Takalasinpyyhin

Aloittaja Quality, 09.01.11 - klo:09:56

« edellinen - seuraava »

Takalasinpyyhin on

erittäin tarpeellinen ja käytän sitä säännöllisesti
34 (33.3%)
jossain määrin tarpeellinen, käytän joskus
29 (28.4%)
täysin tarpeeton, en käytä sitä koskaan
36 (35.3%)
pyyhin on koodattu pois peruutettaessa
26 (25.5%)
pyyhin käynnistyy peruutettaessa ja pidän toimintoa tarpeellisena
13 (12.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 102

Quality

Näyttää tuolla A4 B8 -chatissa keskusteluttavan - taas kerran - takalasinpyyhkijän toiminta peruutettaessa. Itse kuulun koulukuntaan, jolle pyyhin on täysin välttämätön, sillä seuraan takaa tulevaa liikennettä sisäpeilistä. Näillä lumipöllykeleillä raivostuttaa, kun takalasi muurautuu helposti umpeen. Silloin tällöin pitää käydä pyyhintä putsaamassa, mutta alkaa olla matkansa päässä ja pitäisi kait vaihtaa.

Myös liikkeelle lähtiessä pyyhkimestä on peruutettaessa hyötyä, saman kun joutuisi kumminkin manuaalisti tekemään. Tosin pakkaskelilla, jos pyyhin on unohtunut irrottaa lasista, voivat seuraukset olla kohtalokkaat. Mutta kuinka moni unohtaa tuulilasinpyyhkijät irrottamatta?

Elämäni ensimmäinen farkku on kyllä yllättänyt perän nopealla likaantumisella. Takalasi on hetkessä ummessa. Maantiellä kovin usein joudun pitämään takalasinpyyhintä jatkuvasti päällä - siis valmiiksi ohjelmoituna tiettyyn jaksoon.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Erkka

Takalasin automaattipyyhintä peruuttaessa tuli heti uutuudestaan koodattua Laakkosen toimesta pois. Muuten kyllä pidän takalasinpyyhintä tarpeellisena Polon mallisessa autossa, jossa takalasi ei muuten pysy ajaessa puhtaana. Pari ruksia tuli merkittyä. Eli näillä mennään.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Arcca

Vastasin täysin tarpeeton, koska farkun perä muurautuu umpeen hiekkaisesta liasta ja en halua naarmuttaa hiekkasella pyyhkimellä hiekkasta takalasia. Lasin olen putsannut sitten säännölisesti kotona vesipesulla harjalla.

Jos lasi on niin likainen ettei taakse näe mitään, sivupeilit saa luvan riittää. Harvoin kuitenkaan näin on, yleensä jossain määrin likaisestakin lasista näkee sen verran mitä tarviikin, eli onko takana autoa vai ei.

Täysin tarpeeton on kuitenkin hieman liioittelua, vesisateella saatan pyyhkäistä peruutettaessa näkymän puhtaaksi.

Tosin tällä hetkellä ei farkkua ei edes ole (no joo yeti on), tämä takalasin likaantuminen on farkun ehdottomasti suurin ja ainoa merkittävä heikkous.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Erkka

Arccaa kompaten, minäkin pyrin välttämään likaisen/ kuraisen takalasin pyyhkäisyä. Lähinnä tulee käytettyä lumi- ja vesisateessa.

Quality

Lainaafarkun perä muurautuu umpeen hiekkaisesta liasta ja en halua naarmuttaa hiekkasella pyyhkimellä hiekkasta takalasia

Tuon takia takalasille tuleekin aina ensin vesi, vieläpä runsaana annoksena, ja vasta sen jälkeen pyyhkii. Kuten tietysti tuulilasillekin. Olen ihmetellyt, ettei takalasissa näy minkäänlaista kulumaa pyyhkimen ahkerasta käytöstä huolimatta. Jopa UVW-tarra on säilynyt täysin alkuperäisenä, vaikka pyyhkijä osuu siihen. Liekö sitten pyyhkijän tehottomuutta ;).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

wtf

Kenelle te sitä takalasia säästätte? Tuskin on mitään merkitystä ainakaan jälleenmyyntiarvoon jos takalasissa on pari naarmua.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

Erkka

Lainaus käyttäjältä: wtf - 09.01.11 - klo:10:33
Kenelle te sitä takalasia säästätte? Tuskin on mitään merkitystä ainakaan jälleenmyyntiarvoon jos takalasissa on pari naarmua.

Itselle tulee säästettyä. Ei ole mukava näky jos takalasi on naarmuinen, kun tulee muutenkin autoa pidettyä viimeisen päälle puhtaana kaikilta osa-alueltaan.  ;)

otoo

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 09.01.11 - klo:10:22
Takalasin automaattipyyhintä peruuttaessa tuli heti uutuudestaan koodattua Laakkosen toimesta pois.

Missäpäin suomea tuo koodaus tapahtui? Minua ei se naarmuuntuminen niinkään haittaa. Jotenkin vaan on todella raivostuttava toiminto.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: wtf - 09.01.11 - klo:10:33

Ihan hyvä pragmaattinen kommentti.
Olen vaan luonteeltani sellainen että pyrin pitämään kaiken hyvässä kunnosssa jos kohtuudella on saavutettavissa. Jo lapsena mulle eräs sukulainen sanoi, että sinulla lelut säilyy ehjänä kun joku toinen tuttava tenava sai ne heti rikki.
Ei vaan pysty käyttämään pyyhintä kun sulan päällä on kerros hiekkaa, liian hapokasta :D. Ehkä se hiekkakerros siinä on sen takia kun pyyhintä ei käytetä... ::)
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

weeman

minä otin johdon pois pyyhkijältä, ku en viitsinyt ruveta enää viemään huoltoon. ekalla kerralla ku eivät osanneet koodata pois

Teppis

Omassa B8:ssa ei ole (onneksi)tuota automaattista pyyhintää peruuttaessa. Viime viikolla ennen noutoa mutisin myyjälle ihan kaiken muun sivussa, ettei toivottavasti ko ominaisuutta ei enää ole. Siihen letkautukseen en sen koommin vastausta/kommenttia saanut. Oisko myyjä sitten ottanut asian hoitaakseen kaikessa hiljaisuudessa, en tiedä...Pointsit siittä, jos näin kävi. Mielestäni täysin turha tuo automaattinen oletus, hyvällä lykyllä voi olla pyyhkimet jäätyneet kiinni ja muutenkin hankaavat sitä hiekkaa aivan turhaa.

RTWteam

Sen aikaa mitä minulla on tämä Golf ollut (reilu vuosi) niin eipä ole takalasinpyyhintä tarvinnut. (takalasinpyyhkimen moottori rikki) Takalasimuurautuu kyllä umpeen kuten jokainen sen tietää mutta seuraan takana tulevaa liikennettä sivupeileistä ja peruuttaminenkin on tullut opittua sivupeileistä. :) Aina kun käyn tankkaamassa niin samalla pesen takaikkunan. Olen toki miettinyt että ostaisiko takalipan autoon joka ainakin hidastaisi peräpään likaantumista mutta minun silmään ni ne näyttävät rumilta. (likakaivoputki halkaistuna)  :)  Takalasinpyyhkimen moottorin korjaamista olen lähinnä miettinyt kun myyn autoa joskus niin olisihan se kiva että se toimisi. ;)

Jerry Cotton

Taisi auto ehtiä olemaan vajaan viikon pihassa, kun päädyin "mekaaniseen koodaukseen" eli takalasin pyyhkijän johdon irrottamiseen. Sivutaustapeilit riittävät mainiosti tilanteessa kuin tilanteessa, eipähän rekkojakaan takaikkunasta peruuteta.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: otoo - 09.01.11 - klo:10:51
Missäpäin suomea tuo koodaus tapahtui? Minua ei se naarmuuntuminen niinkään haittaa. Jotenkin vaan on todella raivostuttava toiminto.

Keravan Laakkosella luovutushuollon yhteydessä 5.1.11.

otoo

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 09.01.11 - klo:14:54
Keravan Laakkosella luovutushuollon yhteydessä 5.1.11.

Ok.. No täytyy vielä kysellä myyntiliikkeestä, jospa tuo onnistuisi. Yrittää vaikka vähän "neuvoa" B8 chatissa saatujen ohjeiden avulla. Luulisi kyllä, ettei ole ensimäinen B8 avant josta tuota toimintoa pois toivotaan...

Karvis

Automaattitoiminto on ohjelmoitu pois jo toisesta autosta peräkkäin ja en käytä pyyhkijää koskaan, vielä sitä rapaa levittelemään siihen lasille. Takalasinpyyhkijä on liikkunut viimeksi joskus syksyllä kun käsi osui vahingossa pyyhkijän viikseen sillä seurauksella, että pyyhkijä käynnistyi. Silloin kyllä pääsi muuta kirosanakin kun se rapakerros levisi pitkin lasia :/
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 09.01.11 - klo:10:23
Vastasin täysin tarpeeton, koska farkun perä muurautuu umpeen hiekkaisesta liasta ja en halua naarmuttaa hiekkasella pyyhkimellä hiekkasta takalasia. Lasin olen putsannut sitten säännölisesti kotona vesipesulla harjalla.

Jos lasi on niin likainen ettei taakse näe mitään, sivupeilit saa luvan riittää. Harvoin kuitenkaan näin on, yleensä jossain määrin likaisestakin lasista näkee sen verran mitä tarviikin, eli onko takana autoa vai ei.

Täysin tarpeeton on kuitenkin hieman liioittelua, vesisateella saatan pyyhkäistä peruutettaessa näkymän puhtaaksi.

Tosin tällä hetkellä ei farkkua ei edes ole (no joo yeti on), tämä takalasin likaantuminen on farkun ehdottomasti suurin ja ainoa merkittävä heikkous.
Ikinä en ole saanut mistään autosta pyyhkijällä takalasia naarmuiseksi  ???. Jääskraballa sen kyllä saa kamalan näköiseksi.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 09.01.11 - klo:20:28
Ikinä en ole saanut mistään autosta pyyhkijällä takalasia naarmuiseksi  ???. Jääskraballa sen kyllä saa kamalan näköiseksi.

Omassa autossani näkee selvästi kun aurinkopaistaa sopivasta (ikävästä) kulmasta niin sellaisen sumuisen kaaren. :-\ Edellisen omistajan toimesta tälläinen sateenkaari "veistelty" takaikkunaan. Kiitos takalasinpyyhin.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 09.01.11 - klo:21:32
Omassa autossani näkee selvästi kun aurinkopaistaa sopivasta (ikävästä) kulmasta niin sellaisen sumuisen kaaren. :-\ Edellisen omistajan toimesta tälläinen sateenkaari "veistelty" takaikkunaan. Kiitos takalasinpyyhin.
Taitaa olla vähän käyttötavoista kiinni. Nuo tulee tottakai jos kunnon likavanaa lähtee kuiviltaan pyyhkimään. Jos sitä pyyhintä käyttää usein ja nesteiden kanssa niin tuskinpa sitä naarmua siihen niin nopeasti kehittyy.

Kale

Itse en variantissa käytä takapyyhkijää kuin muutaman kerran vuodessa. Pissapoikaa en kertaakaan. Joskus jos on kostea lasi ja lähden peruuttamaan niin pyyhkäisen jotta näkee paremmin. Ajon aikana on ihan turha pyyhkiä koska se on sekunnin päästä taas likainen tai märkä.

Itse en ole takalasissa mitään merkittäviä saati ajamista häiritseviä naarmuja nähnyt vaikka sen talvisin vedän skraballa puhtaaksi jäästä muun auton putsauksen yhteydessä. Nykyisessä kulkineessa on vielä niin tuhdit tummenukset ettei aamuisin pimeässä tahdo lasin läpi nähdä mitään vaikka sen putsaisikin.

Quality

Kuten oli odotettavissa, takalasinpyyhkijä jakaa mielipiteet. Vastaajista 22 käyttää pyyhkijää ainakin joskus, 10 ei koskaan. Varmasti jokainen perustelee - ja moni onkin perustellut - oman käyttötapansa ja -tottumuksensa. Erilaisia ollaan, se lienee sitä paljon mainostettua rikkautta ;). Ja jos vielä on omat äänet antamatta ja mielipide kertomatta, niin vielä ehtii.

Leben und leben lassen.

Emil Eagle

Pystyperäinen farmari, ja käytän silloin kun on tarvetta.

Peruutuspyyhkäisyn koodasin pois; hyvä idea sinällään  kun toiminto on pelkkää softaa, mutta tietyissä olosuhteissa sulka raappasi täysin kuivaa lasia, ja tosiasiassa en peruuttaessa katso takalasista ollenkaan.

Maantiellä sadekelillä yritän toisinaan käyttää tihkuasentoa, mutta ei se oikein koskaan ole sopivalla taajuudella olosuhteisiin nähden. Toivoisinkin, että se osaisi adaptoitua etupyyhkimien sadetunnistimeen, jos ei ole takalasiin varaa omaa sadetunnistinta laittaa.
Kiitokset mukavasta foorumista.

Ktk

Nyt kun on farkku alla niin kyllä sitä käytän välillä, koska haluan seurata tapahtumia myös takana. Tämän hetkisessä on automaattipyyhkäisy pakilla ja se on kyllä ihan turha, jopa haitallinen toiminto.

Markku

Aika paljon tulee käytettyä. Farkun takalasi on usein likainen ja minä haluan mielummin nähdä sisä- kuin ulkopeilistä. Näin talvella sulka tosin tahtoo jäätyä eikä pyyhi kunnolla koko alueelta. Minulla on takaikkunassa Sateesta Viis -aine joka auttaa hiukan.
Onkos kellään kokemuksia mistään spoilerista tai vastaavasta ilmanohjaimesta joka auttaisi takalasia pysymään puhtaampana?
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

Zaasa

Takalasin automaattinen pyyhintä pakilla koodattu pois. Käytän tarvittaessa esim. pakksalumipölyn poistoon.
Automaattinen toiminta pakilla p****toiminto,repii sulat ja polttaa moottoreita.     

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Markku - 22.01.11 - klo:23:01

Onkos kellään kokemuksia mistään spoilerista tai vastaavasta ilmanohjaimesta joka auttaisi takalasia pysymään puhtaampana?
Kolmeen farkkuun maksettu spoileri katon jatkeeksi,ei pysy puhtaanpana.Hyöty lähinnä kosmeettinen :)

Ktk

Ainoa spoileri joka auttaa on semmoinen Vepron helvetinmoinen ilmahöylä. Joskus oli tuommoinen IV golf farkussa, ja auttoi jonkin verran.

pizza_delivery

Kyllä sitä voi käyttää kunhan ei ole ikkuna likainen ;D  Paljon tulee savitiellä kesällä ajettua joten silloin vain vettä + harja.

RSOCUstin

Polostahan se on tietysti rikkuuntunut talvella ja nyt on paskaset kelit.
Onneks oli vain polttanut sulakkeen. HUH.
No samalla tuli vaihdettua palanut etupoltin.

Turbodog

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 09.01.11 - klo:10:23
Oletko Arcca muuten huomannut, että CC:n takalasin päälle kertyy katolla olevasta irtolumesta suhteellisen helposti takanäkymän peittävä lumipaakku? Minua on tuo ilmiö muutaman kerran ärsyttänyt tänä talvena, ja pistää miettimään, että miten irtolumi voi CC:n aerodynamiikalla istua tiukasti takalasin päällä yli satasen nopeudessakin - jonkinlainen aerodynaaminen tyhjiö  :)
=> voisin rastittaa kohdan, jossa lukee "takalasinpyyhin tarpeellinen vaikkei sitä autossa ole"  ;D
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy