Seat ja rengasmelu

Aloittaja Sökö, 16.12.17 - klo:01:15

« edellinen - seuraava »

sambolo

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 17.12.17 - klo:13:23

Edelleen Sambolo näyttää täysin tietämättömältä miten autovero määräytyy, kun uusi auto tilataan. Ei ole kai ikinä uutta autoa ostanut.

Juu en ole uutta ikinä ostanut, tuskin ostankaa. Mitä oleellista mä nyt missasin siinä verossa? Kyllä mä tiedän että varusteiden arvo vaikuttaa veroon.

Tutkin muuten tänään oman auton varustelistaa ja siinä luki ”Additional exterior noise suppression”

Eli ilmeisesti jotain ylimääräistä vaimennusta saa tilatessakin.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: sambolo

Tutkin muuten tänään oman auton varustelistaa ja siinä luki ”Additional exterior noise suppression”

Eli ilmeisesti jotain ylimääräistä vaimennusta saa tilatessakin.

Tuo taitaa olla ihan vakio kaikissa Suomeen tulevissa joska en sellaista ole tilannut mutta molemmissa uusissa Seateissa minulla on ollut tuo sama extra valmennus varustelistalla mainittuna.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Dissection

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.12.17 - klo:18:52
Jos et ole ajanut vaimennetulla autolla olet jäänyt paljosta paitsi, jos puhutaan näistä perus karvalakkiautoista. On joka euron arvoinen tuo hiljaisuus, jos autoa meinaa pitää pidempään!

Tuo Leonin melu oli 1 syy miksi se jäi ostamatta ja tilalle tuli Bmw f31. Ei sekään maailma  hilljaisempi ole mutta kyllä FrLeon meteöi enemmän. Harmi kun muuten on niin hieno auto.

sakal83

Oon aina hieman ihmetelly kun mielestäni keksitään turhasta virheitä.
Onko tän hintaluokan autoissa joku hiljainenkin olemassa? Siis tarkoitan jotain bentleyn hiljaista? Suomen nastoilla rouhitut tiet vielä päälle niin kyllä sinne koppiin kuuluu ihan varmasti äänet, ellet sitten sillä bentleyllä aja ;)
F31 bmw noise guugleen ja saa sen käsityksen ettei se bemmukaan ole joillekin kovinkaan hiljainen. Kaikki kun on niin suhteellista.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Dissection - 18.12.17 - klo:01:29
Tuo Leonin melu oli 1 syy miksi se jäi ostamatta ja tilalle tuli Bmw f31. Ei sekään maailma  hilljaisempi ole mutta kyllä FrLeon meteöi enemmän. Harmi kun muuten on niin hieno auto.

Tonni ja Leonkin olisi ollut hiljainen. Oma käsitykseni perustuu tuohon 1.0TSI Leonin farkkuun. Autossa ei kuulu korkeita taajuuksia jotka häiritsee eniten, vaan matalia taajuuksia. Tuo teki 16" kesärengastuksella ihan inhimillisen kuuloiseksi auton. Moni kalliimpi auto on ollut äänekkäämpi tai sitten tuo esittelyauto oli hyvin kasattu, mutta joka tapauksessa olisin auton vaimentanut kuten vaimennutin paljon kalliimmankin. Eikä edes nastarenkaat häiritse...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 17.12.17 - klo:23:58
Tuo taitaa olla ihan vakio kaikissa Suomeen tulevissa joska en sellaista ole tilannut mutta molemmissa uusissa Seateissa minulla on ollut tuo sama extra valmennus varustelistalla mainittuna.

Joo näin mä itsekin rupesin päättelemään kun vähän tutkin.
Mutta tosiaan, sillon kun tiet on rouheessa kunnossa(90% ajasta ;D ) tulee mökää melkeen millä tahansa. Pari kertaa ajellu ruotsin kautta mökille tolla vanhempi koppasella leonilla joka oikeasti todella meluisa niin silläkin oli ruotsin puolella melko premium kyytiä :D

Vaimennuksesta en ole itse oikein muuta hyötyä huomannunt kun äänentoistossa. Itellä oli ibiza kauttaaltaan vaimennettu ja kovaa mökää sekin piti enkä eroa kaverin vastavaan vaimentamattomaan juurikaan huomannut. Toki varmaa riippuu millä tavalla vaimennettu, mutta  nuo bitumimatot lähinä noita resonointeja vaimentaa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 18.12.17 - klo:09:52
Vaimennuksesta en ole itse oikein muuta hyötyä huomannunt kun äänentoistossa. Itellä oli ibiza kauttaaltaan vaimennettu ja kovaa mökää sekin piti enkä eroa kaverin vastavaan vaimentamattomaan juurikaan huomannut. Toki varmaa riippuu millä tavalla vaimennettu, mutta  nuo bitumimatot lähinä noita resonointeja vaimentaa.

On vaimennuksia ja on vaimennuksia. Samoin kuin on vaimentajia ja sellaisia jotka eivät tiedä mitä edes tekevät...

Esimerkkinä:
http://autonvaimennus.fi/

Dissection

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 18.12.17 - klo:08:16
Oon aina hieman ihmetelly kun mielestäni keksitään turhasta virheitä.
Onko tän hintaluokan autoissa joku hiljainenkin olemassa? Siis tarkoitan jotain bentleyn hiljaista? Suomen nastoilla rouhitut tiet vielä päälle niin kyllä sinne koppiin kuuluu ihan varmasti äänet, ellet sitten sillä bentleyllä aja ;)
F31 bmw noise guugleen ja saa sen käsityksen ettei se bemmukaan ole joillekin kovinkaan hiljainen. Kaikki kun on niin suhteellista.
Juu,ei olekkaan kovin hiljainen ja annoin ymmärtää vrm väärin eli melu ei suinkaan ollut ainoa asia miksi jätin frn ostamatta.Jos olisi rahaa ja tarvetta kahteen autoon niin ostaisin Leonkin,ei todellakaan huono auto.

porgge

Oman Fr  ST Leonin äänieristin viime kesänä. Korvakuulosta tuli aika paljon hiljaisempi ja popit soi huomattavasti paremmin. Kesällä 18" vanteet ja talvella 16" joilla contin kitkat, talvirenkailla on kyllä hiljainen ja ei häpeä edelliselle Audi a4:lle, joka oli hiljainen. Jos hiljaisen haluaa niin suosittelen ehdottomasti noita 16" renkaita. Tässä hintaluokassa ei taida olla sellaista autoa joka olisi oikeasti hiljainen suomen teillä 18" renkailla.
Toki noilla 16" ajotuntuma ei ole yhtä sporttinen kuin 18" kiekoilla, mutta ei se huonokaan ole, tämä toki vain minun mielipiteeni.
Ajossa - Audi a3 Sportback Pro Business Sport 35 TFSI -19

vwmies

Ykköskorinen Toledo (91-98/99) ei ollut myöskään rengasmelultaan 14" mummokiekoilla erityisen paha, siinäkin 60-sarjan Pirellin kesäkumit jyristivät.
Vastaavasti 70-profiilin EcoContit menivät uutena kuin sukkasillaan.

Erityisen hiljainen se oli silloin, kun etulokarit olivat täynnä märkää loskaa. Tästä voikin päätellä, mitä kannattaa eristää.  ;)
Yritetään pärjätä.

Bisti

Nostetaan vanhaa ketjua kun tuli exeo vaihdettua Leon st fr:ään. Vielä on hymy korvissa aina kun leonilla päästelee, mutta on tuo tosiaan hieman exeota meluisampi. Toki nuo 18" renkaat tekee aika ison osan, mutta oli exeossakin 17" rinkulat. Mitä olen tutkaillut ja vertaillut, niin ilmeisesti tässä fr mallissa on jo vakiona jonkun verran parempi äänieristys kuin stylessä. Esim. Vararengaskotelo ja kontin pohja on fr:ssä verhoiltu huovalla, kun taas stylessä oli vastassa pelkkä pelti.

Ajatuksissa kuitenkin ollut että veisi auton johonkin vaimennettavaksi. Onko näistä kokemuksia esim
Finikorin vaimennukset yms. saako rahalle vastinetta vai onko pelkkää hukkaan heitettyä?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Daatta

Itse en huomannut pre-FL ja FL Leonien/Cuprien välillä suurtakaan eroa. Toki pr-FL oli HB ja FL ST-farkku. FL:ään on pursutettu enemmän tuollaista massaa. Pre-FL Cuprassa sitä oli ainaostaan muutama suiro.

Tuon verran + etuovet jaksoin tehdä äänieristystä. Vaikutus tuntui lähinnä musiikilla, Beats Audio soi paljon tarkemmin (bassopäästä). Jos tuota projektia jatkaisi niin takapenkin alusta on melko pienitöinen. Vähän enemmän hommaa on etummaisissa pyöräkaarissa, omienkin havaintojen mukaan sen vaimennus olisi hyvä tehdä. Tehtaan jäljiltä siellä on ohut vanulevy, joka kerää näppärästi kosteutta. kesärenkaita vaihtaessa otin eturoiskeläpät irti ja raotin sisälokasuojaa. Siellä oli aika sotku, vanu joka on vasten A-pilaria kerää kaiken mönjän. Huuhtelin paikat vesisuihkulla, mutta selvää on että pidemmän päälle tuosta tulee ongelma.

Jos jaksaisi hyvin tehdä niin ottaisi auton pukeille, pyörät ja sisälokarit irti, vanut kuikkaan ja pintojen pesu & puhdistus rasvanpoistoaineella. Tilalle butyylimattoa ja päälle vettä imemätöntä vaimennusmattoa. Lopuksi voisi käsitellä näkyvillä jääneet peltipinnat kotelosuoja-aineella, ns. köyhän miehen ruostesuojaus.

Jos vertailukohdaksi ottaa premium-auton (vaikka Teslan) niin vaimennuksena on kunnon vaimennusmattosuikaleiden lisäksi muotoon valetut foam-insertit. Foamin pitää olla yhtenäinen, siksi tuollainen valettu insert on kovin kätevä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Geoman

Haitallisimpia ovat "runkoäänet", jotka etenevät auton tukivarsien ja muiden rakenteiden yms. kautta. Pitäisi vaihtaa pehmeämmät puslat ja kiinnitysrakenteiden "aluslevyt". Luulen, että nuo ilmaäänien ja resonoivien peltien eristäminen ei anna kovin suurta vastinetta rahalle saa. Rengasvalmistajien ilmoittamalla ohiajomeluarvolla ei ole juurikaan mitään merkitystä keseiselle asialle. Alumiinivanne ja suuri rengaskoko lisää runkoäänien voimakkuutta.

Vanhat BMW-autot ovat hiljaisempia kuin vastaavan mallisarjan uudet.

Seatisti84

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 02.05.19 - klo:11:38
Nostetaan vanhaa ketjua kun tuli exeo vaihdettua Leon st fr:ään. Vielä on hymy korvissa aina kun leonilla päästelee, mutta on tuo tosiaan hieman exeota meluisampi. Toki nuo 18" renkaat tekee aika ison osan, mutta oli exeossakin 17" rinkulat. Mitä olen tutkaillut ja vertaillut, niin ilmeisesti tässä fr mallissa on jo vakiona jonkun verran parempi äänieristys kuin stylessä. Esim. Vararengaskotelo ja kontin pohja on fr:ssä verhoiltu huovalla, kun taas stylessä oli vastassa pelkkä pelti.

Ajatuksissa kuitenkin ollut että veisi auton johonkin vaimennettavaksi. Onko näistä kokemuksia esim
Finikorin vaimennukset yms. saako rahalle vastinetta vai onko pelkkää hukkaan heitettyä?

Joo mulla on just seat leon style 1.4tsi, ja peltiähän siellä on ku kattoo kontin pohjaa :D Aattelin matolla vaimentaa kontin ja mahdollisesti ovet myös kun nekin on pelkkää peltiä :D Jännä että ei oo voitu enempää vaimentaa jo tehtaalla. Muuten hyvä auto ajaa ja suht hiljainen, saa vielä noi jouset niin jämäköityy kyyti.
2019 Seat Leon ST 1.0 115 Ecomotive Style Business DSG
Ex: 2016 Seat Leon 1.4 tsi style 6-v manuaali
      2019 Seat Ibiza fr 1.0l tsi dsg

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 02.05.19 - klo:13:13
Itse en huomannut pre-FL ja FL Leonien/Cuprien välillä suurtakaan eroa. Toki pr-FL oli HB ja FL ST-farkku. FL:ään on pursutettu enemmän tuollaista massaa. Pre-FL Cuprassa sitä oli ainaostaan muutama suiro.

Tuo näyttää samalta kuin nyk. Passat B7 äänieristys, sitä on juuri sen verran etteivät peltipinnat "soi" eli vaimentavat lähinnä resonassiääniä ja jonkin verran korkeampia rengasääniä. Ex. 3C kiesissä ei ollut noitakaan, ja sen kyllä kuuli ajossa eli oli kaikista meluisin 4 Passatistani.  :(

Lainaus käyttäjältä: Seatisti84 - 02.05.19 - klo:13:55
Joo mulla on just seat leon style 1.4tsi, ja peltiähän siellä on ku kattoo kontin pohjaa :D Aattelin matolla vaimentaa kontin ja mahdollisesti ovet myös kun nekin on pelkkää peltiä :D Jännä että ei oo voitu enempää vaimentaa jo tehtaalla.  - -

Alkaen - malleja ei ole tarkoituskaan mm. kustannussyistä eristää enempää kuin on välttämätöntä.  :o
Parempi varustetaso on yleensä aina VAG henkilöautoissa tuonut mukaanaan myös paremman eristyksen. Sen laittaminen kas kun  maksaa.
10 miljoonaa autoa ja 100, per auto tekee jo noh 1000 miljoonaa eli miljardin, mikä näkyy myös suurempana liikevoittona.
Yritetään pärjätä.

Bisti

Oma kontti näyttää tältä ja huovan alta löytyy vastaavat soirot jotain massaa kuin Daattan kuvissa. Ei tuo nytkään mikään meluisin auto ole mitä historiassani olen omistanut, mutta jos haluaisi ns. helppoja voittoja niin varmaan tuo kontin ja takapenkkien alusen lisäeristys olisi se miten se kannattaa tehdä. Onko jotain suositeltavia materiaaleja (mitä/mistä) joita kannattaisi käyttää? Jos vetää kovin paksun kerroksen niin tuo huopa ei varmaan enää mahdu paikoilleen?

Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 02.05.19 - klo:14:15
Oma kontti näyttää tältä ja huovan alta löytyy vastaavat soirot jotain massaa kuin Daattan kuvissa. Ei tuo nytkään mikään meluisin auto ole mitä historiassani olen omistanut, mutta jos haluaisi ns. helppoja voittoja niin varmaan tuo kontin ja takapenkkien alusen lisäeristys olisi se miten se kannattaa tehdä. Onko jotain suositeltavia materiaaleja (mitä/mistä) joita kannattaisi käyttää? Jos vetää kovin paksun kerroksen niin tuo huopa ei varmaan enää mahdu paikoilleen?

Tee niinkuin Daatta ja samalla myös takapenkin alunen:

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 02.05.19 - klo:13:13

Tuon verran + etuovet jaksoin tehdä äänieristystä. Vaikutus tuntui lähinnä musiikilla, Beats Audio soi paljon tarkemmin (bassopäästä). Jos tuota projektia jatkaisi niin takapenkin alusta on melko pienitöinen.

Etuovet vaikuttavat myös, ja jos jaksaa purkaa ensi kerralla, niin myös takapyöräkotelon sisäpuoli (verhoilu purettava).   ;)
Yritetään pärjätä.

Bisti

Jep, jotain sellaista olisi mielessä jos joskus iskee inspiraatio. Itsellä kun ei mitään kokemusta noista vaimennusmateriaaleista ole niin mikä on suositeltava materiaali tuohon tarkoitukseen? Tuleeko ongelmia kondenssivesien kanssa jne.?

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 02.05.19 - klo:14:47
Jep, jotain sellaista olisi mielessä jos joskus iskee inspiraatio. Itsellä kun ei mitään kokemusta noista vaimennusmateriaaleista ole niin mikä on suositeltava materiaali tuohon tarkoitukseen? Tuleeko ongelmia kondenssivesien kanssa jne.?

Tuplakerros solumuovia, kangasteippi, sakset ja 10 minuuttia = homma hoidettu.

Bisti

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 02.05.19 - klo:15:38
Tuplakerros solumuovia, kangasteippi, sakset ja 10 minuuttia = homma hoidettu.

Joo, ja vanhoja kananmunakennoja jesarilla tai nitojalla kattoon, verhoilun päälle vaan  8)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 02.05.19 - klo:15:44
Joo, ja vanhoja kananmunakennoja jesarilla tai nitojalla kattoon, verhoilun päälle vaan  8)

Miten haluat, käytin oma menetelmä molemmassa autossa ja toimii hyvin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 02.05.19 - klo:11:38

Kuten useassa topic:ssa tullut todettua missä vaimennuksesta keskusteltu, että jos Finicorin ruiskutettavaa massaa käyttää, niin desibelit ei vaimene, mutta äänentaajuus muuttuu! Eli hukkaan heitettyä rahaa.

Autoa jos haluaa hiljaisemmaksi pitää se kunnolla ensin bitumilla vaimentaa lattiasta kattoon (Ei kumminkaan järjettömästi). Tämän lisäksi ulkopuolelta muoviset sisälokasuojat ja niiden metallipinnat. Kummasti auto hiljenee. Tuohon kevyet vanteet hiljaisilla renkailla, niin kummasti saa viisi desibelia pois sisämelusta

Toki jos halvalla haluaa päästä, niin vastamelukuulokkeet tekee ihmeitä  ;).

Yv:llä voin antaa vinkkejä kohtuuhintaisista ja ammattitaitoisista kavereista, jotka myös kisaavat sm-tasolla äänentoistossa!

Seatisti84

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 02.05.19 - klo:14:47

Laitoin citikkaan joskus dynamatin mattoa oviin, ja oli kyl hyvää mut siitäkin on jo vuosia aikaa. Onhan noi materiaalit kehittyny aika paljon. Silent coat on myös hyvää.

Seatisti84

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.05.19 - klo:18:36
Kuten useassa topic:ssa tullut todettua missä vaimennuksesta keskusteltu, että jos Finicorin ruiskutettavaa massaa käyttää, niin desibelit ei vaimene, mutta äänentaajuus muuttuu! Eli hukkaan heitettyä rahaa.

Autoa jos haluaa hiljaisemmaksi pitää se kunnolla ensin bitumilla vaimentaa lattiasta kattoon (Ei kumminkaan järjettömästi). Tämän lisäksi ulkopuolelta muoviset sisälokasuojat ja niiden metallipinnat. Kummasti auto hiljenee. Tuohon kevyet vanteet hiljaisilla renkailla, niin kummasti saa viisi desibelia pois sisämelusta

Toki jos halvalla haluaa päästä, niin vastamelukuulokkeet tekee ihmeitä  ;).

Yv:llä voin antaa vinkkejä kohtuuhintaisista ja ammattitaitoisista kavereista, jotka myös kisaavat sm-tasolla äänentoistossa!

Joo renkaat vaikuttaa paljon, vielä kun löytäis hiljaiset kummit. Nyt alla 205/55/16 hankookin ja on suht hiljaiset ainakin uudella asvaltilla :D Ei nää seatit äänekkäitä oo vaan huonosti vaimennettu :D

Daatta

Harva autovalmistaja viitsii panostaa äänieristykseen niin paljon, että auto olisi hiljainen Suomen teillä.

Bitumimattoa tuskin kukaan enää käyttää. Se on hankalaa asentaa, sottaa, haisee pahalle eikä edes pysy pinnoilla. Butyylimatto on tätä päivää, sitä löytyy useilta valmistajilta/tuotemerkeiltä. Itse olen käyttänyt Hifitalon Silent Coatia.

https://www.hifitalo.fi/silentcoat_vaimennusmatto_tukkupakkaus_4m2

Ei ehkä paras (vaimennusominaisuuksiltaan), mutta edullinen ja helppokäyttöinen tuote. Ja aina voi laittaa kaksi mattoa päällekäin, jos haluaa matolta lisää paksuutta.

Lisänä kannattaa käyttää pehmytmattoa, esim. Rubberfoam sopisi vettä imemättömänä vaikka pyöränkaariin.

https://www.hifitalo.fi/vibrofiltr-rubberfoam-vaimennusmatto-1m

Bisti

Noniin, no nyt päästiin asiaan. Todennäköisesti itse tulen tekemään Daattan mallin mukaan, ehkä STP black silver matolla ihan sen takia kun sitä saa mätänetistä. Sitten jos/kun tämä homma menee munilleen niin käännyn karppan vinkkaamien asiantuntijoiden puoleen.

Olisiko vinkkejä miten nuo ovien verhoilut lähtee helpoiten irti jos ihan siihen asti päätyisi?

Daatta

Verhoilujen purkuun ja kaikkeen muuhunkin löytyy Irwinista. Tuollainen dokkari, D3E804FD5CF-Bodywork_-_Interior_fitting_work.pdf

Oho, taisin laittaa sen vahingossa jakoon.  :P Manuaali on Edition 12.2016 mutta en ole itsekään tullut uudempaa hankkineeksi.

Kappale 70, Trim, insulation alkaa sopivasti oven purulla.

-karppa-

Bisti

Päädyin sitten kumminkin ostamaan STP black gold mattoa, koska kanta-asiakastarjous. Miten minusta tuntuu että avasin juuri eräänlaisen Pandoran lippaan...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 04.05.19 - klo:09:38
Päädyin sitten kumminkin ostamaan STP black gold mattoa, koska kanta-asiakastarjous. Miten minusta tuntuu että avasin juuri eräänlaisen Pandoran lippaan...

Et huonoa ostanut, mutta tämä päivänä on tullut jo parempia. Tuohon kannattaisi vielä ostaa pehmytmattoa jota laittaa äänekkäimpiin paikkoihin bitumimaton päälle kuten takalokasuojien kaaret sisäpuolelta.

Kun lukaisee Iljan tekemän sivuston ei tipu kauas!

https://autonvaimennus.fi/vaimennusaineet/vaimennustyo/

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy