Octavia III vRS LB Challenge 2.0TDI DSG Metal Grey vm. 2014

Aloittaja RSOCUstin, 21.06.19 - klo:16:51

« edellinen - seuraava »

RSOCUstin

Tänään asennettu uusi tullilasi vakuutukseen. Omavastuu 200e. Halkesi jostain kiveniskemästä taustapeilin päältä 20cm alaspäin ja 40cm apukuskin puolelle.
Kuumuus ja monttuset tiet taisivat pohjanmaalla vaikuttaa asiaan. Katotaan toimivatko valoautomaatit iltojen pimetessä vai saako viedä uudestaan korjaamolle.
Edellinen lasi taidettiin laittaa siihen ekaan valkoiseen FL 2 oguun joskus 2011. Ja edellinen siihen mustaan vRS:ään 2009. Silloin tulikin kilsoja 60tkm vuoteen...

Nikonen

Onko kilsoja jälleen kertynyt? Onko ollut minkäänlaista havaintoa öljyn syönnistä? Hyvin on siihen nähden toiminut kyllä, että painettu tuolla LL30tkm huoltovälillä tuonne asti. DSG vanhemmissa ja uudemissa edelleen aikalailla noita kaksoismassoja menee, tuppaa jurnuttelemaan liian suurella vaihteella varsinkin maantieajossa. Tiedän kymmeniä tapauksia missä vaihtoja tehty 50-80tkm välille säännöllisesti.
Käyttis:
Volvo V60 B4 MHEV 2021 R-Design Black Edition
Citroen C4 2009 2.0

Harrasteet:
Lada 2105 -93
KTM 125 Supermoto

RSOCUstin

#32
Kilsoja tulee hissukseen :) Nyt taitaa olla 327tkm mittarissa.
Pa-hinnat on vähentäneet ajoja ja etätyömahdollisuutta tulee käytettyä hyödyksi :)

Kyllä tämä enemmän syö kuin edelliset. En ole sillä päätäni vaivannut. Lisäillään ölppää jos mittari ilmoittaa. Laukee jos laukee.
Mitä brittifoorumeita ja brittiFB ryhmiä seurannut niin tuntuu sielläkin olevan ihan normaalia. Just joku ajeli 700 mailia motaria yms. reippaasti nii olikos että kerran sai ainakin lisätä ölpää. Muuten ei syö ollenkaan.

Näissähän on se vika että jos ajaisi ns. rajoitusta niin. Ei syö.
Mutta jos ajaa +10 kmh mittarin mukaan, eli +6kmh todellista. Ja ohittelee niin syö.
Ja ei nyt oikeen jaksa körötellä alinopeuksia / jonossa.
Lisäksi kun tulee pätkäajoa sekä kaupunkia niin sekin vaikuttaa.

Kaksoismassahan tähän on vaihdettu 235tkm kohdalla kun hommasin auton ja ei pitele ääntä nytkään.

Huoltoon näyttäisi olevan 14500km eli menee kevät talvelle.
Siinä onkin sitten koneen ja dsg6 öljyjen vaihdot sekä kaikki suodattimet. No ne kaikki suodattimet tulee vaihdettua vuosittain. Ovatpahan puhtaat.

Ensi viikolla voisi vaihtaa nastarenkaat alle.



RSOCUstin

Aamu jumppana talvirenkaat alle, 326478 km mittarissa. Kesärenkailla tuli ajettua 13335km 17.4-16.11 välinen aika.
Tänä vuonna meni poikkeuksellisesti viikon yli normi vaihdosta.
Silloin joskus hulluina vuosina 2006-2012 tuli vaihdettua jo lokakuun viimeinen viikonloppu. kun saattoi joutua olemaan liikentessä jo liian aikaisin.
Alamaskisuoja pitää vielä laittaa. Jos on alle +5 lämpö niin kulutus nousee exponentaalisesti. Eikä viitti webastoa vielä käytää...


RSOCUstin

Skodaan päivitystä valoihin.
3v vanhat 2 x 40W Predator x2 päivittyi Optibeam Commanderiin 120w. Lumisella tarjouksessa.

Vanhoissa menee virtajohto päästä sisään, siinä 90 asteen kulma. Siitä rispaantuneet suojien sisältä ja kontaktihäiriö.
Toinen pimeni 3vkoa sitten ja toinen eilen. Johtoa lampun vierestä runksuttelemalla toimii välillä.

Katotaan jos noista saisi vielä kasattua toimivat. Vähän sähkö töitä vaatii varmaan. Vaikka porukoitten Skodaan.

Pitää illalla käydä katsomassa säädöt kuntoon.





RSOCUstin

#35
Sunnuntaina tuli tasakilsoja 330001km.
Ajellaan vaan.
Huoltoo on vielä 10tkm. Viime vuonna huolto oli näillä main. Joten 20tkm tullut vain vuoteen...

RSOCUstin

#36
Alkaa olemaan sen verran lämmin, aamuisin ehkä viileämpää. Oli aika irroittaa viimasuoja keulan alaosasta. Sen verran poikkeuksellinen talvi ollut että yläsuojaa ei ole tarvinut laittaa. Sen verran mietoja on pakkaset olleet etelässä. Kesällä tulee tätä autoa 4v täyteen. Hyvin näyttää kulkevan.

Kesälomalle näyttää huoltokin osuvan. Kilsoja tullut sen verran vähemmän tullut että vuosi tuli täyteen helmikuussa. Ja vielä olisi huoltoon 8600km. Taidan myös pestä DPFn kesällä nyt näyttäisi laskennalliseksi täyttöasteeksi 78g/80g.

Autovero, pa-hinta ja hinta sekä hyvitykset yms. ovat niin arvaamattomia joten ajetaan vaan. Mittarissa nyt 331600km

RSOCUstin

Kesärenkaat alle 332430 km mittarissa.
6tkm tullut talven aikana, ei paljoa.

HAKKA9 ollut nyt kolme talvea ja eturenkaista näyttäisi olevan joku 15% nastoja lähtenyt.
Tänä talvena on lähtenyt enempi kuin edellisenä talvena. Pintoja on kuitenkin 7mm joka renkaassa.

Kyllä se niin vain on että tuo polttoaineen hinta vaikuttaa ajamisiin. Eikä ole tullut käytyä pitkää siivua vedettyä kotopuoleen Kokkolaan.
Normaalisti joulu, hiihtoloma ja pääsiäinen tullut käytyä.

Kesää kohden.

RSOCUstin

Viikolla tuli 333333km täyteen.
Huoltoon 7tkm. Kesällä sitten joskus huolto, ölpät kone + laatikko ja kaikki suodattimet.
DPF laskennallinen täyttöaste on edelleen 78g joten se pitää kesällä puhdistaa kun vaikuttaa siltä että pidän vielä autoa.



RSOCUstin

#39
Kesäloma ajoa ja huolto rapsaa, 338000 mittarissa.

Varsinais-suomi, keski-pohjanmaa turnee 1,5vkoa takana ja rapia 2200km sukulaisia yms. kierrellessä.
Mennessä Turun kautta Kokkolaan 5,8L kulutuksilla.

Kannuksessa käytin huollossa, iso huolto nokkahilut, vesipumppu sekä nesteet ja suotimet. Tonterin autokorjaamo, Kannus 750e. Samassa paikassa laitoin ilmastoinnin kompuran viime vuonna. Kattelin että Porvoo Hedin ois ollut huolto 1500e ja varmaan sama Mäkelän autotalo Järvenpää. Ennakoivasti jakohilut ens helmikuussa ois tullut 6v täyteen, joten turvallisuus syistä vaihtoon ja huoltoonkin oli 4000km. Joten kaikki kerralla. Kampiakselin stefa ei vuotanut. Lisäksi havaintona että kiristin vikisi joten nyt on hiljaista. Se oli kitissyt varmaan jo 4v. Koska ei poistunut vapaakytkimen sekä kokolaturin vaihdolla jonka pääty laakeri oli kaput vuosi sitten. Ei kyllä tullut kylmääkään.

Seuraava huolto oli sitten Autoasi Kälviä jossa pestiin DPF, 300â,¬. Ei ollut kuulemma koskaa aikaisemmin tullut niin paljoa paskaa ulos, mitä ovat DPF:ä pesseet. Laskennallinen arvo oli 80,5g eli 100% täynnä. Selvästi poltteli useammin. Auto ollut nyt 4v ja ostaessa arvo oli 60g. Pätkä ja kaupunkiajoa minulla ja kun entinen taksi niin kyllä se täytyy näköjään 338tkm aikana.

Takasitulomatka reissusta Kokkola-Tuuri-Tammela-Porvoo. Kulutus oli Kokkola-Tuuri välillä n~240km 5.1L ja Tuuri-Tammela-Porvoo ~400km 5,4L. Ajotapa sama, 1 aikuinen, kaksi lasta ja takaluukku täynnä. Eikä oltu jonoissa.

Viimeisen reilun vuoden aikana ei oikeen oo päässty mataliin kulutuksiin. Pohjamaan reissut on ollut yleensä 5,5-6,0 välillä. 2 ekaa vuotta mentiin 5-5,5L kulutuksilla.
Työmatkakin Porvoo - Järvenpää oli aluksi 5 ja nyt jos ennen pesua on päässyt 5.5L niin on hyvä.

Eli kyllä sillä DPF pesulla on selvä vaikutus kulutukseen ihan lyhyelläkin otannalla. Kulutusmittarin olen kalibroinnut 2019 ja nyt vuosien kuluessa on havainto että heitto on tullut takaisin. Mittari näyttää 3dl enempi mitä tankkauksista mitattu. Voiko olla että DPF täyttyminen ja ns. vastapaineen muutos vaikuttaa. Pitää hetki ajella ja kalibroida sitten uudestaan. Mutu tuntumaa...

Maanantaina alkaa taas arki niin työmatkakulutuskin on varmasti tippunut.

Auto menee vielä ensi viikolla DSG6 laatikkoölppä ja suodatin vaihtoon Mäkeläautoon Järvenpää. Samalla vaihdetaan rispaantunut turvavyö käytettyyn. Hommasin Ala-Ã,,htävän purkaamosta 150e kun ajelin siitä ohi. Kuskin vöitä on tosi harvassa myynnissä ja uusi on kallis. Sitten katsastukseen.
Eli sellanen 1500e taitaa mennä huoltoihin. Meneepähän lomarahat yritysten tukemiseen.

Taas on laitettu huoltoihin reippasti mutta ompahan auto kunnossa. Vaihto tarvetta ei ole kun tähän 4v aikana huollettu reippasti.
Ja tällä ehtii :)


RSOCUstin

#40
Pari viikkoa sitten vaihdettiin laatikkoölpät, Järvenpäässä. Jonka seurauksena alkoi tiputtamaan allensa laatikkoöljy.

Laatikon päässä oleva peltilevy alkoi tiivisteestä vuotamaan. Kuvasta näkee että ruostunut on.
Lokasuojassa on tuollainen aukko josta näkyy laatikon pääty. Siitä menee näköjään kaikki roiskeet sisään ja ruostuttaa paikkoja. Osa 90 ja työtä tunti, oisko ollut joku 150e hinta.

Kokkolan hovihuoltajalta kyselin aiheesta ja ei ole koskaan pitänyt tuota laatikon päätyä vaihtaa. Epäselväksi jäi kuuluisiko tuossa olla joku suoja?

DPF-pesu alkaa tuottamaan tulosta kulutusrintamalla. Tankkauksista laskettu kulutus viimeisellä 3 tankillisella 5.48L, 5.46L ja 5.46L
Ennen pesua 5.7L-7.2L talvella enempi ja matkassakin ei alle 5.5L ole päässyt viimeiseen vuoteen.
Työmatkat samalla ajotavalla kuin aina 5L ajotietokoneesta. Kalibroitu, heittoa 1-2dl. Kalibroin uudestaan kun tulee kilsoja lisää. Viimeisen vuoden aikana ei ole oikeestaan alle 5.5L päässty ja polttanut melko usein pönttöä.
Köröttelemällä pääsin jo 4.7L Porvoo-Järvenpää Monninkylän / Pornaisten kautta joka normi reitti muutenkin.

Näin jälkikäteen ajateltuna DPF olisi pitänyt melkeen pestä heti ostovaiheessa kesällä 2019 kun mittarissa oli 235tkm / pönttö n 60g eli 75% nyt 339tkm 80g eli 100%.
Voihan tietysti olla nuilla nokkahinhnan yms. huolloilla vaikutusta. Mutta pudotus on kyllä niin suuri että pesukin näyttelee suurta osaa.








RSOCUstin

Talvi tulee ja nastat tuli veivattua alle 342809km kohdalla.
Kesärenkaat tuli laitettua alle 32430km kohdalla.
Aika maltilliset kesä kilsta olleet, vain 10379km.

Etätöitä ja sairaslomia joten näillä mennään.
Eikä pa-hinnat todellakaan kannusta ajamaan ylimääräisiä ajoja.

Kesärenkaat on hyvässä kunnossa ajaa ainakin kesän vielä ellei toisenkin. Eteenhän hommasin vuosi sitten uudet.
Talvirenkaissa eteen laitoin huonommat ja niissä pintaa 7mm ja 15% nastoja ehkä irronut. Takana priimat 3v vanhat.
Ensi syksynä hommattava pari uutta talvirengasta tai vaihdettava autoa :)

Toisaalta miksi hyvää vaihtaa pois johon laitettu rahaa ylläpitoon.

RSOCUstin

Kesärenkaat alle 352278 km mittarissa.
10tkm tullut talven aikana, ei paljoa.
Enempi kuin vuosi sitten.

HAKKA9 ollut nyt reilu neljä talvea ja eturenkaista näyttäisi olevan joku 75% nastoja lähtenyt  :) En ole renkaita siirrellyt mitenkään eri paikkoihin. Eli 2 rengasta hommattava ensi talvelle tai auto vaihtoon  :)
Tänä talvena on lähtenyt enempi kuin edellisten talvien aikana, jonka jäljiltä oli irronut kaikkiaan 15% silmämääräisesti. Kai se kumi alkaa ikääntymään ja kulumaa tulee eturenkaaseen niin nastakin irtoaa paremmin. Takaset on priimat.

Hanskalokerosta kattelin kuitteja yms. ja tosiaan juhannuksena tulee täyteen 5v tällä autolla. 119000km on tullut veivailtua ja kaikenlaista huoltoa on kyllä saanut tehdä. Onhan tuo 350000 eniten mitä koskaan on yhdenkään auton mittarissa ollut.

Ehkä se kesällä vaihtuu... katotaan  :)

Kesää kohden.

RSOCUstin

356000 kohdalla rekisterikilven valo vaihtoon, 15.90 Motonetistä.

Kilsoja tullut ihan reippaasti kun työkuviot muuttui ja joka pv saa olla työmaalla nyt. Lisäksi tuli Porvoo Lohtaja Oulu turnee heitettyä, 5,5L kulutuksilla.
Takaluukku täynnä, ajot oli aamusta aina joten ei ollut ruuhkaa.

Renkaitakin on käyty potkimassa ja ensi viikolla pari koeajoa. Paha kuume on muutamaan, toinen Ogu ja toinen Marsu.
Onhan tällä jo menty 120tkm 5v

Auto siirtynyt vaihtoautoriviin 356334km ajettuna.

Uusi on Ogu combi L&K 4x4 dsg6 tdi 12/2017.

Niin se 5v vaan kului taas. Tai siis juhannuksena olisi tullut 5v täyteen.
Autosta ei huonoa sanottavaa. Huollettua sitä tuli kunnolla ja joku siitä saa ehkä hyvän ensi auton.
Kilsoja oli vaan liikaa ja se alkoi näkymään kukkana maalipinnassa varsinkin...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy