Golf VII -14 Ilmastointivika

Aloittaja Kansanautoilija, 17.08.19 - klo:20:15

« edellinen - seuraava »

Kansanautoilija

Terve!

Olen uusi täällä vagarenassa. Olen kyllä paljon tätä foorumia lueskellut, mutta nyt päätin myös kirjoittaa tänne, koska tarvitsen  neuvoja.

Tänään Golffini (automaatti)ilmastointi lopetti puhaltamasta kylmää. Näin jälkikäteen ajateltuna ilmastointi on ehkä ollut tehoton jo pitemmän aikaa, mutta nyt tuleva ilma on yhtä lämmintä AC päällä kuin AC pois kytkettynä. Aiempina oireina on ollut esim. ajoittainen ikkunoiden huurtuminen. Muutama päivä sitten auton käynnistyksen jälkeen kuului myös särisevä ääni hetken aikaa, joka hiljeni liikkeellelähdön jälkeen. Huoltokirjan mukaan ilmastointia ei ole kertaakaan huollettu. Autolla on nyt ajettu 106 tkm ja minulla se on ollut vuoden.

Osaatteko kertoa missä voisi olla vika?
Ajossa:
VW Golf Variant 2.0 TDI -14
Aikaisemmat:
Skoda Octavia 1.6 TDI -12
Seat Cordoba 1.9 TDI -04
Skoda Octavia 1.8 -00

ksuuk

a_jaba

Täällä loppuvuodesta -14 käyttöönotettu Golf 7.

Ilmastointi oli 2018 keväällä todella tehoton ja huollatin sen jonka jälkeen toimi todella tehokkaasti. Nyt 2019 kesän ilmastointi on vielä toiminut mutta selkeästi tehoa on taas piirun verran kadonnut.

Autoissa saattaa toki olla yksilökohtaisia eroja, että kuinka hyvin ilmastoinnin aineet pysyy järjestelmässä. Omani selkeästi vaatii huollon 2 vuoden välein jos haluaa ilmastoinnin olevan oikein kunnolla tikissä. Jos taas pieni tehonpuute ei haittaa niin 3 vuotta olisi maksimi huoltoväli. 4 vuodessa järjestelmä on niin tyhjä ettei toimi enää ollenkaan.

Eli sinuna aloittaisin siitä, että uudet myrkyt ilmastoinnin järjestelmään.
Cupra Tavascan VZ -25 29tkm -> (liisari)

Ex. Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm - 88tkm (oma)
Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma)

Kansanautoilija

Tänään auto kävi huollossa ja tuomio oli vuotava lauhdutin. Se menee vaihtoon. Järjestelmässä ei ollut enää juurikaan kylmäainetta, joten ei ihme ettei tullut kylmää. No nyt siihen tulee uusi lauhdutin, kylmäaineet, öljyt ja tiivisteet. Kompura ja flektit olivat onneksi ehjiä. Yhtenä syynä epäiltiin tiesuolaa, joka kuulema usein tekee hallaa keulassa sijaitseville lauhduttimille. Seuraavaa remonttia odotellessa...
Ajossa:
Aikaisemmat:
Seat Cordoba 1.9 TDI -04
Skoda Octavia 1.8 -00

Tkarkka

Käytetäänkö autossa maskinsuojaa talvisin?

Kansanautoilija

Lainaus käyttäjältä: Tkarkka - 21.08.19 - klo:09:19
Käytetäänkö autossa maskinsuojaa talvisin?

Viime talvena käytin ja se oli ensimmäinen talvi, kun auto oli minulla. Todennäköisesti aiemmin ei ole käytetty. Auto on ollut aiemmin PK-seudulla, joten varmasti on suolakylvystä päässyt nauttimaan.
Ajossa:
Aikaisemmat:
Seat Cordoba 1.9 TDI -04
Skoda Octavia 1.8 -00

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy