Eka automaatti - Miten tätä kannattaa ajaa?

Aloittaja Lanttu42, 07.02.11 - klo:13:47

« edellinen - seuraava »

topias

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 30.04.11 - klo:08:33
Pääseekö yhtä kovaan huippunopeuteen D ja S-asennolla? ???
mielestäni d-asennolla kiertää yhtä korkealle kuin s-llä, kun liikutaan isommissa nopeuksissa. ainakin omassa kokeilussa.

Keke78

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 07.02.11 - klo:13:47
En oo ennen omistanut automaattia. Miten tätä kannattaa käsitellä? Kandeeko vaihtaa vapaalle (N) kun olen pidempään liikennevaloissa? Vaihtaako se itse vapaalle, jos pidän jarrua pohjassa liikennevaloissa vai levätäänkö niin sanotusti laakereilla koko ajan? Miten vältän nytkähtävän peruuttamisen, jos peruutan ylämäkeen?

kaikki niksit ja vinkit niin tekniset kuin taloudelliset kelpaavat. :D

Sama vika rahinaisella ja ihan samat ajatukset on heräänneet täälläkin: pitäiskö vaihtaa pitkissä valoissa parkille kun auto kuitenkin jarrulla paikallaan pidettäessä yrittää kokoajan eteenpäin ja (kait?) luistattaa kytkintä. Toinen mikä on tullu mieleen on se että kun tuun likennevaloihin niin kannattaako tappaa vauhtia hyvissä ajoin kunnolla jarrulla ja valua pikkuhiljaa moottorijarrulla pysähdyksiin vai nostaa vaan kaasu ja antaa rullata ns. täyttä vauhtia ja sitten loppuun kunnon äkkijarrutus. 

Fabia rs combi -11

Lanttu42

Hyvä, että tämä keskustelu pompahti takaisin. Nyt onkin hyvä päivittää tilannetta vähän. :D

Aina kun pysäköin, niin laitan käsijarrun ja parkin päälle. Taaksepäin viettävässä mäessä olen huomannut, että jos vahingossa vapautan kässärin ennen kuin olen ottanut auton parkilta niin parkilta pois saaminen on oikeasti todella ilkeän tuntusta. Kuuluu rusahdus. Jos menen ja käynnistän auton silleen, että parkki on tällä tavoin "jumissa" niin vaihteisto jurnuttaa niin, että koko kosla tärisee.

N:ää tulee käytettyä nykyään aika paljon pitkissä liikennevaloissa, koska jarrulla oleva jalka saattaa herpaantua ja tunnen, että vaihde menee päälle. Se ei voi pitkällä juoksulla olla hyvä juttu, joten pitkissä seisotuksissa pidän vaihteen vapaalla niin ei tartte niin kahjona painaa jarruakaan.

Moottorijarrutus onnistuu ihan mallikelpoisesti (1.2 TSI) normaali D:lläkin, mutta toisinaan heitän S:lle. En tiedä onko D:ltä S:lle vaihtamisesta mitään haittaa? Ei kai? Olen myös miettinyt, että miksei seman tien nykäse manuaalille ja tee kuten manuaalivaihteisella?

Vielä en ole oppinut, miten liikun ruuhkassa ilman, että välillä hätäjarrutehostin hätääntyy :D
Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Keke78 - 30.04.11 - klo:10:26
Sama vika rahinaisella ja ihan samat ajatukset on heräänneet täälläkin: pitäiskö vaihtaa pitkissä valoissa parkille kun auto kuitenkin jarrulla paikallaan pidettäessä yrittää kokoajan eteenpäin ja (kait?) luistattaa kytkintä. Toinen mikä on tullu mieleen on se että kun tuun likennevaloihin niin kannattaako tappaa vauhtia hyvissä ajoin kunnolla jarrulla ja valua pikkuhiljaa moottorijarrulla pysähdyksiin vai nostaa vaan kaasu ja antaa rullata ns. täyttä vauhtia ja sitten loppuun kunnon äkkijarrutus. 

Yrittääkö tosiaan? Kun omassani painan jarrua pysähtyessä, kierrokset ovat hiukan koholla pari sekuntia (vaihde päällä) ja sitten laskevat ja ei enää pyri eteenpäin ennenkuin löysään jarrua. Eli ei siis pitäisi luistattaa kun painaa kunnolla jarrua seisoessa.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Keke78

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 30.04.11 - klo:17:04
Yrittääkö tosiaan? Kun omassani painan jarrua pysähtyessä, kierrokset ovat hiukan koholla pari sekuntia (vaihde päällä) ja sitten laskevat ja ei enää pyri eteenpäin ennenkuin löysään jarrua. Eli ei siis pitäisi luistattaa kun painaa kunnolla jarrua seisoessa.

Njaa, tekeeköhän se mullakin sit tolleen. Tuo oli pikemminkin tekniikkatuntemattoman oletus että se luistattaa kytkinta paikallaa d-päällä. Onko noissa sit jokin toiminto joka katkaisee vedon kun jarrua painetaan pidempään??

Pitääks sitä jarrua polkea ihan tosissaan että tuo toiminto aktivoituu vai riittääkö pieni naisellinen kosketus :-)
Fabia rs combi -11

Markku J

Kuivilla kytkimillä varustetun 7 -v DSG:n pitäisi kytkeä veto pois kokonaan - siis kytkin auki, kun jarrua painetaan ja auto pysähtyy. Siinähän ei myöskään voi olla tavallista "ryömintää", koska se kuluttaisi kytkimet loppuun. Poikani Fabia RS:n osalta tuosta just hänen kanssaan keskustelimme.

Joten vaihde D -asennossa ja jalka jarrulla pitäisi olla ihan turvallinen odotustilanne. Märillä kytkimillä olevassa taas on hieman ryömintää, mutta siinä se johtuu öljyn viskositeetista, eikä pitäisi myöskään kuluttaa kytkimiä tms.

Keke78

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 30.04.11 - klo:18:09
Kuivilla kytkimillä varustetun 7 -v DSG:n pitäisi kytkeä veto pois kokonaan - siis kytkin auki, kun jarrua painetaan ja auto pysähtyy. Siinähän ei myöskään voi olla tavallista "ryömintää", koska se kuluttaisi kytkimet loppuun. Poikani Fabia RS:n osalta tuosta just hänen kanssaan keskustelimme.

Joten vaihde D -asennossa ja jalka jarrulla pitäisi olla ihan turvallinen odotustilanne. Märillä kytkimillä olevassa taas on hieman ryömintää, mutta siinä se johtuu öljyn viskositeetista, eikä pitäisi myöskään kuluttaa kytkimiä tms.

Eipä tuo ainakaan oo kärylle haissut valoissa seisoessa joten kait se mullakkin tolleen toimii. Edellinen automaatti jolla ajoin oli 80-luvun jenkki-import Sierra jota oli vaikea pidellä edes jarrulla valoissa, siksi vähän hakusessa nää tomaattiasiat.

Asiasta kolmanteen: vaikka tuo dsg tietyissä tilanteissa vähän nykii eikä meno oo ihan joka tilanteessa maailman sulavinta niin on se vaan perkeleen hienoa että automaatillakin saa nykyään kunnon repimisen tunnetta kun polkaisee kunnolla kaasua. Vanhanaikaista automaattia en ois suostunu ostaan mistään hinnasta, oon muutaman kerran ollu ainakin paperilla todella äkäisten 'vanhanliiton tomaattien' kyydissä ja ei se momenttimuunnin mikälie vaan oo sama asia kuin kunnon mekaaninen yhteys. Onhan se nyt perkele jos esim. vanhan tekniikan S8 Audi ei revi eikä liimaa penkkiin kunnolla missään vaiheessa kiihdytystä :-(   
Fabia rs combi -11

Markku J

Tuohan se minuakin DSG:ssä viehättää, että se ei hukkaa tehoa, ja vaihteiden kytkeytyminen on manuaalivaihteiston tyylistä. Ja siksi DSG sopii myös pienempien koneiden yhteyteen, kuten mielestäni on manio pari 1.2 TSI:lle.

isopahasusi

Aika paljon hyviä huomioita ketjussa automaatilla, eritoten dsg:llä ajettaessa.

Se mitä itse olen myös huomannut liittyy mäkien ylittämiseen. Sattumalta tulee ajeltua mäkisissä maastoissa päivittäin. Isoon mäkeen kannattaa vakkarilla ajaessa heittää S:lle tai vaihtehtoisesti pudottaa vakkari pois. Muuten DSG vaihtaa mäessä maantie nopeuksissa ärsyttävän pienelle 6:lta 3:lle ja auto tuntuu hieman ryntäävän. S:llä menee tasaista vauhtia mäen yli tai jos polttoainetta haluaa säästää niin tipautta vakkarin pois.
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

Lanttu42

Lainaus käyttäjältä: isopahasusi - 30.04.11 - klo:22:59
Aika paljon hyviä huomioita ketjussa automaatilla, eritoten dsg:llä ajettaessa.

Se mitä itse olen myös huomannut liittyy mäkien ylittämiseen. Sattumalta tulee ajeltua mäkisissä maastoissa päivittäin. Isoon mäkeen kannattaa vakkarilla ajaessa heittää S:lle tai vaihtehtoisesti pudottaa vakkari pois. Muuten DSG vaihtaa mäessä maantie nopeuksissa ärsyttävän pienelle 6:lta 3:lle ja auto tuntuu hieman ryntäävän. S:llä menee tasaista vauhtia mäen yli tai jos polttoainetta haluaa säästää niin tipautta vakkarin pois.

itse oon huomannut, että D:llä ainakin se tahtoo ramppaa vaihteita. Etenkin jos kaasujalka on vähänkin levoton. Tämän oon korjannut pitkissä mäissä "lukitsemalla" vaihteen manuaalilla.

Docw

Lainaus käyttäjältä: Keke78 - 30.04.11 - klo:18:46
Asiasta kolmanteen: vaikka tuo dsg tietyissä tilanteissa vähän nykii eikä meno oo ihan joka tilanteessa maailman sulavinta niin on se vaan perkeleen hienoa että automaatillakin saa nykyään kunnon repimisen tunnetta kun polkaisee kunnolla kaasua. Vanhanaikaista automaattia en ois suostunu ostaan mistään hinnasta, oon muutaman kerran ollu ainakin paperilla todella äkäisten 'vanhanliiton tomaattien' kyydissä ja ei se momenttimuunnin mikälie vaan oo sama asia kuin kunnon mekaaninen yhteys. Onhan se nyt perkele jos esim. vanhan tekniikan S8 Audi ei revi eikä liimaa penkkiin kunnolla missään vaiheessa kiihdytystä :-(   

Samanlaisilla ajatuksilla itsekin aikanaan S-tronicin ostin. Ajattelin että perinteistä öljynvatkainta en laita ikinä sillä ne hukkaavat tehot ja sporttisuuden. Ah kuinka väärässä sitä pieni ihminen voikaan olla. Kaksi edellistä autoani ovat nyt olleet perinteisellä automaatilla ja molemmat lukitsee kyllä vähänkään reippaammassa kiihdytyksessä momentinmuuntimen samantien. Etenkin vaihto manuaali A4 2.0tq:sta automaatilla voimansa välittävään 3.2:n avasi silmät, molemmat tätä uusinta B8 korimallia. Tuo 3.2 työnsi tuota koria ihan erimalliin kuin pienempi turbo, ärhäkkyydessä ihan ensimmäisten parin metrin jälkeen tuo kuutoskone oli kyllä selkeästi parempi. Varsinkin vaihteiston ollessa S-asennossa kaasun pumppaaminen välittyi samantien voimalinjaan, ihan samaan tapaan kuin manuaalivaihteisessa.

Parin vuoden sisään on tosin tullut ajettua huonojakin automaatteja. Esimerkkinä joitain tuhansia kilometrejä alla ollut V6 mustang jossa tuo voiman hukkuminen oli kyllä tosiasia. Auton tehosta tuntui katoavan leijonanosa, vauhti ei nimittäin kasvanut kierrosten mukana.

Itse otsikon kysymykseen vastaan kuten suurin osa muistakin. Vasen jalka saa vapautuksen palveluksesta ja koko matka startista pysähdykseen mennään vaihde päällä.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Docw - 01.05.11 - klo:01:35
Itse otsikon kysymykseen vastaan kuten suurin osa muistakin. Vasen jalka saa vapautuksen palveluksesta ja koko matka startista pysähdykseen mennään vaihde päällä.

Voiko tuota edes ameriikan serkku selkeämmin todeta. Vedetään vaan se vasen jalka nippusiteellä kiinni penkiin ja ajellaan lähdöstä maaliin D:llä, niin matkanteko on sujuvaa ja jouhevaa. Maalissa sitten P:lle ja mäkisessä maastossa käkkäriä avuksi.

pokkus

Parin vuoden sisään on tosin tullut ajettua huonojakin automaatteja. Esimerkkinä joitain tuhansia kilometrejä alla ollut V6 mustang jossa tuo voiman hukkuminen oli kyllä tosiasia. Auton tehosta tuntui katoavan leijonanosa, vauhti ei nimittäin kasvanut kierrosten mukana.

Ajoitko tuota Mustangia vanhempana 5-vaihteisena vai uudempana 6-vaihteisena versiona? Tuo uudempi on kuulemma selkeästi parempi ja itsekin sitä lyhyen lenkin ajoin. En tosin riittävän paljon, jotta voisi mitään tarkempaa analyysia antaa. Tosin tuota uutta 6-pykäläistäkin on haukuttu hiukan laiskaksi vaihtajaksi ja se pääsee kunnolla oikeuksiin vasta uudelleenohjelmoinnin jälkeen.

V Golffin kun DSG:nä omistin, niin en kyllä itsekään ikinä vasenta jalkaa käyttänyt mihinkään. Se pysyi vakaasti lepuutustuella koko matkan ajan. Ikinä ei tullut edes launch controllia kokeiltua, jossa vasenta jalkaa olisi tarvinnut jarrulla pitämiseen. Pitkissä valoissa tai pysähdyksissä saatoin laittaa vaihteen D:ltä N:lle, jotta oikean jalankin pystyi nostamaan pois jarrulta (kässäri tietenkin silloin päälle).

Docw

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 01.05.11 - klo:02:02
Ajoitko tuota Mustangia vanhempana 5-vaihteisena vai uudempana 6-vaihteisena versiona? Tuo uudempi on kuulemma selkeästi parempi ja itsekin sitä lyhyen lenkin ajoin. En tosin riittävän paljon, jotta voisi mitään tarkempaa analyysia antaa. Tosin tuota uutta 6-pykäläistäkin on haukuttu hiukan laiskaksi vaihtajaksi ja se pääsee kunnolla oikeuksiin vasta uudelleenohjelmoinnin jälkeen.

2010 eli se vanhempi malli. Uusi on vielä kokeilematta.

Emil Eagle

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 30.04.11 - klo:10:53
Aina kun pysäköin, niin laitan käsijarrun ja parkin päälle. Taaksepäin viettävässä mäessä olen huomannut, että jos vahingossa vapautan kässärin ennen kuin olen ottanut auton parkilta niin parkilta pois saaminen on oikeasti todella ilkeän tuntusta. Kuuluu rusahdus. Jos menen ja käynnistän auton silleen, että parkki on tällä tavoin "jumissa" niin vaihteisto jurnuttaa niin, että koko kosla tärisee.

Tuo on ihan oikea havainto, ja sama tapahtuu myös perinteisellä automaatilla (jos yllä puhutaan DSG:stä). Parkkilukko on mekaaninen pönkkä, ja jos auto nojaa mäessä sitä vasten, vääntää se koko konevaihteistopakettia tukikumien löysältä keskialueelta pois, jolloin koneen tai pakoputken värinät saattavat välittyä koriin. Itse vaihteiston ei sinällään tuossa tilanteessa pitäisi jurista. Samaten sen parkkipönkän irti vetäminen vaatii voimaa (=aiheutaa ääntä) jos auton paino on sitä vasten. http://auto.howstuffworks.com/automatic-transmission11.htm
Kiitokset mukavasta foorumista.

Keke78

Samanlaisilla ajatuksilla itsekin aikanaan S-tronicin ostin. Ajattelin että perinteistä öljynvatkainta en laita ikinä sillä ne hukkaavat tehot ja sporttisuuden. Ah kuinka väärässä sitä pieni ihminen voikaan olla. Kaksi edellistä autoani ovat nyt olleet perinteisellä automaatilla ja molemmat lukitsee kyllä vähänkään reippaammassa kiihdytyksessä momentinmuuntimen samantien. Etenkin vaihto manuaali A4 2.0tq:sta automaatilla voimansa välittävään 3.2:n avasi silmät, molemmat tätä uusinta B8 korimallia. Tuo 3.2 työnsi tuota koria ihan erimalliin kuin pienempi turbo, ärhäkkyydessä ihan ensimmäisten parin metrin jälkeen tuo kuutoskone oli kyllä selkeästi parempi. Varsinkin vaihteiston ollessa S-asennossa kaasun pumppaaminen välittyi samantien voimalinjaan, ihan samaan tapaan kuin manuaalivaihteisessa.

Tosiaan en oo noita ihan uusimpia momenttimuunnin tomaatteja koskaan testannu / ollut edes kyydissä joten nää mun ennakkoluulot juontaa juurensa noista 90-luvun tiptronic hässäköistä joissa ei kyllä tuntunut minkään sortin kiihtyvyyttä, niitä ois voinu kutsua vaikka kuminauhavoimalinjaksi.

Eilen taas tomaatti maksoi itsensä takaisin pikku orkkuna kun tylytin jotain Volvo-mulkkua joka yritti tehdä sen perinteisen 'vasemmalta kaistalta koko jonon ohi valoissa' tempun. Manuaalilla ei vaan jaksa alkaa kikkaileen ko se menee aina siihen kengurubensaloikkimiseen jos yrittää ottaa tosissaan kovat lähdöt valoista, tomaatilla ja espillä ei muuta ko kaasu pohjaan ja sitten jännitetään mitä tapahtuu :-) Muutenkin saattaa olla että turpaan ois tullu manuaalilla koska yllättävän hyvin se Vollekin loikkas valoista, ekat pari metriä itseasiassa räsänen jäi mut oisko se Vollekuski sit sössiny kakkoselle vaihdon kun parin sekan jälkeen jäi kun nalli kalliolle.  
Fabia rs combi -11

Lanttu42

Lainaus käyttäjältä: Emil Eagle - 01.05.11 - klo:10:29
Tuo on ihan oikea havainto, ja sama tapahtuu myös perinteisellä automaatilla (jos yllä puhutaan DSG:stä). Parkkilukko on mekaaninen pönkkä, ja jos auto nojaa mäessä sitä vasten, vääntää se koko konevaihteistopakettia tukikumien löysältä keskialueelta pois, jolloin koneen tai pakoputken värinät saattavat välittyä koriin. Itse vaihteiston ei sinällään tuossa tilanteessa pitäisi jurista. Samaten sen parkkipönkän irti vetäminen vaatii voimaa (=aiheutaa ääntä) jos auton paino on sitä vasten. http://auto.howstuffworks.com/automatic-transmission11.htm

Onkohan tuosta pidemmän päälle suoranaista vahinkoa? Tietenkin jotain lievää on tyyliin "Leveämmät vanteet rasittavat 10% enemmän tukirakenteita", mutta onko niin selkeätä vahinkoa, että kannattaisi välttää kyseisiä tilanteita?

tet

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 01.05.11 - klo:11:34
Onkohan tuosta pidemmän päälle suoranaista vahinkoa? Tietenkin jotain lievää on tyyliin "Leveämmät vanteet rasittavat 10% enemmän tukirakenteita", mutta onko niin selkeätä vahinkoa, että kannattaisi välttää kyseisiä tilanteita?

Muistan netistä lukeneeni taannoin, että ainakin Norjassa kuin myös meillä Suomessa on DSG-lootien parkkilukkoja hajonnut. Myyjältä asiaa tiedustelin auton luovutushetkellä, mutta hän väitti ettei ole moisista tapauksista tietoinen. Itse olen vältellyt parkkilukon rasittamista käyttämällä AINA seisontajarrua, tosin olen sitä käyttänyt muissakin autoissani aina ja joka paikassa auton seisoessa, joten erikseen ei sen käyttöä tarvinnut opetella DSG:tä varten.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pokkus

Kun parkkeerasin mäkeen DSG-autolla niin tein aina näin estääkseni sen, että auto ei makaa vaihteiston varassa. Eli eka auto oikeille hollille mäkeen. Sitten jalka jarrulle, vaihteisto N-asentoon ja käsijarru tiukasti kiinni. Sitten nostetaan jalka jarrulta, jolloin auto liikahtaa muutaman sentin käsijarrun varaan paikalleen. Lopuksi vaihteisto P-asentoon ja moottori sammuksiin. Noin kun tekee niin auto on käytännössä käsijarrun varassa kokonaan, mutta jos se jostain syystä pettää niin laatikko pitää sen vielä paikallaan. Samaa kaavaa tosin käytän manuaaliautossakin.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 01.05.11 - klo:18:36
Kun parkkeerasin mäkeen DSG-autolla niin tein aina näin estääkseni sen, että auto ei makaa vaihteiston varassa. Eli eka auto oikeille hollille mäkeen. Sitten jalka jarrulle, vaihteisto N-asentoon ja käsijarru tiukasti kiinni. Sitten nostetaan jalka jarrulta, jolloin auto liikahtaa muutaman sentin käsijarrun varaan paikalleen. Lopuksi vaihteisto P-asentoon ja moottori sammuksiin. Noin kun tekee niin auto on käytännössä käsijarrun varassa kokonaan, mutta jos se jostain syystä pettää niin laatikko pitää sen vielä paikallaan. Samaa kaavaa tosin käytän manuaaliautossakin.

Muistaakseni juuri noin neuvottiin mm. jenkki-Chevyjen ohjekirjassa, oli joku torque lock tjsp. Ainakin perinteiset tomaatit voi mennä jopa "jumiin" mäessä.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 01.05.11 - klo:11:34
Onkohan tuosta pidemmän päälle suoranaista vahinkoa? - -

Tälläkin foorumilla on ajoittain ollut puhetta jakoketjun hyppäämisestä. Voisikohan se ongelma liittyä joskus siihen, että autoa seisotetaan mäessä parkkilukon varassa ilman käsijarrua?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Emil Eagle

^ Ei kai DSG:ssäkään ole mikään välitys valittuna vaihteen ollessa P:llä ja moottorin sammuksissa? En tiedä DSG:n rakennetta, että onko siellä varsinaisesti vapaata ollenkaan, vai tehdäänkö se vain pitämällä kytkimiä auki.
Kiitokset mukavasta foorumista.

tet

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 01.05.11 - klo:02:02
Ikinä ei tullut edes launch controllia kokeiltua, jossa vasenta jalkaa olisi tarvinnut jarrulla pitämiseen.

Tuli nyt ekan kerran kokeiltua miten tuo Launch Control toimii Golfissa - eipä tuntunut toimivan mitenkään! ??? Oikein ohjekirjasta tavasin oikean toimintatavan - ESP off, vaihde S-asentoon, kaasulla kierrokset yli kolmen tonnin ja jarru ylös. Eipä vaan toiminut, kierrokset eivät suostuneet nousemaan juuri yli kahden tonnin kun jarru oli pohjassa, veto tuntui lähtevän päälle vaikka jarru oli vielä alhaalla. :-[

Onkos kukaan TSI 90kW + DSG7 -yhdistelmän omistaja kokeillut, pelaako teillä Launch Control? Ohjekirjan ja esitteiden mukaan pelissä sellainen ohjelma on, mutta onko ihan oikeastikin?
ex-vag:

eGetin

Kai survoit jarrua oikein huolella pohjaan?

Lanttu42

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 24.05.11 - klo:13:23
Launch Control wtf?

Joissakin VAGineissa on Launch Control, elikkäs rajottaa kierrokset kaasu pohjassa n. 3k rpm kohdille (riisselissä ainakin) ja saat kivasti ripeän kumia vinguttavan lähdön ;) Polottimessa ei taida olla, ei GTI:ssä ainakaan.

tet

Niin itse asiassa en ole nähnyt missään selostusta miten sen oikein pitäisi toimia, sanotaan vaan että antaa maksimikiihtyvyyden tms. Oletin että DSG:n kanssa sen pitäisi toimia niin että kytkin ottaa kiinni vasta kun jarrun nostaa eikä vielä siinä vaiheessa kun kaasua painaa. Kokeillessani vaikutti kuitenkin siltä että veto lähti päälle heti kun kaasua painoi, eli efekti oli kutakuinkin samanlainen kuin jos yrittää lähteä käppäri päällä liikkeelle. :-\
ex-vag:

tet

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 07.02.11 - klo:15:39
"Pilkunviilausta", mutta VW:n nettisivujen mukaan pakki on samalla akselilla ykkösen kanssa.
http://www.volkswagen.co.uk/technology/transmissions-and-drivetrains/dsg

Satuin löytämään netistä SSP 390 -dokun jossa selostetaan tämän 7-lovisen kuivakytkimisen DSG:n sielunelämä hyvinkin tarkkaan. Sen mukaan pakki on kuin onkin saman kytkimen perässä kuin 2-,4- ja 6-vaihteet. Eli tuo VW:n oma brittiläinen sivusto puhuu näköjään puppua.
ex-vag:

Kärki

Liittyy vain väljästi tähän, mutta jokunen viikko sitten TV:stä tuli elokuva jossa joku kaveri kuskasi jotakin naista paikasta A paikkaan B konnien kovasti heitä jahdatessa.
Auto oli automaattivaihteinen A8, mutta varsin sujuvasti kaveri kuitenkin kepitti vaihdekeppiä edestakaisin kuin manuaalissa ikään - ainakaan siten ei automaatilla ajeta, eikä itseasiassa edes pysty vaikka yrittäisi  ;D ;D

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 01.05.11 - klo:20:35
Tälläkin foorumilla on ajoittain ollut puhetta jakoketjun hyppäämisestä. Voisikohan se ongelma liittyä joskus siihen, että autoa seisotetaan mäessä parkkilukon varassa ilman käsijarrua?

Enemmän siitä on hallaa jarruille tai vaihteistolle.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy