Passat 1.9tdi ATJ jakohihnan vaihto, ohjeita?

Aloittaja Cobrinhuuhaa, 27.02.19 - klo:12:42

« edellinen - seuraava »

Cobrinhuuhaa

Passat 1.9tdi ATJ jakohihnan vaihto, ohjeita?
osat maksaa noin ~150euroa, korjaamolla koko työ ~500euroa, joten teen itse.

-Mitä työkaluja tuohon tarvitsee?
-Ohjevideota missään youtubessa?
-etupuskuri irti, niin on hyvin tilaa touhuta?
-muita vinkkejä?

-mitkä kaikki muutkin hihnat jne kannattaa vaihtaa samalla?

Kiitoksia vinkeistä!

58make

Jos ja kun pitää nettipalstalta heti neuvoa kysellä niin halvemmaksi
tulee viedä se korjaamolle.

Sellaisia huolla-korjaa-hajoita itse autosi, kirjoja kyllä kaupoista löytyy.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

Cobrinhuuhaa

Lainaus käyttäjältä: 58make - 27.02.19 - klo:13:55
Jos ja kun pitää nettipalstalta heti neuvoa kysellä niin halvemmaksi
tulee viedä se korjaamolle.

Sellaisia huolla-korjaa-hajoita itse autosi, kirjoja kyllä kaupoista löytyy.

Johan on asenne!

Työhän on hyvin yksinkertainen, kunhan tietää mitä tekee ja sitä tässä olen nyt kyselemässä.
Ensin selvitellään mitä, miten ja millä. Noiden asioiden selvittämiseen tämä foorumi on ollut hyvä kanava.

M_M

Ei mulla nyt tarkempia ohjeita ole antaa (erwinistä ne kyllä saa pikkurahalla ladattua kuka vaan, ihan tehtaan ohjeet) mutta jos tuo on pumpparikone niin muistetaan sitten se ajoituksen tarkastus ja säätö vaihdon jälkeen. Siihen tarvitaan VCDS.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Cobrinhuuhaa

Tässä aikas hyvä video.
https://www.youtube.com/watch?v=8bZj2yZyYzg

VCDS löytyy tuttavapiiristä, joten ajoituksen säätö onnistuu

Jultsu

#5
Niinkuin videolla todetaan niin tuota keulapalaa ei tarvitse irroittaa pois tieltä, mutta jos tuota hommaa tekee ensimmäistä kertaa niin on ihan viisasta kääntää se sivuun. Syylärin letku(t) irti ja jos autossa ilmastointi niin kääntää sen keulapalan 90 asteen kulmaan pois tieltä.

Jos autoa tarkoitus pitää pidemmänkin aikaa niin olisi ihan kiva vaihtaa myös se etummainen kampiakselin stefa, voisin veikata että se tuskin enää pitää kovin hyvin. Jakoremmin lisäksi toki sen kiristin + vesipumppu, moniurahihna + sen kiristin, ilmastoinnin hihna + sen kiristin (jos autossa ilmastointi) ja ahtimelle, N75 venttiilille + alipainesäiliölle menevät alipaineletkutkin saa samalla vaihdettua helposti.

Kannattaa myös tarkistaa onko tandempumpun alapuoli kosteana dieselistä, tandemin alta kun kulkee jäähynesteletku kanteen ja se yleensä muuttuu lakritsaksi tihkuvan dieselin vuoksi.

Hehkutkin voisi mittailla samalla ja vaikka vaihdella jos tilipäivästä ei ole kovin pitkä aika...


edit. niin ja, noita jakopään lukitussarjojakin saa halvalla ebaystä, ehkä sellaiseenkin kannattaa sijoittaa 10-20e.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Cobrinhuuhaa

^ tandempumppu on tässä moottorissa "moottorin takana", eli toisella puolella kuin jakopää.
Se vaihdettiin noin vuosi sitten, eikä sen lähialueella silmämääräisesti ollut huonokuntoisia letkuja.


Tuo työkalusetti ilmeisesti riittää?

https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Autoty%C3%B6kalut/Ajoitusty%C3%B6kalut/731/Kampiakselin+lukitusty%C3%B6kalusarja+VAG+py%C3%B6re%C3%A4+jakopy%C3%B6r%C3%A4/3381

Jultsu

Juu, on siellä perspuolella, sen vuoksi juuri nyt olisi helpompi tarkistaa kun keulasta on lähtenyt puoli metriä tavaraa pois ja pääsee lähemmäksi.

Juuri tuollainen sarja.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

58make

Lainaus käyttäjältä: Cobrinhuuhaa - 27.02.19 - klo:14:48
Johan on asenne!

Työhän on hyvin yksinkertainen, kunhan tietää mitä tekee ja sitä tässä olen nyt kyselemässä.
Ensin selvitellään mitä, miten ja millä. Noiden asioiden selvittämiseen tämä foorumi on ollut hyvä kanava.

Siinäpä se, kunhan tietää mitä tekee, itsehän kuitenkin särkee autonsa kun ei ammatti taitoa ole.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

Pietro

Lainaus käyttäjältä: M_M - 27.02.19 - klo:14:50
Ei mulla nyt tarkempia ohjeita ole antaa (erwinistä ne kyllä saa pikkurahalla ladattua kuka vaan, ihan tehtaan ohjeet).
Vaatii ainakin kirjautumisen. Saako tuolta erwinistä miten helposti ladattua tietoa yksityishenkilötkin? Ilmeisesti mistään ei saa koko korjaamokäsikirjaa(?).

Tulee muuten aika käsittämättömiä kommentteja ("huolla-korjaa-hajoita"). Kumma asenne kun kysyy neuvoja. Tuntuu että nykyään juuri ja juuri viitsitään bensakorkki avata ilman merkkihuollon huoltomiestä. Ei nuo huoltohommat vaadi kuin sopivan paikan, työkalut ja riittävästi viitseliäisyyttä ja aikaa asioiden selvittämiseen. Jos haluaa.

Jultsu

Jakopään vaihdon ohjeet ja momentit on kerrottu esim. Haynesin korjausoppaissa, luulisi noita 3BG Passatin kirjoja olevan divarit ja huutonet täynnä. Kirjastostakin saattaa löytyä lainattavaksi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Cobrinhuuhaa

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 28.02.19 - klo:08:54
Jakopään vaihdon ohjeet ja momentit on kerrottu esim. Haynesin korjausoppaissa, luulisi noita 3BG Passatin kirjoja olevan divarit ja huutonet täynnä. Kirjastostakin saattaa löytyä lainattavaksi.

Mulla on tollanen korjausopas, mutta en ole ihan varma onko siinä tähän moottorityyppiin kunnollisia opasteita.
Täytyy tutkia  ;D

M_M

Lainaus käyttäjältä: Pietro - 28.02.19 - klo:08:47
Vaatii ainakin kirjautumisen. Saako tuolta erwinistä miten helposti ladattua tietoa yksityishenkilötkin? Ilmeisesti mistään ei saa koko korjaamokäsikirjaa(?).

Vaatii kirjautumisen ja pienen maksun, sen jälkeen sieltä saa ladattua ihan kaikki korjaustiedot, pdf-muodossa. Ne samat mitä merkkihuoltokin käyttää (tosin vain englanniksi). Ihan yksityishenkilönä onnistuu.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Cobrinhuuhaa - 28.02.19 - klo:09:00
Mulla on tollanen korjausopas, mutta en ole ihan varma onko siinä tähän moottorityyppiin kunnollisia opasteita.
Täytyy tutkia  ;D

Kaikki 1.9l PD-dieselit on jakopään romuiltaan samankaltaisia, 2.0 dieseleissä saattoi olla jotain erikoista. Se vanhemman 3B passatin korjausopas sisältää toki myös suurimman osan työvaiheista mutta kun on jakajapumppuvehkeille niin ei suoraan voi käyttää referenssinä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M_M

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 28.02.19 - klo:09:21
Kaikki 1.9l PD-dieselit on jakopään romuiltaan samankaltaisia

Mulla olis tossa Polon 1.9tdi moottorin opas, moottorikoodit ATD/AXR. Jos se on vastaava, niin voinhan minä sen toimittaa kysyjälle, jos ei itse kerrassaan pysty erwinistä hakemaan oikeaa opasta ATJ-moottorille...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

o.b.

Laita mulle YV, niin katson oikeat ohjeet ELSA:sta tai AutoDatasta.

Cobrinhuuhaa

Uskaltaako Motonetistä ostaa jakopäähihna pakettia?

Jultsu

Kyllä, myyvät varmaankin Gatesin romuja, mahdollisesti INA/SKF tai jopa Contitech jotka ovat kaikki hyviä vaihtoehtoja. Hintaa on varmasti kyllä enemmän kuin saksan ebaystä tilatessa, etenkin jos ostat nuo moniurahihnat ja kiristimet myös.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy