Octavia 3 jälkiasennus webaston puhaltimen ohjaus

Aloittaja mutteri, 07.11.19 - klo:08:43

« edellinen - seuraava »

mutteri

Moro

Ajoneuvona -14 Octavia 3, 2,0tdi automaatti-ilmastoinilla, johon asentelin vanhasta autosta jääneen Webasto thermo top 4 tarvikkeineen.
Webasto itsessään toimii hienosti, mutta sisätilanpuhallinta en ole saanut toimimaan webaston ohjauksen kautta.

Olen kytkenyt johdot ja Lin-gateway releen webaston oman kytkentäkaavion mukaisesti. Kuva webaston kytkentäkaaviosta ja auton omasta kytkentäkaaviosta.
Lin-gateway releelle tulee jänniten webaston ohjainlaitteelta ja maa on kunnossa, ne on tarkistettu moneen kertaan.
Ja sisätilanpuhaltimen säätimelle johdot on kytketty napaan 4 tulevaan johtoon kaavion mukaisesti.
On myös kokeiltu toisella  Lin-gateway releellä ja toisella puhaltimen säätimellä.
Puhallin toimii normaalisti auton oman ohjauksen kautta, mutta webaston ohjeuksen kautta ei vaan puhallin lähde toimimaan.

Olisko kellään antaa neuvoja/vinkkejä asian suhteen? Vai onko se vaan hommattava toinen kytkentäsarja, jolla saadaan puhaltimen ohjaus menemään väylän kautta?











M_M

Ihan tyhmä kysymys, mutta onhan tuo auton alkuperäinen puhaltimen ohjausjohto myös katkaistu tuosta ruksin kohdalta?  :)

Sen siis pitää kiertää tuolta LIN-releen kautta sen alkuperäisen johtimen.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mutteri

Vähän huonosti ehkä alunperin selvensin.. Elikkä on katkaistu ja kiertää juuri tuon LIN-releen kautta.

M_M

No joo, oli aika lailla arvattavissakin mutta eipä tullut muutakaan ehdotusta mieleen.  :-\

Ehkä se sillä CAN-releellä toimii sitten paremmin? Onhan siitä se hyöty, että se komentelee myös lämmönsäädön ja ilman suuntauksen läpät oikeaan asentoon, niin niitä ei tarvitse muistaa erikseen asetella autoa parkkiin jätettäessä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mutteri

Olisihan se CAN-rele kaikestaan varmaan parempi juuri tuon automatiikan takia.
Mutta kun oli valmiina tuo LIN-rele vanhasta autosta, niin ajattelin sen laittaa.
Mutta loppuu ymmärrys minkä takia sillä ei puhallin toimi...

jaik

Mielenkiinnosta, olisiko linkkivinkkiä kyseiseen toiseen kytkentäsarjaan jolla puhaltimen läppien ja lämmön ohjaus onnistuu?
Seat Alhambra -12 TDI 140 Style Business DSG 7H 240tkm

M_M

Webaston tuotenumero 1325012B on käsittääkseni setti jossa tulee tuo CAN-väylärele.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

o.b.

Tuossa voisi testata, tuleeko J126:lle sähkö myös silloin kun virrat on pois päältä.

Ja onhan se LIN-rele varmasti ohjelmoitu oikein ??? Eli Lin moodissa, eikä PWM-moodissa.

IPCU rele tuohon ei enää passaa kun se antaa vain PWM:ää (jännitettä) ulos.



mutteri

Lainaus käyttäjältä: jaik - 07.11.19 - klo:11:45
Mielenkiinnosta, olisiko linkkivinkkiä kyseiseen toiseen kytkentäsarjaan jolla puhaltimen läppien ja lämmön ohjaus onnistuu?

Mulla löytyy se koneelta pdf muodossa, tänne sitä ei varmaan siinä muodossa kaikkien nähtäville saa?

mutteri

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 07.11.19 - klo:12:34
Tuossa voisi testata, tuleeko J126:lle sähkö myös silloin kun virrat on pois päältä.

Ja onhan se LIN-rele varmasti ohjelmoitu oikein ??? Eli Lin moodissa, eikä PWM-moodissa.

IPCU rele tuohon ei enää passaa kun se antaa vain PWM:ää (jännitettä) ulos.

Elikkä hain tämän takia siihen uuden LIN-releen, ja myyjäliike vakuutti, että toimii ocu 3:ssa.
Enpä tiennytkään, että sen saa ohjelmoitua vain PWM-moodiin? Luulin, että LIN-rele on aina ohjelmoitus LIN-moodiin? Elikkä eikös LIN-moodissa rele silloin katkaise auton oman ohjauksen ja anna omaa pulssiaan eteenpäin? Ja normi IPCU-rele vain antaa omaa pulssiaan eteenpäin?

Täytyypä tämä relen ohjelmointi selvittää. Kiitos vinkistä.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: mutteri - 07.11.19 - klo:12:57
Enpä tiennytkään, että sen saa ohjelmoitua vain PWM-moodiin?
Tarkoitit varmaan "myös PWM-moodiin" ???

PWM tarkoittaa pulssileveysmodulointia. 400Hz 30% tarkoittaa, että annetaan ulostuloon 400Hz taajudella signaalia, joka on 30% ajasta +12V ja 70% ajasta 0V. Lopputulos on suodatusten jälkeen siis noin 3,6V jännite. Tätä käytettiin vanhemmissa autoissa puhaltimen nopeuden ohjaukseen.

Molemmat reletyypit katkaisevat ohjauksen

LIN-väylässä taas kulkee tieto binäärisessä muodossa ykkösinä ja nollina yhtä johdinta pitkin. Käytettävä protokolla on varmaan valmistajakohtainen ja siksi kait se rele pitää ohjelmoida ennen käyttöä ::)

LIN väylässä on se etu, että siihen voi helposti kytkeä useampia laitteita (jokaisella oma osoite) ja laitteet pystyvät lähettämään monipuolisempaa tietoa, esimerkiksi vikakoodeja jos niissä on oma diagnostiikka.

mutteri

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 07.11.19 - klo:13:57
Tarkoitit varmaan "myös PWM-moodiin" ???

PWM tarkoittaa pulssileveysmodulointia. 400Hz 30% tarkoittaa, että annetaan ulostuloon 400Hz taajudella signaalia, joka on 30% ajasta +12V ja 70% ajasta 0V. Lopputulos on suodatusten jälkeen siis noin 3,6V jännite. Tätä käytettiin vanhemmissa autoissa puhaltimen nopeuden ohjaukseen.

Molemmat reletyypit katkaisevat ohjauksen

LIN-väylässä taas kulkee tieto binäärisessä muodossa ykkösinä ja nollina yhtä johdinta pitkin. Käytettävä protokolla on varmaan valmistajakohtainen ja siksi kait se rele pitää ohjelmoida ennen käyttöä ::)

LIN väylässä on se etu, että siihen voi helposti kytkeä useampia laitteita (jokaisella oma osoite) ja laitteet pystyvät lähettämään monipuolisempaa tietoa, esimerkiksi vikakoodeja jos niissä on oma diagnostiikka.

Kyllä tarkoitin, että myös PWM-moodiin. Kiireessä väärin näpyttelin... Tämä valaisin paljon LIN-väylän ja LIN-releen toiminnasta.
Uskoisin, että näillä tiedoilla ongelma ratkesi. Suuret kiitokset!

Soitin tuonne LIN-releen myyjäliikkeeseen ja kysyin ohjelmoinnista. Muistivat vielä tapauksen ja vakuuttivat, että rele on oikein ohjelmoitu Octavia 3:lle ja pitäisi toimia tuolla PWM-ohjauksella. Kun aikani jankkasin vastaan ja sanoin tuosta LIN-moodista, niin kaveri sanoi kysyvänsä jostain ja soittavansa takaisin.
No myyjä soitti hetken päästä ja pyysi käymään releen kanssa, jotta ohjelmoidaan se uudestaan.

Sanotaan vielä, että myyjäliike mainostaa itseään valtuutettuna Webasto-liikkeenä. Ja tietysti luotin, että webasto-liike varmasti osaa asiansa.
Mutta onneksi vagarenasta löytyi tietoa! Kiitos o.b!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy