Nahkapenkkien hoito

Aloittaja pokkus, 16.01.11 - klo:08:03

« edellinen - seuraava »

pokkus

En tämänlaista ketjua löytänyt, joten päätin tehdä uuden, koska itsellä aihe on nyt ajankohtainen. Eli tähän voi laittaa kaikenlaisia vinkkejä ja hoito-ohjeita miten auton nahkapenkkejä ja muita nahkaisia olevia pintoja kannattaa huoltaa.
Omat kokemukset eri tuotteista on myös tervetulleita tähän topicciin.

pokkus

Laitetaan tähän siten eka kysymys. Eli sain tosiaan juuri ensimmäisen autoni, jossa on mustat nahkapenkit (+ratti). Auto on siis ihan uusi, ajettu alle 500km. Penkit ja koko auto joutuu todella kovan auringonpaisteen uhriksi melkein päivittäin, melkein ympäri vuoden.

Kannattaako penkkejä vahata tai käsitellä heti uutena jollain aineella? Mikä olisi hyvä aine penkeille? Mikä on sopiva aikaväli huoltaa penkkejä?

Suomessa itse käytin edellisen auton nahkarattiin Autoglymin nahanhoitoainetta. Se toimikin siinä hommassa ihan hyvin. Katsoin, että täällä olisi tarjolla ainakin tuotteita Meguiarsilta ja Armor all:lta.

rob-s

Kyllä uuden auton nahkaistuimet kannattaisi käsitellä tarjoten näin ollen lisäsuojaa. Kun kyseessä on uusi auto, niin istuimia ei tarvitse pestä ensin vaan nahkasuoja/-hoitoaine pintaan vaan ja pyyhintä.

Meillä ollaan käytetty sekä AutoGlym että AutoSmart -merkisiä nahkasuoja-aineita. Ehkä tänä päivänä olennaista on se, ettei ne saa jättää kiiltävää jälkiä.

Käytettyjen autojen nahkaosat tulee ensin pestä nahkapesuaineella, antaa kuivua hieman ja käsitellä nahkasuoja-aineella.

Suositus taitaa olla n. kerran vuodessa joten aikan moni varmaan "laiminlyö" tätä ja seuraamuksena on jo 2-5 vuotta vanhoissa autoissa aika kulahtaneet nahkaistuimet.

On olemassa myös nahankäsittelyaineita joilla voi joko lisätä kiiltoa (esim. kun nahkapala uusitaan vanhaan autoon ja halutaan sama kiiltoaste) tai vähentää (esim. kuljettajan penkki samaan "kiiltoon" kuin muut istuimet).  Swissvax valmistaa ko. aineita.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

¤kkk¤

Itse käytän Marseille saippuaa (perinteinen kissasaippua; Le Chat). Eräs huonekalujen valmistaja suositteli tätä nahkan pesuun. Olen nyt 3-vuotta käsitellyt kyseisellä aineella auton penkit ja TOIMII.

- Tuote on halpa
- Todella riittoisa
- Käsittelyn jälkeen nahka ei narise
- Poistaa väjäytymät

Saippuan vaahto tuputellaan nahan pinnalle, "sopiva" alue kerrallaan > Heti tämän jälkeen poistetaan vaahto ja ennetaan penkin kuivaa > Käsittely on valmis. Suurella käytöllä oleva istuin alkaa kiiltämään tietyistä kohdista, mutta käsittelyn jälkeen pinnat ovat entisellään. Itse huollan penkit vähintään 2-3 kertaa vuodessa ja kuljettajan istuimen otan hiukan useammin.
AutoCOM 2011/3

VAG!

aa

Taky

Lainaus käyttäjältä: ¤kkk¤ - 16.01.11 - klo:10:51
Itse käytän Marseille saippuaa (perinteinen kissasaippua; Le Chat).
> Heti tämän jälkeen poistetaan vaahto ja ennetaan penkin kuivaa > Käsittely on valmis.

Millä saippuavaahto poistettaan, pyyhkimällä kankaalla?
Eikö mitään hoitoainetta käsittely tms saippuapesun jälkeen?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

ePa

Tuli tilattua uutta autoa varten LTT leatherin Auto Ultra 150 Kit, jota on kuulemma kehuttu ison maailman foorumeilla. Tuotteet tuli hienossa punaisessa pussissa jossa oli sieni ja pari pientä rättiä mukana.

Tarkoitus olisi pyyhkäistä aineet uunituoreeseen autoon. Eli myöhemmin lisää käyttökokemuksia. Kissasaippuakin on jo hyllyssä, jos tarvii tiskata penkkejä jossain vaiheessa. Käytettyihin penkkeihin pelkkä kissa käsittely tuo huiman eron.

Peukintaassa on asiaan vihkiytynyttä porukkaa.

Sniiki

Mirrisaippuaa oon hieronu kankaaseen ja hinkannu sillä penkit läpi (pesu). Tuo saippuahan ei kuivata nahkaa (siitä johtuen myös tuo piparinpesuun viittaava nimitys). Perään oon laittanu ihan vaan Autoglymin nahanhoitoainetta. Aiemmat AG:n aineet ilmeisesti jättivät kiiltävän pinnan mutta ei nämä uudet. Ihan nätti mattapinta jää.
Kuskinpenkiin turvavyön aiheuttamat kulumat olen paikkaillut intin kenkäplankilla. Värjää ihan hyvin, eikä sotke.

DAN

Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 16.01.11 - klo:18:47
Mirrisaippuaa oon hieronu kankaaseen ja hinkannu sillä penkit läpi (pesu).

Myydäänkö tuota mirrisaippuaa samassa kaupassa mistä saa ostaa munashampoota? ;D

rob-s

LainaaItse käytän Marseille saippuaa (perinteinen kissasaippua; Le Chat). Eräs huonekalujen valmistaja suositteli tätä nahkan pesuun. Olen nyt 3-vuotta käsitellyt kyseisellä aineella auton penkit ja TOIMII.

Kyseinen aine varmasti toimii nahkan pesuaineena mutta lienee erittäin tärkeätä laittaa myös suoja-ainetta pesun jälkeen. Tosin itsellä ei ole kokemusta ko. aineesta.

V.N

Ostin kokeeksi laakkoselta vw "omaa" nahanhoito ainetta.. Oli suht helppotöistä levittää/pyyhkiä ja pinnastakin tuli ihan hyvä...
A4 b8 2.0 tfsi quattro
Bmw s1000rr

¤kkk¤

LainaaMillä saippuavaahto poistettaan, pyyhkimällä kankaalla?
Eikö mitään hoitoainetta käsittely tms saippuapesun jälkeen?

- Poistan saippua vaahdon kuivalla kankaalla
- Marseille saippuassa on korkea rasvapitoisuus, joten se pesee ja hoitaa

Itse ole katsonut riittäväksi pelkän Marseille käsittelyn...tietysti omien mieltymysten mukaan voi hoitoaineita laittaa mielin määrin.
AutoCOM 2011/3

pokkus

Kiitos vastauksista, niitä tulikin jo iso kasa. Pitääkin ostaa tuo tuulilasin foliosuoja hetimiten ja ensi viikonloppuna hoitaa nuo penkit jollain suoja-/hoitoaineella.

Peltzi

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 16.01.11 - klo:20:53
Kiitos vastauksista, niitä tulikin jo iso kasa. Pitääkin ostaa tuo tuulilasin foliosuoja hetimiten ja ensi viikonloppuna hoitaa nuo penkit jollain suoja-/hoitoaineella.

Osta tätä. Itse olen käsitellyt auton sisustan ja kotona sohvan tolla. Saatavuus varmaan aika hyvä siellä Megulle.

http://www.meguiarsdirect.com/detail/MEG+G7214

Ei ole pahan hintaistakaan. ;)

Tos®

Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Peltzi - 17.01.11 - klo:13:29
Osta tätä. Itse olen käsitellyt auton sisustan ja kotona sohvan tolla. Saatavuus varmaan aika hyvä siellä Megulle.

http://www.meguiarsdirect.com/detail/MEG+G7214

Ei ole pahan hintaistakaan. ;)

Kiitos tästä!
Tuota nimittäin löytyy kyllä melkein joka liikkeestä. Taisi olla vähän yli 6$ pullo :D

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 17.01.11 - klo:14:00
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=47646
Kiitos tästä. Nyt oli aikaa lukaista threadi läpi ja kovasti siellä Le Chat saippuaa kehuttiin. Itsellä tuo käsittely ei ihan vielä ole aiheellinen, kun penkit on ihan puhtaat, mutta täytyy pitää mielessä jos penkit likaantuu. Saakohan sitä täältä... :)

Taky

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 18.01.11 - klo:00:03
Tuota nimittäin löytyy kyllä melkein joka liikkeestä. Taisi olla vähän yli 6$ pullo :D

Kovasti hinta nousee matkalla, esullisin kotomaan euro hinta 12,- joka löytyi.

http://www.varaosatnetista.fi/index.php?PAGE=5&NODE_ID=5&LANG=1&group=23

mla

Lainaus käyttäjältä: Taky - 18.01.11 - klo:09:36
Kovasti hinta nousee matkalla, esullisin kotomaan euro hinta 12,- joka löytyi.

http://www.varaosatnetista.fi/index.php?PAGE=5&NODE_ID=5&LANG=1&group=23

Näin on lähes kaikessa vastaavassa. Katso huviksesi mitä Suomessa 75e maksava AG HD Wax maksaa muualla :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

pokkus

Tänään tuli auton sisusta käsiteltyä. Nahkapinnat käsittelin Meguiarsin Gold Class Rich Leather Spraylla. Mikrokuituliinalla levittelin ja pyyhin enimmät pois. Mitään ihmeempiä tuloksia ei voinut odottaakaan, koska auto on ihan uusi. Lähinnä siis hain suojaa aurinkoa vastaan. Hiukan nahka jäi kiiltävämmäksi kuin ennen käsittelyä, muuta suurta eroa en huomannut. Katsotaan miten auttaa kuumien kesäkelien jälkeen. Jos yrittäisi ottaa tavoitteeksi, että kaksi kertaa vuodessa nuo käsittelee, kuskin penkin ehkä useamminkin.

http://www.meguiarsdirect.com/detail/MEG+G10916

Edit: Nyt kun kävin autolla ajamassa niin penkit kyllä olivat hiukan nahkean oloiset eli pitivät ikävää narskuvaa ääntä housujen alla. Lisäksi ratista irtosi vieläkin jämiä hoitoaineesta joten se ei ollut imeytynyt kunnolla nahkaan. Tämän kokemuksella en siis heti suosittelisi tuota Megua uuden auton nahkoihin.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Peltzi - 17.01.11 - klo:13:29
Itse olen käsitellyt auton sisustan ja kotona sohvan tolla.

Eilen pesin -92 Bemarin nahkapenkit "kissasaippualla" ja tänään päälle Gold Class Rich Leather Cleaner/Conditioner ja hyvät tuli. Samaan syssyy meni myös pirtin nahkakalusto ja jälleen siistiä jälkeä. Helppoa käsitellä tuo Meguiars kun ei ole mitään paksua tököttiä.

Peltzi

Lainaus käyttäjältä: Taky - 23.01.11 - klo:16:22
Eilen pesin -92 Bemarin nahkapenkit "kissasaippualla" ja tänään päälle Gold Class Rich Leather Cleaner/Conditioner ja hyvät tuli. Samaan syssyy meni myös pirtin nahkakalusto ja jälleen siistiä jälkeä. Helppoa käsitellä tuo Meguiars kun ei ole mitään paksua tököttiä.

jep. Kissasaippua oli käytössä myös täällä.  ;)

VAG!

aa

Pertsa

^Aiemmin kun itse sitä joskus ostin oli etiketti hiukan erilainen, muistaakseni tuo teksti oli punaisella ja istuvan kissan kuva, mutta eiköhän tuo juuri ole sitä oikeaa.
Kyllä se semmoinen käsisaippuan näköinen kova pala on. Aiemmin tosin oli vain yksi iso iso lähes kuution muotoinen pala paketissa.

Jukikyy

Ei ehkä uusiin nahkapenkkeihin, mutta hieman vanhempiin ja jo vähän kuluneisiin nahkapenkkeihin suosittelen Liberonin värillisiä vahoja (tuo väritön varmaan käy uusiinkin). Entisen auton mustat nahkapenkit käsittelin tuolla Liberonin mustalla nahanhoitoaineella ja lopputulos oli todella hyvä ja pienet halkeamat hävisivät oikeastaan täysin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG vm.2019
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0TDI DSG vm. 2014
Ex Audi A4 Avant 2.0TDI vm.2010
MB C32 AMG 395hv
Jaguar X-type 3.0 AWD

Taky

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 23.01.11 - klo:02:26
Tämän kokemuksella en siis heti suosittelisi tuota Megua uuden auton nahkoihin.

Pirskales, kävinpä minäkin tutkailemassa Megun jälkeä 5 päivän jälkeen ja MITÃ,, (!)-92 Bemun nahkapenkit mustat oli harmaat pinnaltaa, ihan kuin pinnalla olisi ollut harmaa pöllyä tms, mutta pyyhkimällä se ei lähtenyt pois.

Olisiko penkit niin kuivat vanhuuttaan että vaatii lisää "rasvaa" pintaansa, sillä pirtin viisi vuotias musta nahkasohva on todella hyvä samaisen käsittelyn jäljiltä.

Käsittelin penkit uudelleen, katsotaan paraneeko ne - heti käsittelyn jälkeen ne on todella hienot - jos ei niin pitänee kehittää jotain rasvaisempaa pintaan.

Kynäkauppias

Onkos olemassa tököttiä mikä estää "farkunvärin" imeytymisen vaaleaan nahkaan?
Tuleva vulvumies.

rob-s

Eipä taida. Käsittääkseni farkkujen sininen väri jää kuitenkin nahan pintaan ja on aika helppoa poistaa. Itselläkin on vaaleat nahat ja käytän farkkuja.

Kynäkauppias

Saakos tuohon tarkoitukseen joitain näppäriä liinoja tyyliin cockpit wipe? Laiska kun olen.  ::)
Tuleva vulvumies.

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Kynäkauppias - 04.02.11 - klo:19:01
Saakos tuohon tarkoitukseen joitain näppäriä liinoja tyyliin cockpit wipe? Laiska kun olen.  ::)

Tai sitten toteuttaisi sen salaisen haaveen kuin minä, että ottaisi varuilta autoon ns. epäilyttäviä istujia varten näitä :

http://www.saukkosales.fi/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=206&category_id=4&option=com_virtuemart&Itemid=1

Noitahan saa ihan sävy sävyyn joko mustana/valkeana tai läpinäkyvänä nahkaverhoilun värin mukaan....helppo laittaa paikalleen ja ottaa pois.... :D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy