Octavia IV

Aloittaja BMF, 05.09.19 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

tonttuj

Lainaus käyttäjältä: Method - 10.06.23 - klo:10:43
Onko jossain selitetty plugarin toimintaperiaatetta?

LUULISIN, huom. LUULISIN että se toimii näin:

Käytä sähköä olosuhteista riippumatta kunnes jäljellä noin 8%. Tämän jälkeen hyppää hybridille olosuhteista riippumatta. Lataa ajon aikana akkua ylläpitääksesi 8% varauksen akussa ja käytä tätä jäljellä olevaa akkuvirtaa "sopivissa tilanteissa" kuten valoista lähdöissä ja niin edelleen. Jatka tätä kunnes käyttäjä lataa akun käsin.
Käyttäjä voi itse asetuksista säätää sen minimilataustason.

heller

Lainaus käyttäjältä: Method - 10.06.23 - klo:10:43
Onko jossain selitetty plugarin toimintaperiaatetta?

LUULISIN, huom. LUULISIN että se toimii näin:

Käytä sähköä olosuhteista riippumatta kunnes jäljellä noin 8%. Tämän jälkeen hyppää hybridille olosuhteista riippumatta. Lataa ajon aikana akkua ylläpitääksesi 8% varauksen akussa ja käytä tätä jäljellä olevaa akkuvirtaa "sopivissa tilanteissa" kuten valoista lähdöissä ja niin edelleen. Jatka tätä kunnes käyttäjä lataa akun käsin.

Jotta pystyy kuluttamaan mahdollisimman vähän bensaa ja sähköä, tämä logiikka pitäisi kuskin tietää. Ikäänkuin siis pelisäännöt joiden mukaan ajetaan. Niin kauan kun tämä on epäselvää, olen ajanut käsin vatkaamalla e-moden ja hybridin välillä. Sähköllä kaupungissa, bensalla muualla, varaustaso huomioonottaen.
Joskus se hyppää hybridille kun on 1% ja joskus kun on 4%. Ei se varsinaisesti taida 8% ylläpitää, vaan riippuu paljon olosuhteista. Riippuu myös siitä onko navissa osoite vai ei.

Valoista lähtee aina ekat metrit sähköllä. Ite ajan aina hybridillä jos tiedän ettei akku riitä perille. Pitemmillä matkoilla en juuri vatkaa käsin.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Method

Lainaus käyttäjältä: tonttuj - 11.06.23 - klo:08:18
Käyttäjä voi itse asetuksista säätää sen minimilataustason.

Tiedän. En vain tiedä mikä logiikka on oletusasetuksilla. Käsin säätämällähän saa tehtyä vaikka mitä taikatemppuja. Autohan pitää sähkötilan väkisin päällä suomen maantienopeuksissa, vaikka se ei olisi ihan fiksuakaan jos käyttäjällä onkin vaikka 30km pituinen työmatka. Eihän se nyt sen viisi, kymmenen minuuttia haittaisi, mutta kun se ei älyä itse että tässä on tosi kyseessä ja avita bensalla.

Sehän on selvä että täydellinen se ei voi olla, koska käyttäjäprofiilit on niin paljon erilaisia, mutta mikä on Skodan mielestä se oikea käyttäjäprofiili? Ehkä se on se mikä meillä useimmiten toteutuu, eli 15km työmatka joka vie ehkä 50% akkua vaikka sen ajaisi pelkällä sähköllä. Toisella akun puoliskolla voi satunnaisesti poiketa vaikka keskustassa tai kaupassa.

Jmn

Ohjeissa lukee, että sähkömoottorin käyttöä optimoidaan navin ja muutaman muun perusteella, mutta koskeeko tämä vain auton omaa navia vai myös carplayn kautta käytettäviä?

Mattiboy

Omaan skodaan tarvii varmaan ennen huoltoa luikauttaa pikkusen öljyä. Kumpaa öljyä sitä kannattaisi laittaa, 0W-20 vai 5W-30? Merkkiliike taitaa käyttää Castrolia?
Skoda Octavia Combi Style 1.5 TSI -21

ex.
Skoda Octavia Combi Style 1.6 TDI -16
VW Golf Comfortline 1.4 TSI -10
VW Bora 1.6 -01

tsihman

Lainaus käyttäjältä: Mattiboy - 13.07.23 - klo:10:39
Omaan skodaan tarvii varmaan ennen huoltoa luikauttaa pikkusen öljyä. Kumpaa öljyä sitä kannattaisi laittaa, 0W-20 vai 5W-30? Merkkiliike taitaa käyttää Castrolia?
Öljymerkillä ei ole niinkään väliä, luokituksella on.
Jos moottorissasi on hiukkasloukku lorauttaisin koneeseen 0W-20 luokitus ( VW 508 00/509 009 ) jos ei niin 5W-30 luokitus ( VW 504 00 / 507 00)



mr panu

Lainaus käyttäjältä: Jmn - 30.06.23 - klo:16:20
Ohjeissa lukee, että sähkömoottorin käyttöä optimoidaan navin ja muutaman muun perusteella, mutta koskeeko tämä vain auton omaa navia vai myös carplayn kautta käytettäviä?

Koskee auton omaa navia. Ja ainakaan android auton kautta ei pysty yhtä aikaa navigoimaan google mapsilla. Joko tai. Mapsi voi olla yhtäaikaa esillä, mutta ei navigoida.

Jmn

Lainaus käyttäjältä: mr panu - 13.07.23 - klo:11:54
Koskee auton omaa navia. Ja ainakaan android auton kautta ei pysty yhtä aikaa navigoimaan google mapsilla. Joko tai. Mapsi voi olla yhtäaikaa esillä, mutta ei navigoida.

Jep, google maps ei toimi, mutta car playn kanssa applen maps toimii ja on parempi kuin auton oma navi. Ainoa harmitus on ettei mittariston navina toimi kuin auton oma navi.

miz

^
Ei kai se akun  energian käytön optimointi toimi Car playllakaan? Mistäs tämä tieto on peräisin?

Method

Lainaus käyttäjältä: Jmn - 17.07.23 - klo:10:18
Jep, google maps ei toimi, mutta car playn kanssa applen maps toimii ja on parempi kuin auton oma navi. Ainoa harmitus on ettei mittariston navina toimi kuin auton oma navi.

Kyllä mulla android auton käskyt saa näkymään ihan mittaristossakin. En toki käytä, koska haluan katsoa sitä siitä oikeasta kartasta.

heller

Lainaus käyttäjältä: miz - 17.07.23 - klo:10:58
^
Ei kai se akun  energian käytön optimointi toimi Car playllakaan? Mistäs tämä tieto on peräisin?
Ei toimi kuin auton omalla kartalla. Siellä on myös topotiedot.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

miz

^
Tulkitsin siis Jmm:n sanoneen että auton energian optimointi toimii Applen karttaa/navigointia käytettäessä, ja siitä kysäisin.
Taisin ymmärtää väärin ja puhe oli pelkästä kartasta/navigoinnista.

Autoseppo

Saako Octavian matkamittariin/infotainmentiin matkan sadan metrin tarkkuudella? Auto on ollut jo 2,5 vuotta, enkä vielä ole löytänyt konstia ;D
Octavia 1,5 TSI LB Ambition Launch Edition 6-v. -21

Tos®

Perinteinen trippimittari puuttuu golffistakin
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

heller

Lainaus käyttäjältä: Autoseppo - 27.07.23 - klo:13:46
Saako Octavian matkamittariin/infotainmentiin matkan sadan metrin tarkkuudella? Auto on ollut jo 2,5 vuotta, enkä vielä ole löytänyt konstia ;D
Kelpaako kulutustiedot? Lähdöstä alkaen nollaantuu itsestään kun auto on ajamatts pari tuntia. Pitkäaikaisen kestää sitten kai 99 tuntia.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Autoseppo

Lainaus käyttäjältä: heller - 28.07.23 - klo:09:35
Kelpaako kulutustiedot? Lähdöstä alkaen nollaantuu itsestään kun auto on ajamatts pari tuntia. Pitkäaikaisen kestää sitten kai 99 tuntia.
Noin tuo toimii, mutta en ihan ymmärtänyt, miten tämä liittyy matkamittarin tarkkuuteen?
Octavia 1,5 TSI LB Ambition Launch Edition 6-v. -21

markusmm

Onko kukaan laittanut tai ajatellut laittaa plugarimalliin RVS käsittelyä? Siinä laiton yhteydessä pitäisi pystyä pitämään moottori tyhjäkäynnillä pitkiä aikoja. Saako autoa pakotettua sellaiseen tilaan, että paikoillaan ollessa saisi pidettyä polttomoottorin käynnissä?
Nykyinen:
Tesla Model 3 Highland Long Range AWD -24
Entiset:
Skoda Octavia 1,4 TSI PHEV RS IV -23
KIA Stinger 2,0 T-GDI RWD GT-Line A/T -18
Skoda Octavia 2,0 TSI RS Man. Liftback -14
Fiat Stilo 95 Actual 5D -05

heller

Lainaus käyttäjältä: markusmm - 28.07.23 - klo:14:36
Onko kukaan laittanut tai ajatellut laittaa plugarimalliin RVS käsittelyä? Siinä laiton yhteydessä pitäisi pystyä pitämään moottori tyhjäkäynnillä pitkiä aikoja. Saako autoa pakotettua sellaiseen tilaan, että paikoillaan ollessa saisi pidettyä polttomoottorin käynnissä?
Mitäs iloa meinasit tuolla saada ylipäätään?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

markusmm

#2748
Lainaus käyttäjältä: heller - 31.07.23 - klo:12:36
Mitäs iloa meinasit tuolla saada ylipäätään?

Mietiskellyt tuossa, että varsinkin talvella, kun moottori menee päälle sähköllä ajon jälkeen jääkylmänä, tuosta voisi olla jotain hyötyä. Moottorille tulee kuitenkin tuossa tilanteessa melko kova rasite heti käynnistyessään. Tuskin siitä ainakaan haittaakaan on ja ihan mielenkiintosia tuloksiahan tuolla aineella ollaan saatu.
Nykyinen:
Tesla Model 3 Highland Long Range AWD -24
Entiset:
Skoda Octavia 1,4 TSI PHEV RS IV -23
KIA Stinger 2,0 T-GDI RWD GT-Line A/T -18
Skoda Octavia 2,0 TSI RS Man. Liftback -14
Fiat Stilo 95 Actual 5D -05

heller

Lainaus käyttäjältä: markusmm - 31.07.23 - klo:17:51
Mietiskellyt tuossa, että varsinkin talvella, kun moottori menee päälle sähköllä ajon jälkeen jääkylmänä, tuosta voisi olla jotain hyötyä. Moottorille tulee kuitenkin tuossa tilanteessa melko kova rasite heti käynnistyessään. Tuskin siitä ainakaan haittaakaan on, mutta ihan mielenkiintosia tuloksiahan tuolla aineella ollaan saatu.
Millä tavoin tuo aine parantaa (varsinkaan uuden) moottorin toimintaa talvella? Plugarissa on 15tkm öljynvaihtoväli, juurikin tuon takia että siellä ei pääse lika tai kondenssivesi pyörimään pitkään. Tärkeämpää on omatoimisesti ajaa moottoria välillä kuumaksi, vaikka se ei heti sammukaan.

Ei se ihan jääkylmänä sentään käynnisty. Sähköllä ajattaessa kierrossa on jo ainakin 50c vesi, joka pääsee koneeseen kun se käynnistyy. Eikä se silti anna moottorin kiertää punaselle, ellet polje kaasua pohjaan. Omalla ajotavalla varmasti isompi vaikutus kuin noilla aineilla.

Voithan itse ennakoida, että jos sähkö on loppumassa niin laitat hybridin päälle ajoissa.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

markusmm

Lainaus käyttäjältä: heller - 31.07.23 - klo:18:03
Millä tavoin tuo aine parantaa (varsinkaan uuden) moottorin toimintaa talvella? Plugarissa on 15tkm öljynvaihtoväli, juurikin tuon takia että siellä ei pääse lika tai kondenssivesi pyörimään pitkään. Tärkeämpää on omatoimisesti ajaa moottoria välillä kuumaksi, vaikka se ei heti sammukaan.

Ei se ihan jääkylmänä sentään käynnisty. Sähköllä ajattaessa kierrossa on jo ainakin 50c vesi, joka pääsee koneeseen kun se käynnistyy. Eikä se silti anna moottorin kiertää punaselle, ellet polje kaasua pohjaan. Omalla ajotavalla varmasti isompi vaikutus kuin noilla aineilla.

Voithan itse ennakoida, että jos sähkö on loppumassa niin laitat hybridin päälle ajoissa.

Aineen pitäisi luoda kitkapinnoille keraaminen pinta, jonka pitäisi siten pidentää moottorin käyttöikää. Tuo talvitilanne oli esimerkki huonommaista tilanteesta moottorille.

Varmasti tuolla omalla ajotavalla on merkitystä ja vaikuttaa eniten asiaan. Voi olla myös, että autolla ajelee jotkut toisetkin, mihin ei oikein voi vaikuttaa ;D
Nykyinen:
Tesla Model 3 Highland Long Range AWD -24
Entiset:
Skoda Octavia 1,4 TSI PHEV RS IV -23
KIA Stinger 2,0 T-GDI RWD GT-Line A/T -18
Skoda Octavia 2,0 TSI RS Man. Liftback -14
Fiat Stilo 95 Actual 5D -05

miz

Näihin edellisiin, korjatkaa toki jos on parempaa tietoa.
Moottorin kierto aukeaa vasta kun siellä on lämmintä, sisätilojen lämmitysvesi ei mene kylmäksi kun moottori käynnistyy.

Näiden plugareiden moottoreiden kitkapinnathan on käsitelty kitkaa pienentävillä materiaaleilla, juurikin tätä käyttöä varten. En ole kovin vakuuttunut että tuosta lisäkäsittelystä on hyötyä ennenkuin on vähän enemmän kilsoja alla?

markusmm

Lainaus käyttäjältä: miz - 01.08.23 - klo:10:01
Näihin edellisiin, korjatkaa toki jos on parempaa tietoa.
Moottorin kierto aukeaa vasta kun siellä on lämmintä, sisätilojen lämmitysvesi ei mene kylmäksi kun moottori käynnistyy.

Näiden plugareiden moottoreiden kitkapinnathan on käsitelty kitkaa pienentävillä materiaaleilla, juurikin tätä käyttöä varten. En ole kovin vakuuttunut että tuosta lisäkäsittelystä on hyötyä ennenkuin on vähän enemmän kilsoja alla?

Enpäs ollutkaan tuollaisesta tietoinen, että on jo käsitelty. Myös tuo, että moottorilla olisi lämpöä valmiiksi ennen kuin käynnistyy ajossa, ei ollut itsellä tiedossa.

Ehkä tuolle ei ole sitten tarvetta, kuin vasta myöhemmässä vaiheessa kun kilometrejä kertynyt.

Tuohon kysymykseeni kaipaisin kuitenkin vielä vastausta jos joltain sellainen löytyy  ;D eli saako moottorin pakottamalla pidettyä jatkuvasti käynnissä, jos siihen tulisi tarvetta?
Nykyinen:
Tesla Model 3 Highland Long Range AWD -24
Entiset:
Skoda Octavia 1,4 TSI PHEV RS IV -23
KIA Stinger 2,0 T-GDI RWD GT-Line A/T -18
Skoda Octavia 2,0 TSI RS Man. Liftback -14
Fiat Stilo 95 Actual 5D -05

wsaarja

Lainaus käyttäjältä: markusmm - 01.08.23 - klo:11:20

Tuohon kysymykseeni kaipaisin kuitenkin vielä vastausta jos joltain sellainen löytyy  ;D eli saako moottorin pakottamalla pidettyä jatkuvasti käynnissä, jos siihen tulisi tarvetta?

Hybrid auto-modesta täppä pois ja naputtelee 100% halutuksi arvoksi?

miz

Lainaus käyttäjältä: markusmm - 01.08.23 - klo:11:20
Enpäs ollutkaan tuollaisesta tietoinen, että on jo käsitelty. Myös tuo, että moottorilla olisi lämpöä valmiiksi ennen kuin käynnistyy ajossa, ei ollut itsellä tiedossa.

Ehkä tuolle ei ole sitten tarvetta, kuin vasta myöhemmässä vaiheessa kun kilometrejä kertynyt.

Tuohon kysymykseeni kaipaisin kuitenkin vielä vastausta jos joltain sellainen löytyy  ;D eli saako moottorin pakottamalla pidettyä jatkuvasti käynnissä, jos siihen tulisi tarvetta?

Ei siis ole lämpöä etukäteen, sisätilojen sähköllä lämpenevä kierto on irti moottorista (väliventtiilit kiinni), kunnes moottorin lämmöllä voi lämmittää sisätilat. Sähköllä ei lämmitetä moottoria.

Hybridin polttomoottorissa on osittain eri materiaalit/pintamateriaalit kuin normi tsi:ssä.

markusmm

Lainaus käyttäjältä: wsaarja - 01.08.23 - klo:11:55
Hybrid auto-modesta täppä pois ja naputtelee 100% halutuksi arvoksi?

Sammunee sitten kun 100% saavutettu?
Nykyinen:
Tesla Model 3 Highland Long Range AWD -24
Entiset:
Skoda Octavia 1,4 TSI PHEV RS IV -23
KIA Stinger 2,0 T-GDI RWD GT-Line A/T -18
Skoda Octavia 2,0 TSI RS Man. Liftback -14
Fiat Stilo 95 Actual 5D -05

markusmm

Lainaus käyttäjältä: miz - 01.08.23 - klo:12:57
Ei siis ole lämpöä etukäteen, sisätilojen sähköllä lämpenevä kierto on irti moottorista (väliventtiilit kiinni), kunnes moottorin lämmöllä voi lämmittää sisätilat. Sähköllä ei lämmitetä moottoria.

Hybridin polttomoottorissa on osittain eri materiaalit/pintamateriaalit kuin normi tsi:ssä.

Aivan, okei. Mistä näitä tietoja saatte kaivettua? Olis kiva tutustua näihin tarkemmin, jos löytyy jostain.
Nykyinen:
Tesla Model 3 Highland Long Range AWD -24
Entiset:
Skoda Octavia 1,4 TSI PHEV RS IV -23
KIA Stinger 2,0 T-GDI RWD GT-Line A/T -18
Skoda Octavia 2,0 TSI RS Man. Liftback -14
Fiat Stilo 95 Actual 5D -05

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: markusmm - 01.08.23 - klo:18:25
Sammunee sitten kun 100% saavutettu?

Avaa konepelti niin tuskin sammuu.
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Autoseppo

Mitä mieltä olette ohjaamon ergonomiasta? Esimerkiksi TM:n vertailutestissä viime syksynä ergonomia sai arvosanan 9 ja autossa sanottiin olevan hyvät säädöt. Mielestäni ainakin omassa mallissani olisi aika lailla parantamisen varaa. Reisituki on vaikea saada kohdallaan, ellei istuinta nosta aika ylös. Pahin ongelma on kuitenkin riittämätön ratin pituussäätö, eli ratti ei tule tarpeeksi lähelle, joten selkänojaa täytyy pitää aika pystyssä. Samaa vikaa oli esim. Avensiksessa ja Lancerissa. On kyllä ihme, ettei tällaista ole saatu kuntoon. Meillä on kakkosautona tuore Ceed, jossa nämä asiat ovat kyllä kunnossa, vaikka TM antoi sille huonomman arvosanan. Olen lähes keskimittainen ja normaalivartaloinen.
Octavia 1,5 TSI LB Ambition Launch Edition 6-v. -21

Tos®

#2759
Se on tuo kulimallin penkki, paremmassa varustelussa saa säädettyä sähköllä ja joka suuntaan  ;) TM testaa yleensä oletetun myytävimmän mallin ja se ei liene tuo hinnat alkaen ambition?

Edit: Vertailussa näkyy olleen malli: ŠKODA OCTAVIA Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy