Takajarruleyt

Aloittaja makinil, 24.05.18 - klo:23:12

« edellinen - seuraava »

makinil

Variant 1.4 tsi vm 2010. Vuosi sitten katsastuksessa suositeltiin, että kannattaa vaihtaa levyt seuraavan kauden aikana. Autolle tehtiin 90tkm huolto marraskuussa ja jarruremontti samassa yhteydessä.  Olin ajanut sen jälkeen  autolla noin 6000 km kuluvan vuoden keväällä, kun huomasin hajusta, että oikea takajarru kuumenee. Niin paljon, että kun heitin lumipallon levyä vasten se höyrysi kuin kiuas.  Vein auton samalle pajalle, missä jarrut oli korjattu. Heidän mukaansa jarruissa ei ole mitään vikaa vaan satulat ym toimivat moitteetta. Maksoin viisi kymppiä tästä ilouutisesta ja menin katsastukseen samana päivänä.  Siellä tuli hylky johtuen siitä että takajarrujen tehot ovat epätasaiset. Takaisin korjaamolle, jossa pitivät vikaa aivan mystisenä. Vaihtoivat vasemman takajarrusatulan, jolloin heidän mukaansa tehot paremmat mutta ei riittävästi. Vaihtoivat uudelleen levyt (vanhat lasittuneet) ja palat ja herkistivät satularungot.  Hoitivat katsastuksen ja meni lopulta läpi.  Laskuttivat tietysti kaikesta uudelleen, jopa katsastusmaksun, jota en kuitenkaan suostunut maksamaan.  Mistä ihmeestä tässä on ollut kysymys? Jos AD-korjaamo tekee jarrruremontin ja lopputulos on tämä, niin vika voi olla minulle mysteeri, mutta ei todellakaan ammattilaisille.  Onko tässä jotain volkkarille tyypillistä vai onko taidot hoitaa jarrut kuntoon näin heikot?  Kertokaa viisaammat minulle.

hlankine

Pitää ihan ensiksi kysyä, että onko käsijarru sähköinen vai perinteinen? Ei tullut mieleen muuta kuin juuttunut käsijarruvaijeri. Ainakin omassa Yetissäni juuttunut vaijeri aiheutti oikean takajarrun kuumenemista ja huonoa kiihtyvyyttä (yllätys yllätys). Vaijerien vaihto (pari kymppiä Motonetistä) korjasi ongelman. Jos käsijarru on sähköinen, en osaa sanoa.

hlankine

Pikainen vilkaisu netistä kertoo, että käsijarru on ihan manuaalinen. Kokeile, onko käsijarrussa löysää kun käsijarru on pois päältä ja kahva alhaalla. Jos kahvaa voi heilutella ylös alas hiukan niin todennäköisesti vaijereissa on jotain vikaa. Helppo korjata itse.

koomiggo

Vaijereissa melko varmasti vika. Tiedän kaks saman korimallin golffia suoralta kädeltä, joissa sama vika. Toinen näistä siis kotiväen golf. Talvella ei voinu käyttää kässäriä, kun parin napsun verran. Muuten juuttu vasen jarru päälle. Kesällä ei ongelmaa (ilmeisesti ei vielä liian pahasti ruostunu jumiin  ;D)

Konstable

Lainaus käyttäjältä: makinil - 24.05.18 - klo:23:12
Variant 1.4 tsi vm 2010. Vuosi sitten katsastuksessa suositeltiin, että kannattaa vaihtaa levyt seuraavan kauden aikana. Autolle tehtiin 90tkm huolto marraskuussa ja jarruremontti samassa yhteydessä.  Olin ajanut sen jälkeen  autolla noin 6000 km kuluvan vuoden keväällä, kun huomasin hajusta, että oikea takajarru kuumenee. Niin paljon, että kun heitin lumipallon levyä vasten se höyrysi kuin kiuas.  Vein auton samalle pajalle, missä jarrut oli korjattu. Heidän mukaansa jarruissa ei ole mitään vikaa vaan satulat ym toimivat moitteetta. Maksoin viisi kymppiä tästä ilouutisesta ja menin katsastukseen samana päivänä.  Siellä tuli hylky johtuen siitä että takajarrujen tehot ovat epätasaiset. Takaisin korjaamolle, jossa pitivät vikaa aivan mystisenä. Vaihtoivat vasemman takajarrusatulan, jolloin heidän mukaansa tehot paremmat mutta ei riittävästi. Vaihtoivat uudelleen levyt (vanhat lasittuneet) ja palat ja herkistivät satularungot.  Hoitivat katsastuksen ja meni lopulta läpi.  Laskuttivat tietysti kaikesta uudelleen, jopa katsastusmaksun, jota en kuitenkaan suostunut maksamaan.  Mistä ihmeestä tässä on ollut kysymys? Jos AD-korjaamo tekee jarrruremontin ja lopputulos on tämä, niin vika voi olla minulle mysteeri, mutta ei todellakaan ammattilaisille.  Onko tässä jotain volkkarille tyypillistä vai onko taidot hoitaa jarrut kuntoon näin heikot?  Kertokaa viisaammat minulle.

Huonosti hoidettu jarruremppa. Jos olisivat tehneet ammattimaisesti, niin olisivat huomanneet ja huomauttaneet tehottomuudesta/käsijarrun toiminnasta korjauksen yhteydessä ja ehdottaneet lisätoimenpiteitä. Tämän kun olisivat tehneet, niin olisi vältytty lisäkustannuksilta. Nythän korjaamo on käytännössä veloittanut sinulta osittain samoista työvaiheista kahdesti.  Korjaamollahan on virhevastuu tekemästään työstä, mutta tässä kohtaa heillä ei varsinaista korjausvirhettä ole käynyt, vaan huolimattomuusvirhe. Se miten tämä nähdään kuluttajan oikeuksien kannalta on toinen juttu, mutta itse en olisi maksanut toisesta kerrasta kuin korkeintaan uuden satulan, sikäli kun siinä olisi todellinen vika, eikä vaihto perustu vaan arvaukseen. Jarruremontit on näin ammattilaisen silmin aika suoraviivaisia.
VW Golf VI Variant 1.4TSI '12
Ex: VW Touran 1.9TDI '04

makinil

Mietin vain, että jos käsijarrussa olisi ollut jotain häikkää, niin eikö katsastuksessa olisi tästä myös tullut korjauskehoitus?  Minusta se toimii normaalisti.

tkp

käsijarrussa saa olla heittoa 70%, käyttöjarrussa 30%. Saa olla käsijarru toisella melkein toimimaton että siitä tulee katsastuksessa sanomista.

seppotaas

se vaijeri jumittaa, mutta se satulan sisällä oleva käsijarrun automaatti kiristys on varmaan oikea vian aiheuttaja. Tuo säätömekanismi kun on jumissa jarrut jää makaamaan päälle. Ihan vaan jarrumäntää pyörittämällä useasti tuo korjaantuu. Siihen on jopa huollossa oma työkalu, paloja ei saa muuten vaihtettua.
----------------------------------------------------------
Volle V60 D3 -11
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 D2 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy