Kokemuksia DSG-vaihteistosta (7v)

Aloittaja Jyri, 04.12.09 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

Newman

^ Jep. Taisi olla märillä kytkimillä varustettu versio.

Kapa

LainaaPaired with the 7-speed DSG gearbox, the fuel consumption on the Tiguan 103TDI is reduced to 6.6l/100km - a 16% reduction, the Tiguan 125TSI and Tiguan 147TSI now both return consumption figures of 8.8l/100km â€" a reduction of 13%.
Pricing for the 2011 Model Year Tiguan remains unchanged.
Tiguan 125TSI 6-speed manual                $33,990
Tiguan 125TSI 7-speed DSG                     $36,490
Tiguan 103TDI 6-speed manual               $36,690
Tiguan 103TDI 7-speed DSG                    $39,190
Tiguan 147TSI 7-speed DSG                     $42,990

Niinpä.

tet

Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Peeveli

Tekeekö muilla loota ykkösvaihteella satunnaisia "huudatuksia" eli pitää sitkeästi päällä jopa 4000 rpm:ään asti vaikka lähtisi liikkeelle rauhalllisesti?

Entä ääni lootasta: kuuluuko välillä 1-2 klonksahdus tai rasahdus, sellainen selkeä metallinen ääni joka kuuluu sisätiloihin? Ã,,äni kuuluu sekä lämpimästä hallista lähdettäessä että ulkosalla, lämpötilalla ei ole sen osalta merkitystä.

Kapa

Minulla ainakin alkoi Tappajahain tunnari soimaan taustalla kun taannoin Peeveli ilmoitti hankkineensa Polon. Hieman vaikuttaa, että ei tule olemaan pitkäaikainen ystävyys, jollei vaimo sitte vihellä pilliin.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 01.02.12 - klo:20:19
Minulla ainakin alkoi Tappajahain tunnari soimaan taustalla kun taannoin Peeveli ilmoitti hankkineensa Polon. Hieman vaikuttaa, että ei tule olemaan pitkäaikainen ystävyys, jollei vaimo sitte vihellä pilliin.

No eihän tässä nyt ollut kyse auton vaihdosta, vaan dsg:n piirteistä. :P

Kapa

No vitsi, vitsi! Mutta näin ne alkavat ominaisuudet syödä miestä!

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 01.02.12 - klo:20:07

Entä ääni lootasta: kuuluuko välillä 1-2 klonksahdus tai rasahdus, sellainen selkeä metallinen ääni joka kuuluu sisätiloihin?

Mulla kolahti DSG7 aivan uutena 2-3 vaihtaessaan. Ã,,äni ei tosin ollut mikään kova, ja sekin on nyt hävinnyt. Johtuuko pakkasesta, vai mistä, mutta nyt ei kuulu mitään ylimääräistä. Vaihtaa tosi kauniisti kaikilla vaihteilla. :)

Newman

Tekeekö muilla loota ykkösvaihteella satunnaisia "huudatuksia" eli pitää sitkeästi päällä jopa 4000 rpm:ään asti vaikka lähtisi liikkeelle rauhalllisesti?

Entä ääni lootasta: kuuluuko välillä 1-2 klonksahdus tai rasahdus, sellainen selkeä metallinen ääni joka kuuluu sisätiloihin? Ã,,äni kuuluu sekä lämpimästä hallista lähdettäessä että ulkosalla, lämpötilalla ei ole sen osalta merkitystä.
Ei huudata. Eikä kuulu klonksahduksia tai rasahduksia. Kuulostaa vialliselta tapaukselta.

Kuten tiedät, olen näistä asioista aika tarkka. Sekä Golf että Polo toimivat vaihteensiirron osalta suht' hyvin.

nikob

D-vaihteella joskusti huudattanut ykkösellä. Mutta aika harvoin tehnyt.
Mitään ääniä ei tuo oma laatikko pidä. Eikä kyllä olisi sallittua sellainen
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

Peeveli

Ok, eli omassa on jotain vikaa ja hämärää...kotiparkkihalli on siis ns. kylmä ja tänä aamuna pakkasta hallissa noin -5 astetta. Nyt kyseinen rasahdusääni lootasta kuului ilman vaihtoa, vaihde oli auton ollessa hitaassa liikkeessä D2:lla.

Tuo kovemmille kierroksille pääsy ykkösellä esiintyy tosiaan vain silloin tällöin. Pääosin siis loota toimii hyvin, joskin ensikilsojen jälkeen toiminta on paljon töksähtävämpää ja pakittamisessa eritoten, vaikka odottaisi maltilla pakin kunnollista kytkeytymistä.

Noh, ensi viikolla menossa korjaamolle narinoidenkin takia joten tutkikoot tätäkin (en vaan  jaksa uskoa että VW Herttoniemi tekee mitään ekalla kerralla; täytyy sanoa että jos ette saa kaikkkea samana päivänä kuntoon, jätän mieluusti kerralla vaikka pariksi päiväksi jos se vaan edesauttaa sitä ettei tarvitse ravata alvariinsa).

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 01.02.12 - klo:20:30
No vitsi, vitsi! Mutta näin ne alkavat ominaisuudet syödä miestä!

Kyllähän se on jo pienen palan miehestä haukannut! :D

tsiih

[quote author=Peeveli link=topic=412.msg200826#msg200826 date=1328160424

Tuo kovemmille kierroksille pääsy ykkösellä esiintyy tosiaan vain silloin tällöin. Pääosin siis loota toimii hyvin, joskin ensikilsojen jälkeen toiminta on paljon töksähtävämpää ja pakittamisessa eritoten, vaikka odottaisi maltilla pakin kunnollista kytkeytymistä.
[/quote]
Tuollaista minulla on ollut joka talvi ja laatikko on kertaalleen vaihdettu. Mielestäni se on siis ominaisuus.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 02.02.12 - klo:07:27
Ok, eli omassa on jotain vikaa ja hämärää...kotiparkkihalli on siis ns. kylmä ja tänä aamuna pakkasta hallissa noin -5 astetta. Nyt kyseinen rasahdusääni lootasta kuului ilman vaihtoa, vaihde oli auton ollessa hitaassa liikkeessä D2:lla.

Tuo pakin hidas kytkeytyminen on kieltämättä yksi DSG7:n ikävin piirre, toodella hidas.. CC:ssä se ei haitannut koska peruutuskameran kuva tuli myös snadilla viivellä ruutuun ja silloin sitä malttoi odottaa.. Toisin kuin autoissa joissa minulla ei ole ollut minkään sortin peruutuskameraa tai tutkaa... Kuten A4:n Stronic7 ja edellisen Passatin 1.4TSI DSG:n kanssa, kun ei ollut mitään "syytä" odottaa laatikon päätöstä antaa pakin "avautua" kuskille niin joskus tunsi itsensä vähän hölmöksi kun odotti sen raastavan hetken.. Turhauttavaa! Toisin on Audi 100:n kanssa, pakki päälle ja hanaa  :D

Noista kolinoista en olisi ihan, kovin paljon ainakaan, huolissani, niitä DSG loota tuottaa normaalistikin jonkin verran satunnaisesti, mutta jos 1-2-3 vaihdettaessa alkaa kuulua "jurinaa" tai tuntua tärinää, niin sitten on loota menossa... Ei varmaan kyllä vielä esiinny noilla kilsoilla...
Romurautaa ja paalivehkeitä.

clacson

Lainaus käyttäjältä: skula - 02.02.12 - klo:09:33
Tuo pakin hidas kytkeytyminen on kieltämättä yksi DSG7:n ikävin piirre, toodella hidas..
Parkkihalleissahan tuo on hyvä ominaisuus, koska ehtii katsoa tarpeeksi monta kertaa joka puolelle, ettei mistään suunnasta tule sitä urpoa.  ;)
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

tet

Lainaus käyttäjältä: skula - 02.02.12 - klo:09:33
Tuo pakin hidas kytkeytyminen on kieltämättä yksi DSG7:n ikävin piirre, toodella hidas..

???

En ole pannut merkille moista, määrittele "toodella hidas". Alle sekunti on toodella hidas?
ex-vag:

Newman

Lainaus käyttäjältä: tet - 02.02.12 - klo:10:50
???

En ole pannut merkille moista, määrittele "toodella hidas". Alle sekunti on toodella hidas?
Juu ei siinä kovin kauaa tarvitse odotella. Varmuuden vuoksi voi sitten odotella, mutta useimmiten taitaapi mennä noin sekunnissa silmään.

tet

Lainaus käyttäjältä: Newman - 02.02.12 - klo:11:08
Juu ei siinä kovin kauaa tarvitse odotella. Varmuuden vuoksi voi sitten odotella, mutta useimmiten taitaapi mennä noin sekunnissa silmään.

Ok, meillä on sitten vaan ihan erilaiset kiireet. :D
ex-vag:

Newman

Lainaus käyttäjältä: tet - 03.02.12 - klo:08:42
Ok, meillä on sitten vaan ihan erilaiset kiireet. :D
Väärin. Jos luet aiemmat postini, minulla ei todellakaan ole ollut mihinkään kiire. Jaksaisin odotella vaikka kaksi sekuntia.

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Newman - 02.02.12 - klo:11:08
En nyt tiedä ajallisesti, mutta kyllähän tuos DSG7 nopeammin pakille menee kuin perinteinen manuaali kuitenkin... kytkin alas, keppi pakille, kytkin ylös... tuossa ajassa DSG7 lähtee myös liikkeelle. Olen ihan tyytyväinen ollut tuohonkin ominaisuuteen. Aikaisemminkin on tullut tätä toitotettua mutta paljon helpommin tuolla pakittelee esim parkkihallissa kuin manuaalilla.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Skula

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 03.02.12 - klo:09:26
En nyt tiedä ajallisesti, mutta kyllähän tuos DSG7 nopeammin pakille menee kuin perinteinen manuaali kuitenkin... kytkin alas, keppi pakille, kytkin ylös... tuossa ajassa DSG7 lähtee myös liikkeelle.

Erehdyit topikista.

Tämä kuuluisi tuonne vitsi-topikkiin, sen verran hassua luettavaa. Ehkä jopa päivän paras postaus?

Ellei sitten kyseessä ole manuaalivaihteiden osalta täysin kokematon ihminen? Ei, vaan kyllä tässä oli huumoria parhaimmillaan...

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: skula - 03.02.12 - klo:09:39
Erehdyit topikista.

Tämä kuuluisi tuonne vitsi-topikkiin, sen verran hassua luettavaa. Ehkä jopa päivän paras postaus?

Ellei sitten kyseessä ole manuaalivaihteiden osalta täysin kokematon ihminen? Ei, vaan kyllä tässä oli huumoria parhaimmillaan...

Tack bara skula  ???

Ihan hieman on kokemusta noista manuaalivaihteisista autoista. NykyPassat on ensimmäinen oma automatisoituvaihdelaatikkoinen peli.

Ihan vakavalla naamalla tässä on siitä huolimatta todettava että ainakin oma Passat lähtee pakitukseen nopeammin ja tarkemmin niin vaivattomasti kuin manuaalilla. Totta helvetissä manuaalipakin saa sisään ja auton liikkeelle erittäinkin nopeasti mutta silloin ei tasan tarkkaan olla matkassa samalla asenteella kuin DSG:llä.

Pitäisi kai joskus käydä kokeilemassa miksi jollakulla on hitaita DSG:tä pakittaessaan. Kai näissä sitten eroja on... eteenpäin lähtöhän se DSG:llä varovaisinta on.
Mercedes-Benz 4matic -16

ex:

tet

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 03.02.12 - klo:09:59
Ihan vakavalla naamalla tässä on siitä huolimatta todettava että ainakin oma Passat lähtee pakitukseen nopeammin ja tarkemmin niin vaivattomasti kuin manuaalilla.

Kuin myös tuo oma Golfini. Jalka jarrulle, keppi P -> R, jalka jarrulta kaasulle. Samalla hetkellä kun jalka osuu kaasupolkimeen lähtee auto liikkeelle, eli alle sekunti siitä kun keppi lähti siirtymään pois P-asennosta.

Jos taas vaihdetaan eteenpäinmenosta pakille, niin keppi D -> R jarrutuksen aikana. Sitten kun auto on lähes (mutta ei aivan) pysähtynyt, jalka jarrulta kaasulle -> kytkin ottaa hienosti luistattaen kiinni, auton eteenpäinliike pysähtyy siististi ja lähtee taaksepäin. Ei viiveitä mielestäni.
ex-vag:

Skula

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 03.02.12 - klo:09:59
Ihan hieman on kokemusta noista manuaalivaihteisista autoista. NykyPassat on ensimmäinen oma automatisoituvaihdelaatikkoinen peli.

Minulla ei ole juuri mitään kokemuksia manuaalivahteisista autoista, ja vielä vähemmän automatisoituvaihdelaatikkoisista.

Satuin vain kerran ajamaan tuollaista ja siinä pakille kytkeytyminen oli ärsyttävän hidasta, varsinkin jos peruutti taskuun kohtuu vilkkaasti liikennöidyllä väylällä.  ::)

Vakavasti sanottuna - tasan tarkkaan - erityisesti tasan tarkkaan sanottuna - tasan tarkkaan molemmat omistamani DSG7:t - ne kaikki koeajetut autot - sama vaiva.. Stronic Audissa oli näppituntumaltani vähän parempi, ei hyper nopea, mutta vähän nopeampi..

Ja minä - siis minä - olen kuitenkin vannoutunut automaattivaihteiston kannattaja, ajaisin nytkin sellaisella jos se olisi jotenkin ollut järkevää/mahdollista.. mutta taas tuo yo. pieni-käyttökokemus joka minulla näistä on(+ne lukuisat vaivat joita minulla on DSG7 yksilöidenn kanssa ollut), kertoo sitä että minä en osta DSG / Stronic vaihteistoa käytetyssä autossa, ellei sitten auto ole vielä oikeasti tuore, ja/tai siihen luvataan vuoden takuu(ilman km-rajaa) Tiptronic on asia erikseen, se kelpaa kyllä vielä 5-6 vuotta vanhanakin..

Yksilöitähän nämä ovat, ja mielipiteet tuotteen/toiminteiden nopeus/hitaus/hyvyys/kesto/toiminta, ovat meidän kaikkien omassa mielessä hitaasti kokemusten myötä kehittyviä asioita.. Tiedän että en saisi huudella enää vieraisiin pöytiin, mutta minkäs teet kokemus puhaltaa sormiini vauhtia ja näppikselle tulee ajoittain naputeltua kokemuksista ja mielipiteistä...

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: skula - 03.02.12 - klo:12:37
Minulla ei ole juuri mitään kokemuksia manuaalivahteisista autoista, ja vielä vähemmän automatisoituvaihdelaatikkoisista.

Ja minä - siis minä - olen kuitenkin vannoutunut automaattivaihteiston kannattaja, ajaisin nytkin sellaisella jos se olisi jotenkin ollut järkevää/mahdollista.. mutta taas tuo yo. pieni-käyttökokemus joka minulla näistä on(+ne lukuisat vaivat joita minulla on DSG7 yksilöidenn kanssa ollut),
Kyllä Sinulla ilmeisesti on kokemusta automatisoidusta vaihdelaatikosta  8)
Käytin sitä ilmaisua DSG:sta koska kuitenkin joku koeranleuka alkaa siitäkin vääntämään että koska DSG ei ole perinteinen automaatti, ei sitä automaattiaskiksi voisi nimittää.

Ehkä vielä sitten jonakin pilvisenä päivänä minäkin huomaan että se pakki kytkeytyisi hitaasti, kerron kyllä  ;)
Mercedes-Benz 4matic -16

ex:

Reizca

Itsellä viime kesänä kolahti/paukahti hemmetin kovaa konehuoneesta kun lähdin valoista hiukan reippaammin. Muuten ei ole paukkunut tai käyttäytynyt epäasiallisesti. Tämä episodi säikäytti, mutta en kuitenkaan vienyt huoltoon. Myöhemmin käyttäessäni softapäivityksessä mainitsin asiasta mutta mitään ei löytynyt.

Toinen DSG menossa ja ei valittamista, pakki tosiaan joskus odottelee ehkä hiukan, mutta sekin johtunee vain omasta kärsimättömyydestä.

Killer 69

Tuli Fabia II vRS autossa sama ongelma, kuin tuossa aiemmin oli kuvattu eli vakionopeudensäätimellä noin 120km/h mittarissa, kesken ajon kuului kuulemma WHUM ja veto loppui. Moottori ei vastannut kaasupolkimeen ja vaihdenäytöstä D7 vaihtui pelkkään D-kirjaimeen. 5-10 sekuntia myöhemmin auto tokeni, jopa vakkari palasi päälle ilman erillisiä toimenpiteitä. Loppumatka oli sujunut ongelmitta. Soitto ajoturvaan, auto lavalle ja huollossa vikakoodina jarrupaineanturin epäuskottava lukema?!?!?! Moista osaa ei kuulemma edes maassa, joten auto annettiin takaisin ajoon ja odotellaan osaa saapuvaksi. Uusinut tempun tuon jälkeen pariin kertaan. Autolla mittarissa noin 18000 km ikää vuoden verran.
Skoda Octavia II 2.0 TDI HB Elegance, vm. 2005

Taky

Lainaus käyttäjältä: Killer 69 - 05.02.12 - klo:10:41
Moottori ei vastannut kaasupolkimeen ja vaihdenäytöstä D7 vaihtui pelkkään D-kirjaimeen. 5-10 sekuntia myöhemmin auto tokeni, jopa vakkari palasi päälle ilman erillisiä toimenpiteitä. Loppumatka oli sujunut ongelmitta.

Onneksi oli sujunut, itsellä ainakin moisen episodin jälkeen olisi kovasti epäluottamusta lähteä ohituksiin tms operaatioon.

Ehkä manuaali on sittenkin jatkossakin omassa kalustossa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Killer 69

Jahas, huolto ei sitten tehnyt oikeastaan vikamuistin nollausta lukuunottamatta mitään, veikkasivat kaasuläpän jäätymistä. Erikoista, että olis tehnyt nyt vasta ensimmäisen kerran, viimetalvenakin oli sentään kunnon pakkasia. No seuraillaan....
Skoda Octavia II 2.0 TDI HB Elegance, vm. 2005

Punderz

Minulla tulee joskus, harvoin tosin. Sitä tapahtuu ainoastaan, kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle (tai Webastolla lämmitetyllä, mutta verrattain kylmällä). Laatikko pitää tosiaan ykköstä päällä aika pitkään. Olen sen välillä läpännyt rattikytkimestä 2:lle, se toimii kyllä.

Tänään meni DSG hetkeksi vikatilaan. Ajelin lähiössä hiljaksiin ja huvikseen hieman rämppäsin laatikkoa, oikeastaan kokeilin että koska tarvitsee painaa kepissä olevaa kytkintä vaihtaessa ja koska ei, koska en ollut ihan varma muistanko miten se menee. (Spoiler: kun vaihtaa D:lle tai N:lle, kummasta tahansa suunnasta, niin ei tarvitse painaa.) Minulla ei ole tapana käyttää muuta kun D:tä ajamiseen, eli tämä runsas vaihtaminen oli poikkeuksellista.

Vaihdettuani pari kertaa S:n, N:n ja D:n (ja sen sivuasennon) välillä laitoin taas S:n päälle ja veto lakkasi. Kierrokset hieman nousivat (1100 => 1500 tms.) kaasua painaessa, mutta ei muuta. Ei ollut ketään perässä, niin hetken siinä rullailin eteenpäin, odottelin ja kokeilin että menisikö ohi. Vaihdoin sitten D:lle, ei auttanut. Sitten kun vaihdoin N:lle ja taas D:lle niin alkoi taas toimia.

Ennen tätä laatikko on toiminut erittäin hyvin.
Polo GTI 2012 Shadow Blue, Audi Q7 4.2 TDi V8 2008

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy