VW Jetta 2006, 1.6 BSE 75kW: Sytytystulppien ja tulpanjohtojen vaihto

Aloittaja stomba, 05.11.18 - klo:11:53

« edellinen - seuraava »

stomba

Kirjoitanpa tähän pikaisesti ohjeen miten vaihtaa Volkswagen Jetta V 1.6 75 kW BSE-moottoriin sytytystulpat ja tulpanjohdot. Samaa moottoria lienee monissa muissakin VAG-konsernin autoissa, eli tätä pystyy toki soveltamaan muihinkin  :)

On kaksi tapaa tehdä tämä huoltotoimenpide:

  • Virallinen, eli ensin puretaan imusarja pois moottorin päältä ja näin saadaan hyvin työskentelytilaa tulppien vaihtoon
  • Epävirallinen, eli vaihdetaan tulpat+johdot nivelavaimia apuna käyttäen ja ahtautuen joka rakoon imusarjan ja koneen lohkon välissä.
Käsittelen tässä tuota epävirallista tapaa siis  ;D Imusarjan purkaminen ei napannut joten sillä mennään. Aikaa minulta meni noin kolme tuntia alusta loppuun, eli sillä voi arvoida tarvittavaa aikaa ennenkuin tähän ryhtyy, vaikka eipä tämä nopeuskisa ole :) Tilan ahtauden vuoksi tämä on työläs homma, vaikka ei ole teknisesti kovinkaan haastava.

Työkalut joita apuna käyttäen sain vaihdettua tulpat ja tulpanjohdot, kuvana siis (en muistanut noista ottaa kokoja talteen), mutta perus työkalusarjan kanssa pärjää. Lisäksi vielä paineilmakompressori pitkäkärkisellä ilmapillillä.


Sananen tulpanjohdoista
Tulpanjohdon vaihtotarpeen voi arvioida että johdot ovat silmämäärin ehjät ja mitata yleismittarilla: kunnossa olevan tulpanjohdon vastus pitäisi olla noin 6 kOhm. Mikäli yleismittarin käyttömahdollisuutta ei ole ja johdot ovat useita vuosia vanhat, voi olla hyvä vaihtaa ne "samalla vaivalla" ettei myöhemmin aiheudu huonoista johdoista johtuvia ongelmia. Pisin tulpanjohto menee tietääkseni jakopäästä lukien 2. sylinterille ja toiseksi pisin 1. sylinterille.

Tulpanjohtoja vaihdettaessa toisioilmapumpun irrottaminen on tarpeen, jotta sytytyspuolan johdot saa irrotettua. Toisioilmapumppu on siis se iso musta klöntti lohkon etuoikealla puolen (auton edestä katsoen), ilmansuodatinkotelon vieressä. Samalla voi toki ottaa ilmansuodatinkotelonkin pois edestä pyörimästä. Toisiopumpun irrottamisessa ei ole mitään ihmeellistä, piuha ja putket irti, sitten sopivalla avaimella ruuvit auki ja pumppu pois. Ja sekaannuksien välttämiseksi on suositteltavaa vaihtaa tulpanjohdot yksi kerrallaan, jolloin niitä ei voi kytkeä väärin.

Tulppien ja johtojen vaihto (4x)
Tulppien vaihto menee samalla tavalla kuin muissakin autoissa. Imusarjan alla olevia sähköliittimiä on kuitenkin varottava katkomasta.
Tässä vielä linkki YouTubeen missä on hyvä video periaatteesta, jolla tämä tulppien vaihto tehdään ilman imusarjan irroittamista: https://www.youtube.com/watch?v=DyLeuST8PVY

Tulpan johto irti, muistaen vetää vain tulpan hatusta, ei johdosta. Keskimmäisten tulpanjohtojen irroittelussa voi käyttää pitkiä ohuita pihtejä, joilla pääsee etu alakautta tulpanhattuun kiinni. Kun on saanut tulpanhatun irti, niin paineilmalla huolellisesti tulpan ympäristö (etenkin juuri) puhtaaksi. Vanha tulppa irti. Varo taittamasta hylsyä sivulle nivel-avaimella kiertäessä.

Uusi tulppa tilalle, kannattaa ensiksi pyöritellä tulppa käsin hylsyn jatkovarrella, jotta saa paremman tuntuman miten tulppa lähtee kierteelle ja vasta lopuksi tiukata varrellisella avaimella. Kiristämiseen en käyttänyt momenttiavainta sillä en pidä momenttiavainta tuon niveljatkopalan kanssa kovin luotettavana. Tein kiristyksen käsituntumalta eli räikkäavaimen keskeltä kämmenellä tukeva ote ja "rannekireyteen". Ylikiristämistä on varottava ettei tulpan/lohkon kierre vaurioidu.

Lopuksi tulpanjohto vaihtoon tai vanha takaisin kiinni. Tulpanjohdon pohjaan painamisessakin täytyy käyttää esim pihti+ruuvari yhdistelmää apuna, koska imusarjan ollessa tiellä tulpanhattua ei mahdu painamaan sormin.

Alla vielä muutama kuva miten tuo avain "sujahtaa" tuonne väliin

-


Elikkä tällästä. Toivottavasti olisi jollekin apuja tästä :)
Ja toki jos joku handlaa ohjeet miten suorittaa homma imusarja purkaen tavalla 1, niin voisi vaikka tähän ketjun perään sen ohjeistaa.
Volkswagen Jetta 2006, 1.6 75 kW.

mikuni

Pääsisäisenä vaihdoin tulpat ja samalla venttiilikopan tiiviste. Ajattelin että olisi helpompi vaihtaa tulpat kun ylempi osa imusarjasta on irti. Ehkä se vähän auttaa mutta ei tämäkään ole helppoa. Varmaan koko imusarjan poisto on helpompi.



upload images

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy