5 koppaisen ovet takkuaa

Aloittaja Dieselgolf, 21.10.19 - klo:09:02

« edellinen - seuraava »

Dieselgolf

Moron taas,
Ovet kenkkuaa hiukan tai oikeastaan on aina meillä ollessaan hiukan tökkinyt.
Sen pari vuotta minkä tuo meillä on ollut.
Kyseessä variantti kolopallo 1.9 Tdi DSG laatikolla. Luottokuljetin, tykkäämme kovin.
Kun saa niin surutta ajella ja latoa kyytiin mitä ihmeellisempiä lasteja ja asioita ja kaikki kulkee kivasti ja eleettömästi.
Niinkuin myös me matkustajina.

Asiaan: Alusta asti on pelkääjän takaovi ollut kaputt. Siis niin ettei ei lukkiudu kakesta. Muut ovet rokkaa. Muistaakseni jos sen "käsipelillä" lukitsee, se taitaa avautua kaukosäätimestä. Mutta nyt tästä en ole satavarma. No eipä tuo ole haitannut.
Eilen muuten tein yhden pikkutestin, vahingossa. Kun mökillä oli aivan säkkipimeetä ja avasin tämän pelkääjän takaoven, sisävalo ei syttynyt lainkaan. Muista ovista kyllä syttyy. Tuo siis ongelma nro 1.

Nyt on sitten tullut ongelma 2. Kuskin ovikin häröilee. Menee lukkoon kakesta niinkuin pitääkin, vaan ei aukea siitä. Muut paitsi aiemmin mainittu pelkääjän takaovi siis aukeaa. Noh, avaan sen avaimella, eli no big deal sinänsä.
Mutta josko näistä joku ongelman kanssa aiemmin paininut heti saisi kopin ja osaisi sanoa mitä mun kannattaa tehdä.

Olishan se kiva että kaikki ovet pelaisi, mutta ei siis ole tonnin korjauksen arvoinen murhe !
Toki kernaasto voisin pikkuisen itsekin tutkia ja fiksailla, jos oireet viittaa johkin selkeään ja tiedossa olevaan ongelmaan.

Ja kiitos jo etukäteen hyvistä neuvoista, vinkeistä ja linkeistä aiheen tiimoilta.

suomema

Keskuslukitushan toimii alipainepumpulla. Tarkista ohuet valkoiset "putket"alipainepumpusta ja ovista, ne pakkaa vuotamaan tärinästä.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: suomema - 21.10.19 - klo:09:25
Keskuslukitushan toimii alipainepumpulla. Tarkista ohuet valkoiset "putket"alipainepumpusta ja ovista, ne pakkaa vuotamaan tärinästä.

Taidat nyt muistella W124 Mersua, alipainelukkoja ei ole tainnut olla juuri missään 90-luvun alun jälkeen.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

dosetti

Pikkumurheita, älkää vielä luopuko hyvästä autosta  :)
Tarkista ensin haitarikumin sisältä johdot, onko poikki. Haitarikumi lähtee ehjänä irti niin, että painat haitarikumin päältä alaspäin, se painaa klipsiä auki. Jos johtoja poikki, niiden korjaus.

Mikrokytkimiä sitten menee näistäkin lukoista ja tarvikkeena itse lukkomoduuleja saa netistä alkaen 20eur/kpl ja siitä ylöspäin. Monet sanovat, että tarvikkeet eivät kestä montaakaan kuukautta, mutta ainakin saa kokemusta purkamisesta.

Mulla takaovi ei mennyt kakesta lukkoon, mutta jos oven laittoi reilummin paukauttamalla kiinni, se meni sen jälkeen lukkoon asti. Oven sivussa on kumitulppa, jonka pois ottamalla pääsee ruuvaamaan lukkopesäpuolen oven kahvasta irti (itse lukkopesäähän ei takaovessa ole). Minä suihkutin siitä reiästä aseöljyä sisälle, rämppäsin auki kiinni ja avot, ovi alkoi toimimaan täysin normaalisti. Kokeilepa tuo vielä. Siellä liene joku voiteluongelma ja pieni liukaste auttoi asiaan. Toki siellä voi olla myös ihan mekaaninen rikkoontuminen ja vaatii sitten oven purkua. Kuulostaa paljon vaikeammalta kuin netin mukaan on.

Jos menee ovi purkuun niin tuon kumisen suojan alta kun kiertää 12 kokonaista kierrosta ruuvia auki, lähtee lukkopesäpuoli irti, eli se oven kahvan lyhyempi puolisko. Jos sen ruuvin kiertää kokonaan irti, tipahtaa osat oven sisään, ainakin netin kertoman mukaan.. Näillä keleillä kannattaa muuten myös öljytä tankkausluukun osat kans aseöljyllä ettei jäädy kiinni kun vaijeri jäässä.

Dieselgolf

Vielä lisää, juuri testasin, kuskin ovi kyllä lukittuu kakesta. Muttei aukea sen jälkeen, kuin avaimella.
Tosin....äsken (yhden kerran vain) se aukesikin kaukosäätimellä...
Mutta juu, pari viikkoa sitten tämän ensi kertaa huomasin, tai vika ”tuli” autoon. Ja on siitä lähtien näin tehnyt, ettei kuskin ovi aukene.

Dieselgolf

Ja juu u, ei ole tarkoitus luopua hyvästä ajoneuvosta !
Ollaan siihen jo sen verran pelimerkkejä uhrattu (mm just tehtiin yli 1500, huolto, kytkin....) ja osia vaihdettu (kaikki jarrut uusittu,levyt ja palat, ja kaikki jouset ja iskarit myös uusittu )  eihän siitä enää ainakaan uhrattuja rahojaan takaisin saa.
Enkä näin suunnitellutkaan. Sen verran hyvin tuo kärry osuu nykyiseen tarpeeseemme ja on siinä sopivan niukalti pääomaa kiinni. Pidetään, ja fiksaillaan viat pois. Ellei nyt jotain mullistavaa satu.
Onko noi ovien johdot jotenkin helposti tsekattavissa tai mitattavissa ?
Etten suotta ala järjettömään savottaan/johtojen uusimiseen, vain myöhemmin huomatakseni että vika onkin itse oven lukkoyksikössä...

o.b.

Helpointa ehkä aloittaa vaihtamalla/kunnostamalla ne oikuttelevat lukkokoneistot ja samalla vilkaista johtosarjan kuntoa saranakohdasta. Takaovessa harvemmin on johtoja poikki kun niitä kai yleensä harvemmin avataan jos ei sitten ole ipanoita jatkuvasti kyydissä.

Uusi lukkokoneisto ja vaijerien rasvaus, niin saa muutaman vuoden olla rauhassa ovien talviongelmista ::)

Lukossa on kolme mikrokytkintä ja aika usein noissa se vika on. Ei taida löytyä irto-osana ja vaikka löytyisikin, niiden vaihtaminen vaatisi pitkää pinnaa ja paljon asennusolutta ::)

Kuvan lukko 3C Passatista, muistaakseni takaoven.





Dieselgolf

Noi mini/mikrokytkimetkö ne sitten hajoaa tai takkuaa, jos ovi käyttäytyy oudosti ?
Onko tuolla mitään mitä pitää mitata ensin, siis sähköjä ? Että näkisi heti jos esim ei tule sähköä koko häkkyrälle niin voisi heti aloittaakin vaihtamisen esim johtosetistä, siitä oven johtonipusta siis.
Jopa ovien johtojen sähkökaaviota tms avuksi ?
Ja jos vika on oven johtosarjassa, selviääkö vika usein ihan johtoja tutkimalaa ja heiluttamalla ?
On aika show nimittäin sen lukkolaitteen ulos saanti ovesta. Toki otettavissa pois, ei siinä mitään.

KooVee2000

-07 Jettaan on vaihdettu kuskin oven johtosarja 4v välein, sen verta ovat johdot siellä haitarissa kerrallaan kestäneet. Jos otat haitarin auki, niin tuskin saat takaisin tiiviisti kiinni jolloin vesi valuu liittimeen. Meillä on teipattu haitari sitkoteipillä pilariin ihan suosiolla... Reilu vuos sitten piti käyttää kolme kertaa korjaamolla kun kuskin ovi jäi takalukkoon. Ongelma loppui diy operaatioon, kun löysin lukkolaitteen johtosarjasta takalukitusmoottoria ohjaavan karvan (tulee ikkunaohjaimelta, jossa ilmeisesti jotain mätää). Lukkolaitteita on vaihdettu etuoviin kolme. Joukossa yksi puolankiinalainen joka toimi vuoden. Kannattaa ostaa Octavian orggislukkolaitteita, ovat n. 100e halvempia kun vw. VCDS:llä kannatta lukea ovien vikakoodit.

Saksoboy

Lainaus käyttäjältä: KooVee2000 - 16.11.19 - klo:18:40
-07 Jettaan on vaihdettu kuskin oven johtosarja 4v välein, sen verta ovat johdot siellä haitarissa kerrallaan kestäneet. Jos otat haitarin auki, niin tuskin saat takaisin tiiviisti kiinni jolloin vesi valuu liittimeen. Meillä on teipattu haitari sitkoteipillä pilariin ihan suosiolla... Reilu vuos sitten piti käyttää kolme kertaa korjaamolla kun kuskin ovi jäi takalukkoon. Ongelma loppui diy operaatioon, kun löysin lukkolaitteen johtosarjasta takalukitusmoottoria ohjaavan karvan (tulee ikkunaohjaimelta, jossa ilmeisesti jotain mätää). Lukkolaitteita on vaihdettu etuoviin kolme. Joukossa yksi puolankiinalainen joka toimi vuoden. Kannattaa ostaa Octavian orggislukkolaitteita, ovat n. 100e halvempia kun vw. VCDS:llä kannatta lukea ovien vikakoodit.

Mistä sä oot ostellu niitä johtosarjoja? Terveisin yksi johtovikaisen -08 touranin omistaja.
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

Dieselgolf

#10
Eikä taida olla järin harvinaisia nää erilaiset ovien lukitusongelmat :

https://youtu.be/RqmqnK6UXvY

PS : Jos uutta lukkokoneistoa on hankkimassa, mistä ne kannattaa hankkia ?
Toki tiedän että marmorilta saa, mutta vaihtoehtoinen ja hiukan edukkaampi vaihtoehto kiinnostaa aina. En kuitenkaan välttämättä halua hankkia täälläkin usein parjattua halpaa kiinankuraa. Sen verran paska savotta on tuo oven lukon vaihto ettei huvita tehdä kuin kerran...

KooVee2000

Johtosarjat oveen oon suosiolla ostanu marmorilta. Siinä olis markkinarakoa jollekulle, kuka askartelis silikonijohtimet haitariin. Jettaan sattuu tosiaan octavian lukkolaite, hankintahinta helkaman maahantuomalle osalle huomattavasti edullisempi. Muista malleista en tiedä miten sopivat keskenään. Itse vaihtanut omaan lukkolaitteen tunnissa, mutta itse en sotkeudu kiinalaisiin - ei se niin hauskaa ole se vaihtotyö.

Saksoboy

Lainaus käyttäjältä: KooVee2000 - 18.11.19 - klo:19:52
Johtosarjat oveen oon suosiolla ostanu marmorilta. Siinä olis markkinarakoa jollekulle, kuka askartelis silikonijohtimet haitariin. Jettaan sattuu tosiaan octavian lukkolaite, hankintahinta helkaman maahantuomalle osalle huomattavasti edullisempi. Muista malleista en tiedä miten sopivat keskenään. Itse vaihtanut omaan lukkolaitteen tunnissa, mutta itse en sotkeudu kiinalaisiin - ei se niin hauskaa ole se vaihtotyö.
Millaista hintaa ne marmorilla pyytää johtosarjasta? Ite oon jo vaihtanu lukkolaitteen ja sen ohjausyksikön oveen joten vian on  pakko olla johdoissa. Jonku youtube videon löysin missä hinnaksi sanottiin 170 USD mutta mitähän ne täällä pohjolassa niistä pyytää?
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

KooVee2000

Parinsadan euron paikkeilla.... elämä on.  :-\

o.b.

Jos siellä johtosarjassa on johtoja poikki, ne voi toki myös korjatakin. Ei tietenkään juottamalla katkenneet johtojen päät yhteen, vaan poistamalla saranakohdasta 20 cm pätkät ja vaihtamalla ne ehjiin. Johtojen liitokset sitten juottamalla ja kutistesukalla suojaten.


jaiz87

Täällä myös lukkolaitteelle tarve, mistäs noita kannattas tilailla? Marmorihintaa en maksa kun en autoa ajatellut pitkään pihassa seisottaa.

xmasa

Itselläni oli aikoinaan uutena ostettu Golf V -09 ja tosiaan takuuaikana meni kertaalleen kuskinoven lukko rikki. No takuuseen se vaihtui ja tottakai muitakin ongelmia oli omistuksen aikana. Auto on edelleen perheessä, isän käytössä. Nyt sitten noin 1v sitten vasemman takaoven lukko sanoi sopimuksensa irti ja taas auto pajalle. Onhan tuossa tullut vuosien saatossa huolloille hintaa ja etenkin kun kombinaatio on 1.4tsi 118kW DSG7, niin odotan enemmän ja vähemmän mielenkiinnolla, että mitä seuraavaksi tapahtuu. Nyt mittarissa taitaa olla vähän vajaa 100tkm.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Villee

Tuli hankittua edullisesti 2004 Golf ja varsinkin nyt pakkasella lukkovikoja vähän kaikissa ovissa. Eli kaipaan myös tietoa mistä sais uusia osia?

Yhdestä varaosaliikkeestä kävin kysymässä mutta sanoivat että ei ole saatavilla.

Sanoivat myös että niitä ei voi itse vaihtaa ja täytyy viedä merkkiliikkeeseen, koska uudet lukkomoduulit pitää koodata osaksi vanhaa järjestelmää. Tällaista tietoa en ole muualta kuullut. Osaako joku osat vaihtanut sanoa toimiiko ilman mitään koodailua?

o.b.

Ei tarvitse mitään koodailuja.

Daatta

Alkaa olla tuon aikakauden laitteet sen verran edullisia, ettei niitä kannata kunnon osilla huoltaa. Netistä saa halpoja kiinalaisia, ostaja varokoon. Esim. tuolta voisi lähteä etsimään:

https://www.autodoc.fi/autonosat/lukot-ulko-10787/vw/golf/golf-v-1k1

Tosiaan ensin oven johtosarjat tarkastaen ja korjaten.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

9987

Varaosaliikkeestä, nettikaupasta ostettuna hyvinkin kannattavaa. Oli auto mikä tahansa

jmj202

Viikko sitten omaan v golfiin vaihdoin kuskin oven lukon, helppo homma kaiken kaikkiaan.
Osa tuli autodocilta, skv merkkinen 45e.

Villee

Aloitan siis johtosarjoista. Kiitos neuvoista.

Osaako joku vielä sanoa mistä löytyis VW OE numeroita, jotta löytää oikeat varaosat?

o.b.

#23
Voin katsoa varaosanumerot. Olihsn se varmasti 5-koppanen. WVWZZZ1K....?

Golf MK5 numerot:

Eteen vasen 3D1837015AP
Eteen oikea 3D1837016AC
Taakse vasen 7L0839015D
Taakse oikea 7L0839016D

Villee

Jep, juuri tuollainen vitonen. Kiitos numeroista.

Villee

Löytyihän sieltä poikkinaisia johtoja kaikista ovista. Pitänee korjata ne ensin. Onko johtosarjojen korjaukseen mitään hyviä suosituksia? Ilmeisesti tarvikeosia ei löydy ja alkuperäiset johtosarjat tuplais auton arvon, joten ei sellaisia kyllä malttaisi ostaa.

o.b.

Parikymmentä senttiä johdosta pois ja uusi pätkä tilalle. Surraten ja juottaen. Päälle kutistesukkaa.

Tärkeää on, että ne juotetut kohdat ei ole sellaisessa paikassa, joka taittuu kun ovea avataan.

Ja muista pujottaa kutistesukat ennen juottamista :P

Villee

#27
Jotta saisin korjauksesta kunnollisen tarvitsen uusia pinnejä liittimeen, koska moni johto katkennut niin läheltä liitintä ettei saa muuten korjattua.

Tietääkö kukaan mistä saisin kasan uusia pinnejä ja mikä olis paras työkalu puristamiseen?

Lisäksi, olisiko kuitenkin vikaa myös lukkolaitteissa, koska ainut oire on lukkojen toimimattomuus? Sähköikkunat toimii kaikissa ovissa.

jmj202

Niihin saa korjaus sarjoja, joissa myös liitin mukana.toki hintaa noin 60-70e.
Pinnejäkin joskus etsiessä tuli vastaan, en vain muista enää mistä.

o.b.

1K0937702C hakusanaksi ebay.de sivustolle ::)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy