois. Mitä suuremmat korkeuserot, sen enemmän tekee eroa. Ei kovin fiksu. Yleisemmin vakkarit antaa ylämäessä kilsan pari vauhdin hiipua ja alamäessä mennään "vapaalla". Tuskin nyt isoa eroa tekee kulutukseen, mutta kyllä tuo adaptiivisen käytös vaan ihmetyttää ja ärsyttää.

Antore

Alamäessä jarruttelu ei ole adaptiivisen vakkarin ominaisuus vaan nykyaikaisten vakkareiden ominaisuus, ja on ollut sitä jo vuosia monella merkillä ja mallilla. Sinänsä koko ketjun otsikointi on vähän omituinen.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: illapa - 18.12.19 - klo:16:59
Adaptiivinen vakkari kiihdyttää ylämäkeen pari-kolme kilsaa yli säädetyn ja sitten alamäessä jarruttaa ne pois. Mitä suuremmat korkeuserot, sen enemmän tekee eroa. Ei kovin fiksu. Yleisemmin vakkarit antaa ylämäessä kilsan pari vauhdin hiipua ja alamäessä mennään "vapaalla". Tuskin nyt isoa eroa tekee kulutukseen, mutta kyllä tuo adaptiivisen käytös vaan ihmetyttää ja ärsyttää.
Adaptiivinen vakkari ei kyllä ylämäkeen nosta vauhtia.  ;D Nimenomaan ylämäessä vauhdin väkisin pitäminen jalalla tai vakkarilla kuluttaa enemmän, kuin pieni himmaus loppua kohden, varsinkin jos alamäki tulee heti perään. Raskaalla kalustolla sen oikein hyvin huomaa, kun kulutus henkilöautoon verrattuna melkein kymmenkertainen.

Ei siis ole itsellä tullut vastaan vakkarin nopeuden nostoa ylämäessä tai mäkeä varten.

Nämä tosiasiat huomioiden kannattaa vakkari heittää vaikka alamäessä päältä jos asia häiritsee ja tiedostat sen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jopo

Edellisen Octaviani tavallinen vakkari oli siitä mainio, että se päästi nopeuden nousemaan reippaasti alamäessä. Nykyisessä on tuo adaptiivinen ja olen alusta asti ärsynnyt sitä, että se sytyttelee alamäessä jarruvaloja ja jarruttaa vauhtia turhan agressiivisesti. Ei mukava ominaisuus, mikäli takana ajaa toinen auto. Vaan tämmöisiä nämä tuntuu nykyään etupäässä olevan.

illapa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.12.19 - klo:17:34
Adaptiivinen vakkari ei kyllä ylämäkeen nosta vauhtia.  ;D
Kyllä se ainakin B8 Passatissa nostaa. Ylämäkeen noustessa ensin nopeus laskee kilsan tai pari, ja sitten se kirii asetetun nopeuden yli. En kyllä ole muissa merkeissä moista hienoa ominaisuutta tavannut. Enkä muista, että olisi perinteisellä vakkarilla tuota tehnyt. Tosin on jo useampi vuosi mennyt, kun edellisen kerran ajoin VAG-autoa tavallisella vakkarilla.

M_M

Jos ylämäen profiili on sopiva, niin kyllä se vauhti pikkaisen yli asetuksen saattaa karata. Toisilla autoilla enemmän, toisilla vähemmän. Vielä jos mäki kääntyykin jyrkästi laskuun juuri siinä kohtaa kun säätö on mennyt vähän yli asetusarvosta, niin kyllä auto joutuu epämiellyttävän kovasti jarruttamaan heti alamäen alettua.

Ei ole täydellisiä nämä vehkeet, mutta aika hyviä kuitenkin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

b1mpo

Mitä omia autoja ajanut, niin en muista että vakkari ajattaisi yli pyydetyn, kuin ehkä nimenomaan alamäessä, joka on täysin ymmärrettävää. "Syöttöähän" leikataan kun tavoitenopeutta saavutetaan, eikä vasta sitten kun saavutettu. Noin noissa octavioissa ja muissakin millä oon ajellu. Onko joku eri moodi vakkarissa, joka tuollaista toimintaa aiheuttaa? Itse ajan yleensä vakkari säädettynä ecoon, koska se toimii maltillisesti, eikä tee hätäisyyksiä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Suberb 2012

Tiä sitten, ehkä sen mun edesmennyt -15 mallin scout ocu oli melkoinen maanantai-kappale. Mutta se kyllä hyyty ensin mäen alkaessa ja nosti ihan reippaasti aina yli, se 2-4km/h asetetun ja alkoi sitten himmailla. Ja jotenkin aina vielä juur ennen lakipistettä, ehkä sielä oli vielä ”paine päällä” ja mäki laella loivenee niin mentiin taas ”lappu lattiassa” yli, sitten äkkiä liinat kiinni. Ei todellakaan ollut mukava, ihan piti marmorilta kysellä, saisiko sen jotenkin vaikka ihan rahalla muutettua tavikseksi. Juu ei luonaa...

Nykyinen -09 mallin Ocu ja -13 Amarok nostaa sivistyneesti ylämäkeen, pitää sen kutakuinkin rajoissa ja laskee sitten alamäen mukavasti rullaten. Ylinopeudelle en Suomen alamäissä ole näillä moottorijarrutuksella päässyt. Joskus kun on pitkä loiva, heitän Oculla vapaalle ja anna rullata, bensaa säästyy siinä sivussa. Joo moottorijarrutus vie 0ltr, mutta eipä se vapaallakaan vei kun 0,5l/tunti ;)

Yhden taksikuskin kanssa juttelin tuon toimivuudesta (passat) kun kaveri räpläsi jatkuvasti viikseä, sanoi että on aika raivostuttava järjestelmä kun kokoajan pitää olla varuillaan, varsinkin risteykset ja mäet. Aina keksii ihme nykimistä niissä. Parikertaa lyönyt ”liinat kiinni” ihan turhaan. Toki laite ei voi tietää onko kuski kartalla vai ei.

Ei tule minun autoihin tuolasta väkästystä enää, jollei kehity huimasti ja sisällä optiota kytkeä pois ”tyhmemmäksi”. Varsinkin jos/kun keli on laitteen mielestä ”vaarallinen”.

Tony.N

Eli toistaiseksi ei koodia tiedossa jolla jarruttelun saisi pois käytöstä?
Asetusta täytyy kokeilla muuttaa. Onhan se toki että alamäessä jarrutellaan jotta ylämäkeen voi sitten kiihdytellä 🤔
Kiillotukset +pinnotukset+kalvotukset yli 10v kokemuksella.. Hifit sekä sähkötyöt..

M_M

Luultavasti vakkari reagoi laiskemmin sekä kiihdytyksen että jarrutuksen tarpeeseen, kun sen laittaa eco-moodiin (autoissa joissa sellainen on valittavissa). Itse en sitä käytä, koska sillä asetuksella vakkarin komennuksessa auto kiihtyy kuin ketjuton mopo...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

b1mpo

Harvoin itse tulee vakkarilla sinänsä kiihdyteltyä, vaan asetan nopeuden vasta kiihdyttelyn jälkeen ja ehkä sitten hienosäädän. Osaltaan tähän vaikuttaa se, että auto on manuaali. Toki tuo vakkari toimii manuaalissakin, eikä vaihdoissa päältä tipu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

M_M

Niin, tapoja on erilaisia. Itse taas pidän siitä, että auto kiihdyttää ripeästi kun esimerkiksi lähdetään liikennevaloista tai edellä ajanut kääntyy risteyksestä ja latu aukeaa. Ei se sport-moodissakaan mitään repivää ole, yhtään hitaampaa reagointia en enää kaipaa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Juhani Skoda

Hyvä,että pitää nopeuden jarruttamalla alamäessä,en pois antaisi. Olen saanut yhdet sakot normivakkarilla kun moottorijarrutus ei jaksanut rajoittaa nopeutta tarpeeksi alamäessä, 87 80 alueella.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy