Kokemuksia DSG-vaihteistosta (7v)

Aloittaja Jyri, 04.12.09 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

Kennedy

Ajelin 5pv ja yli tuhannen kilsaa 2.0TDI Golf Mk6 jossa tuo DSG laatikko.
En kyllä itse ikinä haluaisi tuollaista käyttöön. Ã,,rsyttävä kuin mikä. Saa polkea ihan huolella kaasupoljinta, että pudottaa pienemmälle nopeammin. Erityisesti remppeihin poistuessa kun on kaarre ylämäkeen niin tuntuu puutuvan kun ei tajua vaihtaa pienemmälle suosiolla.
Muutenkin tuntui niin vammaiselle kun pitäisi alaspäin vaihtaa kiihdyttäessä.

Pysyn manuaalissa niin pitkään kunnes pää ei anna periksi ajaa sellaisella tai lääkäri ottaa kortin pois.
300ZX
Passat Variant 2013

pokkus

Itse näitä DSG-aiheita lukeneena olen hiukan miettinyt kuinka paljon enemmän ongelmia nämä uudet vaihteistot aiheuttavat verrattuna manuaaleilla varustettuihin autoihin. Vaikka kuinka niitä automaatteja kehutaan, niin ainakin kirjoituksien määrän perusteella manuaali on pitkässä juokussa se huolettomampi vaihtoehto. Itse en ainakaan ole tällä foorumilla nähnyt kovinkaan montaa topiccia, jossa ollaan huolissaan manuaalin toiminnasta :) Sillä tavallahan se tosiaan on nykyaikaa, että ei mikään muukaan tekninen tuote juuri paria vuotta pidempään kestä :)

Filixon

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 12.01.12 - klo:15:25
Itse en ainakaan ole tällä foorumilla nähnyt kovinkaan montaa topiccia, jossa ollaan huolissaan manuaalin toiminnasta :) - -

Kun ajelin toiseksi viimeisellä manuaali-Passatilla, tätä foorumia ei ollut. Olisin varmaan valittanut täällä, että joskus ykkönen ei mennyt silmään ilman välikaasua liikennevaloista lähdettäessä.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Mikko

Faijalta levinnyt kahdesta edellisestä Passatista manuaalilaatikot, molemmista noin 3-4 vuoden iässä. Mutta ei kirjoittele tänne, ensimmäinen meni firman laskuun remonttiin ja toinen vaihtui Volvoon. Tarinoita varmasti riittää kaikenlaisista vaihteistoista, rikki ne kaikki menee jos on mennäkseen.

Omalta kohdalta ei voi muuta vielä todeta kuin, että 18 000 ajettuna DSG7 toimii kuin unelma. Eihän se ajatuksia osaa lukea, mutta enpä minäkään ole vielä rouvan ajatuksia oppinut lukemaan vaikka se usein olettaakin niin. ;)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Kennedy - 12.01.12 - klo:15:17
Ã,,rsyttävä kuin mikä. Saa polkea ihan huolella kaasupoljinta, että pudottaa pienemmälle nopeammin. Erityisesti remppeihin poistuessa kun on kaarre ylämäkeen niin tuntuu puutuvan kun ei tajua vaihtaa pienemmälle suosiolla.

Ihan just joku täällä valitti, kun DSG:llä on tolkuton hinku vaihtaa ylämäessä pienemmällä, kun vähän kaasua painaa ;D ;D ;D

Newman

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 12.01.12 - klo:16:45
Omalta kohdalta ei voi muuta vielä todeta kuin, että 18 000 ajettuna DSG7 toimii kuin unelma. Eihän se ajatuksia osaa lukea, mutta enpä minäkään ole vielä rouvan ajatuksia oppinut lukemaan vaikka se usein olettaakin niin. ;)
Ja rouvia on sentään valmistettu jo paljon ennen kuin DSG-vaihteistot tulivat tuotantoon, eikä tuosta lastentaudista ole vieläkään päästy eroon...

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 12.01.12 - klo:16:45

Meillä myös Dsg7 toimii kuin unelma. Välillä tuntuu, että osaa tosiaankin lukea ajatuksia, kuten emäntäkin. Mutta rouvan ajatuksia en minäkään osaa lukea ;)

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Kennedy - 12.01.12 - klo:15:17
Ajelin 5pv ja yli tuhannen kilsaa 2.0TDI Golf Mk6 jossa tuo DSG laatikko.
En kyllä itse ikinä haluaisi tuollaista käyttöön. Ã,,rsyttävä kuin mikä. Saa polkea ihan huolella kaasupoljinta, että pudottaa pienemmälle nopeammin. Erityisesti remppeihin poistuessa kun on kaarre ylämäkeen niin tuntuu puutuvan kun ei tajua vaihtaa pienemmälle suosiolla.
Muutenkin tuntui niin vammaiselle kun pitäisi alaspäin vaihtaa kiihdyttäessä.

Pysyn manuaalissa niin pitkään kunnes pää ei anna periksi ajaa sellaisella tai lääkäri ottaa kortin pois.

En tunne noita traktoreita mutta kokeilitko myös  S-asennossa?

pokkus

Laitetaan nyt vielä selvennöksenä ettei tule harhaluuloja liikaa :) En siis tarkoittanutkaan, etteikö manuaaleissakin olisi ongelmia samalla tapaa kuin automaateissa. Ihmettelin vain, että miksi manuaaleja omistajat eivät samalla tapaa kerro ongelmistaan foorumilla kuin automaatilla ajavat. Onko pelko automaatin hajoamisesta suurempi ja siksi heti kysytään kun pieninkin takertelu automaatin toiminnassa esiintyy vai onko kyse jostain ihan muusta.

Mikko

Luulen myös, että aika monella on ensimmäinen automaatti ja se lisää huolia siitä, että josko tuo nyt tuosta hajoaa. Ja nähdään ongelmina se kaikki mikä tulee automaatin kääntöpuolena eli yllättäviin tilanteisiin reagoiminen tai se, että automaatti ei aja samoilla vaihteilla/tavalla kuin itse on manuaalilla aina ajanut. Tämähän on selkeä vika. :)

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 12.01.12 - klo:19:01
Luulen myös, että aika monella on ensimmäinen automaatti ja se lisää huolia siitä, että josko tuo nyt tuosta hajoaa.

Mitä monimutkaisempi ihmisen rakentama peli, sitä enemmän siinä on hajoamiselle alttiita kohtia. Tästä seuraa  se, että manuaalivaihteisen pitäisi olla keskimäärin kestävämpi kuin dsg-automaattisen mutta minä näen tämän niin, että jos elämänvalinnat perustuu vahvasti pelkoon ja pelättyjen kustannusten mahdollisuuden minimointiin niin moni mukava asia jää samalla kokematta. ;)

jni

Lainaus käyttäjältä: jni - 08.04.11 - klo:13:04
Ajoin tuossa äsken Golf Variant 1.6 TDI DGS -yhdistelmää. Tämä oli ensimmäinen kokemukseni ko moottori- ja vaihteistoyhdistelmästä. Tietysti vertailin omaan 2.0 TDI DSG -kombinaatioon. Päällimmäinen havainto on, että oma DSG-6 on käytökseltään sivistyneempi ja muistuttaa enemmän "tavallista" hyvää automaattia. DSG-7:lla liikkeellelähtö, aluksi ainankin, sudittaa renkaita kuivallakin asfaltilla helposti eli on liian äkäinen. DSG-6 toimii siinä paremmin. Ã,,rsyttävintä ajamallani versiolla on kuitenkin säästöohjelmoinnista johtuva empiminen. Vaihteisto haluaa aina pitää silmässä mahdollisimman suuren vaihteen ja näin ollen lähes tilanteessa kuin tilanteessa pienikin kaasun painallus saa aikaan empimisen, kun vaihteisto heittää pykälää tai kahta pienemmälle. Se myös takkuaa samalla tavalaa ja paikoissa kuin oma DSG-6. Esimerkiksi rampilla kun ajaa kaarteen tasaisesti ja sen jälkeen lähtee kiihdyttämään ajonopeuteen vaihteisto empii kotvan aikaa ja vaihtaa pienemmälle sillä seurauksella, että taas renkaat lyövät tyhjää - todella ärsyttävää.

Yleisesti ottaen tuon vaihteiston kanssa voisin elää, jos siihen ottaa mukaan ne rattiläpsyttimet (jotka ajamassani Golfissa olivat) ja ongelmapaikoissa käyttää niitä. Toisaalta hieman automaatin idea siinä häviää.

Luulen ettei tulevan pirssin myötä tule kovinkaan suuri ikävä DSG:tä, varsinkin kun nykyiset kilometrit tulevat 99 % maantieltä.

Edlleenkin olen 20 000 km jälkeen samaa mieltä. Automaattia ei ole tullut meikäläisen ajoilla ikävä. Manuaalilla pääsee myös huomattavasti helpommin irti liejusta tai muusta paikasta, jossa on heijattava edestakaisin. DSG:lläkään se ei onnistu.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 12.01.12 - klo:15:25
Itse näitä DSG-aiheita lukeneena olen hiukan miettinyt kuinka paljon enemmän ongelmia nämä uudet vaihteistot aiheuttavat verrattuna manuaaleilla varustettuihin autoihin. Vaikka kuinka niitä automaatteja kehutaan, niin ainakin kirjoituksien määrän perusteella manuaali on pitkässä juokussa se huolettomampi vaihtoehto. Itse en ainakaan ole tällä foorumilla nähnyt kovinkaan montaa topiccia, jossa ollaan huolissaan manuaalin toiminnasta :) Sillä tavallahan se tosiaan on nykyaikaa, että ei mikään muukaan tekninen tuote juuri paria vuotta pidempään kestä :)

Eihän täälläkään nyt jokaisella foorumilaisella se dsg rikki ole. Eikä suurin osa dsg:n käyttäjistä edes ole täällä vaan ajavat autollaan tyytyväisenä pelkäämättä etukäteen jotain hajoamisia. Ja kyllä manuskaloodissakin omia juttuja on, ja sitä paitsi käyttäjä voi rikkoa sitä ihan ite vaihtamalla kytkin huonosti painettuna niin että rusahtelee, ja rivakat vaihdot voivat syödä synkronointia. Vaihteensiirtomekanismi tuppaa hyvin usein väljistymään iän myötä joten semmoinen puurokauha-efektikään ei ruuharyöminnöissä kovin kíva ole, ellei satu olemaan sadomasokisti. Joten ei käytetyssäkään voi siitäkään olla varma, kestääkö miten pitkään. Kaikki on loppujen lopuksi arvailua ja jossittelua joka asiassa.

Itse olen hemmetin tyytyväinen ja jotain dsg7:lle on tehty kun se toimii todella pehmeästi ja empimättä. :)

Rauska

Lainaus käyttäjältä: jni - 12.01.12 - klo:20:36
Manuaalilla pääsee myös huomattavasti helpommin irti liejusta tai muusta paikasta, jossa on heijattava edestakaisin. DSG:lläkään se ei onnistu.
Kyllä on olemassa tällainen laatikko (kaksoiskytkin) , jossa onnistuu heijjaaminen ;-) esim. omassani.
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

tet

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 12.01.12 - klo:16:47
Ihan just joku täällä valitti, kun DSG:llä on tolkuton hinku vaihtaa ylämäessä pienemmällä, kun vähän kaasua painaa ;D ;D ;D

Toinen ajellut D-asennolla ja toinen S:llä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

eha

Kyllä on herkkä vaihtamaan, olen ajanut ja seurannut toimintaa pitkään vakio reitillä. Kun mittari nopeuta on noin 86km/t vakkari päällä. Tie Vanha Turuntie eräässä loivassa ylämäessä kytkeytyy 6,  50 metriä ajoa ja 6 vaihtuu 7  mäki jatkuu mäen jyrkkyys säilyy samana. Varmaan ohjelmoitu vaihtopiste, taloudellisuus ajattelu määrää kuitenkin 7 sisään.  Ei häiritse tulee vain seurattua.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 12.01.12 - klo:14:19
Eipä siihen manuaaliin yleensä enää palattane automaatin jälkeen.

En nyt noinkaan sanoisi. Tunnen monia, joilla on satunnaisesti manuaaleja ja tomaatteja.

Itsekin kuulun siihen joukkoon, jolle kumpikin kelpaa. Kummassakin on puolensa ja yksittäisessä tapauksessa riippuu tietysti vielä auton voimalinjan luonteestakin kumpi on parempi.

ram1

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 13.01.12 - klo:18:48
En nyt noinkaan sanoisi. Tunnen monia, joilla on satunnaisesti manuaaleja ja tomaatteja.

Itsekin kuulun siihen joukkoon, jolle kumpikin kelpaa. Kummassakin on puolensa ja yksittäisessä tapauksessa riippuu tietysti vielä auton voimalinjan luonteestakin kumpi on parempi.
Itse erittäin tyytyväinen manuaaliin 7-v Dsg:n jälkeen.Mulle manuaali vaan jostain syystä sopii.Ehkä tuo takaveto ja kivat kelit edesauttaa tuota ajattelua.Kun tuli nuorena poikana räpättyä manuaali takavedoilla 10 vuotta, niin se vaan on verissä.Ja mitä tulee ryömintään ruuhkissa, niin eipä tuo Dsg juurikaan manua parempi siinä ole, ellei jopa huonompi.Molemmissa puolensa kuitenkin, ja oma Dsg toimi varmaan juurikin niin hyvin kuin varmasti voi.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Marko

Itellalla sadoissa vai tuhansissa autoissa DSG.Nuo autot ovat kaikkein kovimmalla rasituksella,mitä nyt kuvitella saattaa.
Auto 7 päivää viikossa ajossa,pysähdyksiä ja tietenkin myös lähtöjä keskimäärin ehkä 5-600 päivässä,joissakin autoissa jopa tuhat.Jos laatikot oikein huonoja olisivat,niin tuskin noita niin hirveästi käyttäisivät.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

ram1

Lainaus käyttäjältä: Marko - 13.01.12 - klo:19:52
Itellalla sadoissa vai tuhansissa autoissa DSG.Nuo autot ovat kaikkein kovimmalla rasituksella,mitä nyt kuvitella saattaa.
Auto 7 päivää viikossa ajossa,pysähdyksiä ja tietenkin myös lähtöjä keskimäärin ehkä 5-600 päivässä,joissakin autoissa jopa tuhat.Jos laatikot oikein huonoja olisivat,niin tuskin noita niin hirveästi käyttäisivät.
Ehkä kyse myös siitä, ettei juuri valinnanvaraa ole, jos automaattina Vagin haluaa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

tet

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 13.01.12 - klo:20:19
Ehkä kyse myös siitä, ettei juuri valinnanvaraa ole, jos automaattina Vagin haluaa.

No miksi ihmeessä se Itella juuri VAGin haluaisi? ??? Eiköhän siellä hankita sellaisia kulkupelejä joilla jakelutehtävä sujuu parhaiten ja kokonaisedullisimmin, merkistä viis.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Janus

Muutama päivä ajeltu uudella 7-v dsg:llä ja yksi homma on alkanut askarruttamaan. Miten teillä muilla tuo laatikko vaihtaa kylmänä? Välillä tuntuu, että tuo vaihtaa hitaasti ja luistaen kuin vanha mehumaija pienillä vaihteilla. Ja minusta tuota esiintyy vain kylmänä. Lieneekö normaalia noissa uusissa laatikoissa vai onko tuo heti uutuuttaan paskana? Lämpimänä ja isommilla pykälillä vaihtelee ihan nätisti ja nopeasti.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Janus - 17.01.12 - klo:07:35
Muutama päivä ajeltu uudella 7-v dsg:llä ja yksi homma on alkanut askarruttamaan. Miten teillä muilla tuo laatikko vaihtaa kylmänä? Välillä tuntuu, että tuo vaihtaa hitaasti ja luistaen kuin vanha mehumaija pienillä vaihteilla. Ja minusta tuota esiintyy vain kylmänä. Lieneekö normaalia noissa uusissa laatikoissa vai onko tuo heti uutuuttaan paskana? Lämpimänä ja isommilla pykälillä vaihtelee ihan nätisti ja nopeasti.

Juu samalla tavalla tämä vaihtoloota käyttäytyy. Ihan tervetullut muutos ekaan verrattuna. Huolestua kannattaa sitten jos vaihdot tuntuu persiissä ja niskassa.

Janus

No hyvä homma. Kuuluu sitten ilmeisesti uuden kehitysversion ominaisuuksiin. Muutenkin tuo on kyllä kaikin puolin pehmeämmän tuntuinen kuin aikaisemmin ajamani vastaavat.

Pepeto

Octavia kävi määräaikaishuollossa ja samalla ilmeisesti päivittävät softia autoon. Tuntuu toimivan paljon pehmeämmin tuo laatikko huollon jälkeen. Ennen nykäisi kovasti liikkeelle lähdettäessä, vaikka painoi sievästikin kaasua (1,8 TSI). Nyt ottaa paljon pehmeämmän lähdön ja vaihtojakaan ei huomaa kuin kierroslukumittarin neulasta.
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: Pepeto - 22.01.12 - klo:12:00
Octavia kävi määräaikaishuollossa ja samalla ilmeisesti päivittävät softia autoon. Tuntuu toimivan paljon pehmeämmin tuo laatikko huollon jälkeen. Ennen nykäisi kovasti liikkeelle lähdettäessä, vaikka painoi sievästikin kaasua (1,8 TSI). Nyt ottaa paljon pehmeämmän lähdön ja vaihtojakaan ei huomaa kuin kierroslukumittarin neulasta.

Nuo päivitykset kyllä kannattaa heti ottaa.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Passatti

Olen tässä pari viikkoa ajellut uudella Passatillani ja 7 v DSG.Mielestäni toimii hienosti sekä kylmänä ,että lämpimänä.Vaihtaa huomaamattomasti ja pehmeästi.Ei tarvitse tarkkailla milloin mikäkin vaihde on silmässä.Kaiken aikaahan nämä laatikot paranevat .Uusia päivityksiä taitaa tulla koko ajan.
Always lead, never follow

Golfauto

Onkos DSG7 kestävyys parantunut vai painovirhe? Tiguanissa luvataan 320Nm väännön kaveriksi DSG7 loota? Normistihan tuo on max 250Nm väännöissä.

http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW4.nsf/0/EAB80A67CE266E4FC22573A3003FB0DC?OpenDocument#diesel

Newman

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Newman - 24.01.12 - klo:18:49
^ Se on eri DSG7.

Ihme sikailua. Ai tosta on tommonenkin versio olemassa :P

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy