Kevyt nykiminen/tukehtuminen tasakaasulla ?

Aloittaja Vklnuppi, 26.09.19 - klo:21:10

« edellinen - seuraava »

Vklnuppi

Ajattelin nyt kysyä täältäkin jos jollain olisi kokemusta vastaavasta.

Tuo Transporter T5 (2.5TDi BNZ ja automaattilaatikko, ei DSG) on aina tehnyt omistusaikanani sellaista kevyttä nykimistä tasakaasulla about 1500rpm kohdalla. Joka tapauksessa siinä 1400-1600rpm välillä. Osuu juuri inhottavasti johonkin 60-70km/h nopeuteen.
Tuntuu vähän kuin kone vähän tukehtuisi eli vetää kyllä mutta tökkii niin, että sen tuntee. Vähän kuin olisi liian raskas kuorma tai 50m/s vastatuuli :D Vaikea selittää.
Erikoiseksi tilanteen tekee se, että sitä ei tapahdu läheskään aina ja voi alkaa heti kone kylmänä tai kone lämpimänä tai ei välttämättä ollenkaan. En ole onnistunut keksimään mitään kaavaa siihen. Poistuu kun vaihtaa vaihteen D:ltä Ã,,ssään jolloin laatikko kierrättää ylemmäs.

Olen aina ajatellut sen olevan 360tkm ajetun laatikon ominaisuus. Laatikko tykkää muutenkin välillä pamahtaa (nykäisee/tökkäisee moottorijarrua vaihtosuunnasta riippuen) melko rajusti vaihdoissa 1->2 ja 3->4 tai toisin päin, mutta sekin on täysin randomia eli ei joka kerta tai edes joka toinen.

Laatikkoöljyjä on vaihdeltu about 40-60tkm välein. Koneeseen olen yrittänyt vaihtaa 10tkm välein öljyt, mutta välillä se on päässyt lähemmäs 20tkm. Ilmansuodatin ja polttoainesuodatin on juuri vaihdettu, muutenkin kaikkea pientä palikkaa vähän väliä.
Samoin perässä paukkuu joku niinkuin jarrut irrottaisi yhtäkkiä, vaikka siitä ei ole kyse eikä katsastuksessakaan mitään löytynyt, mutta se on sitten toinen tarina. Yleensä tuo tapahtuu liikkeelle lähtiessä kun saa hiukan vauhtia.

Oisko kellään mitään ideoita/kokemuksia/ehdotuksia tuollaiseen vai onkohan se vain merkki jostain isommasta tulevaisuudessa iskevästä. Tosiaan aina se on ollut tuollainen.

sprint

Mulla on manuaali axe koneinen auto, joka tekee juuri kanssa sellaisen pienen välikuoleman kiihdytettäessä siinä 1500rpm kohdalla. Tämä ominaisuus yleensä poistuu kun tekee seuraavina päivinä muutamia täyskaasukiihdytyksiä. Olen itse tulkinnut sen että joku paikka on tukossa ja luulen että ahtimen siivet eivät tuossa kohdilla liiku herkästi.
Kokeileppa kiihdytellä vaikka vähän aikasin laitetulla pakkovaihteella esim 4 että kuoleeko se pikkasen jossain kohdassa, Sitten voisi kokeilla pakkovaihteilla kiihdytellä kunnolla tai S moodissa.

Vklnuppi

Lainaus käyttäjältä: sprint - 27.09.19 - klo:07:58
Mulla on manuaali axe koneinen auto, joka tekee juuri kanssa sellaisen pienen välikuoleman kiihdytettäessä siinä 1500rpm kohdalla. Tämä ominaisuus yleensä poistuu kun tekee seuraavina päivinä muutamia täyskaasukiihdytyksiä. Olen itse tulkinnut sen että joku paikka on tukossa ja luulen että ahtimen siivet eivät tuossa kohdilla liiku herkästi.
Kokeileppa kiihdytellä vaikka vähän aikasin laitetulla pakkovaihteella esim 4 että kuoleeko se pikkasen jossain kohdassa, Sitten voisi kokeilla pakkovaihteilla kiihdytellä kunnolla tai S moodissa.

Tässä ei kiihdyttäessä huomaa mitään vaan niinkuin jos ajaa tasakaasulla kierrokset tuossa about 1500rpm niin alkaa "tökkimään". Suomen teillä se osuu muistini mukaan joko 60 tai 70km/h nopeuteen. Itseasiassa sitä voisi parhaiten kuvata tilanne kun ajaa manuaalilla liian isolla vaihteella ja yrittää kiihdyttää.
Koitan vielä nuo kuvailemasi kiihdytystestit.

Jotain tukosta jossain olen itsekin epäillyt, mutta kun tuo on ollut aina läsnä. Viimeisessä öljynvaihdossa tein Motor Flushin samalla ja hetken jo kuvittelin sen poistuneen :D

Vklnuppi

Mites EGR-venttiili ? Onko näissä edes sellaista ja jos on niin voiko se osua tuohon kierroslukuun ?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy