Sähköautojen lataus / Latausasemat / Laturit

Aloittaja BTW, 20.11.19 - klo:15:23

« edellinen - seuraava »

BTW


Yleisellä tasolla EV ja PHEV autojen lataukseen liittyvää keskustelua latausasemista/latureista + muuta aiheeseen liittyvää. Mallikohtaisten keskustelujen alla on jo keskustelua ollut hyvinkin, mutta jos saisi tänne yhteen paikkaan.

Wolksvagenin pitäisi aloittaa nyt marraskuussa kotilatausaseman myynti, ihan jo hyvään hintaan alk 399â,¬ https://www.volkswagenag.com/en/news/2019/09/wallbox_for_everyone.html

Skodakin ilmeisesti vastaavaa rupeaa jollain aikavälillä myymään.

Jodl

Tarvitseeko tuon VW latausaseman kanssa minkälaisen vikavirtasuojan? Onko tyyppi A vai B? On noilla hinnassa eroa. Webasto Puren voinee asentaa A-tyypin vikavirralla. Latausasemiahan on todella paljon. Mikä on pistänyt silmään tähän mennessä niin enemmän on niitä mihin tarvitaan B-tyypin vikavirtasuoja.

BTW

Lainaus käyttäjältä: Jodl - 20.11.19 - klo:16:04
Tarvitseeko tuon VW latausaseman kanssa minkälaisen vikavirtasuojan? Onko tyyppi A vai B? On noilla hinnassa eroa. Webasto Puren voinee asentaa A-tyypin vikavirralla. Latausasemiahan on todella paljon. Mikä on pistänyt silmään tähän mennessä niin enemmän on niitä mihin tarvitaan B-tyypin vikavirtasuoja.

Tuossa on sisäänrakennettuna B luokan vikis.

"the compact and robust wallbox also features integrated DC fault current protection for maximum safety along with simple, cost-efficient installation."

Eli A luokan vikavirta riittää.

En löytänyt tietoa onko tuossa mahdollisuus valita 1 tai 3-vaihe liitännälle, niinkuin esim webasto PUREssa.
Jos on, niin tuo menee hankintaan heti kun myyntiin vain tulee.

Jodl

No se oli hyvin tekstiin piilotettu kun en kokonaan lukenut. Siinä tapauksessa A-tyyppi ok.
Kyllä siinä varmasti on asennuksen mukaan valittavissa maksimiteho. Ja uskoisin että 11kW riittää suurimmalle osalle. Siinähän loppuu monelta pääropukkeet jos suurempaa haluaa. Jos taas tarvii 2 laturia niin joko rakentaa älyä etteivät lataa yhtä aikaa, ainakaan max teholla, tai sitten tilaa suuremmat pääropukkeet sähköyhtiöltä. Mahtaako muutoin teho olla valittavissa ja millä portailla?

Itselle asennan uuden syöttökaapelin talliin (koska on vähän pakko, laturi tarvii oman ryhmän ja pidän 2,5 johtoa liian pienenä) ja kerralla sitten tarpeeksi suuri eli MCMK 4x10+10. Sen verran lyhyt matka, että kaapelin hinnanero pienempään on epäoleellinen kokonaiskuluissa mitä laturin virittämisestä toimintaan tulee.

jamo75

vaikkakin tuo VW perus laturin hinta on suhteellisen pieni niin suurempi markkina varmaan on keskimmäisellä versiolla joka tarjoaa etäohjauksen kotisohvalta
> The launch price for the ID. Charger Connect starts at â,¬599.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

BTW

Fortum tarjoaa kiintellä KK hinnalla latausaseman asennuksen ylläpidon ja sähkön. Kuukausi hinta määräytyy tarvittavan sähkön määrän mukaan.
Alkaen 50â,¬/kk.

Joillekin tämä voisi myös olla ihan pätevä.

https://www.fortum.fi/kotilataus

jamo75

Fortumin sähkönhinta vaan on ainakin täällä päin yksi kalleimmista eikä myöskään kukaan PK seudulla asuva tuttunikaan sitä käytä. Toki jos asuu jossain kerrostalo luukussa jossa siirtomaksu jaetaan muutenkin kaikkien kesken niin erot ovat pienemmät.

Lainaus käyttäjältä: BTW - 23.11.19 - klo:08:50
Fortum tarjoaa kiintellä KK hinnalla latausaseman asennuksen ylläpidon ja sähkön. Kuukausi hinta määräytyy tarvittavan sähkön määrän mukaan.
Alkaen 50â,¬/kk.

Joillekin tämä voisi myös olla ihan pätevä.

https://www.fortum.fi/kotilataus
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Pasanenko

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 23.11.19 - klo:09:01
Fortumin sähkönhinta vaan on ainakin täällä päin yksi kalleimmista eikä myöskään kukaan PK seudulla asuva tuttunikaan sitä käytä. Toki jos asuu jossain kerrostalo luukussa jossa siirtomaksu jaetaan muutenkin kaikkien kesken niin erot ovat pienemmät.

Fortumin sähkönhinnalla ei ole tässä väliä, eikä asuinseudulla. Leasing (50 Eur/kk) sisältää 160 kWh sähköä laskennallisesti (=24 Eur). Tällöin jää palvelun hinnaksi 26 EUR/kk. Tämä sisältää latausaseman asennuksen, kaapeloinnin sekä sen ylläpidon. Sähkön asiakas maksaa omalle sähköntarjoajalle kuten kaiken muunkin taloussähkönsä.
Mielestäni tämä ratkaisu sopii talouksille, jotka eivät halua tehdä kertainvestointia latauslaitteeseen ja sen asennukseen. Sähkön hinta latausasemasta on sama kuin talouden muissakin pistorasioissa. 

kmheisk2

Fortumin palven järkevyys riippuu ihan kohteesta. Omakotitalossa, jossa laturi asennettuna maksaa alle 1000 EUR lienee paljon fiksumpaa ostaa laitteet itse. Taloyhtiössä, jossa joudutaan tekemään sähkövetoja voi olla hyvinkin järkevä. (Jos Fortum sen sinne tarjoaa)
5xvapari
1xturbo

Dieselgolf

#9
Taloyhtiössämme viritellään keskustelua sähköautojen latauspaikkojen mahdollisesta asentamisesta.
En vastusta yhtään, näen että tähän suuntaan ollaan menossa, halusimme tai emme.
Ja pikaisella otannalla asukkaat pystyisivät hoitamaan päivittäiset autoilun liikkumatarpeensa sähköautoilla 90%:sti jo nyt. Jos autot ovat joka yö on piuhan päässä.
Ja näinhän se meillä useimmilla onkin. Päivällä ajetaan, osa enemmän, osa vähemmän, auto seisoo yön parkissa. Ja voisi siis siinä samalla vaikka olla laturissa.

Ei välttämättä tule pelkkiä täyssähkökärryjä, voipi joku päätyä hybridiinkin.
Ja tuskin tulee monta sähköilijää, ainakaan alkuun. Toki näen että mahdollisuus useamman lataajan laitteistoon on pakko olla. Sen verran hyviä etuja on nyt ollut tyrkyllä ( esim tuo Mii kampanja ).
Pääkaupunkiseudulla sijaitsee kohde ja Helenin asiakkaita jo ollaankin.
Niin tottakai tuli (tai varmasti tulee) esiin tämä Helenin avaimet käteen palvelu.
Joka on mun mielestäni hintava ratkaisu, toki helppo ja huoleton.
Tunnustan kyllä etten vielä siihen Helenin ratkaisumalliin (tai malleihin) ole tarkemmin perehtynyt.

Mitä ratkaisuja muut sähköautoilijat ovat asentaneet, joko oman autonsa lataamiseen (maksaneet kaiken itse)?
Tai jos taloyhtiö on asennuttanut latauslaitteita, mihin värkkeihin päädyitte ja miksi?

Meillä vasta suunnitellaan siis asiaa, ja lupasin hiukan kartoittaa mitä on saatavilla nyt.
Oletan että täältäkin jo useita sähköauton hankkineita löytyy ja jonkinlaiseen ratkaisuun lohkolämmitystolpan sijaan lienee jokainen omalta osaltaan joutunut päätymään.

Dieselgolf

#10
Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 16.02.20 - klo:08:06
Taloyhtiössämme viritellään keskustelua sähköautojen latauspaikkojen mahdollisesta asentamisesta.
En vastusta yhtään, näen että tähän suuntaan ollaan menossa, halusimme tai emme.
Ja pikaisella otannalla asukkaat pystyisivät hoitamaan päivittäiset autoilun liikkumatarpeensa sähköautoilla 90%:sti jo nyt. Jos autot ovat joka yö on piuhan päässä.
Ja näinhän se meillä useimmilla onkin. Päivällä ajetaan, osa enemmän, osa vähemmän, auto seisoo yön parkissa. Ja voisi siis siinä samalla vaikka olla laturissa.

Ei välttämättä tule pelkkiä täyssähkökärryjä, voipi joku päätyä hybridiinkin.
Ja tuskin tulee monta sähköilijää, ainakaan alkuun. Toki näen että mahdollisuus useamman lataajan laitteistoon on pakko olla. Sen verran hyviä etuja on nyt ollut tyrkyllä ( esim tuo Mii kampanja ).
Pääkaupunkiseudulla sijaitsee kohde ja Helenin asiakkaita jo ollaankin.
Niin tottakai tuli (tai varmasti tulee) esiin tämä Helenin avaimet käteen palvelu.
Joka on mun mielestäni hintava ratkaisu, toki helppo ja huoleton.
Tunnustan kyllä etten vielä siihen Helenin ratkaisumalliin (tai malleihin) ole tarkemmin perehtynyt.

Mitä ratkaisuja muut sähköautoilijat ovat asentaneet, joko oman autonsa lataamiseen (maksaneet kaiken itse)?  :-[
Tai jos taloyhtiö on asennuttanut latauslaitteita, mihin värkkeihin päädyitte ja miksi?

Meillä vasta suunnitellaan siis asiaa, ja lupasin hiukan kartoittaa mitä on saatavilla nyt.
Oletan että täältäkin jo useita sähköauton hankkineita löytyy ja jonkinlaiseen ratkaisuun lohkolämmitystolpan sijaan lienee jokainen omalta osaltaan joutunut päätymään.

Edit, sorry tuplaus ...jotain sähelsin tän ipädin kanssa... :o

Ja meniköhän mulla Fortumit ja Helenitkin sekaisin. Taidan mennä takaisin nukkumaan.  :-[

BTW


Onko joku tilannut tuota elli ID laturia ja saanut jotain tietoa toimitusajasta? Itse olen sen perusmallin tilannut, mutta tarkempaa toimitusaikaa ei ole tiedossa.

BTW

Lainaus käyttäjältä: BTW - 17.05.20 - klo:13:08
Onko joku tilannut tuota elli ID laturia ja saanut jotain tietoa toimitusajasta? Itse olen sen perusmallin tilannut, mutta tarkempaa toimitusaikaa ei ole tiedossa.

Itse itselleni vastaten tuli ilmoitus, että toimitukset alkavat viikolla 25. Eli juhannusviikolla.

juubatuuba

Koska valtiolta saa avustusta latausinfran rakentamiseen, niin meillä taloyhtiö päätti laittaa latausasemat kaikille siinä vaiheessa, kun ensimmäinen täyssähköauto tuli yhdelle asukkaista. Latausasemaksi valikoitui Webasto Pure 11 kW:n maksimiteholla ja valtionavustus kattoi 55 % kaikista kustannuksista, joten kustannus per huoneisto jäi alle pelkän latausaseman hinnan. Hienosti näyttää toimivan e-Golfin kanssa.

harry

Tuoreena eUP:n omistajana selailin käyttöhjekirjaa. Akun jatkuvaa varaamista yli 80% tasolle ei suositella. Kapasiteetti kuulemma säilyy parhaiten , kun varaus pidetään 20-80% välillä. Taitaa olla sama ohje kaikille sähköautoille. Mitenkä porukka on tähän ohjeeseen suhtautunut ? Itse tulen mainiosti toimeen tuolla 80% limmiitillä , joten säädin latausmaksimin siihen. Toisaalta taas perheen pluggaria lataan kyllä aina täyteen , eikä siinä tuota ohjelmallista säätöä edes ole mahdolista tehdä. Pluggarin pienestä akusta joutuu tiristämään kaiken irti , muuten menee idea koko hommasta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: harry - 10.10.20 - klo:14:13
Tuoreena eUP:n omistajana selailin käyttöhjekirjaa. Akun jatkuvaa varaamista yli 80% tasolle ei suositella. Kapasiteetti kuulemma säilyy parhaiten , kun varaus pidetään 20-80% välillä. Taitaa olla sama ohje kaikille sähköautoille. Mitenkä porukka on tähän ohjeeseen suhtautunut ? Itse tulen mainiosti toimeen tuolla 80% limmiitillä , joten säädin latausmaksimin siihen. Toisaalta taas perheen pluggaria lataan kyllä aina täyteen , eikä siinä tuota ohjelmallista säätöä edes ole mahdolista tehdä. Pluggarin pienestä akusta joutuu tiristämään kaiken irti , muuten menee idea koko hommasta.
Itse käytän varauksen ääripäitä vain tarvittaessa niin autossa kuin puhelimessakin. Turhapa sille akulle on aiheuttaa tarpeetonta vanhenemista. Ymmärtääkseni sillä, kuinka lähellä varauksen puoliväliä liikutaan, on suuri merkitys akun vanhenemiseen.

atapi

Lainaus käyttäjältä: harry - 10.10.20 - klo:14:13
Pluggarin pienestä akusta joutuu tiristämään kaiken irti , muuten menee idea koko hommasta.

Plugarin akun netto on suhteessa pienempi bruttoon eli tuollaiseen rajaukseen käyttäjän toimesta ei ole tarvetta.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: juubatuuba - 10.07.20 - klo:08:44
Koska valtiolta saa avustusta latausinfran rakentamiseen, niin meillä taloyhtiö päätti laittaa latausasemat kaikille siinä vaiheessa, kun ensimmäinen täyssähköauto tuli yhdelle asukkaista. Latausasemaksi valikoitui Webasto Pure 11 kW:n maksimiteholla ja valtionavustus kattoi 55 % kaikista kustannuksista, joten kustannus per huoneisto jäi alle pelkän latausaseman hinnan. Hienosti näyttää toimivan e-Golfin kanssa.
Golfkärry Mk 7.5

harry

Eipä tuo latauksen rajoittaminen automaattisesti onnistukaan. Ohjekirja neuvoo näin tekemään , mutta missään ei kerrota miten asia toteutetaan. Autosta ei löydy säätöä tälle , ei myöskään weconnect palvelusta. Maps and more appista voi asettaa latauksen maksimin 80% , mutta asetuksesta huolimatta auto lataa entiseen tapaan tappiin asti. Mitkä v:tun apinat näitä appeja on olleet tekemässä ja miksei tuollaista yksinkertaista säätöä löydy auton asetuksista suoraan ? Tietääkö joku miten tuo 80% rajoitus saadaan toimimaan , vai pitääkö vaan unohtaa koko juttu ?

GKTVW

Onko kenelläkään noista kotimaisista Walle-latauslaitteista kokemusta? https://wallelaturit.fi/category/32/tuotteet

HA

#20
Hei,

Onko kellään kokemusta evmotion.eu:n 11kW matkalaturista? On aiknakin houkuttelevan hintainen https://www.evmotion.eu/portable-charger/portable-charger-with-rcd-type-2--mennekes--max--11kw/

Kuvan ja speksien perusteella vaikuttaa samalta kuin kotilaturi.fi:n 11kW latausjohto.

Tai vaihtoehtoisesti onko muita kohtuuhintaisia 11kW matkalatureita vikavirtasuojauksilla?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy