Kokemuksia DSG-vaihteistosta (7v)

Aloittaja Jyri, 04.12.09 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Poni - 19.06.13 - klo:15:22
Kevyellä kaasun lisäyksellä ei tapahdu "mitään", hiukan, vain hiukan lisää kaasua, huaaa, rynnätään.
Ikävää, erittäin ikävää.

Kuten olen sinulle monta kertaa maininnut, on juuri tämä kaasutustekniikka DSG:lle yhtä myrkkyä. Siis sellainen, että painetaan kaasua hiljalleen syvemmälle ja syvemmälle. Jos se on toiminut kaikissa sinun autoissa tähän asti, niin DSG:ssä se ei toimi. Jos tätä puutetta ei kykene hyväksymään, niin sitten kannattaa laittaa DSG lihoiksi.

DSG:llä ajaminen on jouhevampaa, kun opettelee/totutelee/harjoittelee/tms käyttämään kaasua määrätietoisesti. Ymmärrän, että tämä saattaa olla melko vaikeata ammatikseen vuodesta -79 ajaneelle henkilölle. Silloin lootan äly osaa hakea loogisia vaihtoehtoja lootan kätköistä. Eli ei mitään hissukseen kohti pohjaa painalluksia, vaan sellaisella määrätietoisella liikkeellä poljin siihen kohtaa mihin tarvetta on. Ja pidetään se siinä. Jos asentoa on tarvetta muuttaa, niin muutosta peliin määrätietoisella liikkeelllä, ei hissutellen.

Lainaus käyttäjältä: Poni - 19.06.13 - klo:15:12
Palaan kysykseeni.
Mehumaijakin ohjelmoidaan. Mikä sen ohjelmoinnissa on helpompaa, kuin DSG:n?
Miksi mikään käyttämäni "mehumaija" ei ole toiminut epäjohdonmukaisesti?
Miksi vain DSG?

Mehumaija l-u-i-s-t-a-a ja v-a-t-k-a-a. Näiden "ominaisuuksien" johdosta lootan ohjelmoiminen jouhevaksi on hyvin helppoa.

kt

^^ DSG on kehitetty ja ohjelmoitu noin toimivaksi siksi, että EU-kulutustestissä saadaan matala polttoainekulutus.
Matalat kierrotset alentavat kulutusta. Jos tuo hiertää, niin käytä S-asentoa.

Joutuuhan muuten senkin hyväksymaan. että VAG-auto on erilainen auto ajettavuudeltaan kuin joku muu. Samoin on näiden vaihdelaatikkojen kanssa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 19.06.13 - klo:15:57
Mehumaija l-u-i-s-t-a-a ja v-a-t-k-a-a. Näiden "ominaisuuksien" johdosta lootan ohjelmoiminen jouhevaksi on hyvin helppoa.

Lisäksi ennen muinoin vaihteitakin oli vähemmän. Viidellä vaihteella pelaaminen on simppelimpää kuin seitsemällä vaihteella. Nyt kun momentinmuuntimistakin alkaa löytyä kahdeksaa vaihdetta, on moitteitakin alkanut kuulua mm. varsin hektisestä vaihteiden vaihtelusta kulun optimoimiseksi sekä ylivaihteen heittämisestä silmään heti kun tilaisuus aukeaa.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Poni

Edelleen mennään näköjään höpöhöpölinjalla.
Jos kaasua lisää vähän, on kiidytystarve vähäinen, vai olenko ihan väärässä?
Jos kaasua lisää vielä vähän, niin se ei tarkoita maksimikiihtyvyyden tavoittelua.
Eihän tämä voi olla vaikea ymmärtää, edes jonkun saatanan laatikon.

Vähän sama, kun maistaa soppaa ja ajattelee, että vähän lisää suolaa,
mutta sitten "joku päättää", että eiku pannaan puoli kiloa.
Minä en moista ymmärrä, enkä hyväksy nykyaikaisen laatikon käytökseksi.
Loogisuudesta ei häivääkään, mutta ei se mitään.
Kuten kukkanen multapöpperöissään sanoin, lihoiks vaan, ei muuta voi.

Luistaminen ja vatkaaminen on ihan oma juttunsa.
En ole missään kohtaa puhunut pehmeydestä tms. joten höpöhöpöä.
Jouhevaksi ohjelmoiminen on jotain muuta, kuin väkinäinen taloudellisuuden tavoittelu.
Ja, kuten olen kirjoittanut, ei vaihteisto toimi loogisesti, jokaisessa vastaavassa tilanteessa
samalla tavalla.
Jos toimisikin, sen "metkut", olisivatkin kohtuullisen helppo hyväksyä.

DSG toimii ihan riittävän "jouheasti".
Ne on ne muut jutut, jotka eivät valitettavasti liity mitenkään eroavaan tekniikkaan.

Poni

Ai niin, itse ajan mieluummin väännöllä, kuin korkeilla kierroksilla.
Tuo DSG tahtoo vain pyrkii pitämään liian matalia kierroksia,
mikä tasaisessa ajossa onkin ok, mutta sitten, vaihtelevat tilanteet, niin ollaan hakusessa.
S-mode taas pitää minun makuuni kierroksen liian korkealla.

Makujuttuja moni, ei siinä mitään.
Olenkin näissä tämän hetkisissä olosuhteissa päätynyt käyttämään melko paljon manuskaa.

Poni

Vielä pakko hiukan vastata kt:lle.
Skoda on mielestäni varsin hyvä auto.
Ajettavuus on osin paremi, kuin edellisen autoni, Volvon.
Ei minulla siitä ole valittamista, ja ymmärrän toki eroavaisuuksia.
Joillain kirjoittajilla vain tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää,
mitä tarkoitetaan epäloogisella, tai epäjohdonmukaisella käytöksellä.

kt

Selvä. Jos S-asennon kierrokset on liian korkeat ja D-asennon liian matalat, niin vaihda pois VAG-leiristä! MOT

RoccoScientist

Jos kaasua lisää vain vähän, saattaa auto tulkita tuon tahattomaksi kaasupolkimen painallukseksi ja suodattaa sen pois. Kysehän ei ole pelkästään laatikon toiminnasta, vaan koko voimalinjan. Kaasupolkimella esitetään nykyautoissa vain toiveita ja ohjelmistot sitten päättävät miten niiden pohjalta toimitaan. Päätöksissä saatetaan ottaa huomioon moottorin lämpötilaa, kuormitustilannetta, ajonopeutta ynnä muita seikkoja, jotka eivät välttämättä kaasupoljinta painelevaa kuskia ihan hirveästi kiinnosta. Tämä on varmasti osasyy sille, miksi logiikka menee välillä ristiin kuskin logiikan kanssa.

Ei niin, että itsekään varauksettomasti pitäisin kaksoiskytkinlootien toiminnasta. Ohjelmissa on varmasti parantamisen varaa, mutta palaan vielä tähän:

"Mehumaijakin ohjelmoidaan. Mikä sen ohjelmoinnissa on helpompaa, kuin DSG:n?
Miksi mikään käyttämäni "mehumaija" ei ole toiminut epäjohdonmukaisesti?"

Kaksoiskytkinvaihteisto on rakenteellisesti hyvin erilainen kuin mehumaija, mikä tarkoittaa myös erilaista toimintalogiikkaa. Mehumaijan toiminta on suoraviivaisempaa ja sen ohjelmointitarve pienempää. Kaksoiskytkinloota on periaatteessa kahden vaihteiston yhdistelmä, joka yrittää jatkuvasti arvata mikä on seuraava tarvittava vaihde. Ajajan tarpeiden ennustaminen on siis huomattavasti hankalampaa, eikä oikeastaan koskaan voi onnistua 100%:n tarkasti, etenkään jos samalla pitäisi optimoida taloudellisuutta. Empimiset ja ryntäilyt johtuvat yleensä siitä, että laatikko arvaa käyttötarpeen väärin, koska laatikon näkökulmasta ihminen ei vuorostaan ole toiminut täysin johdonmukaisesti.

tet

Lainaus käyttäjältä: Poni - 19.06.13 - klo:16:44
Edelleen mennään näköjään höpöhöpölinjalla.
Jos kaasua lisää vähän, on kiidytystarve vähäinen, vai olenko ihan väärässä?
Jos kaasua lisää vielä vähän, niin se ei tarkoita maksimikiihtyvyyden tavoittelua.
Eihän tämä voi olla vaikea ymmärtää, edes jonkun saatanan laatikon.

Tuossa tilanteessa varmaankin olisi viilaamisen varaa. Osasyyllinen tilanteeseen voi olla laatikon edestä löytyvä turbomoottori. Ei se loota kuitenkaan taida kovin paljon pienempää vaihdetta tupaan iskeä tuossa tilanteessa, silti lähdetään kuin rusakko puskasta. Tuossa tilanteessa moottorista lähtenee reilusti lisäpuhtia ahtopaineen nousun seurauksena kun vaihde vaihtuu, siitä syystä ryntäys. Toki tuohon voisi ohjelmoinnilla vaikuttaa, varmaankin pitäisi optimoida sekä lootan että moottorin softaa.

Momentinmuuntimella taas pienissä kaasun painalluksissa tuskin vaihdetta vaihdetaan lainkaan, vaan ainoastaan irroitetaan muuntimen lukitus. Tällöin koneen kierrokset pääsevät nousemaan ja lootalle tuleva momentti kasvaa joten kohtuullinen kiihtyvyys saadaan aikaan ilman vaihteen vaihtoa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Poni - 19.06.13 - klo:16:44
Kuten kukkanen multapöpperöissään sanoin, lihoiks vaan, ei muuta voi.

Mun mielestä ei ole mitään järkeä hakata päätä seinään. Se on varmaa, että DSG ei opi sinun ajotavoille. Ja jos sinä et ole halukas muuttamaan omia, ikiaiaikaisia ajotottumuksiasi, niin lihoiksiahan se kannattaa laittaa.

Toki sitä ennen kannattaa käydä hakemasta autoliikkeestä koeajoon täsmälleen samalla voimalinjalla oleva essari, jotta viallisen lootan mahdollisuus saadaan suljettua pois.

Poni

Lainaus käyttäjältä: kt - 19.06.13 - klo:17:09
Selvä. Jos S-asennon kierrokset on liian korkeat ja D-asennon liian matalat, niin vaihda pois VAG-leiristä! MOT

Heh, joku veti herneen nenukkaan, kun en kehu konsernin tuottamaa vaihteistoa.
Kaiva se herne pois ja lue ihan ajatuksella, jotta olenko itse autoa haukkunut.

Ja onko sitten niin, että VAG-konsernilla ei ole, kuin tuollaisilla aivoilla varustettuja autoja?
Eikö ole edes manuaalivaihteisia? Minä olen nyt pahemman kerran erehtynyt...

Poni

Lainaus käyttäjältä: tet - 19.06.13 - klo:17:33
Tuossa tilanteessa varmaankin olisi viilaamisen varaa. Osasyyllinen tilanteeseen voi olla laatikon edestä löytyvä turbomoottori. Ei se loota kuitenkaan taida kovin paljon pienempää vaihdetta tupaan iskeä tuossa tilanteessa, silti lähdetään kuin rusakko puskasta. Tuossa tilanteessa moottorista lähtenee reilusti lisäpuhtia ahtopaineen nousun seurauksena kun vaihde vaihtuu, siitä syystä ryntäys. Toki tuohon voisi ohjelmoinnilla vaikuttaa, varmaankin pitäisi optimoida sekä lootan että moottorin softaa.

Momentinmuuntimella taas pienissä kaasun painalluksissa tuskin vaihdetta vaihdetaan lainkaan, vaan ainoastaan irroitetaan muuntimen lukitus. Tällöin koneen kierrokset pääsevät nousemaan ja lootalle tuleva momentti kasvaa joten kohtuullinen kiihtyvyys saadaan aikaan ilman vaihteen vaihtoa.

Tämä pitänee varsin hyvin paikkansa. Selitys on looginen.
Muistan kyllä vanhan mehumaijani toiminnan.

Ok, tämä siis on tietyllä tavalla ominaisuus, mutta pitäisihän tuon olla säätettävissä.
Auton käytöksen pitäisi olla "sivistynyttä" normaalilla kaasun käytöllä.

Osin tähän varmaan vaikuttaa tuo rannekellon kokoinen moottori.
Itse asiassa, hyppäys 2,4 litraisesta ei tuntunut ollenkaan niin suurelta,
johtuen juuri vanhan "mehumaijan" tehoa hukkaavasta ominaisuudesta.
Eli en täysin teilaa DSG:täkään, mutta siinä on kiusallisia ominaisuusia.

Poni

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 19.06.13 - klo:17:50
Mun mielestä ei ole mitään järkeä hakata päätä seinään. Se on varmaa, että DSG ei opi sinun ajotavoille. Ja jos sinä et ole halukas muuttamaan omia, ikiaiaikaisia ajotottumuksiasi, niin lihoiksiahan se kannattaa laittaa.

Toki sitä ennen kannattaa käydä hakemasta autoliikkeestä koeajoon täsmälleen samalla voimalinjalla oleva essari, jotta viallisen lootan mahdollisuus saadaan suljettua pois.
Nyt kukkanen lannoitteet pois. Olet jo saanut päivän annoksen....

Tässä mitään päätä hakattu seinään.
Olen vain kuvaillut vaihteiston toimintaa ja mikä siinä ei miellytä.
Sinä vain otat sen siten, että mä vaan en osaa.

Viimeinen kappale viestistäsi on asiaa, loput, niin...

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 19.06.13 - klo:16:19
Lisäksi ennen muinoin vaihteitakin oli vähemmän. Viidellä vaihteella pelaaminen on simppelimpää kuin seitsemällä vaihteella. Nyt kun momentinmuuntimistakin alkaa löytyä kahdeksaa vaihdetta, on moitteitakin alkanut kuulua mm. varsin hektisestä vaihteiden vaihtelusta kulun optimoimiseksi sekä ylivaihteen heittämisestä silmään heti kun tilaisuus aukeaa.

Jaa no mun mielestä en löydä juuri mitään moitittavaa kahdeksalla vaihteella olevasta mehumaijasta ja en ole huomannut, että se jotenkin hektisesti seilaisi vaihteita eestaas. Voi olla että se jonkun heikomman moottorin kanssa tekeekin sitä (vaikka 1.6:n), mutta 2.0 135kW dieselin ja bensan kanssa en ole huomannut mitään seilaamista, eli ehkä niissä on riittävästi tehoa ja vääntöä, jotta jaksavat mennä sitten isompi vaihde päällä paremmin.

Jos se niin tekee (eli vaihtelee vaihteita jotenkin hektisesti), niin sitä en ainakaan huomaa samoin kuin DSG-vaihteisessa autossa huomasin ja sitä ei edes pysty seuraamaan mitenkään kun näytössä lukee vain kokoajan D eikä näy mikä pykälä on milloinkin päällä. Näin on ainakin bemarin kohdalla.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Poni - 19.06.13 - klo:19:19
Tämä pitänee varsin hyvin paikkansa. Selitys on looginen.
Muistan kyllä vanhan mehumaijani toiminnan.

Ok, tämä siis on tietyllä tavalla ominaisuus, mutta pitäisihän tuon olla säätettävissä.
Auton käytöksen pitäisi olla "sivistynyttä" normaalilla kaasun käytöllä.

Osin tähän varmaan vaikuttaa tuo rannekellon kokoinen moottori.
Itse asiassa, hyppäys 2,4 litraisesta ei tuntunut ollenkaan niin suurelta,
johtuen juuri vanhan "mehumaijan" tehoa hukkaavasta ominaisuudesta.
Eli en täysin teilaa DSG:täkään, mutta siinä on kiusallisia ominaisuusia.

Niin ja tuossa 2.4-litraisessa ei ehkä ollut turboakaan eikä polttoaineen suorasuihkutusta, jotka myös parantaa auton vääntöä ja kulkupuolta. Nykyautot on myös monasti sen 50-150kg kevyempiä kuin edeltäjänsä>se näkyy olevan suuntaus.

repomies

Omat kokemukset rajoittuu dsg-kuutoseen joka on sinänsä off-topiccia, mutta "musta tuntuu" että mitä äkkinäisempi on kaasupolkimen liike, sitä herkemmin vaihteisto vaihtaa pienempää sisään. Vastaavasti jos haluaa välttää vaihtoa, voi kaasua käyttää progressiivisen pehmeästi. Vähän kuulostaa juttujen nojalla että DSG-7 olisi samanlainen.

Eppäilen että jonkinsorttista derivoivaa säätöä on pelissä kun auto haistelee kaasupolkimen liikettä.

kt

Lainaus käyttäjältä: Poni - 19.06.13 - klo:19:10
Heh, joku veti herneen nenukkaan, kun en kehu konsernin tuottamaa vaihteistoa.
Kaiva se herne pois ja lue ihan ajatuksella, jotta olenko itse autoa haukkunut.

Ja onko sitten niin, että VAG-konsernilla ei ole, kuin tuollaisilla aivoilla varustettuja autoja?
Eikö ole edes manuaalivaihteisia? Minä olen nyt pahemman kerran erehtynyt...

Minulla ei ole riitaa oman DSG:ni kanssa. Pärjään sillä mainiosti.
Ymmärsin niin, että autossasi on joko vikaa tai sitten automaatti ei komppaa sinua.
Ja kun DSG:n manuaalikaan ei toimi kuten pitäisi, niin vaihtoehdot ovat ymmärtääkseni vähissä.

FU2

En ole itse ajanut, mutta kyydissä ollut ja täytyy sanoa sen perusteella mitä pystyi havainnoimaan, että Rellun EDC toimii eri ajotilanteissa jouhevammin. Ehkä siitä ei ole puristettu viimeistä desiä kulutussykliin, mutta automaatin tehtävä onkin olla huomaamattomasti taustalla. Veikkaisin kyseessä olevan ohjelmointiperäinen juttu.

Mullakin on tapana silloin tällöin risteystä lähestyttäessä tuupata loota S-moodiin ja risteyksestä ulos taas D:llä. Mut yhtä hyvin noi tilanteet menis manuaalilla. prkl   >:(
Ajossa: BMW 230eM MY2/23 
Edellinen: VW Golf Highline 1.5 TSI 96 kW DSG MY5/18 
- Seat Leon FR 2.0 TDI  MY5/13 
- Skoda Octavia Style 5D TDi 184 4x4 MY9/15
- Audi A3 1.6 TDi DSG Business MY4/11
- Skoda Octavia Elegance 5D 1.9 TDi MY7/05

Poni

Lainaus käyttäjältä: kt - 19.06.13 - klo:21:06
Minulla ei ole riitaa oman DSG:ni kanssa. Pärjään sillä mainiosti.
Ymmärsin niin, että autossasi on joko vikaa tai sitten automaatti ei komppaa sinua.
Ja kun DSG:n manuaalikaan ei toimi kuten pitäisi, niin vaihtoehdot ovat ymmärtääkseni vähissä.

Et nyt ihan ole ajatuksella lukenut.
Käytän paljonkin manuaalipuolta, koska se toimii paremmin, kuin tuo automaattipuoli.
Manuaalissa häiritsee se, että ei vaihda alle kahden tonnin ykköseltä kakkoselle.
Manuaalilla voi kuitenkin ennakoida vaihdetarvetta, kuten toimin oikeallain manuaalilla ajaessani.
Eli, muuten se puoli toimii, ainakin toistaiseksi hyvin.

Minullakaan ei ole "riitaa", mutta eikö tämä palsta ole tarkoitettu kertomaan kokemuksista DSGseiskan kanssa?

Rauska

Poni: Tässä kokemuksia omasta, vaikkei ole sama loota: Mutta DSG kuitenkin.

Lainaus1: Esimerkki, vain yksi sellainen, DSG:n omituisuudesta on,
että automaattiasetuksilla vaihteisto vaihtaa melkein heti liikkeelle lähdön jälkeen kakkoselle. Lainaus loppu:

Lainaus2: Manuaaliasetuksilla et saa kakkosta päälle, kuin vasta n. 2000 rpm, vaikka kuinka keppiä heiluttaisit.Lainaus loppu:

Lainaus3: Ai niin, itse ajan mieluummin väännöllä, kuin korkeilla kierroksilla.
Tuo DSG tahtoo vain pyrkii pitämään liian matalia kierroksia. Lainaus loppu:

Lainaus 1 kohdan mukaan vaihtaa melkein heti kakkoselle. Mutta lainaus 2 kohdan mukaan haluat kuitenkin ajaa väännöllä? Kierroslukuero on n. 1000 - 2000, aika tarkkaa  ;D

Lainaus4:Ja, kuten olen kirjoittanut, ei vaihteisto toimi loogisesti, jokaisessa vastaavassa tilanteessa samalla tavalla.Lainaus4 loppu.

Eli onko tilanteet olleet aivan vastaavat?

Minulla nyt on 7 vaihteinen s-tronic ja olen huomannut seuraavia "omituisuuksia" oikeasti ominaisuuksia.
Jos lämpimällä koneella lähdet keskiloivaan alamäkeen, vaihteisto pitää kierroksia korkeammalla kuin jos menisit samaa mäkeä ylöspäin.

Kylmällä koneella se vaihtaa 7:lle aivan liian aikaisin, ei koskaan  lämpimällä. Vuosimallissa 2011 tai 2012 onkin lisätty lämmitysvastus tuon takia vaihteistoon.
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Poni

En Rauska nyt oikein ymmärrä, mitä ajat takaa, mutta selvennän hiukan.

Pidän DSG:n ominaisuudesta pitää matalahkoja kierroksia.
Se olisi ihan ok, mikäli kevyt kaasun painallus vaihtaisi n. pykälän verran pienemmälle,
jotta tapahtuisi odotettua kiihtymistä.

Sen sijaan en pidä siitä, että hieman kovempi painallus tekee äkkinäisen vaihteen vaihdon
monta pykälää alaspäin, jotta niskat retkahtaa (hiukan liioitellen).

Manuaalimoodissa vaihteistossa on mielestäni selvä puute,
koska se ei anna vaihtaa kakkoselle ennen n. 2t kierrosta,
kun automaattiasetuksissa vaihteisto vaihtaa huomattavasti aiemmin.
Ts. automaatti epäilee kuljettajan käsivalintaa, eikä suostu sen mukaan toimimaan.
Käsittääkseni sanavalinnoista tuon olisi pitänyt tulla selväksi.
Eli myös manuaalipuolella haluaisin kakkosvaihteen nopeammin päälle.

Manuaalipuoli toimii muuten aivan hyvin.

Tuo lainaus kolme, liian-sanan pitäisi myös antaa jonkinlainen kuva.

Ja sitten tuo, onko ollut aina sama tilanne.
No ei helvetissä. Ikinä, missään, koskaan, tilanne ei ole aivan täsmälleen sama.
Ellei sitten laboratorio-olosuhteissa.
Mutta ettei alettaisi pilkkua viilaamaan, niin sanotaan vaikka näin:
samankaltaisissa olosuhteissa vaihteisto ei aina toimi samoin.

Ja lisää DSG:stä.
Joku jo aiemmin kirjoittikin, että alamäkeen ajettaessa ja jarrutettaessa DSG ymmärtää vaihtaa pienemmälle avustaakseen moottorijarrutuksella.
Tämäkin on mielestäni hieno ominaisuus.
Vanhassa vaihteistossani ei sitä ollut.
Sitten jatketaan sillä pienemmällä vaihteella, moottori jarruttaa, eikä tarvitse juuri jalkaa käyttää.

No, kyseinen ominaisuus on hyvä, mutta paluu "normaaliin" ei toimi samoin.
Joskus kevyt painallus kaasulla riittää siihen, että vaihteisto vaihtaa isommalle.
Joskus taas ei vaihda isommalle, kuin monenmoisen venkoilun jälkeen.
Ja, kutakuinkin samanlaisissa tilanteissa, joissa alamäki on loiventunut ja vauhtia täytyy jälleen ylläpitää kaasulla.

Että ei nyt taas ruvettaisi ihmettelemän, kuinka minä en osaa ajaa jne. niin kerron,
että Suomessa ajaessani en ole kovinkaan vahvasti kritisoinut muuta, kuin tuota kiihdytysjuttua.
Tällä hetkellä ajelen maastossa, jossa on ihan riittävästi vuoristoa, mutkaa ja pikkutietä.
Nämä olosuhteet korostavat näitä minun ongelmaksi kokemiani asioita.

Aivan varmasti täälläkin on käytössä DSG:tä, mutta nämä paikalliset ajavat muutenkin eri tavalla.
Itse pyrin ajamaan siten, että ajossa ei ole mitään "dramatiikkaa".
Ts. matkustajakin siinä vieressä nauttii tasaisesta kyydistä, ilman ikäviä nytkähdyksiä ja retkahduksia.
Se ei tahdo onnistua DSG:llä vaikeissa olosuhteissa.

Ja vielä, joku taisi mainita, että entisessä 2,4 litran koneessa ei olisi ollut turboa.
Kyllä siinä oli.  Tehot tosin hukkuivat siihen "mehumaijaan".
Tässä asiassa DSG tuntuu olevan ylivoimainen, vaikka joissain muissa asioissa jää jälkeen.

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Poni - 20.06.13 - klo:09:30
Manuaalimoodissa vaihteistossa on mielestäni selvä puute,
koska se ei anna vaihtaa kakkoselle ennen n. 2t kierrosta,
kun automaattiasetuksissa vaihteisto vaihtaa huomattavasti aiemmin.
Ts. automaatti epäilee kuljettajan käsivalintaa, eikä suostu sen mukaan toimimaan.
Käsittääkseni sanavalinnoista tuon olisi pitänyt tulla selväksi.
Eli myös manuaalipuolella haluaisin kakkosvaihteen nopeammin päälle.

Manuaalipuoli toimii muuten aivan hyvin.

Ei tule käytettyä tuota manuaalimoodia paikaltaan lähtiessä, en ole keksinyt miksi pitäisi automaatilla harrastaa manuaalimoodissa lähtöjä  ???   eli piti ihan kokeilla edellä mainittua  ::)

Kuten aikaisemminkin totesin manuaalipuolella DSG7 alhaisimmiksi ylösvaihtokierroksiksi on käytännössä ohjelmoitu noin 1600 rpm. Sama pätee kokeilemani mukaa myös 1 -> 2:lle vaihtoa... kevyt lähtö oikeastaan kaasuun koskematta ja vaihto kakkoselle, niin kierrokset kävivät ylimmillään 1600 rpm, saattaa olla että onnistuisi jopa alempaa mutta helpostihan kierrokset tuossa tilanteessa ehtivät lyhyen ykkösen takia käymään yli kahdessa tonnissa, koska tuo 400 rpm ero on kuitenkin vain luokkaa 3,5 kmh . Käytännössä siis manuaalilähdöllä tuskin tulee harrastettua noin rauhallista ja aikaista vaihtoa, eikös manuaalipuolella silloin haeta jotakin muuta .

Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

teemur

Ponin kuvauksien perusteella omat DSG7:t eivät ole toimineet samoin kuvatuissa tilanteissa, joten laatikossa saattaisi olla ohjelmapäivitykselle aihetta ?

Omat kokemukset:

Pieni kiihdytys matalilta kierroksilta (ahdetut bensat/dieselit/DSG6/DSG7) kevyellä kaasun painalluksella (momenttipyyntö +5-15% lisää, kaasupolkimen "kulmanopeus" pieni eli hidas painallus), vaihde ei vaihdu pienemmälle ja vauhti kiihtyy verkkaisesti. Usein tällainen tilanne taajamissa sekä maantiellä.

Pieni kiihdytys toive matalilta kierroksilta (ahdettu bensa/DSG7) kevyellä kaasun painalluksella (momenttipyyntö +5-15% lisää), kaasupolkimen "kulmanopeus" suuri, nopea lyhyt painallus ja pykälä vaihtuu yhden pienemmälle.

Pieni kiihdytys toive matalilta kierroksilta (ahdettu diesel/DSG6) kevyellä kaasun painalluksella (momenttipyyntö +5-15% lisää, kaasupolkimen "kulmanopeus" suuri, nopea lyhyt painallus mutta vaihde ei vaihdu.

Suurempi kiihdytystoive  (ahdettu bensa/diesel/DSG6/DSG7) suuremmalla kaasun painalluksella ( momenttipyyntö +15-70%), kaasupolkimen "kulmanopeus" pieni, vaihde vaihtuu yleensä 1-2 pykälää

Suurempi kiihdytystoive  (ahdettu bensa/diesel/DSG6/DSG7) suuremmalla kaasun painalluksella ( momenttipyyntö +15-70%), kaasupolkimen "kulmanopeus" suuri, vaihde vaihtuu yleensä 2-3 pykälää

Suurin kiihdytystoive eli "kickdown" asento, ajonopeuteen nähden pienin sopiva vaihde menee silmään moottori-vaihteistokombinaatiosta huolimatta.

Tämä on mielestäni loogista toimintaa. Mikäli vaihteisto toimisi "toivomuspolkimen alla" toisin, hakisin päivitystä pajalta.

Se, että ykköseltä kakkoselle ei saa manuaalipuolella vaihdettua ennen 2000rpm tms, liittyy uskoakseni suunnitelijoiden "poliittiseen" päätökseen siitä, että jos autoilija ajaa manuaalimoodilla, hän esimerkiksi aikoo poistua liikennevaloista muuta liikennettä ripeämmin tai kiskoo kärryä / ajaa hitaasti jolloin tod näk kakkosella luistaisi liikaa (kytkinlevyjen suojelu etenkin kuivassa DSG:ssä). Saattaa hyvin ärsyttää joitakin käyttäjiä, vaikkei minua millään lailla haittaakaan

Alamäet:
Poni kirjoitti:
No, kyseinen ominaisuus on hyvä, mutta paluu "normaaliin" ei toimi samoin.
Joskus kevyt painallus kaasulla riittää siihen, että vaihteisto vaihtaa isommalle.
Joskus taas ei vaihda isommalle, kuin monenmoisen venkoilun jälkeen.
Ja, kutakuinkin samanlaisissa tilanteissa, joissa alamäki on loiventunut ja vauhtia täytyy jälleen ylläpitää kaasulla.

En ole tunnistanut moista venkoilua omissa kulkineissa vaikka alamäkiä on päivittäin. Päivitys?

Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

Asterion

Minä ja vaimo ollaan oltu hyvin tyytyväisiä siihen, miten meidän DSG-7 on  vuosien aikana hoitanut homman. Viimeiset automme oli perinteisiä automaatteja ja niistäkään ei mitään pahaa sanottavaa. Vaihto perinteisestä automaatista DSG:n oli toki asia, jossa heti huomasi, että ahaa, tämä toimii pikkuisen erilailla. Itse opin DSG-t:n niksit noin kymmenen minuutin ensiajon jälkeen, sen jälkeen vaihteiston toiminta on ollut  ihan jossain taka-alalla enkä kiinnitä siihen ajossa mitään huomiota, toki joissain ihan erikoistilanteissa (saapuminen moottoritieltä lyhyellä jarrutusmatkalla t-risteykseen) heitän S-moden päälle, jotta jatko nopeasti eteenpäin menee jouhevasti. Manuaaliasentoa olen tarvinnut vain muutaman kerran taliviliukkailla ylämäkeen pyrittäessä.

Olisiko sinulla Poni mahdollista koeajaa sama vaihteisto jollain toisella autolla ja vielä parempi jos pääsisit kokeilemaan DSG:n toimintaa erilaisilla moottorivaihtoehdoilla, jos vaikka tuossa omassa vaihteistossasi olisi kuitenkin jotain pielessä?

Poni

Kiitos asiallisista vastauksista.

On selvä, että DSG toimii eri olosuhteissa eri tavalla.
Kuten jo kirjoitin, Suomen normiliikenteessä ei juuri ole tarvinnut valittaa.
Se hidastettaessa ikävä nytkähdys ja kiihdytettäessä joko hengettömyys,
tai sinkoilu ovat olleet totuttelua vaativia.
Sen sijaan näissä vuoristo-olosuhteissa on ollut enemmän ihmettelyä.
Ja niin, onhan Suomessakin mäkiä. Ei kuitenkaan tällaisia.

Jos on jostain syystä laittanut vaihteiston manuaaliasetuksille, niin silloin se on sillä,
myös sillä hetkeellä, kun pysähdytään ja täytyy uudestaan lähteä liikkeelle.
Siksi liikkeellelähtöjä on manuaaliasennossa.
Mieluiten pitäisin vaihteiston automaattiasennossa, vallankin kun nykyinen ajotapani on rauhallinen,
eikä "urheilullisuuteen" ole tarve.
Kuitenkin manuaaliasetus on joissain tapauksissa paras ottaa käyttöön.
Niin tein vuoristo-olosuhteissa myös entisellä laatikollani, jossa ei ollut tuota DSG:n
hyvää ominaisuutta moottorijarrutuksen osalta.

Koeajossa oli sama kokoonpano, mutta kuten sanottua, ei Suomessa vastaaviin olosuhteisiin päässyt.
Olen myös CC:n DSG:llä ajanut, mutta se on ihan eri peli.

Tutkaillaan asiaa, ja oikeasti, pidän DSG:stä joiltain osin,
mutta ne muut, jos niihin saa parannusta ohjelmoinnilla tms. niin hyvä.

hosee

Lainaus käyttäjältä: Poni - 19.06.13 - klo:16:47
Tuo DSG tahtoo vain pyrkii pitämään liian matalia kierroksia,
mikä tasaisessa ajossa onkin ok, mutta sitten, vaihtelevat tilanteet, niin ollaan hakusessa.
S-mode taas pitää minun makuuni kierroksen liian korkealla.

Yhdyn mielipiteeseen. D-moodilla vedetään isompaa silmään vähän turhan innokkaasti ja S-moodissa taas kierrokset päästetään karkaamaan tuonne tehokäyrän kuolemantasangolle, jossa kierrokset kyllä nousevat mutta tehoa ei enää tule lisää. Sama ongelma vaivaa niin DSG7:aa kuin DSG6:sta. (Märästä 7:sta itselläni ole kokemuksia.) Kaipaisin itsekin noiden välille jotain 'vaihtoa'. D-moodi voisi jossain muussa merkissä mennä Eco- tai Allweather-asetuksen nimellä....

Kuten monisti aiemminkin on tullut todettua, niin DSG:n manuaalimoodin puutteena on paitsi tuo tietynlainen "holhoavuus" niin ennenkaikkea tuo että tikussa vaihtokartta on käännetty väärinpäin. Kun haluat siirtyä manuaalimoodiin, pitää tikkua siirtää itsestä poispäin (apukuskinko sitä tikkua on tarkoitus heiluttaa?) ja lisäksi vaihtojen suunnat ovat väärinpäin.

Kaikesta huolimatta DSG on mielestäni kuitenkin kokonaisuus katsottuna hieno aski. Vaihdot ovat täsmällisiä, eikä sitä mehumaijoista tuttua 'liukumista' tapahdu. Mielestäni tuo 'liukumisen' ongelma vain korostuu nykyisillä kohtuullisen pienillä ahdetuilla koneilla jolloin 'liukuminen' yhdistyy vielä turbo-viiveeseen.

Nyt: Mini John Cooper Works (F56), Alfa Romeo Tonale Q4 280 Veloce
Ex VAG mm. Seat Born, VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Poni

Jep. Kolmas "vaihtokartta" D:n ja S:n väliin.

Tuo manu-moodin toiminta helpottunee, jos autoon saa rattiin vaihtoläpyskät.
Eikö Skodaankin saa? Ainakin joihinkin malleihin.

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: hosee - 20.06.13 - klo:11:53
Yhdyn mielipiteeseen. D-moodilla vedetään isompaa silmään vähän turhan innokkaasti ja S-moodissa taas kierrokset päästetään karkaamaan tuonne tehokäyrän kuolemantasangolle, jossa kierrokset kyllä nousevat mutta tehoa ei enää tule lisää.

Kuten monisti aiemminkin on tullut todettua, niin DSG:n manuaalimoodin puutteena on paitsi tuo tietynlainen "holhoavuus" niin ennenkaikkea tuo että tikussa vaihtokartta on käännetty väärinpäin. Kun haluat siirtyä manuaalimoodiin, pitää tikkua siirtää itsestä poispäin (apukuskinko sitä tikkua on tarkoitus heiluttaa?) ja lisäksi vaihtojen suunnat ovat väärinpäin.

Kaikesta huolimatta DSG on mielestäni kuitenkin kokonaisuus katsottuna hieno aski. Vaihdot ovat täsmällisiä, eikä sitä mehumaijoista tuttua 'liukumista' tapahdu. Mielestäni tuo 'liukumisen' ongelma vain korostuu nykyisillä kohtuullisen pienillä ahdetuilla koneilla jolloin 'liukuminen' yhdistyy vielä turbo-viiveeseen.

Omalla kokemuksellani ei DSG ole oikeastaan kertaakaan vaihtanut liian aikaisin isompaan, vaan toimii siististi hyödyntäen vääntöä tilanteeseen kuskin vaatimalla tasolla (eli kaasunpainalluksen tavalla). Tilanteissa missä haluaa jostakin syystä haluaa estää heti seuraavan ylöspäinvaihdon, pitää sitten käyttää läpyköitä.

Kyllähän tuo D-moodi hyödyntää myös keskikierroksia 2800-5000 ihan sen mukaan kuin kuvittelee kuskin pyytävän kiihtyvyyttä, ja kun kiihtymisen pyyntö lakkaa, heitetään tottakai suurin nopeuteen sopiva välitys sisään. S-moodi on tässä suhteessa liiankin sportti vaihtaen pintakaasullakin varsin myöhään isommalle mahdollistaen toki maksimaalisen suorituskyvyn nopean käytön kaikissa tilanteissa.
Eli S-moodista nimenomaan toivoisin sitä lauhkeampaa muotoa ja olkoon tuo nykyinen S sitten vaikka S+ kolmiportaisessa valikossa.  Normaalin D:n käytöstä en muuttaisi periaatteesa mihinkään, toimii hienosti yhteen koneen ominaisuuksien kanssa.

Tuosta kepin käytön logiikasta samaa mieltä. Sehän on yleinen monissa muissakin siviiliversioissa. Itselläkään ei oikein millään anna selkärangasta tulevalle tiedolle periksi se että ylöspäin vaihtaessa pitää työntää kepistä eteenpäin (on kai noin päin vain sen vuoksi että maallikko muistaisi sen etenemisestä  ;)  ).  Siksi käytän manuaalivalinnoissa vain rattiläpyköitä , jotka on loogiset.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

tet

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 20.06.13 - klo:12:15
Itselläkään ei oikein millään anna selkärangasta tulevalle tiedolle periksi se että ylöspäin vaihtaessa pitää työntää kepistä eteenpäin (on kai noin päin vain sen vuoksi että maallikko muistaisi sen etenemisestä  ;)  ).

Tuostahan se juontaa juurensa, jostain luin Audin kommenttia asiaan mutten muista mistä. Eli liikkelle lähtiessä vaihteissa siirrytään "eteenpäin" 1->2->3 jne. ja sitten hidastaessa taas palataan "takaisinpäin" pienemmälle vekselille. Onhan tuo nurinkurisesti kisalaatikoihin ja kaksipyöräisiin verrattuna, mutta ei VAG tosiaan ainoa valmistaja ole joka sen näin päin on päättänyt laittaa.

Buimurilla taas muistaakseni perusteltiin kisamallista kaaviota sillä, että kiihdyttäessä ei tarvitse taistella G-voimia vastaan kun heittää isompaa silmään. ;D ;D ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 19.06.13 - klo:19:28
Jaa no mun mielestä en löydä juuri mitään moitittavaa kahdeksalla vaihteella olevasta mehumaijasta ja en ole huomannut, että se jotenkin hektisesti seilaisi vaihteita eestaas.

No tässä on varmasti taas valmistaja- ja voimalinjakohtaisia eroja. Muistelisin lukeneeni noita moitteita brittilehdistä ainakin Jaguarin XF 2,2D:hen liittyen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy