1.6 TDI 2011 DPF:n regeneroinnin katkut ohjaamoon

Aloittaja blob, 02.12.19 - klo:07:48

« edellinen - seuraava »

blob

Onkohan kenelläkään muulla ollut vastaavaa ongelmaa? Eli hiukkassuodattimen poltosta tuleva kitkerä haju vuotaa jostain ja ohjautuu suoraan auton sisälle, kun ollaan paikallaan tai ajetaan hitaasti (kaupunkiajossa). Pitää laittaa sisäilmankierto päälle tai ikkunat auki, ettei taju lähde..

blob

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 02.12.19 - klo:08:37
Ootko ihan varma ettei tule edelläajavasta autosta?.
Joskus on lemahtanut , mutta ani harvoin.
Taitaa kumminkin tulla ilmanoton kautta ulkoa. ::)

100% varma! Haju tulee riippumatta ympäröivästä liikenteestä.

Regenerointi ja sen haju ovat tuttuja kyllä ennestään, eli ilmenneet moottorin hurinana sammuttamisen jälkeen ja kitkerä haju auton ulkopuolella. Nyt kuitenkin viimeiset pari kuukautta haju tullut suoraan autoon sisälle.

blob

Mitä reittiä tämmöseen kotteroon se sisäilma tulee?

Olen yrittänyt googlailla, mutta tuloksetta toistaiseksi. Omilla hakusanoilla löydän vain sisäilman- ja ilmansuodattimen vaihto-ohjeita...

b1mpo

Ilma otetaan kabiiniin tyypilliseti tuulilasin alta. Konetilasta ei pääse mitään, jos tulipellin tiivisteet kunnossa konepeltiin nähden. Jos pakoputki ei vuoda, niin "kumin" käry tulee vain pakoputken päästä. Pakittaessa sisäkierto kytkeytyy päälle, jotta hajuja ei tulisi sisätilaan. Jos moottorissa öljyvuotoja, voi katin/loukun päälle joutuessaan tulla käryä, mutta sen pitäisi huomata jo konepellin aukaisulla näissä kärytilanteissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

blob

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.02.20 - klo:11:45
Ilma otetaan kabiiniin tyypilliseti tuulilasin alta. Konetilasta ei pääse mitään, jos tulipellin tiivisteet kunnossa konepeltiin nähden. Jos pakoputki ei vuoda, niin "kumin" käry tulee vain pakoputken päästä. Pakittaessa sisäkierto kytkeytyy päälle, jotta hajuja ei tulisi sisätilaan. Jos moottorissa öljyvuotoja, voi katin/loukun päälle joutuessaan tulla käryä, mutta sen pitäisi huomata jo konepellin aukaisulla näissä kärytilanteissa.

Kiitos. Pitääpä aloittaa tutkimalla tiivisteet tarkemmin.

blob

Tämä ratkesi: turbon ja DPF:n välistä ne katkut pääsivät vuotamaan. Toistaiseksi ainakin korjaavaksi toimenpiteeksi riitti siinä välissä olevan pannan kiristäminen. Varmaan jäänyt löysäksi edellisessä huollossa, jossa EGR-venttiili vaihdettiin.

blob

Avataanpas keskustelu uudelleen kun ei ongelma nyt kuitenkaan pelkällä ruuvin kiristämisellä ratkennut kuin väliaikaisesti.

Hiukkasloukun ja turbon välinen tiiviste vaihdettu (tarvike) -> ei ratkaissut ongelmaa
Tämän jälkeen haettu marmorilta uusi tiiviste ja panta (sekä "kulmarauta" jolla hiukkasloukku on kiinni moottorissa, koska se jostain syystä puuttui kokonaan) -> edelleen vuotaa

Onko ideoita mitä tämän kanssa seuraavaksi pitäisi kokeilla?

osmomn

Lainaus käyttäjältä: blob - 20.10.20 - klo:06:39
Avataanpas keskustelu uudelleen kun ei ongelma nyt kuitenkaan pelkällä ruuvin kiristämisellä ratkennut kuin väliaikaisesti.

Hiukkasloukun ja turbon välinen tiiviste vaihdettu (tarvike) -> ei ratkaissut ongelmaa
Tämän jälkeen haettu marmorilta uusi tiiviste ja panta (sekä "kulmarauta" jolla hiukkasloukku on kiinni moottorissa, koska se jostain syystä puuttui kokonaan) -> edelleen vuotaa

Onko ideoita mitä tämän kanssa seuraavaksi pitäisi kokeilla?

Selvisikö ongelma ikinä? Itsellä samaa ropleemaa, kiinnostaisi tietää mikä paikka vuoti?

Mikey

Sen paremmin en valitettavasti pysty auttamaan,  mutta kyllähän tuollaisesta vuodosta jonkinlainen jälki jää.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy