Seat Leon 1.6 sr vm. 2000 moottorinohjausrele?

Aloittaja Mika94, 28.10.19 - klo:10:01

« edellinen - seuraava »

Mika94

Tälläinen ongelma että ilmeisesti moottorinohjausrele sökönä ja en löydä sitä mistään. Ilmeisesti rele nr. 109 on tämä ja on purettu kohta puoli autoa ja katsottu nettipalstat ja videot läpi mutta ei ole löytynyt. Voiko olla jollain toisella numerolla vai onko niin hyvässä piilossa etten vain ole löytänyt?

M_M

Jos se on ihan tavallinen neli- tai viisinapainen rele, niin voihan se olla jo joskus vaihdettu johonkin muuhun jossa ei enää kyseistä numeroa ole tai se on joku muu... Itse olen aina katsellut kytkentäkaavioista releiden paikat, kun ei noihin releen päällä lukeviin numeroihin ole oikein mitään luottamista ellei ole täysin varmaa että auto on tehtaan jäljiltä. Ã,,kkiä nuo vaihtavat paikkaa jotain vikaa etsiessä ja unohtuvat sitten eri paikoille tai tilalle tulee korvaavia ilman numeroa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Mika94

On käyty läpi kaikki releet mutta ei löytynyt oikeaa siitä kuskin jalkotilasta ainakaan.

o.b.

Tuo kuva on jostain VW:n mallista. Oisko samassa paikassa Leonissakin ???. Ecun vieressä, suojakotelon sisällä.




Mika94

Missä kohti autoa tuo on tuossa kuvassa ? Minun leonissa ecu on tuulilasin alapuolella siellä muovien alla.

o.b.

Tuo kuva on tulipellin ja tuulilasin välistä, ihan vasemmassa laidassa. Takana näkyy jarrutehostin.

Iso, vesitiivis loota, jonka sisällä ECU/ECM on.

Mika94


o.b.

Saman ikäisen Golfin sähkökaavioita katselin ja ei siellä ollut rele kuin polttoainepumpulle. ECU saa sähkön virtalukon + sulakkeiden kautta.

Mika94

Katselin kaikki sulakkeet jotka olivat kuskin puolella auton sisällä ja olivat ehjiä. Onko tämä kyseinen ECU:n sulake jossai muualla vai onko sitten virtalukko sökönä jotenkin ? Kiitos muuten kaikille tiedoista jo mitä olen nyt saanut.

o.b.

Mikä on moottorikoodi? Voin yrittää katsoa Golfin sähkökaavioista, mihin ECU:n nastoihin sähköä pitäisi tulla. Sinne tule yleensä jatkuva sähkö ja sitten virtalukon kautta tuleva toinen sähkö.

M_M

Mullakaan ei ton auton kaavioita ole, mutta yllättävää jos siinä ei relettä ole. Kaikki ne vähät joita olen itse tutkinut, ovat toimineet niin että ECU saa virtalukolta vain herätteen jonka saatuaan se itse kytkee oman syöttöreleensä kautta varsinaisen sähkönsyötön päälle.

Tämä siksi, että auton sammuttamisen jälkeen ECUn pitää jäädä vielä hetkeksi virtoihin, en tiedä mitä se puuhailee mutta jotain kuitenkin. Kun se on saanut puuhansa päätökseen, niin se katkaisee itse itseltään virran tuon releen avulla.

Mutta kuten sanottua, ei ole nyt käsillä juuri tuon auton kytkentäkaaviota (tuolta ne rahaa vastaan saisi: https://erwin.seat.com/erwin/showHome.do) joten en osaa sanoa miten se tuossa on toteutettu.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Mika94

Moottorikoodia en tähän hätään saa. Auto on toisessa kaupungissa :(

M_M

#12
Moottorikoodin saa selville vaikka syöttämällä rekisteritunnuksen bilteman varaosahakuun... Tietoja autosta osiossa on moottorikoodi.

Väittäisin voimakkaasti, että haettu rele on yksi ratin alla kojelaudassa olevista releistä. Tarkkaa paikkaa en valitettavasti osaa sanoa. Tehtaalta lähtiessä siinä on luultavasti lukenut se tunnus 109, mutta ei siitä ole mitään takeita etteikö joku olisi voinut jo vaihtaa siihen toisenlaisen releen tilalle.

EDIT: Tosin tuo tunnus 109 on ainakin joissain autoissa varattu ilmeisesti vain dieselin ECUn syötölle. Bensakoneen ECUa syöttävä rele on tehtaalla varustettu tunnuksella 428 ja sijaitsee jossain päin konehuonetta. Neloskoppaisessa golfissa ainakin näin ja kai tuo Leon aika samasta puusta on veistetty?  ???
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Mika94


M_M

Skodan vastaavan AKL moottorin kytkiksen perusteella o.b. on aivan oikeassa siinä, että relettä ei ECUlle tosiaan ole. Kai se on sitten uudempien autojen hömpötyksiä.  :)

Releen etsinnät siis kannattaa lopettaa, ellei ole jo lopetettukin.

Sulakkeet, virtalukko ja johdotus ne ainoat vaihtoehdot ovat, jos ECUlta puuttuu sähkö.  ???
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jultsu

Niin mikä tässä oli se oikea ongelma? Sitä ei ole vielä kerrottu ollenkaan. Jos moottori ei käynnisty ollenkaan niin ensin tarkistukseen kipinä että polttoaineen saanti.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Mika94

Kipinää ei siis tule ja polttoaineensaanti on kunnossa. Testeri antoi vikakoodin moottorinohjaukselle. Puola vaihdettu ja ei ollut vaikutusta kipinään siis.

o.b.

Tässäpä vähän lisää testattavaa.

- tuleeko ECU:n 80 napaisen liittimen nastaan 3 jatkuva +12V?
- tuleeko ECU:n 80 napaisen liittimen nastaan 1 +12V silloin kun virta on päällä?
- tuleeko puolan liittimen nastaan 2 +12V silloin kun virta on päällä?
- onko puolan liittimen nasta 4 tukevasti maassa?



Mika94

Kiitos vinkeistä taas täytyy testailla noita.

Mika94

Ecun nastoille tulee virrat noiden ohjeiden mukaisesti. Onko sitten menny ecu rikki..

Mika94

Mistähän voisi löytyä parhaiten ohjausyksikkö kyseiseen autoon? Ja onko kallis laite?

Jultsu

ebaystä. Ei maksa maltaita, mutta osaavan kaverin löytäminen joka koodaa sen ajonestoon kiinni voi olla toinen asia. Tuo on siinä hilkulla että onko IMMO2 vai IMMO3 vehje, ja immo3 vaatii enemmän temppuja kuin immo2.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Mika94


o.b.

Kaikissa vuoden 1996 jälkeen Euroopassa myydyissä autoissa on.

Mika94

Voiko se olla mahdollista että tämä ajonesto on päällä ja ei anna sen takia kipinää???

o.b.

Auton pitäisi hörähtää käyntiin ja sammua samantien. Lisäksi mittaristoon jää palamaan tai vilkkumaan avaimen kuva. Lisäksi mittaristoon, ECU:uun tai immoon jää vikakoodi.

Syttyykö se avaimen kuva kun kytket virrat päälle? Se kaiketi pitäisi palaa hetken lamppucheckin ajan ???

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy