1,6 FSi Octavia II öljynvaihto

Aloittaja Benjip, 15.08.18 - klo:09:23

« edellinen - seuraava »

Benjip

Ajattelin opetella huoltojen tekemistä helpoimmasta päästä, eli öljynvaihdosta.
Aloittelija kaipaa neuvoja miten ko. homma tehdään. Käytössä hallinosturi, eli alle pääsee mukavasti.
Puolia olen jo vaihdellut, eli muovikannen irroitus tarvittaessa onnistuu.
Missä ko. koneessa sijaitsee suodatin ja tarvitaanko sen irroittamiseen jotain työkaluja?
Entä mistä löytyy proppu?

Käsittääkseni homma menee jota kuinkin näin:
Täyttökorkki auki
Auto ylös
Proppu auki (pitääkö ruuvata joku maski pois ensin?
Suodatin irti ja uusi tilalle.
Proppu kiinni
Auto alas
Uudet öljyt sisään ja korkki kiinni.
Onnistuuko huollonilmaisimen nollaus ilman datakaapelia?

Kannattaako samalla vaihtaa moottorin ilmansuodatin? Raitisilmasuodatin on menossa vaihtoon myös.
Octavia Combi 2006 1.6 FSi Elegance

los los

Huolto hommat on kivenpi tehdä kesällä.

Dalton72

Suodatinkotelo (lasinpesunestesäiliön vieressä) aukeaa 32mm hylsyllä. Pohjamuovi (Torx-ruuveilla, muistaakseni T30) irti ja proppu on öljypohjan takaosassa. 17mm hylsy muistaakseni (siihen uuteen voi verrata ennen kuin tunkkaa autoa...) ja tiiviste (kiinni pultissa) on sitten kertakäyttöinen.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/766232/Hylsy-32mm-34
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/273456/765100?ajoneuvo=529

Täyttömäärä tosiaan kannattaa tarkistaa ennen kun kaataa liikaa.
https://oil-change.info/skoda-octavia-ii-2004-2013-engine-oil-capacity/

Huollonilmaisimen nollaus mittariston nupilla: https://www.youtube.com/watch?v=Y8lclBUSn64
Nuppi pohjaan, virrat päälle. Hetken päästä nuppi ylös ja kierretään kerran myötäpäivään. Jakoavain katoaa.
Octavia 2005 1.6 FSI Elegance manuaali

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy