Honda

Aloittaja jkvi, 04.12.09 - klo:21:47

« edellinen - seuraava »

Arcca

Kiitos kommenteista. Siltä kuulostaa kuten olen muutenkin ymmärtänyt tuon Civicin olevan.
Täytyy nyt kuitenkin katsoa mitä tästäkin tulee. Nainen kun on, ei näköjään värit miellytäkään ::). Itseasiassa haukkuu melkein kaikkien merkkien väriskaaloja, taitaa olla siinä vähän oikeassakin.
Audi A4 B9 2.0TFSI Stron Business Sport Sedan -16 & Subaru XV 2.0 CVT -15.
Ex: Passatteja...

jkvi

Näkyneekö oheinen linkki oikein;
http://www.honda.fi/sw24840.asp

Hondan sivuilla näyttää olevan kätevä palvelu, josta voi tarkistaa mahdolliset takasinkutsut tai päivitykset.
CRDi & Collection

jkvi

Käytin koiraa lenkillä itäisillä rajamailla. Vai käyttikö koira isäntää...

No kuitenkin. Autoa metsätiellä käännellessä tuli oltua huolimaton ja niinpä muutamassa vaiheessa tunsin, kun auton keula nousi ylöspäin pari senttiä auton liikkuessa eteen. Arvasin oitis, että etupää on jostakin kohdin kiven tai vastaavan päällä.

Konttaamaan Hondan keulan eteen ja kivihän siellä vänkärin puoleisen kulman alla. Talvella parilla sadalla laitettu pohjapanssari taisi tienata ensimmäisen kerran sijoitustaan. Panssari nousee n. 5 cm alleajosuojan päälle ja etupää oli noussut kuin suksi tuon panssarin varassa kiven päälle. Panssarin alla olisi ollut tuolla kohdin alleajosuojan kiinnikeruuvi muoviiin kiinnitettynä.
CRDi & Collection

Urlaub

Onkos kukaan päässyt tutustumaan uuteen CR-Z:aan tai onko joku jopa päässyt tyypittämään? http://honda.fi/sw26476.asp

Varsin maukkaan oloinen pikkukinneri ja vieläpä hybridi. Lienee ensimmäisiä manuaalivaihteisia hybridejä, en tiedä sellaista miltään muulta valmistajalta.

On sellainen auto ja varsinkin voimalinja, että täytyy ehdottomasti päästä koeajamaan.

Urlaub

Kävin koestamassa CR-Z:n.

Autona aivan normaali 2+2 paikkainen wannabe sportti eli kutakuinkin samaa kuin Opel Tigra tai Ford Puma on tarjonnut. Istutaan matalalla ja taaksepäin hyvin rajoittunut näkyväisyys. Kuuluu vissiinkin luokan vaatimuksiin ja on makuasia pitääkö siitä vai ei. Penkki ainakin 180 senttiselle passeli, mutta ei mikään urheilupenkki kuitenkaan.

Hallintalaitteet taattua japsityyliä eli ihan jees, mitä nyt hieman muovisen tuntuiset. Kojelaudan järjestys jotenkin rauhaton, mutta ehkä siihenkin tottuisi. Mittaristossa ainakin ajotietokoneessa toimintoja enemmän kuin tällainen ei-insinööri äkkiseltään osaa käyttää. Olisi pitänyt ajaa parkkiin ihmettelemään kaikkia toimintoja, mutta eihän sitä koeajoa viitsi P-alueella viettää.

Suorituskyky on hyvä. Kojelaudasta saa valita kolme erilaista moodia, Eco - normaali - Sport. Sportilla koko auton luonne muuttuu ohjaustuntumaa myöten melkoisen maukkaaksi, mutta säästäväisyydestä kertovat apilanlehdet ovat silloin tiukassa..  :D Ecolla ajaessa normaali työmatkaliikenne taittui alle 5 litran keskikulutuksella.

Koko homman ydin on maailmankaikkeuden ensimmäinen manuaalivaihteinen hybridi, joka kyllä herätti vähintäänkin mielenkiintoa. Voin vakuuttaa, että se paketti toimii. Sähkö- ja polttomoottoreiden työnjakoa ei huomaa ajaessa, olipa ajotapana ekolooginen tai mentiinpä täyttä hönkää. Jos auton tekniikkaa ei tietäisi, niin helposti väittäisi bensakoneen olevan ahdettu. Ehdottoman hieno voimapaketti!

Hondalla ajellessa sitä vaan ihmetteli, kuinka hybridit ovat jääneet kahden valmistajan leikkikentäksi. Missä ne VAG-hybridit oikein viipyvät?!  :-\

eGetin

VAG:lla tuskin halutaan tehdä tuotetta joka ei kiinnosta kuin paria ihmistä. Sellaisiahan nuo tämänkin hetken hybridit ovat, muotoilu on sellaista joka karkoittaa ensin 95% ihmisistä, ja loput häviävät viimeistään siinä vaiheessa kun mietitään sen auton järkevyyttä (hinta suhteessa ominaisuuksiin).

Toki VAG voisi tehdä hybridin joka näyttää ihan tavalliselta autolta, ja joka olisi vieläpä jollain tapaa kiinnostava. Rahkeitakin olisi, kun pultattaisiin vaikkapa 1.2 TSI:n kylkeen sähkömoottori. Kulutus olisi satavarmasti alhaisempi kuin Priuksen (koska se on sitä jo ilman sitä sähkömoottoria).

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 18.06.10 - klo:18:16
VAG:lla tuskin halutaan tehdä tuotetta joka ei kiinnosta kuin paria ihmistä. Sellaisiahan nuo tämänkin hetken hybridit ovat, muotoilu on sellaista joka karkoittaa ensin 95% ihmisistä, ja loput häviävät viimeistään siinä vaiheessa kun mietitään sen auton järkevyyttä (hinta suhteessa ominaisuuksiin).

Miten hybriditekniikka liittyy auton ulkonäköön?

Ei käsittääkseni mitenkään!

Tojota ja Honda ovat muotoilleet Suomessa myytävät hybridit omituisesti, mutta esim. Lexuksen hybridit eivät eroa ulospäin sitten mitenkään pelkällä bensalla kulkevista.

Samoin Toyota Auris hybridi on jo myynnissä, vaikka Suomen esittely tapahtuukin vasta loppukesällä. Sellaisen voi kuitenkin jo nyt ostaa tavallisesta Tojota-kaupasta, eikä hybridiys näy päälle päin muusta kuin takaluukun lätkästä. Lätkän voi poistaa, jos häiritsee. Jenkeissä on jo kolmisen vuotta ollut myynnissä samanlainen "sala-hybridi" Camrystä.


Lainaus käyttäjältä: eGetin - 18.06.10 - klo:18:16Toki VAG voisi tehdä hybridin joka näyttää ihan tavalliselta autolta, ja joka olisi vieläpä jollain tapaa kiinnostava.

Sitähän minä juuri peräänkuulutunkin. Miksi antaa japsien vetää koko potti hybrideistä?

Sama pätee oikeisiin sähköautoihin, kun Nissan Leafin myynti alkaa Euroopassakin tänä vuonna. Jenkeissähän koko vuosikiintiö on jo nyt myyty ennenkuin kukaan tavallinen tallaaja on päässyt edes koeajolle.



eGetin

Luultavastikaan VAG ei niitä tee koska ei ole tarvetta. Normaalista bensakoneesta saadaan myös muutenkin paljon taloudellisempi, ja kokonaisuudessaanhan VAG:n 1.2 ja 1.4 TSI:t ovat ympäristöystävällisempiä, koska niissä ei tuota hybriditekniikkaa ole, ja ne kuluttavatkin vähemmän bensaa kuin nuo hybridit. Tätä ne jenkit eivät vain ymmärrä, koska he menevät statussymboliuden perässä paljon herkemmin, kuin Eurooppalaiset. No, parempi sekin kuin että ajelee niillä 40hv/litra -moottoreillansa.

Ja huom! Tämähän on vain mutua :)

Urlaub

Jenkit ovat toki aivan oma lukunsa.  ::)

Uskon kuitenkin, että hybridit ovat erittäin tärkeä välivaihe oikeisiin sähköautoihin siirryttäessä. Oikeastaan uskon hybridien kehittyvän siihen malliin, että sähköllä ajetaan esim. kaikki kaupunkiajot ja polttomoottori pöräytetään käyntiin vasta pitemmällä taipaleella. Kehityksen kehittyessä akkukapasiteetti kasvaa mallivuosittain ja verkkovirralla ladattavat hybridithän ovat jo likimain kaupoissa.

Autokeskustelujen asiantuntijathan torppaavat sähköautot aivan 100-0 juuri sillä perusteella, että sähköautolla ei pääse ajamaan juuri heidän omalle kesämökilleen.  ;D Voin vakuuttaa, ettei näitä polttomoottoriautojakaan ole suunniteltu silmällä pitäen suomalaisten mökkireissuja..


Se miksi VAG:ia tähän hybridihypetykseen huutelen on pelko siitä, että esim. GM nappaa Opel Amperalla sähköautojen kuninkuuden - tai vielä pahempaa - Nissan Leafillaan. Leaf kun on lähes Tiidan veroinen rumuudessaan.

Tikka

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 18.06.10 - klo:18:47
Luultavastikaan VAG ei niitä tee koska ei ole tarvetta. Normaalista bensakoneesta saadaan myös muutenkin paljon taloudellisempi, ja kokonaisuudessaanhan VAG:n 1.2 ja 1.4 TSI:t ovat ympäristöystävällisempiä, koska niissä ei tuota hybriditekniikkaa ole, ja ne kuluttavatkin vähemmän bensaa kuin nuo hybridit. Tätä ne jenkit eivät vain ymmärrä, koska he menevät statussymboliuden perässä paljon herkemmin, kuin Eurooppalaiset. No, parempi sekin kuin että ajelee niillä 40hv/litra -moottoreillansa.

Ja huom! Tämähän on vain mutua :)
Epäilen, että VAGkin kehittää koko ajan hybridiä ja hybridejä olisi VAGiltakin myynnissä, jos niiden kehittäminen olisi aloitettu aiemmin. Mutta onhan Touaregistakin tullut jo hybridi.
Onko Honha CR-Z aina hybridi vai myydäänkö sitä myös "tavallisella" moottorilla?

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 21.06.10 - klo:14:14
Epäilen, että VAGkin kehittää koko ajan hybridiä ja hybridejä olisi VAGiltakin myynnissä, jos niiden kehittäminen olisi aloitettu aiemmin. Mutta onhan Touaregistakin tullut jo hybridi.
Aivan varmasti hybridejä tulee, ja juurikin johonkin Touaregiin sellainen on järkevämpi, kuin se 1.2TSI, mutta Golf-kokoluokassa sille ei varmasti ole tarvetta niin kauan kun tavallisella bensakoneella saadaan paremmat päästöarvot ja alhaisempi kulutus.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 21.06.10 - klo:15:21
Aivan varmasti hybridejä tulee, ja juurikin johonkin Touaregiin sellainen on järkevämpi, kuin se 1.2TSI, mutta Golf-kokoluokassa sille ei varmasti ole tarvetta niin kauan kun tavallisella bensakoneella saadaan paremmat päästöarvot ja alhaisempi kulutus.
Mihin viittaat tällä alhaisemmalla kulutuksella?
Ainakaan viralliset lukemat ei tuota tue.
Esim.
Yhd Kau maantie
Prius              4.0  4.0 3.8
Golf 1.2TSI BM 5.2 6.5 4.5
Audi A4 B9 2.0TFSI Stron Business Sport Sedan -16 & Subaru XV 2.0 CVT -15.
Ex: Passatteja...

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 21.06.10 - klo:15:40
Mihin viittaat tällä alhaisemmalla kulutuksella?
Ainakaan viralliset lukemat ei tuota tue.
Esim.
Yhd Kau maantie
Prius              4.0  4.0 3.8
Golf 1.2TSI BM 5.2 6.5 4.5
Mahtaako Priuksella päästä tosiaan maantiellä noin alhaisiin lukemiin? Saatika kaupunkiajossa noin alhaiseen, kun käsitykseni mukaan tuolle sähkömoottorille ei riitä mehua kovinkaan pitkään.

Nop, vähemmän sille ainakin lupaillaan kulutukseksi, kuin mitä itse muistelin. Pitää vain muistaa että eipä se sähkömoottori siellä ikuisesti toimi, vaan jos ajelee paljon kaupungissa niin sen akku taitaa tyhjentyä melko nopeasti?

Arcca

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 21.06.10 - klo:15:55

Nop, vähemmän sille ainakin lupaillaan kulutukseksi, kuin mitä itse muistelin. Pitää vain muistaa että eipä se sähkömoottori siellä ikuisesti toimi, vaan jos ajelee paljon kaupungissa niin sen akku taitaa tyhjentyä melko nopeasti?

Hybridin eräs iso etu on että se ottaa jarrutusenergian talteen akkuihin, ja käyttää sen sitten taas kiihdytyksissä. 1.2TSI autoissa sama energia katoaa jarrulevyistä lämpönä harakoille. Sen vuoksi hybridi on nimenomaan kaupunkiajossa ylivoimainen. Lisää tekniikasta kannattaa lukea Toyotan sivuilta.

Audi A4 B9 2.0TFSI Stron Business Sport Sedan -16 & Subaru XV 2.0 CVT -15.
Ex: Passatteja...

Tos®

^Bluemotioneissa on käsittääkseni jarruenergian talteenotto
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Urlaub

#75
Lainaus käyttäjältä: eGetin - 21.06.10 - klo:15:55
Mahtaako Priuksella päästä tosiaan maantiellä noin alhaisiin lukemiin? Saatika kaupunkiajossa noin alhaiseen, kun käsitykseni mukaan tuolle sähkömoottorille ei riitä mehua kovinkaan pitkään.

Nop, vähemmän sille ainakin lupaillaan kulutukseksi, kuin mitä itse muistelin. Pitää vain muistaa että eipä se sähkömoottori siellä ikuisesti toimi, vaan jos ajelee paljon kaupungissa niin sen akku taitaa tyhjentyä melko nopeasti?

Tuollaisia "asiantuntijalausuntoja" lukiessani en voi kuin ihmetellä joidenkin ennakkoluuloja.

Suosittelisin menemään koeajolle täyshybridillä eli Priuksella.

Koeajoa odotellessasi usko vaikka huviksesi, että normaalissa kaupunkiliikenteessä ei Priuksen akkuja saa ajettua tyhjiksi. Kaupunkiliikenteessä on niin paljon vapaalla rullausta ja jarrutuksia, että akut pysyvät hyvässä latingissa.

Eikä akkuja sen puoleen saa tyhjäksi maantielläkään. Prius nimittäin lataa akkuja myös osakaasulla ajettaessa, kun maastossa on vähänkin alamäkeä tms.

Priuksen mittaristossa olevasta monitorista ilmenee energian kulloisetkin virtaussuunnat, joten pelin henki selviää hyvin koeajolla.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 21.06.10 - klo:16:32
^Bluemotioneissa on käsittääkseni jarruenergian talteenotto

Mihin se sen energian oikein säästää? Poppikoneen käyttöön vai?

Bluemotionissa ei ole sähkömoottoreita, joten sitä jarrutuksista talteenotettua energiaa ei saada hyödynnettyä takaisin liike-energiaksi.

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 21.06.10 - klo:15:55
Mahtaako Priuksella päästä tosiaan maantiellä noin alhaisiin lukemiin? Saatika kaupunkiajossa noin alhaiseen, kun käsitykseni mukaan tuolle sähkömoottorille ei riitä mehua kovinkaan pitkään.

Nop, vähemmän sille ainakin lupaillaan kulutukseksi, kuin mitä itse muistelin. Pitää vain muistaa että eipä se sähkömoottori siellä ikuisesti toimi, vaan jos ajelee paljon kaupungissa niin sen akku taitaa tyhjentyä melko nopeasti?

Ihmettelen myös, että heitätkö ihan tosissasi, että 1,2 ja 1,4 TSI Golffilla mennään oikeasti pienemmällä kulutuksella kuin uudella Priuksella? Tankkaus.com:ssa löytyy näin äkkiseltään ainakin yksi uusi Prius ja sen laskettu kulutus on hiukan alle viidessa litrassa. Epäilenpä kuinka moni Golpero menee bensakoneella ja AUTOMAATILLA noihin lukemiin...

Kestävyydestä ei tule muuta mieleen kuin TM:n pistokoeajo Prius vuosimalli taisi olla 2004 ja kilometrit 160tkm?. Tuossa autossa ei ainakaan vielä ollut huomauttamista akkujen keston suhteen. Näistä Priuksista löytyy netistäkin ihan oikeaakin tietoa, eikä kaikkea kannata heitellä mutu-pohjalta. Ei se VAG-konserni kaikessa ole edelläkävijä ja tämä hybridi asia on yksi niistä.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 21.06.10 - klo:16:35
Mihin se sen energian oikein säästää? Poppikoneen käyttöön vai?

Bluemotionissa ei ole sähkömoottoreita, joten sitä jarrutuksista talteenotettua energiaa ei saada hyödynnettyä takaisin liike-energiaksi.
OT jatkukoot...
Ei toki auton liikuttamiseen, mutta muuhun käyttöön sit..

LainaaRecuperation
When you're trying to save energy while driving it makes sense to recover it where you can. VW uses improved alternators and batteries in combination with an energy management system, to store kinetic energy that would normally be lost during slowing down or braking. The unutilised alternator voltage during slowing down or braking is used to add extra charge to the battery during this period. This extra battery charge can then be utilised during acceleration or starting, instead of drawing all the energy from the alternator, thus placing less of a burden on the engine and reducing fuel consumption. Recuperation is a feature of some of our BlueMotion cars.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 21.06.10 - klo:16:33
Tuollaisia "asiantuntijalausuntoja" lukiessani en voi kuin ihmetellä joidenkin ennakkoluuloja.

Suosittelisin menemään koeajolle täyshybridillä eli Priuksella.

Koeajoa odotellessasi usko vaikka huviksesi, että normaalissa kaupunkiliikenteessä ei Priuksen akkuja saa ajettua tyhjiksi. Kaupunkiliikenteessä on niin paljon vapaalla rullausta ja jarrutuksia, että akut pysyvät hyvässä latingissa.

Eikä akkuja sen puoleen saa tyhjäksi maantielläkään. Prius nimittäin lataa akkuja myös osakaasulla ajettaessa, kun maastossa on vähänkin alamäkeä tms.

Priuksen mittaristossa olevasta monitorista ilmenee energian kulloisetkin virtaussuunnat, joten pelin henki selviää hyvin koeajolla.
Muistan joskus kuulleeni monestakin eri suunnasta että Priuksen sähkömoottorille ei olisi kauhean kauaa riittänyt mehuja. Ã,,lä kysy lähteitä, ei voi muistaa enää parin vuoden taakse. Ongelmaan on ilmeisesti keksitty ratkaisua kun noinkin paljon pitää tulla puolustelemaan :)

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 21.06.10 - klo:17:05
Muistan joskus kuulleeni monestakin eri suunnasta että Priuksen sähkömoottorille ei olisi kauhean kauaa riittänyt mehuja.

Niissä moitteissa tarkoitettiin varmaankin sitä 100 %:sti sähköllä ajamista. Se tyhjentää akut 2-3 kilometrin matkalla. Se on toki lyhyt matka.

Sen sijaan normaalissa, myös bensamoottoria käyttävässä, ajossa ei akut tyhjene.


Lainaus käyttäjältä: eGetin - 21.06.10 - klo:17:05
Ongelmaan on ilmeisesti keksitty ratkaisua kun noinkin paljon pitää tulla puolustelemaan :)

Ei tässä mitään puolustella, kunhan ammutaan alas puusilmäisimpiä väitteitä.

Erittäin moni itseään automiehenä pitäväkään ei ole edes koeajanut hybridiä. Syynä on kuulemma tojotuus, huono muotoilu, ämpärimuovisuus, huono suorituskyky ja ties mitä muuta.

Mielestäni täysin käsittämättömiä tekosyitä!

Kyseessä on kuitenkin aikamme suurimpia innovaatioita autoilun saralla. Ehkä jokin ensimmäinen turboahdettu kone 70-luvulla Saabiin on ollut vastaava askel. Sitä ennen automaattivaihteet, mutta nykyisissä autoilijoissa on melko harvoja sellaisia pappoja, jotka muistavat automaattien tulon.

Voin vakuuttaa, että hybridillä ajaminen on erittäin mielenkiintoista ja taatusti vähintään yhtä teknisesti kiihottavaa kuin Audi Quattrolla ajaminen. Audiahan monet perustelevat mielenkiintoisella tekniikalla.

Häkä

Se on joka tapauksessa selvää, että kunnollinen hybridi hakkaa pihinkin bensakoneen 100-0 kulutuksessa. Otetaanpa esimerkiksi TM:n tämän vuoden talvitesti. Prius kulutti 9,2/3,6 (kylmänä/lämpimänä) ja Polo 1.2 TSI 8,9/7,2. Polonenkin oli yksi parhaista kulutusmittauksissa, mutta Prius oli täysin ylivoimainen muihin verrattuna.

Tietty hybridinkin voi tehdä huonosti. Honda Insight kulutti suurin piirtein Polon verran, eikä kulkupuolikaan ole häkellyttävä.

Kyllä se on ihan silkka fakta, että VW ei uskonut hybridien nousevan näin suureen suosioon, ja sen takia niitä hybridimalleja ei myöskään ole vielä kaupoissa. Sama koskee jokaista eurovalmistajaa.  

VW-man

No onhan jopa bemarikin lähtenyt tähän hybridi-vouhotukseen mukaan. Mm. uudesta 5-sarjasta on tulossa ns. täyshybridimalli ja seiskasarjassakin sellainen taitaa löytyä tai on siihen tulossa. Porschella Panaremassa tai Cayennessa oli muistaakseni hybridi-teknologiaakin saatavilla. Saksalaiset valmistajat eivät ole vielä kovin suurella rytäkällä tähän mukaan lähteneet ja niillä tuota hybridi-teknologiaa hyödynnetään enemmän ns. paremmissa, isommissa ja kalliimmissa malleissa.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: J1978 - 21.06.10 - klo:18:01
No onhan jopa bemarikin lähtenyt tähän hybridi-vouhotukseen mukaan. Mm. uudesta 5-sarjasta on tulossa ns. täyshybridimalli ja seiskasarjassakin sellainen taitaa löytyä tai on siihen tulossa. Porschella Panaremassa tai Cayennessa oli muistaakseni hybridi-teknologiaakin saatavilla. Saksalaiset valmistajat eivät ole vielä kovin suurella rytäkällä tähän mukaan lähteneet ja niillä tuota hybridi-teknologiaa hyödynnetään enemmän ns. paremmissa, isommissa ja kalliimmissa malleissa.

Totta ja kyllä se tekniikka sieltä kansanmalleihinkin siirtyy.

Luultavasti hybriditekniikka nähdään VII koppaisessa Golfissakin tai viimeistään VIII kopassa. Eihän siinä ollakaan kuin 15 vuotta Tojotaa jäljessä.  ;D

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 21.06.10 - klo:15:40
Mihin viittaat tällä alhaisemmalla kulutuksella?
Ainakaan viralliset lukemat ei tuota tue.
Esim.
Yhd Kau maantie
Prius              4.0  4.0 3.8
Golf 1.2TSI BM 5.2 6.5 4.5

TM:ssä Auriksen hybridiversiolle ilmoitettiin lukemat

3,8/3,8/3,8
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Häkä

Porsche Cayennen hybriditekniikka on samaa tavaraa kuin Touaregissa. Pikkuhiljaa varmasti tulee myös halvempiin malleihin. 2.0 TFSI-hybridistä on jo ollut netissä juttua. Jossain kohtaa tulee vaan raja vastaan siinä, mistä ihmiset ovat vielä valmiita maksamaan. Polo 1.2TSI hybridi menisi varmaan kahdella alkaviin lukemiin satasella, mutta jos hinta lähentelisi 30kâ,¬ niin tuskimpa siitä tulisi millään kannattavaa valmistaa. Jos taas tyydytään halvempiin ja kevyempiin hybridiratkaisuihin, niin samalla sähkömoottorista saatava kulutusetu pienenee. Passat-luokka on varmaan myyntihinnoiltaan jo siinä rajoissa, että hybriditekniikan lisääminen ei nosta auton hintaa enää kohtuuttomasti.

makkis

Ei VAG auttamatta jäljessä ole, noissa priiuksissa ja insighteissa on nikkeliakut tietääkseni. Leksuksissa ja muutamassa muussa "premium" hybridissä (Mersu S, BMW 7) on litiumakut ja plugin-versioilla päästään pelkällä sähköllä se satakunta kilsaa, joka riittää taviksen arkiajoon, mökkireissuilla sitten polttis antaa voimaa.

Litiumakkuja ei vielä saa riittävästi, mutta odottakaas kymmenkunta vuotta, niin joka himpatin golffi ja ocu on plugin hybridi. Hintataso tuolloisella rahanarvolla vastannee nykyistä.

Täyssähkömasiinat eivät kyllä tuossa ajassa yleisty.

jkvi

LainaaEi VAG auttamatta jäljessä ole, noissa priiuksissa ja insighteissa on nikkeliakut tietääkseni.
Meinaako Makkis, jotta Honda ja Toyota jättää kansanmallien kehittymisen VAG:n varaan?

Ei sillä, toki toivottovaa on, että kaikilla merkeillä kehitys menisi näissä asoissa eteenpäin niin, että minullekin ja jopa Makkikselle löytyy aikananaan nykyisiä autoja kaikilla tavoin parempi ja hyväksytty vaihtoehto...
CRDi & Collection

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: makkis - 21.06.10 - klo:22:47
Ei VAG auttamatta jäljessä ole, noissa priiuksissa ja insighteissa on nikkeliakut tietääkseni. Leksuksissa ja muutamassa muussa "premium" hybridissä (Mersu S, BMW 7) on litiumakut ja plugin-versioilla päästään pelkällä sähköllä se satakunta kilsaa, joka riittää taviksen arkiajoon, mökkireissuilla sitten polttis antaa voimaa.

Litiumakkuja ei vielä saa riittävästi, mutta odottakaas kymmenkunta vuotta, niin joka himpatin golffi ja ocu on plugin hybridi. Hintataso tuolloisella rahanarvolla vastannee nykyistä.

Mitäs makkis luulee, kumpi seuraavista skenaarioista on helpompi toteuttaa?

A) Tojota vaihtaa kansanhybridien (Prius ja Auris) akkupaketin litiumakkuihin.

B) Volkkari suunnittelee puhtaalta pöydältä ja lanseeraa litiumakkuisen Golf hybridin.

Jotenkin olisin taipuvainen uskomaan, että vaihtoehto A toteutuu helpommin, nopeammin ja halvemmin.

makkis

No, suomen teillä liikkuu täyssähköpasuunoita (litiumakuilla) ja Itella jakaa postia täyssähkö-Caddyilla (litiumakuilla) mutta taviksille noita ei kovan hinnan vuoksi kaupata. Kova hinta se on syynä, miksi Tojota ei laita Priiukseen tai Naurikseen litiumakkuja, vaan ne on siellä leksuksessa.

Tarkoitin vaan sitä, että jahka teknologian kehittämiskustannukset on kerätty ökyautoilla, ne kyllä valuvat tavisautoihin. Folkkari on kansanauto, ei vielä saada kustannustehokasta hybridiä markkinoille kun liki samalla kulkee nuo bensamallitkin.

Tuosta jarruenergian talteenotosta  tavisautoissa, ainakin pempussa on sellaiset konkat ennen akkua johon laturista napataan virtaista sen pyöriessä moottorijarrutuksella ja konkilta siirretään akkuun.Eli siis laturi ei suinkaan ajossa aina pyöri, mutta aina jarrutettaessa sitä pyöritetään. Kai tuolla ainakin paperilla muutama desi säästetään, käytännössä ei kylläkään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy